xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Opgradering til Catalina ... men ups
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)


386

8
22. december 2019 @ 12:59
Lærling

Hejsa. Jeg tænkte at bruge juledagene til at få opgraderet min mac mini og rydde lidt op på den og så'n. Herunder at installere Catalina. Men ups - fejlbesked: "HD er ikke formateret til APFS" (hvad det så måtte være?).

Kan/skal/bør jeg gøre noget? Jeg holder helst diverse programmer opdateret, omvendt er det ikke livet om at gøre ....

HD siger : File System:    Journaled HFS+; Writable:    Yes; Ignore Ownership:    No; BSD Name:    disk0s2; Volume UUID:    4A78487D-D47F-3C8D-8C5D-A6FCF3319BC6; Physical Drive:; Device Name:    KINGSTON SV300S37A240G; Media Name:    KINGSTON SV300S37A240G Media; Medium Type:    SSD; Protocol:    SATA;   Internal:    Yes;   Partition Map Type:    GPT (GUID Partition Table);   SMART Status:    Verified

Maskinen siger: Mac mini (late 2012), processor 2,5 GHz, Intel core i5

  4
0
  585

186

13
22. december 2019 @ 13:09
Novice

Catalina er en joke. Der er lidt mere info ang upgrade her https://mjtsai.com/blog/2019/12/19/how-clean-re-installs-change-in-catalina/

Hold øje med den blog.

Og så vil jeg skyde på at 95% af jer med cataline der har problemer er pga upgrade og ikke helt fresh install.

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

4593

394
22. december 2019 @ 17:47
FPU

mjanneh, den korte version er, at APFS er Apples nye diskformat. Det afløser Extended(Journaled), tidligere kaldet HFS+.

APFS arbejder på en noget anden måde, men principielt kan man nu bruge enorme diske, fordi formatet kan adressere en uhørt stor mængde data.

Cataline kan kun køre på en APFS-formateret disk, så derfor skal du under installations-processen først ave fat i Diskværktøj oppe i en af menuerne og så omformatere disken, hvorefter du så burde kunne installere Catalina.

Se i øvrigt den nye tråd "Diskværktøj", hvor APFS også berøres.


186

13
22. december 2019 @ 17:57
Novice
Tonny Freimanis skrev:

mjanneh, den korte version er, at APFS er Apples nye diskformat. Det afløser Extended(Journaled), tidligere kaldet HFS+.

APFS arbejder på en noget anden måde, men principielt kan man nu bruge enorme diske, fordi formatet kan adressere en uhørt stor mængde data.

Cataline kan kun køre på en APFS-formateret disk, så derfor skal du under installations-processen først ave fat i Diskværktøj oppe i en af menuerne og så omformatere disken, hvorefter du så burde kunne installere Catalina.

Se i øvrigt den nye tråd "Diskværktøj", hvor APFS også berøres.

Det er bare stadig en skidt ide kun at lave en upgrade. (Men det er jo også beskrevet masser af steder, netop pga APFS.)

Som burde hedde noget andet men den kan folk nok selv regne ud.





386

8
23. december 2019 @ 09:56
Lærling

Ja, jeg forstår fint at en upgrade - når endda filformatet også er ændret - vil være en dårlig. Ide. Så det må være noget med en fuld backup (som. Jeg så er ved at lave) først.
Kan man så ‘bare’ reformatere sin disk og regne med, at backuppen kan indlæses igen? Altså efter OS er kommet på, forstås?