xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)
macnyt  /  forum  /  emne
PANIK PANIK PANIK
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)


15

0
02. november 2019 @ 11:05
Nyt medlem

Kære alle 

Jeg har netop opgraderet fra Sierra til Catalina. Jeg har haft Microsofts pakke til mac installeret på min PC (købt og betalt helt lovligt), og jeg har brugt Microsoft Entourage som mailprogram. Jeg har rigtig mange mails i Entourage, som skal gemmes - bl.a. har jeg en del billetter, som jeg har købt.

Desværre virker Microsoft Entourage ikke længere, og jeg bliver i stedet bedt om at købe Office 365, hvilket jeg bestemt ikke er interesseret i.

Jeg har selvfølgelig også både excel og word dokumenter liggende, som jeg nu sandsynligvis heller ikke længere kan åbne. De ligger så heldigvis i skyen, men kan jeg på en eller anden måde få fat i alle mine mailmapper med indhold fundet frem. Jeg er virkelig i panik for hjælp og betaler gerne for, at en eller anden kan hjælpe mig, da jeg ikke er helt vildt teknisk. 

Jeg har ihverfald fundet ud af, at jeg ikke længere vil bruge Microsofts mailprogram - det virker bare for usikkert.

  37
12
  1496

1905

185
PowerPalle (Administrator)
02. november 2019 @ 11:17
Stormogul
Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

15

0
02. november 2019 @ 12:03
Nyt medlem

Tak for det, men jeg får jo ikke hele mit arkiv med ind. Har du nogen ideer til, hvordan jeg får alle "gamle" mails med over i apples program...?



1129

129
02. november 2019 @ 12:49
Stormogul

tag en dyb indånding... slap helt af... 

gentager ... 


når du er faldet ned... så kan du for få penge skaffe adgang til nyeste office og en hel masse lagerplads også. på lovligvis, samtidig.

på ebay kan du købe 5 office 365 licenser for nogle få euros... 2-3 euro... og samtidig få 5TB data på onedrive. det er brugt flere gange og til flere personer, uden problemer.

så, hvis din mac er af nyere dato, og kan køre office 365 fornuftigt, så kan du for en 20'er få nyt software og adgang til din data.

https://www.ebay.com/itm/Microsoft-Office-365-2019-Lifetime-Account-License-For-5-PCs-Win-Mac-5-TB-Cloud/113923286930?hash=item1a865b6792:g:BXoAAOSwGlZdpTTr




33

0
02. november 2019 @ 12:50
Let øvet

Dumt spørgsmål måske, men kan du ikke tilgå din mail via nettet? Programmet du nævner, er vel teknisk set ‘bare’ en klient til at læse og organisere dine mail? Som Outlook!? Eller har jeg misforstået noget? Din mail har vel sin oprindelse fra en service et sted på nettet?


1905

185
PowerPalle (Administrator)
02. november 2019 @ 12:55
Stormogul

Det kommer lidt an på hvordan personen har indstillet sin mailklient. Der findes indstillinger hvor mail gemme i skyen og selvsamme hvor mail gemme lokalt på maskinen.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

129
02. november 2019 @ 12:55
Stormogul
Torleif skrev:

Dumt spørgsmål måske, men kan du ikke tilgå din mail via nettet? Programmet du nævner, er vel teknisk set ‘bare’ en klient til at læse og organisere dine mail? Som Outlook!? Eller har jeg misforstået noget? Din mail har vel sin oprindelse fra en service et sted på nettet?

det er ikke dumt. :)

chancerne er når man har brugt 8 år gammel software at det er sat op for så mange år siden. på det tidspunkt var der ikke mange der understøttede IMAP eller Exchange. så det er nok POP3 protokol. Der nævnes også "arkiver" så det må være nogle arkiver som har været på maskinen også. 

Men det hele kan tilgås fra Outlook, uden bøvl. Det skal så vidt jeg ved, konverteres men det er ikke noget der skaber grå hår.

Havde en kollega for mange år siden, som havde også entourage og han fik installeret  ny office, men så "forsvandt" hans mails... 

jeg kunne ikke forstå hvordan, da jeg kunne nemt se dem, da jeg var ind på hans maskine. Det vidste sig så, at han glemte at kollapse undermapper. Det var "skjulte" så man skulle lige trykke på pilen som viser dem. Og så var det der. 

Han brugte 2 dage og utallige geninstalleringer på det, før jeg fandt ud af at det var hans akilleshæl. :D


221

5
02. november 2019 @ 13:17
Juniormedlem

Hej Nihad

Du burde måske linke til en Office-version med mere gængse sprog!


1129

129
02. november 2019 @ 13:37
Stormogul
sproget er lige meget. programmerne henter du fra appstore...

de spørger om login til licens... du taster login og koden, og så er du kørende på dansk eller hvilken som helst sprog der understøttes af office pakken.

jeg havde i hvert fald ikke problem med at få det på dansk da jeg installerede det 28/10/2019.

men, som sagt, det er ikke den eneste sted hvor dette kan anskaffes. jeg gik efter det billigste og det virkede. men er heller ikke første gang jeg har købt sådan en licens, dog ikke lige fra denne sælger. 




221

5
02. november 2019 @ 16:05
Juniormedlem

OK. Det er helt fint. Så giver det noget mere ro. Dansk er dejligt. I Danmark har jeg hjemme.


256

1
02. november 2019 @ 16:46
Juniormedlem

Perfekt, havde også en gammel købt og betalt officepakke der ikke virkede efter Catalina.

Kr. 21 Well Spend 👍 :-)


2581

84
02. november 2019 @ 18:06
Bit kongen
liros skrev:

Desværre virker Microsoft Entourage ikke længere, og jeg bliver i stedet bedt om at købe Office 365, hvilket jeg bestemt ikke er interesseret i.

Så må du benytte et alternativ men ..

Jeg har ihverfald fundet ud af, at jeg ikke længere vil bruge Microsofts mailprogram - det virker bare for usikkert.

Entourage blev erstattet af Outlook til Mac i Oktober 2010

Det er l æ n g e siden. Har du ikke i de mellemliggende år bemærket at det var lidt stille om programmet?

Det er en mirakel det har kørt så længe, din lokig burde være at dit næste mail program skal være fra Microsoft, da deres software fungerer op til 9 år efter det bliver udfaset.

Det er godt nok ikke ringe. 



108

8
02. november 2019 @ 22:00
Novice

Skal man ikke bare lokalisere MBOX filen og så importere denne via Appel Mail ?

der skrives lidt om det her i denne artikel


15

0
02. november 2019 @ 23:09
Nyt medlem

Jo, jeg har netadgang, men gamle mails ligger ikke på min netadgang desværre.


15

0
02. november 2019 @ 23:13
Nyt medlem
Jeg takker for de mange tilbagemeldinger. Desværre synes jeg ikke rigtig noget af det hjælper mig. Er der nogen, der helt klart kan fortælle mig, om jeg har mulighed for at finde mine mails i en eller anden folder på min mac?

1129

129
02. november 2019 @ 23:40
Stormogul

hvis jeg husker korrekt, så skulle der gerne være en mappe som nedenstående...

/Users/dit_brugernavn/Documents/Microsoft User Data/Profile/

Men, måske husker jeg forkert.



4593

394
03. november 2019 @ 00:46
FPU
Nihad skrev:

hvis jeg husker korrekt, så skulle der gerne være en mappe som nedenstående...

/Users/dit_brugernavn/Documents/Microsoft User Data/Profile/

Men, måske husker jeg forkert.


Et andet bud er

users/dit_brugernavn/Library/Entourage

eller måske

users/dit_brugernavn/Library/Microsoft/Entourage

Et par små fif:

1. Når du er inde i de her mapper, så lad være med at flytte rundt på tingene eller slette noget, for du er inde i et maskinrum. Skal du bruge et eller andet, så kopiér det ud på skrivebordet, enten ved at lave en dublet (hilite med et enkelt klik og tryk Kommando-D) eller træk filen eller mappen direkte ud på skrivebordet, mens du holder Alt-tasten nede.

For at gøre det mere overskueligt i de her biblioteks-mapper, som har temmelig mange undermapper, så vælg først at vise Library (Bibliotek) på listeform (Kommando-2), hvorefter du vælger Show View Options (Kommando-J) og hakker af i Size og Show all sizes.

Derefter kan du sortere vinduet efter størrelsen på mapperne (når Finder stille og roligt har fået talt antal bytes i hver mappe sammen), og så kan du vælge at vise de største mapper øverst ved at klikke på "Size" øverst i vinduet lige under vinduesnavnet, så trekanten vender den brede side opad. Alt andet lige vil din mail-mappe ligge som en af de øverste p.gr.a. de mange attachments, som sandsynligvis ligger der. Hos mig fylder Mail-mappen f.eks. knap 3 GB.

Skal du navigere op eller ned i mappehierakiet, gøres dette lettest ved at Kommando-klikke på mappenavnet øverst i vinduet (vindues-navnet); så dukker der en lokalmenu op, som viser hele mappehierakiet fra den pågældende mappe og helt ud til skrivebordet. Virker også i en del programmer, bl.a. i Safari.

I dit moderne system er Library (Bibliotek) nok usynlig i din brugermappe. Du skal derfor tilgå den igennem Gå-menuen i Finder.

Held og lykke og feed-back.


15

0
03. november 2019 @ 09:31
Nyt medlem

Hej Tonny

Tusind tak - det lyder som om det, du skriver, kunne være en hjælp for mig. Jeg er også kommet så langt, at jeg har fundet det bibliotek, du taler om, men jeg synes ikke, jeg kan finde ud af, hvor min mails skulle gemme sig. Jeg sender lige et screenshot af oversigten over mapper, så håber jeg, du kan lede mig lidt videre. På forhånd tusind tak.


291

45
03. november 2019 @ 09:50
Juniormedlem

Det ligner den forkerte Bibliotek-mappe, den rigtige er i din brugermappe. Åbn -menuen i Finder, hold Alt-tasten nede på tastaturet og klik på Bibliotek. Nu er du i den rigtige mappe.

Kig efter de mapper, der er nævnt tidligere i denne tråd. Det logiske ville være under Application Support → Microsoft, men nu er Microsoft ikke just kendt for at placere ting logiske steder på en Mac   


2709

341
PallMei (Skribent)
03. november 2019 @ 10:23
Bit kongen
liros skrev:

Hej Tonny

Tusind tak - det lyder som om det, du skriver, kunne være en hjælp for mig. Jeg er også kommet så langt, at jeg har fundet det bibliotek, du taler om, men jeg synes ikke, jeg kan finde ud af, hvor min mails skulle gemme sig. Jeg sender lige et screenshot af oversigten over mapper, så håber jeg, du kan lede mig lidt videre. På forhånd tusind tak.

tip. Slå menu>oversigt>vis sti (alt + cmd + P) til, så kan du/vi i bunden se hvor du befinder dig 😉


15

0
03. november 2019 @ 11:39
Nyt medlem


15

0
03. november 2019 @ 11:44
Nyt medlem

Så tror jeg, jeg fandt det måske rigtige sted,

Application support mappen indeholder dette


1129

129
03. november 2019 @ 11:53
Stormogul

Her kan du finde alle stier Entourage bruger og de forskellige versioner.

Det du skal bruge er Location of Entourage Database

http://www.office.mvps.org/path/index.html



15

0
03. november 2019 @ 12:47
Nyt medlem

Det har jeg fundet, men hvad gør jeg herfra for at få mine mails indlæst i fx macs eget mailprogram?? Undskyld, at jeg er lidt "fatsvag", men jeg har brug for at få det serveret med teskeer, da jeg ikke er særlig teknisk...



15

0
03. november 2019 @ 13:00
Nyt medlem

Jeg har fundet min Xbox fil og forsøgt at importere den i macs mailprogram, men jeg får at vide, at der ikke er nogle filer. Kan det, at jeg har installeret catalina, gjort, at systemet automatisk har slettet alle mails fra Entourage??



2709

341
PallMei (Skribent)
03. november 2019 @ 16:44
Bit kongen
liros skrev:

Jeg har fundet min Xbox fil og forsøgt at importere den i macs mailprogram, men jeg får at vide, at der ikke er nogle filer. Kan det, at jeg har installeret catalina, gjort, at systemet automatisk har slettet alle mails fra Entourage??


Nej, jeg tvivler på at catalina har slettet noget. Men jeg har ingen erfaring med Entourage. Det bedste er, hvis det hele stadig ligger på serveren. Men som tidligere nævnt, så kræver det at du ikke har hentet dem ned med pop3 og efterfølgende slettet på serveren. Prøv at tjekke på webmail, hvis mail-udbyderen har det og se om alle mails befinder sig der. I så fald, så opsæt en imap konto i mail og alle dine mail skulle blive hentet. Du må tjekke mail-udbyderen for hvilke server oplysninger der skal bruges. 


15

0
03. november 2019 @ 22:35
Nyt medlem

Mine mails ligger ikke mere på serveren - det ved jeg med sikkerhed. Og nogle af mine gemte mails er mere end 10 år gamle, men stadig mails, som jeg af den ene eller anden grund gerne ville gemme.


2709

341
PallMei (Skribent)
04. november 2019 @ 06:40
Bit kongen

Jeg har kigget lidt på det og det lader til at alt sammen er gemt i en database placeret i din dokumentmappe

https://mailboxreader.wordpress.com/2017/09/14/where-are-entourage-emails-stored-on-mac/ 

Problemet er bare at du ikke har handlet med rettidig omhu, for de manuelle løsninger kræver Entourage er installeret (og kan køre) for at lave en eksport af dataene.

https://mailboxreader.wordpress.com/2017/10/06/import-entourage-2008-into-outlook-2016/ 

https://smallbusiness.chron.com/export-entourage-emails-import-apple-mail-55784.html

Bedste løsning jeg har fundet uden at rulle catalina tilbage er kommerciel

https://weirdkid.com/emailchemy/ 

Der er en vejledning til Outlook 2019

https://weirdkid.com/2018/12/03/migrating-email-from-entourage-to-outlook-2019/ 

Men i forrige link til programmet er angivet at den også gemme Apple Mail .mbox mapper


4593

394
04. november 2019 @ 13:28
FPU

Hej liros.

Jeg var væk fra internettet det meste af i går, så jeg kunne ikke lige svare dig, men der er jo dukket meget kompetente hjælpere op i mellemtiden. Jeg har efterfølgende fulgt lidt med på sidelinien, og det ser ud til, at du er i gode hænder.

Det ser ganske vist ud til, at der ligger et stort stykke arbejde foran dig, før du får adgang til dine e-mails igen, men så vidt jeg kan se, er det ikke umuligt.

Glipper det, er der dog stadigvæk en mulighed for at redde dine e-mails indhold som tekstfiler ved f.eks. at kopiere Entourage-filerne over på en gammel Mac, som kan køre MacOS 9, enten som boot eller som virtuelt system under 10.4 og så åbne filerne i CanOpener, som kan komme ind i stort set alt. Med lidt held kan du måske få f.eks. en G4/400 (med Classic på) bare for at hente den. Kig i f.eks. dba.dk.

Der vil efterfølgende være en hulens masse oprydingsarbejde á la ikke-læsbar tekst (bl.a. format-koder), men alt andet lige vil du kunne kopiere selve e-mailens indhold over i et tekstbehandlingsprogram. Du vil mulighvis også kunne redde e-mailenes overskrifter, modtager- og afsenderadresser, samt dato og tid for afsendelse og modtagelse, men du vil skulle gennemgå hver enkelt e-mail manuelt en efter en, og hvis der er tale om tusindvis af mails, kan det vise sig at blive for stor en opgave.

Nu er det ikke for at gnide salt i såret, men der er altså noget, som jeg ikke forstår:

Du har indtil nu brugt Entourage på en Mac, og det må jo betyde, at du har haft Mac i en del år, og du MÅ da i mellemtiden have oplevet, at hardware eller software er blevet inkompatibelt, efterhånden som Mac'en eller OS'et blev fornyet, eller du må da i det mindste have hørt eller læst om det.

Så det, der undrer mig, er, at du ikke tog en backup af dine ting, før du opgraderede til Catalina. Jeg kører et ældre OS på en ældre Mac og dimser ikke så meget rundt i de moderne OS'er, men selv jeg har da hørt, at Catalina er 64-bit only, så 32-bit only software ikke længere vil virke. Havde du brugt et par timer og en ekstern disk på en TimeMachine, skulle du jo blot omformatere harddisken og kopiere det hele tilbage for at få adgang til dine e-mails igen.

Held og lykke med redningsoperationen. Jeg glæder mig til at høre, at det lykkedes for dig! :o)


15

0
04. november 2019 @ 14:36
Nyt medlem

Hej PallMei

Tak for hjælpen

Jeg kigger på det - og ellers må jeg prøve at se, om jeg kan finde en ekspert et sted, som kan gøre det for mig. Jeg er ret usikker på fremgangsmåden, så for ikke at ødelægge mere, end jeg allerede har gjort, vil jeg gerne have lidt hjælp.

Jeg er klar over, at jeg ikke har fået eksporteret min mailbox inden opgradering, men jeg tænkte simpelthen ikke over, at microsoftpakken ville være i fare. Sådan bliver man hele tiden klogere - nu har jeg besluttet mig for at anvende Macs eget mailprogram.


15

0
04. november 2019 @ 14:43
Nyt medlem

Hej Tonny

Tak for dit lange skriv - og ja, jeg har helt sikkert dummet mig med ikke at undersøge, om entourage stadig kunne køre på det nye system. Men jeg har ikke særlig meget forstand på de forskellige typer software. Naiv, som jeg åbenbart er, går jeg bare ud fra, at tingene virker. 

Nu er jeg ikke det store systemmenneske, og jeg har rigtig nok haft mac i mange år - faktisk i 10 år. I alle disse år har jeg kørt Entourage uden problemer. Jeg har en iMac (med Sierra) derhjemme (er lige p.t. i mit sommerhus), og når jeg kommer hjem, vil jeg forsøge, om jeg kan få fat i mine mails på den maskine. Jeg har ikke rigtig brugt den de sidste par år, efter at jeg har fået en macbook, men jeg håber, der er noget at hente der.

Jeg skal nok skrive herinde, om det lykkes - og hvis det gør, hvordan det så lykkedes.



1129

129
04. november 2019 @ 16:19
Stormogul

Hvor i landet er du?
måske det er nogen som vil kunne hjælpe digmed det.

Jeg bor selv i Slagelse, og arbejder i København.
 


4593

394
04. november 2019 @ 17:46
FPU

Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, har du allerede kunnet lokalisere de dér Entourage-filer i Library men ikke kunnet konvertere dem til noget fornuftigt, netop fordi du ikke kan få Entourage til at køre under Catalina.

Du kan jo starte med at kopiere de filer over på en USB-stick; så kan du altid erstatte de originale filer med dem, hvis der sker et eller andet nyt ubehageligt under redningsoperationen.

Du kan også gøre sådan her:

Din iMac derhjemme har du jo ikke opdateret endnu, så her kan du gøre følgende:

Find Entourage-filerne på din iMac, kopiér dem over på en anden disk eller flyt dem til nøds ud på skrivebordet.

Fjern derefter de originale Entourage-filerpå din iMac og læg Entourage-filerne fra din bærbare ind de rigtige steder. Blyant og papir eller screendumps er rigtig gode værktøjer, når du skal lægge ting tilbage de rigtige steder.

Genstart derefter iMac og start Entourage. Nu burde du kunne se alle dine mails fra din bærbare, og hvis du kan, kan du nu vælge at eksportere dem til et format, som Apple's egen Mail kan læse. Her er jeg dog helt blank, så der må du spørge hajerne eller selv eksperimentere; vælg at eksportere et af formaterne ad gangen og test derefter, hvilket af formaterne Mail viser mest korrekt.

Der er lige en enkelt detalje, som jeg ikke ved, hvodan man fikser, nemlig attachments. De plejer at ligge i en separat attachment-mappe med interne links mellem e-mailen og attachmentet. Den forbindelse ryger sig sikert en tur under overflytningen og/eller konverteringen.

Attachmentsene vil stadig ligge være der, enten i deres eget format eller (som regel) som zip-filer, men hvis du skal have fat i et bestemt attachment fra en e-mail, er du nok nødt til at læse fil-navnet i e-mailen og så grave den tilsvarende fil frem fra attachment-mappen, noget i den stil.


15

0
15. november 2019 @ 17:17
Nyt medlem

Hej Tonny

Tusind tak for at give dig tid til et så uddybende svar. Jeg har i dag fundet ud af, at der ikke er noget at gøre på min macbook. Nu mangler jeg så at få tjekket min iMac. Det får jeg sandsynligvis gjort i løbet af den næste uges tid. Jeg skal lade dig vide, om det lykkes mig at genskabe noget.

Endnu engang tusind tusind tak.


4593

394
15. november 2019 @ 18:01
FPU
liros skrev:

Hej Tonny

Tusind tak for at give dig tid til et så uddybende svar. Jeg har i dag fundet ud af, at der ikke er noget at gøre på min macbook. Nu mangler jeg så at få tjekket min iMac. Det får jeg sandsynligvis gjort i løbet af den næste uges tid. Jeg skal lade dig vide, om det lykkes mig at genskabe noget.

Endnu engang tusind tusind tak.

Så længe de ligger på disken, BURDE det være muligt, f.eks. ved at kopiere filerne over på en Mac med et ældre system og en ny-installeret Entourage.

Men det bør ikke være en "produktions"-maskne, da men trods alt dimser lidt rundt nede i maskinrummet (brugerens bibliotok).

Prøv evt. at vende problemet igen med Nihad, som har tilbudt dig at kigge på tingene, hvis du bor i nærheden af ham. Han er fast skribent herinde og meget dygtigere til en masse Mac-ting, end jeg nogensinde bliver.

It ain't over until the FAT files are gone for good!


15

0
16. november 2019 @ 18:14
Nyt medlem

Hej Nihad

Tusind tak for dit tilbud. I mellemtiden er der sket det, at jeg fandt ud af, at jeg faktisk for ikke så længe siden har eksporteret mine mails inkl. biblioteker til en main idendity fil. Denne fil havde jeg liggende på min iMac, og den kunne importeres ind i Macs mailprogram. Helt genialt. Jeg har mistet lidt, men det gør ikke så meget. Jeg havde nogle gamle mails, som jeg gerne ville beholde, og det er altså nu lykkedes at få dem ind igen. Jeg er bare SÅ glad.

MVH Liros



15

0
16. november 2019 @ 18:17
Nyt medlem

Hej Tonny

Også tak til dig for din indsats - ret imponerende, at man giver sig så meget tid til at hjælpe andre. Stor respekt herfra.

I mit svar til Nihad kan du læse, at jeg har fået løst mit problem, fordi jeg åbenbart for ikke så længe siden havde eksporteret mails fra Entourage til en mail idendity fil - og denne fil lod sig meget let importere i Macs mailsystem. Jeg er så glad for at det lykkedes. Så nu bliver Entourage endelig helt og aldeles slået ihjel og begravet :)

mvh Lisbet


4593

394
16. november 2019 @ 21:20
FPU
liros skrev:

Hej Tonny

Også tak til dig for din indsats - ret imponerende, at man giver sig så meget tid til at hjælpe andre. Stor respekt herfra.

I mit svar til Nihad kan du læse, at jeg har fået løst mit problem, fordi jeg åbenbart for ikke så længe siden havde eksporteret mails fra Entourage til en mail idendity fil - og denne fil lod sig meget let importere i Macs mailsystem. Jeg er så glad for at det lykkedes. Så nu bliver Entourage endelig helt og aldeles slået ihjel og begravet :)

mvh Lisbet

Godt at høre, at du nogenlunde slap med skrækken og kunne redde det meste.

Der kan du bare se, hvor godt det er med en (slags) backup, selvom den blev lavet sådan lidt på slump.

God fornøjelse med dit nye set-up.