Kære hjælpere
Jeg har haft den mærkelige oplevelse, at min Apple Mail pludselig ikke virkede. "Kan ikke oprette forbindelse til kontoen ASMPT.mail.dk". Så vidt jeg kan se, drejer det sig om server til udgående post (SMPT), asmtp.mail.dk, port 587. Adskillige opringninger til YouSee support gav kun til resultat, at jeg skiftede adgangskode (hjalp ikke) og derefter blev henvist til YouSee's Webmail , som virker. De ville/kunne ikke supportere Mac's mail. Nu har jeg i en menneskealder brugt Mac's Mail, så jeg føler mig noget forvirret (læs røvrendt). Nogen gode ideer om hvad jeg skal gøre? Kontakte Apple? Eller hvad. Indstil videre kan jeg benytte den grimme Webmail, men den er jo slet ikke på niveau med Mac.
Bedste hilsener og håb om en nyttig håndsrækning
Hans
Husker for år tilbage at det var porten det var galt med, der var forskellige at vælge imellem. Måsk er det et forsøg værd at prøve andre porte. Bruger ikke selv yousee, men fandt et link der måske kan hjælpe.
Mailproblemer
Husker for år tilbage at det var porten det var galt med, der var forskellige at vælge imellem. Måsk er det et forsøg værd at prøve andre porte. Bruger ikke selv yousee, men fandt et link der måske kan hjælpe.
Mailproblemer
Hans Sode-Madsen skrev:"Kan ikke oprette forbindelse til kontoen ASMPT.mail.dk"
Bemærk, at du har byttet rundt på M og P her, men det er nok kun i indlægget på Macnyt?
Dobbelttjek din mailopsætning for en sikkerheds skyld. Jeg kan også se at YouSee nu bruger yousee.dk i deres aktuelle guide, så det er nok en god idé at bruge dette fremover, nu du alligevel skal kigge/rette det.
Åbn menuen Mail → Indstillinger... og klik på Konti. Vælg din konto i venstre side og se under Serverindstillinger:
Server til indgående post: pop3.yousee.dk / Port: 995
(Hvis du bruger IMAP, ændres pop3 til imap foran yousee.dk)
Server til udgående post: asmtp.yousee.dk / Port: 587
Og det er selvfølgelig P og T, ikke M og P, der er byttet rundt
Kære Henrik og Michael
Tak for gode råd. Hvis jeg har forstået jer rigtigt, vil det være en god ide at genoprette en mail-konto helt fra bunden. YouSee har en glimrende ny vejledning, som jeg kunne bruge. Er det ikke vejen frem?
Bedste hilsener
Hans
Du risikerer at miste gamle e-mails, hvis du bruger POP3 og sletter din nuværende konto.
Det burde nu heller ikke være nødvendigt at oprette den på ny, da alle serveroplysninger kan rettes under Konti i Mail → Indstillinger...
Tag evt. et par skærmbilleder af din nuværende opsætning, og indsæt dem her, så kan det være vi kan spotte fejlen. Husk at fjerne din e-mailadresse og adgangskode, så der kun er serveroplysninger synlige på billederne.
Kære Michael
Konti i Mail giver kune disse oplysninger: Beskrivelse: TDC Mail. Navn: Hans Sode-Madsen. Adgangskode.... Gør denne kone aktiv (flueben ja). Administrer forbindelsesindstillinger automatisk. Avanceret: Nyt billede med : Pop3.mail.dk.
I Mail Indstillinger: Server til indgående post: POP. Brugernavn: hsode@mail.dk. Adgangskode:.... Værtsnavn: pop3.mail.dk.Administrer forbindelsesindstillinger automatisk, flueben ja. Server til udgående post (SMTP): Konto: asmtp.mail.dk (passiv). Brugernavn: hsode@mail.dk: Adgangskode:.... (ikke udfyldt, har uden held prøvet forskellige). Værtsnavn: asmtp.mail.dk. Administrer forbindelsesindstillinger automatisk.
Ser jeg på opstillingen i Mit YouSee er portnumre og andre få oplysninger korrekte.
Men hvis du bor nogenlunde i nærheden af mig (Køge) kunne jeg måske overtale dig til, mod gode ord og betaling (flaske god Barolo fx) at komme forbi?
Bedste hilsener
Hans
Endnu et banalt spørgsmål: I morgen har jeg en aftale med den lokale Computerhjælp, som vi har haft stor glæde af ved køb af nye Mac-produkter. Vi skal se på min Mail-opsætning. POP3 har som nævnt markeret adgangskode, men hvilken ved jeg ikke -- 3-4 samtaler med YouSee har bidraget til forvirringen. SMTP har ingen adgangskode og står som passiv. Og nu (endelig) til spørgsmålet: Jeg går ud fra, at adgangskoden i POP3 skal slettes og erstattes af en ny, som også skrives i SMTP. Rigtigt?
På forhånd tak
Hans
Hans Sode-Madsen skrev:Jeg går ud fra, at adgangskoden i POP3 skal slettes og erstattes af en ny, som også skrives i SMTP. Rigtigt?
Ja, ganske rigtigt, og adgangskoden laver du selv inde på Mit YouSee, som det er beskrevet her.
Lad evt. din computerhjælp læse denne tråd.
Tak for hjælpen. Jeg skal altså IKKE gå ind i Mails Indstillinger - serverindstillinger og der rette til ny adgangskode. Nogle af dine kolleger her på sitet har nemlig foreslået dette, så derfor dette (afsluttende) spørgsmål.
Hans
Jo, jeg ville indtaste den nye adgangskode i Mails indstillinger.
Trin 1: Lav en ny adgangskode, som du ved hvad er, inde på Mit YouSee. Det er dén kode, du fremover skal bruge til e-mail (både POP3 og SMTP)
Trin 2: Indtast førnævnte nye kode i Mails indstillinger, så det er den kode som bruges hver gang, du henter (POP3) eller sender (SMTP) e-mails
Tak Michael for den konstruktive totrinsløsning. Nu skulle det ikke ære muligt at stille flere mere eller mindre begavede spørgsmål eller at noget skulle kunne gå galt. Macnyt er et fantastisk forum. Men det er mærkeligt, at YuoSee ikke gider tage sig af Mac-kunderne, som dog er rigtig mange.
Hans
du kan ikke forvente at man understøtter det hele. de vil måske gerne, men de har ikke adgang til en mac så kan de kan guide dig helt præcis til den rette knap du skal trykke på. sp kræver det også at de har alle de mulige versioner af macos, for der kan være små ændringer der sætter brugeren helt i minus på point. :D
helt overordnede, så er opsætning af mail konto 100% ens på alle platforme. hvad den enkelte program kalder ting er anderledes, og dermed kan skabe forvirring ved slut brugeren.
når man taler om opsætning af mail så skal brugeren vide hvad slags konto der er tale om. her kan der vælges mellem pop3, imap og exchange. måske nogle flere men disse 3 er det mest brugte i 2020.
så er der 2 slags servere der også oftest bliver oplyst. og der er tale om indgående og udgående mail server. du skal opsætte en mail server til modtagelse af mail, og en anden til afsendelse. i nogle tilfælde er der tale om den samme server, men måske er port nr. anderledes.
og til sidst er der bruger oplysninger. det er dit brugernavn og adgangskode til kontoen.
alt dette er faktisk oplyst på yousee.dk. alt dette er hvad du skal bruge uanset om det er windows, mac, linux, mobil...
https://kundeservice.yousee.dk/mail/opsaetning/serveroplysninger
Min hjælpende hånd i Computerhjælp Køge kendte alt til mail-problemer og fiksede problemet efter at have været alle fejlkilder igennem (portoplysningerne var fx ikke OK, osv.) Han fulgte ellers din vejledning. Så tusind tak for hjælpen.
Hans