xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
MacBook Air 2019 model til brug på HHX?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


234

11
15. januar 2020 @ 15:17
Juniormedlem

Hej alle.

Jeg skriver, på vegne af min datter, som efter alt sandsynlighed starter på HHX efter sommerferien. Vi har et spørgsmål i måske kan svare på:

Hvordan godt fungerer mac sammen med de programmer, som eleverne skal arbejde med på HHX? Jeg kan se på skolens hjemmeside, at der bla. skal arbejdes med Officepakken. Hvis hun henter den via Uni-login, når hun starter, vil det så køre som det skal på Mac? Hvordan er jeres eventuelle  erfaringer? Er der andet hun skal tænke på?

Jeg spørger, fordi vi har haft meget bøvl med de windows pc'er hun har ejet. Jeg er selv tilfreds Macbruger gennem 12 år, og jeg overvejer at købe den MacBook Air 2019 model, (8 GB Ram og 256 GB Harddisk) som Bilka har sat ned til 9499,- fra og med i morgen.

Jeg håber i har gode inputs, så vi ikke køber “katten i sækken”.

Jeg har også lige skrevet til skolens IT-Afdeling, men jeg vil gerne høre, hvis i andre har erfaringer, som vi kan bruge.

På forhånd tak.

  15
6
  1080

2581

84
16. januar 2020 @ 08:41
Bit kongen

Office pakken er nok det mindste problem. Er der andet software de skal bruge? Der kan sagtens være noget linje specifikt software som kan give udfordringer. 

Men når det er sagt så vil den maskine via Bootcamp kunne køre windows rigtigt fint. Del HD op i 2 via BootCamp, installer Windows. 

Installer derefter VMWare Fusion. Fusion kan nu køre den samme windows installation virtuelt i MacOs og ved behov kan hun boote hele maskinen direkte i Windows.

Det kan ikke rigtigt gå galt.

En Windows Licens og en Fusion Licens kan fås for meget små penge på Ebay og de dage da uddannelses institutionernes IT afdelinger ikke ville supporte Mac er vist et overstået kapitel. 



8586

198
16. januar 2020 @ 10:13
Poseidon

Såfremt hun ender med at køre Bootcamp også, så sørg for at du ikke får en alt for lille SSD i maskinen.


4593

394
16. januar 2020 @ 10:50
FPU
David Munch skrev:

Såfremt hun ender med at køre Bootcamp også, så sørg for at du ikke får en alt for lille SSD i maskinen.

Og så meget RAM som muligt, især hvis Windows skal køres som virtuel machine.

RAM er loddet direkte på bundkortet på en moderne bærbar Mac (og på alle Air-modeller) og kan således ikke opgraderes.

Apple tager sig ganske vist rigtig godt betalt for mere RAM, men det vil være irriterende at skulle se på en roterende badebold hele tiden.

Minimum 8 GB og helst 16. En Mac holder i mange år, hvis den ikke bliver tærsket, og i fremtiden kan der sagtens komme (nødvendig) software, som skal bruge rigtig meget hukommelse.


234

11
16. januar 2020 @ 12:52
Juniormedlem

Hej og tak for jeres super gode svar. 

Vi vælger at opgradere til en Macbook Pro, som kun koster 1000 kr ekstra i Bilka. Det er den her: https://www.bilka.dk/elektronik/computere/baerbar-computer/macbook-pro-13-256gb-med-touch-bar/p/100499676 som kommer på tilbud i morgen (kom til at skrive forkert i går). Den kommer til at koste 10.499 kr. iflg. deres nye katalog.

Den har jo så godt nok "kun" 8 GB ram og 256 GB Harddisk. Men skal vi opgradere, bliver det jo til en helt anden pris på Apples hjemmeside. Så hvis Windows kan køre ok derpå, så tror jeg vi napper den.

Forøvrigt til alle interesserede: Macbook Air med 256 GB Harddisk kommer også på tilbud i morgen til 9.499 kr.


234

11
16. januar 2020 @ 13:44
Juniormedlem

Jeg har lige modtaget svar på mit spørgsmål fra skolens it-ansvarlige:

Hej.

I forhold til de systemer og programmer der bruges på HHX, er der ikke nogen anbefalinger herfra hvorvidt elevene bør anskaffe Mac eller Windows PC'er.

Der er en overvægt af de nuværende elever på HHX som har Mac i forhold til Windows og det er ganske uproblematisk. Der er kun nogle småting som er en smule mere ”kringlede” på Mac, men det kan sagtens håndteres.

Fælles for begge systemer er at hvis man sørger for at holde systemerne opdaterede, er man godt kørende i forhold til skolebrug her på stedet.

Det skal nævnes at alle underviseren bruger Windows PC’er, men det er ikke mit indtryk at det har nogen videre praktisk betydning i forhold til eleverne.

Så mon ikke datteren får en MacBook Pro imorgen :-)


4593

394
16. januar 2020 @ 15:58
FPU

@Hansa:

1. 8 GB BURDE være tilstrækkeligt. Jeg kører selv med 8 GB, og jeg har sjældent badebold. Jeg bruger ganske vist et gammelt system, som næppe er så resourcekrævende som nyere OS'er, og jeg bruger ikke (Uf!) Microsoft Office, men alligevel: 8 GB burde ikke være en decideret flaskehals, heller ikke de næste år.

2. En MBP er bedre end en Air. Den er ganske vist tungere, men alle MBP'er med touchbar har Retina-skærm, altså meget høj opløsning, og det har Air (vist) ikke. Alene den forskel er de 1.000,- Kr. værd.

3. 250 GB SSD burde altså være tilstrækkeligt til en ungdomsuddannelse plus hverdagsbrug, og ellers kan man købe USB-sticks eller en ekstern disk, som man kan off-loade sit skrammel på. Man kan også bruge en netværksdisk eller abonnere på en cloud-løsning.

I skal blot være opmærksomme på, at de dér MBP'er sandsynligvis har det berygtede Butterfly-tastatur, hvor enkelte taster kan holde op med at fungere eller gentage karakteren mange gange (klæbetast). Apple har et 4-års ombytningsprogram, hvor hele top-casen (og vist nok batteriet) bliver skiftet på garantien.


234

11
16. januar 2020 @ 16:20
Juniormedlem

@Tonny:

Igen, tak for input :-)

Ang. punkt 2: Air har faktisk Retina-skærm. -Så kunne jeg også lære lidt fra mig :-)


4593

394
16. januar 2020 @ 17:34
FPU
Hansa skrev:

@Tonny:

Igen, tak for input :-)

Ang. punkt 2: Air har faktisk Retina-skærm. -Så kunne jeg også lære lidt fra mig :-)

OK, var lidt i tvivl om, hvorvidt de nyeste Air var kommet med på retina-vognen, men jeg var for doven til at undersøge sagen.

Glædelig købe-dag, når I kommer så vidt.

Det kan i øvrigt anbefales at købe et tastatur-overlay, som forhindrer fnuller og væske i at trænge ned i tastaturet, ikke mindst ved et Butterfly-tastatur.

Jeg har altid brugt et cover fra Moshi. Det første holdt i seks år, før der var slidt hul igennem ved venstre Kommando-tast. Moshi covers er ret tynde, men der er efterhånden kommet kopi-produkter på markedet, som er lige så tynde.

Mit Moshi har i hvert fald een gang reddet min MBP fra "Death by Sauce", fordi jeg kom til at vippe en overlæsset tallerken en anelse på vej ind til sofabordet. Jeg ville på ingen måde kenne nå at have tørret sovsen væk, før den var trængt ned ved 6-7 taster, så de penge til Moshi'en var givet godt ud.


234

11
16. januar 2020 @ 17:57
Juniormedlem

Ja, måske skulle vi købe et cover. Men datteren plejer nu at være fornuftig med mad og drikke. Hun ved godt, at det ikke spiller ret godt sammen med en computer og at en ny mac og mad på samme sted og tid er forbudt område :-)

Godt din MBP ikke blev våd af sovs :-D

Vores datter fik for øvrigt et kort intro "kursus" til Mojave (hun kommer selvfølgelig til at køre Catelina) i går. Vi sad ved min computer en 1/2 time og så spillede det for hende. Så overgangen bliver blid, da hun hurtigt fangede forskellene på Windows og MacOS. -Behøver jeg at sige at hun bedst kan lide MacOS :-)


1905

187
PowerPalle (Administrator)
16. januar 2020 @ 19:39
Stormogul
Hansa skrev:

Jeg har lige modtaget svar på mit spørgsmål fra skolens it-ansvarlige:

Hej.

I forhold til de systemer og programmer der bruges på HHX, er der ikke nogen anbefalinger herfra hvorvidt elevene bør anskaffe Mac eller Windows PC'er.

Der er en overvægt af de nuværende elever på HHX som har Mac i forhold til Windows og det er ganske uproblematisk. Der er kun nogle småting som er en smule mere ”kringlede” på Mac, men det kan sagtens håndteres.

Fælles for begge systemer er at hvis man sørger for at holde systemerne opdaterede, er man godt kørende i forhold til skolebrug her på stedet.

Det skal nævnes at alle underviseren bruger Windows PC’er, men det er ikke mit indtryk at det har nogen videre praktisk betydning i forhold til eleverne.

Så mon ikke datteren får en MacBook Pro imorgen :-)

Godt at se et ordentligt objektivt svar fra skolen. Jeg læser at du trygt kan satse på en Mac,inkl de spec som andre anbefaler. Og ja, MBP er et bedre valg end Air.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

234

11
16. januar 2020 @ 20:03
Juniormedlem

Ja, så håber jeg, vi kan nå at få en, inden de er udsolgt. Der står "få på lager" på Bilkas hjemmeside, allerede inden de er sat ned i pris.


4593

394
16. januar 2020 @ 21:21
FPU
Hansa skrev:

Ja, måske skulle vi købe et cover. Men datteren plejer nu at være fornuftig med mad og drikke. Hun ved godt, at det ikke spiller ret godt sammen med en computer og at en ny mac og mad på samme sted og tid er forbudt område :-)

Godt din MBP ikke blev våd af sovs :-D

Vores datter fik for øvrigt et kort intro "kursus" til Mojave (hun kommer selvfølgelig til at køre Catelina) i går. Vi sad ved min computer en 1/2 time og så spillede det for hende. Så overgangen bliver blid, da hun hurtigt fangede forskellene på Windows og MacOS. -Behøver jeg at sige at hun bedst kan lide MacOS :-)

Vi bliver overhalet inden om af iPhone-generationen, og det med 180 i timen.

Wusj! Hvad var det? Det var en teenager, der lærte det sidste nye IT-gejl i et snup-tag!

Til gengæld er det kun os, der ved hvordan man sætter et kassettebånd i en walkman. Hæ!

P.S. Har set et YouTube-klip hvor en 7-årig ikke engang vidste, hvad en CD var, og at den skulle i en CD-afspiller, fordi han allerede var vænnet til streaming. Hey Siri! Spil lige temaet fra "Back to the Future".


234

11
16. januar 2020 @ 21:32
Juniormedlem

Ja, og der var bekymring blandt mange af os macfolk, da superdrive røg ud af computerne. Hvem mangler det i dag? Måske lige med undtagelse af de tilfælde hvor farmor og farfar skal have en hjemmevideo med barnebarnet. Men det kan jo så løses med en ekstern blu ray brænder.


386

8
19. januar 2020 @ 12:36
Lærling

>Wusj! Hvad var det? Det var en teenager, der lærte det sidste nye IT-gejl i et snup-tag!

Det er interessant - det er absolut ikke min erfaring. Jeg underviser på universitetet, og hovedparten af mine studerende sejler rundt:

  • Bruger tekstbehandling som en skrivemaskine, også selv om de sandsynligvis aldrig har været i nærheden af sådan een
  • Har stort det inden forståelse af filorganisering, eller bare af at lave en fornuftig en til eget brug. Men det resultat at det bliver vældig svært/umuligt at finde filerne igen
  • Har ingen ide om, hvad filtyper indikerer. At jpg er et billede og txt en tekst uden koder
  • Hvordan programmer, man køber hænger sammen med det, der er installeret på maskinen i forvejen. Og om prøveperioder, påtvunget ekstrainstallation af diverse, basal sikkerhed
  • etc.

Jeg er så forbavset over at selv de mest basale færdigheder mangler ....


4593

394
19. januar 2020 @ 13:58
FPU

@janneh:

Det undrer mig meget. Jeg vidste godt, at det generelle uddannelsesniveauet blandt unge med studentereksamen er exceptionelt ringe, så universiteterne må lære de studerende de mest basale sproglige og matematiske ting, men det har ellers altid været mit indtryk, at de unge ret hurtigt fangede meningen med et nyt stykke elektronik og beherksede det i løbet af ingen tid, fordi de tilbrigner så meget tid med det.

Men, OK, det er måske begrænset, hvor meget man lærer om oprativsystemer og fil-typer ved at være på Facebook eller Instagram (eller hvad der nu er hipt lige nu).

De sidste universitets-, skole- og gymnasiereformer har stort set smadret al form for mulighed for at tilegne sig lærdom. Det er herhjemme, men der er sikkert foregået noget tilsvarende i udlandet (Europa).

Det er godt nok underligt at tænke på, at alle dem, som kommer efter min generation er (blevet gjort) dummere, og at jeg og mine peers derfor er toppen af kransekagen, indtil en eller anden visionær gruppe får taget sig sammen til at rette op på de skader, som kommer til at hærge de næste mindst 40 år.

Danmark har altid været afhængig af at kunne eksportere viden og vidensbaserede produkter (f.eks. HiTech teknologi og -design), men det fik Anders Fogh Rasmussen godt og grundigt smadret med sit "Fra Forskning til fakture" mantra. Dansk forskning var i verdensklasse inden da, men i dag bruger en forsker ca. 25% af sin arbejdstid på unødvendigt papirarbejde p.gr.a. den universitetsreform.

Måske var en gymnasiereform nødvendig, men der var ingen grund til at reformere den hen i retning af mindre lærdom, endda pladret ud på et næsten uendeligt antal grene.

Folkeskolereformen har været en fiasko fra Dag 1. Den handlede IKKE om skolebørn, men om promovering (hvilket jo heller ikke lykkedes) af HTS-regeringen. At proppe op til 24 elever ind i lokaler dimensioneret til det halve antal og så gøre det 2-3 timer mere hver skoledag er en fysiologisk umulighed, som på forhånd er dømt til at mislykkes. Trætte børn lærer ikke noget. Det har man vidst siden før stenalderen.

Hvis Mette Frederiksen virkelig vil være børnenes statsminister, så ruller hun den skolereform tilbage, halverer størrelsen på klasserne og opgraderer læreruddannelsen efter finsk forbillede. Men Mette Frederiksens fokus på børn handler slet ikke om børn. Den handler udelukkende om Mette Frederiksen.