xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)
macnyt  /  forum  /  emne
Overførsel af billeder mellem iPhone/iPad til iMac
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)


234

11
23. november 2019 @ 16:30
Juniormedlem

Hej. 

Jeg har et lidt tricky problem, som jeg håber, i vil læse igennem, og bagefter vil komme med guldkorn til, hvordan det løses.

Mine billeder og videoer på min iPhone og iPad ligger i iCloud. Det gør mine billeder og videoer på min iMac ikke endnu. 

Jeg har tænkt mig at alle mine billeder skal lægges sammen i iCloud og så konsolideres på iMac. Altså vil jeg gerne fremadrettet have alle enheder, iMac, iPhone og iPad op at køre med iCloud.

Men inden jeg gør det, vil jeg gerne have billederne og videoerne fra min iPhone/iPad, som jo også ligger i iCloud, over på min mac, så de kan sorteres i mapper, inden jeg begynder at bruge iCloud på alle mine enheder. 

Men når jeg kabler iPhonen med min iMac, siger Fotos, er der ikke er nogle billeder at overføre, selvom der ligger 370 billeder og videoer på telefonen, som endnu ikke er på iMac. Er det fordi, de allerede er overført til iCloud, at jeg ikke manuelt kan overføre dem til iMac?

Jeg er nervøs for, at de 370 billeder og videoer på telefonen blandes med de 16.500 billeder og videoer på min iMac,  så snart jeg sætter den op til at benytte iCloud. Sker det, vil det næsten være umuligt at finde dem bagefter og sortere dem ud i mapper, ligesom resten af biblioteket på iMac er sorteret nu.

Jeg håber, mit problem her er formuleret nogenlunde klart, da jeg vil gerne have hjælp til at komme videre.

Jeg bruger macOS 10.14.5 og Fotos 4.0 samt iOS 12.4.

  5
0
  808

4593

394
23. november 2019 @ 17:51
FPU

Prøv at bruge ImageCapture i stedet for Fotos. Med ImageCapture får du i øvrigt billederne over som enkeltbileder i en (selvvalgt) mappe, ikke som import ind i et kæmpe-bibliotek, som kun kan åbnes af Fotos. Ved ikke, hvad ImageCapture hedder på dansk. Billedoverførsel? Ikonen er (sandsynligvis) et målsøgerkamera.

Hvis du styrer alt fra Fotos, er det måske ikke den ideelle løsningi første omgang, men mon ikke det vil kunne lade sig gøre at importere billederne over i Fotos, når de først ER kopieret over på din Mac?

Held og lykke og feedback.


234

11
23. november 2019 @ 21:24
Juniormedlem

Jeg har prøvet med Billedoverførsel som du skrev om. Min iPad/iPhone dukker godtnok op under enheder, men med et iCloud ikon og uden mulighed for at se billeder og overføre.

Til gengæld har jeg en MacBook Pro, hvor jeg lige har sluttet iCloud til og så fået de billeder, jeg skal have ind i Fotos fysisk over på MacBook Pro'en. 

1. Så jeg tænker på at flytte billederne i en mappe for sig selv. 

2. Slutte iMac'en op til iCloud så ALT gerne skulle synkroniseres mellem alle enheder. 

3. Ligger de omtalte 370 billeder og videoer så hulter til bulter mellem hinanden når alt er kørt sammen, så må det jo være muligt at importere dem fra mappen i punkt 1 og derefter sortere dem fra "Import". Når det er gjort, finder jeg vel en måde at slette dubletter på.

Jeg ved ikke om det giver mening?

Jeg når nok ikke mere før på mandag, men alle inputs modtages stadig gerne og jeg giver selvfølgelig tilbagemelding undervejs.




4593

394
23. november 2019 @ 23:23
FPU

Jeg bruger ikke selv iCloud, så jeg var ikke klar over, at Billedoverførsel ville vise en ikon og spørge iCloud, om alt var synkroniseret, men jeg er da glad for at høre, at det på en eller anden måde alligevel lykkedes dig at få tingene over, også selvom der måske blvier noget oprydningsarbejde.

Dit bøvl er bl.a. en af grundene til, at jeg ikke gider iCloud. Tidligere brugte jeg iPhoto, men overførslen fra min (tidligere) iPhone 5s stoppede altid ret kort tid ine i overførslen, måske p.gr.a. a en lettere korumperet kamerarulle (et billede, som ikke er blevet korrekt slettet), så jeg tager en iTunes backup af hele telefonen og en separat backup af Kamerarulle med ImageCapture på min MacBook Pro, og bagefter lægger jeg de nye billeder over på en stick og kopierer dem over på min G5'er som ekstra sikkerhed.

Jeg ville egentlig ønske, at jeg kunne gøre det samme med mine iMessages, SMS'er, og MMS'er, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde frem til en fornuftig meteode. Bedste bud indtil videre er at lave screendumps og så enten maile dem til mig selv eller kopiere dem over fra Kamerarulle, men nogle af de iMessage-tråde er ret lange, så det ville være bedre, hvis man kunne lave en slags "Gem som…" for hver enkelt kontakt og så eksportere dem.

Nå, det er jo ikke det, som tråden skal handle om. Måske kommer der andre bud på en løsning på dit problem fra iCoud-brugere. Jeg kendte trods alt kun til ImageCapture, fordi min egen iPhoto fåkkede op på et tidspunkt (og også fordi jeg ikke kan lide, at enkeltbilleder skal ligge inde i een stor container-fil), så jeg i det mindste kunne byde ind med et alternativ.


234

11
23. november 2019 @ 23:45
Juniormedlem

Dit bud var meget velkommen. Alt inden fornuftens grænser er værd at prøve af.

Jeg er heller ikke vild med iCloud. Det fungerer efter min mening fremragende, når man kun kører med en konto og synkroniserer stort set alt mellem sine devises. Men når billeder fra flere konti skal lægges sammen, bliver det unødvendigt svært. Man burde, uden besvær, kunne lægge alle familiens billeder ind i det samme arkiv. Men måske kan familiedeling være løsningen, når alle enheder er oppe at køre i skyen fra næste uge (forhåbenligt).


234

11
27. november 2019 @ 15:34
Juniormedlem

Så fik jeg uploadet til iCloud, og billederne fra iPhone/iPad kom over på min iMac, i en samlet mappe, så jeg kan sortere dem som planlagt. Så langt så godt. Men ca. 3000 af 17.000 billeder og videoer kunne ikke uploades. Jeg ved ikke hvilke filer det er, eller hvorfor det ikke kan lade sig gøre, men jeg opretter en ny tråd her på forum, og håber, at du eller andre kan hjælpe mig.