xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Harddisk & batteri.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


251

1
26. januar 2020 @ 15:01
Suspenderet

Hejsa, har lige et par spørgsmål....

Hvordan tjekker man om ens harddisk tilstand stadig er god?, om det er tid at skifte den inden den går i stykker. Det fordi jeg har en TimeCapsule fra 2011, hvor harddisken tager daglige backup. Så den har kørt i flere år.

Og kan man ødelægge et batteri i en Macbook Pro fra 2016, hvis den altid er sæt til strøm.?

  3
0
  406

4593

394
26. januar 2020 @ 17:19
FPU

1. Du kan kontrollere din disk med Diskværktøj. Visse fejl kan endda repareres, men hvis den f.ek.s melder om fejl på S.M.A.R.T.-status, er disken rent mekanisk ved at stå af.

Hvis du har hørt usædvanlig (ny) støj fra den, kan det også være et tegn på, at den er ved at være slidt. Tilfældige klik-lyde er et helt sikkert tegn på, at disken er defekt, og at der omgående bør tages en backup af den.

Alle harddiske slides efterhånden, dels fordi selve lejerne bliver slidt, men også fordi olien i lejerne bliver harsk. Det er dog umuligt at angive en udløbasato, for der er alt for mange variable involverede, f.eks. byggekvalitet, antal timer kørt, driftstemperatur, hvor meget de har været flyttet rundt, hvor mange gang de har været kølet ned og varmet op igen (slukket og tændt), o.s.v.

2. Egentlig siger man, at et batteri helst skal være mellem 20% og 80% opladet, men der er næsten lige så mange meninger, som der er batterier, så det er umuligt at give et entydigt svar, men jeg kan da komme med et ekesempel:

Jeg købte en 13'' MacBook Pro i sommeren 2010 og har lige siden brugt den som hverdagscomputer herhjemme, og (så godt som) altid med strøm til hele tiden. Min nabo købte en 13'' MacBook Pro 2012 i 2014 og tog altid strømmen fra, når den var ladet op og satte strøm til igen, når den var godt tappet.

Og hvilken holdt så bedst? Det gjorde min, for vi fik begge to skiftet batteri i sommeren 2018, fordi vi begge fik fejlmeldinger på vore batterier, men mens Nabo fik en "rød advarsel" om at batteriet helst skulle skiftes med det samme, fik jeg en "grå advarsel" om, at batteriet snart burde skiftes.

I det halvandet år, der er gået siden da, fortæller System Profiler mig, at batteriet har kørt 4 ladecykler, og at der stadig er 5584 mAh tilbage af de oprindelige 5599 mAh, og det er jo ikke så galt (hvis man ellers kan stole på tallene).

Jeg BURDE dog lade MBP'en køre et stykke tid uden strøm på en gang om måneden; det har jeg lidt dårlig samvittighed over, så jeg tror, jeg vil prøve at huske på det fra nu af.


251

1
29. januar 2020 @ 17:09
Suspenderet

Hej Tommy og tusind tak for alt den brugbar information. Jeg kan ikke finde min harddisk inde i diskværktøjet, måske det fordi den er i min TimeCapsule og ikke i selve computeren. Der kommer ingen mislyde fra den, så måske alt er ok, tænker bare, den har kørt i så mange år, underligt den ikke snart er færdig. 

Min Macbook Pro 13" fra 2016, har antal cykler 184 og der står det er Normalt. Tænkte bare om jeg begynder med at bruge kabel hele tiden, om det kan skade batteriet. Men det gør det så ikke kan jeg læse i din besked. 

Men tak for svaret...


4593

394
29. januar 2020 @ 17:52
FPU

Hej Torben.

Din eksterne disk burde altså kunne vises i Diskværktøj, også selvom det er en TM-disk. Hvis du kan se den grønne TM-ikon på skrivebordet, så skal disken også dukke op i Diskværktøj ude i vinduet til venstre.

Det med batterier i bærbare er en kompliceret (tros-)sag, så jeg vil anbefale dig at kigge dig lidt omkring på nettet i stedet for bare at tage min personlige beretning for gode varer. Jeg har fortalt, hvad jeg gør, ikke hvad man muligvis BURDE gøre.

Jeg vil dog sige, at eftersom dit batteri er meldt i god stand, skal du blot fortsætte, som du har gjort hidtil, med mindre du er nødt til at ændre lade-adfærd p.gr.a. ydre omstændigheder, f.eks. ny-indretning af arbejdsplads eller længere/kortere tid uden adgang til strøm p,gr.a. ændrede rejsetider.