xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)
macnyt  /  forum  /  emne
Billeder væk i Photos
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)



0
08. december 2019 @ 15:34

Hej,

håber der er nogen der kan hjælpe mig, stor del af mine billeder i Photos er pludselig væk 

Kan jeg som på windows maskiner genetablerer til eksempelvis indholdet igår ???

  1
0
  439

4593

394
08. december 2019 @ 16:07
FPU

Hej Martin. Verkommen på Macnyt, selvom det er under lidt triste omstændigheder.

Jeg bruger ikke selv Photos, og heller ikke længere dens forgænger, iPhoto, fordi jeg selv oplevede (en anden slags) probemer, men for lige at tage dit sidste spørgsmål først, så er den funktion med at gå tilbage til gårsdagens indhold på disken ikke en indbygget funktion i OS X (eller macOS, som de nyeste OS'er hedder).

Der er en indbygget backup-funktion, som hedder Time Machine (Systemindstillinger -> Time Machine), men den forudsætter, at du på et tidligere tidspunkt har lavet en fuld backup af hele diskens indhold over på en ekstern disk og derefter lader Time Machine tage regelmæssige backups, f.eks. hver nat.

Det har du jo næppe gjort, og det er ikke så heldigt. Nu skriver du ikke, hvad der skete, da de billeder forsvandt. Alt andet lige burde der ikke kunne forsvinde en del af et fotobibliotek af sig selv, og hvis det er sket, fordi du kom til at gøre et eller andet, er der måske en eller anden form for recovery-funktion i en af Photo's menuer, måske "Rebuild Photo Library", el. lign. Hvis ikke, er du altså på den.

Det KAN muligvis lade sig gøre at redde selve billederne med kommerciel dataredningssoftware som f.eks. DataRescue, men det kan ikke lade sig gøre at redde meta-data som fil-navn. dato, klokkeslet, GPS-koordinater, eksponeringstid og blændetal; de data følger ikke med, når selve fotoet genskabes med den metode. Der vil derfor forestå et stort manuelt oprydningsarbejde bagefter.

Hvis du alligevel vil gå denne vej, at det vigtigt, at du IKKE bruger den Mac til noget som helst, indtil dine data er (forsøgt) reddet, for du risikerer blot, at din disk overskrives med nye data, der hvor billedfilerne ligger, og så er de HELT væk. Du bør faktisk ikke engang gå på nettet eller tjekke e-mail med den, eller noget.

Du skal som sagt bruge f.eks. DataRescue. I prøvervserisionen får du fuldt katalog over, hvad der kan reddes, og du får lov til at genskabe vist nok 10 MB, så du kan teste, om det vil virke.

Du får også brug for en ekstern disk af mindst samme størrelse som din interne disk, som DataRescue skal bruge til at flytte data over på. Den disk kan så passende bruges til Time Machine backup bagefter. Jo større disk, jo flere daglige backups er der plads til. Derefter slettes ældste backups først.

Det her er desværre de bedste råd, jeg kan give dig, men bare spørg løs, hvis du er i tvivl om noget; det er bl.a. derfor vi hænger ud herinde.

Held og lykke og feed-back.