xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Mac'en vil ikke starte - gode forslag søges...
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


1891

183
PowerPalle (Administrator)
13. oktober 2019 @ 14:53
Stormogul

Børnenes MacBook Air, der har samlet lidt støv efter de fik Windows-maskiner på skolen.

Nå, men MacBook Air'en er blev støvet med en ambition om at bruge den. Men den vil ikke starte.

Strømkabel er i sat. Men ingen reaktion når start-tasten benyttes.

  1. Har prøvet Shift+CTRL+Option+Power i 10 sekunder, hvorefter MagSafe-stik bliver grønt i få sekunder men overgår til gul farve igen.
  2. Har også prøvet Power nede i 10 sekunder, men ingen reaktion.
  3. Har prøvet med en anden oplader men den får det heller ikke til at virke, hvilket gøre at fejlen sansynligvis ligger på MacBook Air siden og ikke opladeren.

Efter min bedste viden så betyder gul-farve, at enheden oplader.

Note: selve strømforsyningen bliver på ingen måder lunken/varm (har prøvet to forskellige strømforsyninger uden det gjorde nogen forskel).

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger
  16
4
  1044

2709

339
PallMei (Skribent)
13. oktober 2019 @ 16:46
Bit kongen

Prøv at skrue op for skærmens lysstyrke. Min kan skrues helt ned så den er slukket og har tidligere troet den var defekt grundet samme symptomer du beskriver.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
13. oktober 2019 @ 16:51
Stormogul

Been there and done that...

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

8581

198
13. oktober 2019 @ 17:03
Poseidon

456

8
13. oktober 2019 @ 19:20
Seniormedlem

Hvis batteriet er 100% fladt, skal maccen oplades længe før den kan startes. Mener det er ca. en halv time.

Du kan prøve at tage bagsiden af, og tage stikket fra batteriet ud. Derefter holder du startknappen nede i 30 sekunder. Sæt så batteristikket i igen og tryk så på start på normal vis

.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
13. oktober 2019 @ 19:37
Stormogul

Jeg har netop indkøbt en T5 og en P5 skruetrækker til formålet så nu tager jeg den ved hornene en af dagene. Tak for tips...

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2268

156
13. oktober 2019 @ 21:01
ASCII jonglør

Nu skriver du, at MacBook Air'en er blev støvet. Er det blot en talmåde - eller kunne lidt sprit på MacSafe-stikket mon hjælpe?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1891

183
PowerPalle (Administrator)
13. oktober 2019 @ 22:54
Stormogul

Det bar blot en talemåde.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

244

0
15. oktober 2019 @ 14:41
Juniormedlem

Den burde kunne starte med en oplader i efter en lille halv time.

Ellers kan det være en ide at undersøge om I/O boardet måske er stået af?


Hilsen Frederik


1891

183
PowerPalle (Administrator)
16. oktober 2019 @ 14:46
Stormogul

Okay, jeg er tilbage foran vidunderet, der ikke vil starte da jeg netop har modtaget en P5 skruetrækker med posten   jeg havde en T5 i forvejen, men begge skulle bruges.

Nu har jeg fjernet bundcoveret og afmonteret stikke til de indbyggede batterier. Jeg har efterfølgende sat strømforsyningen til og den lyste grøn i de først cirka 5 sekunder, hvorefter den lyste orange. Enheden kan ikke starte.

Jeg har efterfølgende sat en anden strømforsyning til der passer til og forsøgt at starte (batterier er frakoblet) men lige meget hjalp det.

Lige nu er min konklusion, at enten er afgået ved døden. Den vil ikke starte op efter at have opladet i mere end en halv time. Den vil heller ikke starte op på ren strømforsyning, hvor batterier af afkoblet. Jeg har enda forsøgt med to strømforsyninger.

God råd modtages med glæde.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

456

8
17. oktober 2019 @ 17:03
Seniormedlem

Jeg ville nok lade mactekniker kigge på den. Og hvis han ikke kan lave den, vil han måske købe den til reservedele, tror jeg. Men det afhænger nok af hvor gammel maskinen er.


445

0
18. oktober 2019 @ 08:06
Seniormedlem

Jeg har lige haft en der heller ikke ville starte. 

Det var pga en defekt touchpad. Efter udskift af denne, så startede den fint op.


931

67
19. oktober 2019 @ 10:36
Veteran

PowerPalle. Du skal finde ud af om det er en logic board fejl eller en perifer enhed der forhindrer den i at starte. Dette kan du gøre forholdsvis hurtigt ved simpelthen at lave en såkaldt minimal konfiguration der indebærer at slå alle perifere enheder fra ved at tage dem ud af deres respektive terminaler på logic boardet og dermed isolere bundkortet. Det vil sige tage batteri-stik ud, tag pegefeltets IPD-kabel ud, tag harddisk og wifi kort ud, tag højtalere og mikrofon ud, tag tastatur backlight stikket ud, tag skærm-stikket ud osv. Du bliver dog nødt til at lade DC I/O boardet sidde for ellers kan du ikke tilføre strøm til logic boardet. Så det optimale ville jo selvfølgelig være at bruge et I/O board som du er sikker på virker da fejlen også kan ligge heri (du kan låne et af mig hvis du vil). Lad også blæseren sidde for så kan du se om logic board starter når du sætter strøm på ved at blæser begynder at dreje rundt.  Er det en model årgang 2012 eller nyere så skal den starte automatisk (blæseren kører rundt) så snart du har batteriet afmonteret og sætter strømstikket i maskinen. Hvis den starter nu så ligger fejlen i en perifer enhed og så er det jo bare om at tilslutte en ting af gangen og se hvornår den stopper med at tænde. Hvis den ikke starter så er det en fejl i dit logic board der så skal tages hånd om.

Og husk at have strøm afbrudt hver gang du tilslutter eller afmonterer stik i logic boardet. 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

8581

198
19. oktober 2019 @ 11:52
Poseidon
mactekniker skrev:

Og husk at have strøm afbrudt hver gang du tilslutter eller afmonterer stik i logic boardet. 

Du er da også så kedelig......   


1891

183
PowerPalle (Administrator)
19. oktober 2019 @ 13:43
Stormogul

Tak for forslaget MacTek ...

Det lyder som en ordentlig omgang søndagshygge med stærke briller eller forstørrelsesglas og en stiv whiskey-sjus.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1891

183
PowerPalle (Administrator)
04. november 2019 @ 20:09
Stormogul

Jeg har ikke påbegyndt opgaven med at skille det hele ad, en ting ad gangen, men det kommer nok.

Imellemtiden skal jeg lige have slået følgende fakta helt fast.

  1. hvis batteriet er gået dødt eller fladt og ikke opladeligt, bør enheden så ikke kunne starte op på en strømforsyning?
  2. hvis Mac'en har ligget hen igennem længere tid (eksempelvis 1 år uden at blive ladet op) dør batteriet så ved ikke at have været motioneret?


Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4593

394
04. november 2019 @ 22:52
FPU

1. Ikke altid. I nogle tilfælde skal der være en lille-bitte smule strøm på batteriet. Andre gange kan man sagtens. Min nevø havde f.eks. en bærbar PC, hvor batteriet lækkede. Han kasserede det på reglemeteret vis og brugte den bærbare som stationær på strømforsyningen et stykke tid. No problemo.

Jeg oplever til gengæld, at min go'e gamle iPhone 4S ikke vil starte op, selv med strømforsyningen på fordi den har ligget forlænge uden at have været tændt eller genopladet. Jeg kan muligvis klare den ved at pille batteriet ud og varme det lidt op, men det projekt står langt ned på ToDo-listen.

2. Delvist besvaret ovenfor. Måske bør man faktisk motionere de aflagte enheder hver måned for at holde liv i muligheden for at kunne starte dem.

Jeg TROR dog, at du vil kunne starte din Air, især hvis du fjerne batteriet. Men det KAN være at Apple har indbygget en shunt der forhindrer opstart, hvis bundkortet ikke kan se batteriet. Apple ER jo kendt for at være restriktive på hardwareområdet (og måske er der også noget amerikansk jura inde over for at imødegå ublu sagsanlæg).

Jeg vil dog lige nævne, at det nok er mactekniker, der er den største (ahøm) kapacitet på batteriområdet her på Macnyt, så du bør lytte mere til ham end til mig.