xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvilke specs skal jeg have i en 16" MacBook Pro?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


155

28
20. januar 2020 @ 19:06
Novice

Hej

Nu har jeg kigget på en MacBook Pro 16" i et par mdr. og nu har jeg endelig bestemt mig for, at købe den. Jeg har vurderet, at skulle der komme en opdateret 14" med lignende specs, så vil jeg hellere have den lidt større skærm, da jeg er en del på farten, men ikke med offentlig transport længere, så jeg har den i en taske i min bil. Derfor vil jeg gerne have den større skærm, som jo giver mere vægt.

Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvilke specs jeg skal gå efter. Jeg har set en del YouTube med den geniale kanal "Max Tech" hvor de kommer frem til, at "basismodellen" som har en i7 2,6 GHz, 4 GB grafikkort og 512 GB SSD er nok til langt de fleste personer, og også endda hobby-fotografer som jeg selv, hvor jeg redigerer video i og billeder. Basismodellen følger faktisk fint med dens storebror med en i9 processor, hvor det først er ved 8K-videoredigering, at man virkelig kan se en forskel.

Mit forbrug er som sagt til hverdagen, men også til redigering af billeder i Lightroom og til video i Final Cut Pro og lidt DaVinci - det kommer an på hvem jeg skal arbejde sammen med. Jeg skyder billeder med mit Sony a7R III og i RAW format og deraf også 4K video. Men jeg er som sagt ikke professionel, og har ikke de store deadlines, da jeg primært arbejde til eget privat brug, men dermed ikke sagt, at jeg synes det er fedt at sidde og glo på en lang rendering proces eller lag og hak på min Timeline når jeg redigerer video.

Jeg er blevet anbefalet at gå med den mindste af de store modeller med en i9 processor, 32 GB RAM og 8 GB GFX kort til  29.299 kr. men ud fra de tests jeg har set, så kan jeg virkelig ikke finde ud af, om det er 8.300 kr. værd, når Elgiganten sælger den helt normale basismodel til 20.999 kr.

Hvad har I andre gjort, som har købt den her 16" og som måske også redigerer lidt billeder og video?

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild
  7
4
  700

4593

394
20. januar 2020 @ 20:29
FPU

Folk glemmer altid at huske på, at deres nye Mac bør være fremtidssikret, og at ny software og nye operativsystemer alt andet lige kræver flere resourcer end de nuværende.

Der er reelt fire ting, som definerer en moderne computers styrke: CPU, GPU, SSD og RAM.

Som du selv skriver, er det heftigste, som du skal arbejde med, billeder i RAW og lidt 4K video, men uden deadlines. Derfor burde det ikke være nødvendigt at betale overpris for "overclocking" ved at købe den dyreste CPU.

Det samme gør sig mere eller mindre gældende med GPU'en, men her er jeg på tynd is, så du må læse op på, hvilken GPU, du kan "nøjes" med.

Principielt kan man aldrig får for meget diskplads, men det er efterhånden blevet en halv sandhed p.gr.a. pænt store sticks, billige gigantiske harddiske, og cloud-løsninger, for der er altid noget, som man kan off-loade, og så har man plads igen. Desuden er 512 GB (stadig) pænt meget plads, dog afhængigt af, hvor mange RAWs du vil have liggende, og hvor mange IOS-enheder, din MBP skal sikkerhedskopiere (jeg ved godt, at backups af de nyeste IOS'er ikke fylder lige så meget som de gamle, men alligevel).

Så er der RAM. Nu kan hverken SSD'en eller RAM'en udskiftes på de dër 16'' modeller, så du skal jo beslutte dig på forhånd, og her vil jeg sige så meget RAM, som kreditkortet kan trække, for du kan som sagt off-loade data for at frigøre plads på SSD'en, men du kan ikke gøre noget tilsvarende med RAM'en, hvis du render ind i hukommelsesproblemer (nogen herinde, som kan huske RAM-doubler?) Billed- og videobehandling kan godt lide RAM, og hvem ved, hvor meget en RAW fylder om 5-6 år, når du skal redigere i billeder fra et Sony årgang 2025? Måske er der tale om et 120 MP-kamera til den tid.

Jeg ville derfor prioritere RAM over SSD, fravælge den hurtigste (dyreste) CPU, og tygge lidt på pris versus ydeevne og behov på GPU'en.

Uanset hvad, så tror jeg, at du får en fed Mac. Jeg savler ikke selv over den, for jeg er ikke til 15'' eller derover, men hvis Apple tog sig sammen og mokkede en 14'' skærm ind i låget på en 13'' MBP, ville jeg helt klart skulle bruge en hagesmæk! :o)


155

28
20. januar 2020 @ 22:39
Novice

Hej Tonny

Og tusind tak for dit fine svar.

Du har ret i det med CPU'en og det er også det, som Max Tech siger. At softwareopdateringer fra Adobe og Apples side i dag, er faktisk lavet sådan, at det kræver mere af ens GPU end CPU, så det er også derfor, at de anbefaler den laveste CPU som sidder i den helt normale basismodel. Og her viser de også, som jeg skrev tidligere, at selve basis GPU'en på 4GB faktisk følger godt med den store model med 8GB helt indtil 8K-videoredigering, REDRAW osv. og her er jeg altså ikke endnu. Så smutter jeg altså på arbejde, hvis jeg skal redigere de filer, hvor der er noget mere saft at suge 😊

Så ja, du har helt ret i det med, at det nok er RAM jeg bør prioritere. Hvad angår SSD, ja så er det rigtigt nok at 512GB stadig er OK med plads. Og derudover har jeg min Samsung T5 på 1TB som den dag i dag stadig er lynhurtig synes jeg. Så den kan jo være off-load enhed, hvis jeg løber ind i pladsmangel. Jeg tvivler dog lidt, for jeg gemmer rigtig meget i skyen, og jeg har også Adobe Creative Cloud, hvor stort set alle mine billeder ryger hen.

Jeg må i tænkeboks og se, hvad jeg har brug for og ikke. Og så må jeg også lade tegnebogen tale lidt. Selvom den har det med at blive ignoreret nogle gange. Ups 😄 Min bror går på Uni lidt endnu, så han kan da trække ca. 8 % rabat fra apple.dk så det betyder, at basismodellen (den langsomme) med en i7 CPU opgraderet til 32GB RAM vil koste 22.943 kr. og skal jeg opgradere GPU til 8GB RAM vil den koste 24.526 kr.

Basismodellen af den store model med i9 CPU, med opgraderet RAM til 32GB vil koste 26.163 kr. og med 8GB RAM også vil den så koste de 26.955 kr.

Så når man alligevel er i gang med at spendere, er det svært ikke lige at tage det mere med, og da slet ikke når jeg trods alt kan få 8 % rabat. Det lyder jo ikke af meget, men det er alligevel 2.344 kr. jeg sparer ved den største sammensætning.

Og du har helt ret i at en 14" MacBook Pro vil være sindssygt fedt at få også, og jeg tror da også nok, at Apple skal komme med sådan en, set ud fra hvor stor succes den her 16" alligevel har haft. Bare det at tastaturet er ændret tilbage til noget der kan bruges, er jo rigtig lækkert. Så jeg tror godt du kan finde hagesmækken frem til marts 😉

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

4593

394
21. januar 2020 @ 10:04
FPU

Jeg så godt nok linket til den rygtede 13'' i en anden tråd, men jeg fik aldrig kigget på den.

Jeg plejer at vente med at købe indtil version 2 eller 3, så de værste børnesygdomme er luget ud.

Jeg glæder mig til at se den præsenteret for at se, hvad den kan, men jeg glæder mig ikke til at læse om prisen.


155

28
21. januar 2020 @ 10:42
Novice

Nej prisen er også vild, og det er også vildt at give +20.000 kr. for en computer, hvis man begynder at se firkantet på det. Men gør man det op i forbrug om dagen og glæden ved at få en lækker ny maskine, når det er virkelig tiltrængt, så gør det ikke så ondt. Jeg prøver at tænke så positivt jeg kan 😉

Jeg var også ude i at vente, da denne 16" er første version af Apples "nye" MacBook Pro (selvom designet jo ikke er ændret særlig meget), men jeg vurderede at der nok ikke er chance for de store fejl, nu hvor designet jo er ret kendt og tastaturet et andet med et mere sikkert design.

Og så står jeg og mangler en MacBook Pro lige nu så jeg må jo handle.

Men ja, den nye 14" bliver spændende at læse om!


Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

147

1
21. januar 2020 @ 19:16
Novice

Min Macbook Pro 15" fra late 2013 har jeg snart haft i 6 år. Og det kan godt være at batteri-levetiden er nede på halvanden time - men den er stadig en stærk arbejdshest. Så det kan godt være det er mange penge - men for mig har den været i pålidelig følgesvend i mit arbejde (underviser og musiker). 

Mvh Søren


227

5
21. januar 2020 @ 21:10
Juniormedlem

Hej

Jeg har lige købt den nye 16", og den er utrolig lækker, men ærgerligt at Apple ikke bruger MagSafe mere. Og TouchBar som jeg havde set frem til, tror jeg desværre ikke jeg kommer til at bruge ret meget. Måske jeg bare skal øve mig i det?

Den erstatter en 15" MacBook Pro fra 2014, som bestemt har gjort det godt. Den er ikke blevet straffet, da jeg ligesom trådstarter bruger den til fritidsprojekter (foto- og videoredigering) uden deadline.

Jeg har vurderet anderledes; harddiskplads fremfor ram. Min gamle MBP havde kun 256 GB harddisk, og jeg har de sidste fem år måttet "kæmpe" med eksterne harddiske, usb-pinde, cloudløsninger og NAS for at fordele mine data. Ikke engang 512 GB ville være nok. Det er godt nok en fornøjelse at jeg nu kan have alt hvad jeg skal bruge på Mac'en. Jeg har aldrig manglet ram (16 GB), og gætter på at det også er nok de næste fem år, eller hvor længe den holder. Og så NÆGTER jeg at betale kr. 3440 til Apple for ekstra 16 GB. Jeg bruger iMovie nu, men kunne godt finde på skifte til Final Cut Pro på et tidspunkt, og måske den er mere ramkrævende? Jeg mente at topmodellen med 1 TB harddisk og 16 GB ram ville være passende. Da jeg så den hos Proshop til kr. 23.000 slog jeg til.


155

28
21. januar 2020 @ 23:39
Novice

Hej zemo1

MagSafe har jeg vænnet mig til ikke at have. Jeg bruger en USB-C lader adapter, som så virker som MagSafe, så det er OK. Men ja, den Touch Bar er et love/hate forhold. Jeg er dog kommet til at holde meget af den, men det krævede lidt arbejde. Nu er den der bare, og jeg bruger den til en del.

Men det med RAM vs SSD, ja der er jeg også virkelig i et dillemma. Hvis man kigger på Max Tech, som er min favorit YouTube kanal, når det kommer til MacBook/Apple reviews, så kan man se i den her video, hvor han sammenligner en basismodel med i7 mod en max'ed out i9 model: https://www.youtube.com/watch?v=HFqnkN429UI

Ved 5:40 min. hvor han tester Photoshop og Lightroom med basismodellen, der kører den jo stadig virkelig godt. Og han snakker om, at det i dag ikke kommer så meget an på CPU men mere GPU. 

Ved 6:10 min. der viser han Final Export tiderne for Lightroom, og der er den store i9 med 8-kerner stadig hurtigere, men det er ikke pga. CPU/GPU men mere pga. RAM siger han. De har målt en 20 % hastighedsforbedring ved at opgradere fra 16GB til 32GB RAM. Og det er den opgradering han vil anbefale, hvis man redigerer billeder professionelt. Og det er så her, mit dilemma opstår, for jeg er jo ikke professionel, og har ikke deadlines overfor virksomheder m.m. så i teorien kunne jeg jo godt vente ét minut mere på at en 42MP JPEG eksporteres fra Lightroom, men spørgsmålet er om det er fede at have mere plads på SSD'en fremfor at bruge 3:36 min. på export og ikke 2:31 min.

Det er sgu lidt svært for mig. Men ja, jeg kan faktisk se, at Wupti p.t. kører 16" MacBook Pro med 1TB SSD til 22.699 kr. så det er sgu fristende at køre over, og få Elgiganten til at prismatche dem i morgen. Men så har jeg kun 4GB GPU og 16GB RAM 😅😬

Men så igen, ved 6:26 min. siger han at "for most people" og det er nok i den gruppe, jeg også falder ind, der vil basismodellen (i7 modellen med 512GB SSD og 5300M GPU) gøre det fantastisk godt til grafisk arbejde og billedredigering. Og dermed ikke sagt, at den ikke klarer videoredigering, for det gør den nok også ganske fint. Basismodellen af 16" er jo rent faktisk kraftigere end en spec'ed out MacBook Pro for kun to år siden.


Proud member of Method EU World of Warcraft Guild