xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
macOS 10.15 Catalina er klar
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


2185

44
07. oktober 2019 @ 19:22
ASCII jonglør
  49
1
  2851

1129

127
07. oktober 2019 @ 19:39
Stormogul

den er frigivet... vi få se om den er klar... :D


2185

44
07. oktober 2019 @ 19:42
ASCII jonglør
Nihad skrev:

den er frigivet... vi få se om den er klar... :D

Jeg har ikke haft nogen problemer med den sidste beta - så for mig er den "klar"


1129

127
07. oktober 2019 @ 20:57
Stormogul

så er den installeret ... første bug ... lige efter login ...

den bliver ved med at spørge efter mit login for at alle tjenester "virker"... :D how about, you do it correctly next time, apple.


2185

44
07. oktober 2019 @ 21:35
ASCII jonglør

Den har jeg ikke haft - heller ikke i div. beta versioner - jeg har kun haft denne Apple ID update på mine iDevices, og ikke kun med iOS bete versionerne.


3580

34
07. oktober 2019 @ 21:48
Virtual Machine

Den tager sørme godt nok lang tid om at indstille min Mac. Den har stået med det snurrehjul i snart ti minutter. Mon det er en gennemgribende opdatering denne gang, får jeg syntes ikke de andre tog så lang tid? Min Update fyldte 8.09 GB 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2185

44
07. oktober 2019 @ 22:02
ASCII jonglør

Hvis du er kommet from til hvor der ikke længere står noget om hvor lang tid der er igen - skal du blot genstarte, og så burde du få din normale login skærm.

Jeg havde det i et par af beta'erne, og for mig var det noget med System Langauge som den hang med - jeg kan også se på macrumors's forum at der i dag er nogle som har denne fejl med at installationen bare hænger til sidst.


2252

150
07. oktober 2019 @ 22:04
ASCII jonglør

Øøhhh....høhø....det lyder godt nok som om, at man skal vente lidt   

Er der slet ingen, for hvem opdateringen til Catalina er gået glat igennem? Oplys gerne på hvilke maskiner.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2185

44
07. oktober 2019 @ 22:07
ASCII jonglør

Min gik igennem uden problemer - det var kun i nogle af beta'erne at jeg havde problemer.

Min er en MacBook Pro 2018


2252

150
07. oktober 2019 @ 22:11
ASCII jonglør

OK, tak  

Nu er det jo oftest problemerne, der får den største opmærksomhed, således også i kommentarerne på macOS Catalina now available, here are the top 7 new Mac features - så det er jo rart også at høre fra jer, der har haft den gode oplevelse med den spritnye macOS 10.15 Catalina.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

3580

34
07. oktober 2019 @ 22:20
Virtual Machine

Min brors gamle iMac 27” 2015 uden SSD installerede Catalina uden problemer. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1708

43
07. oktober 2019 @ 22:21
Stormogul

Samme problem her. Nu må vi se om ikke det virker i morgen.


3580

34
07. oktober 2019 @ 22:24
Virtual Machine
Rene Larsen skrev:

Hvis du er kommet from til hvor der ikke længere står noget om hvor lang tid der er igen - skal du blot genstarte, og så burde du få din normale login skærm.

Jeg havde det i et par af beta'erne, og for mig var det noget med System Langauge som den hang med - jeg kan også se på macrumors's forum at der i dag er nogle som har denne fejl med at installationen bare hænger til sidst.

Tak. Det virkede 👍🏻😎

Tor kører minimum dobbelt så hurtig på min gamle slæber af en MBA 2012. Nice!

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

8581

198
07. oktober 2019 @ 22:37
Poseidon

Ars Technica har som sædvanligvis en fremragende gennemgang af det nye macOS. Masser af lækre tekniske detaljer.


1708

43
07. oktober 2019 @ 23:13
Stormogul

den bliver ved med at spørge efter mit login for at alle tjenester "virker"... :D how about, you do it correctly next time, apple.

har du fået det til at virke ?


1129

127
07. oktober 2019 @ 23:54
Stormogul

Ja...


loggede ud... og ind igen... tog en time...

for måtte lige hente al cloud indhold ned. Og uploade igen bag efter. Elegant løsning Apple er kommet med til os. 


1708

43
08. oktober 2019 @ 05:26
Stormogul

Jeg har ikke gjort noget, lod den stå natten over mens den alligevel skulle ordne alle mine billeder. Prøvede så igen og alt gik glat.  🤓


678

25
08. oktober 2019 @ 07:27
Veteran

Jeg oplever ingen udfordringer på min Macbook Air. 

Det jeg har set mest frem til ved den her opdatering er, at man kan bruge iPaden som en tilhørende skræm - Det gør det lidt mere lækkert for os uden en stationærskræm :-) 

Hvad ser i andre frem til? 


3580

34
08. oktober 2019 @ 10:29
Virtual Machine

Jeg ser frem til at få afprøvet en mere stream lined Musik app, og så at det hele er mere vaks. Både Tor og Safari er blevet hurtigere. Jeg går ud fra, at de har optimeret en del kode samtidig med, at de har fjeren at 32bit kompatibilitet. Om det et fjeren 32bit kompatibilitet i sig selv kan gøre en maskine hurtigere, ved jeg ikke.

 Nu mangler jeg bare at få flere overraskelser. Indtil videre kører det som smurt.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2252

150
08. oktober 2019 @ 10:33
ASCII jonglør
David Munch skrev:

Ars Technica har som sædvanligvis en fremragende gennemgang af det nye macOS. Masser af lækre tekniske detaljer.

Fremragende anmeldelse af macOS 10.15 Catalina der, tak for den. Her anbefales også at vente et par måneder med at opdatere, så Apple lige kan få rettet til med et par forholdsvis hurtige opdateringer (sandsynligvis inden for et par måneder) efter at have fået feedback fra den store offentlige bruger-erfaring. Det råd vil jeg selv følge denne gang, plejer ellers altid at springe hurtigt på   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8581

198
08. oktober 2019 @ 11:00
Poseidon
Vandermoses skrev:

Hvad ser i andre frem til? 

Jeg ser mest frem til at gennemgå min 32 bit apps, for at se hvormange jeg ikke kan undvære.. Tror dog jeg klarer mig, eftersom de fleste nok er spil, og min 2011 iMac alligevel sidder fast på High Sierra.   Og så kan jeg endeligt skille mig ad med CS5 pakken, og tvinge mig selv over til Affinity.. (Som forhåbenligt har et godt Black Friday tilbud i år!). Og så Musik appen! iTunes 12 er jeg virkeligt ikke glad for, desværre sidder jeg fast i den på min iMac hvor jeg bruger det mest. :(

Men af reelle features, der er det vidst mere de små og bagliggende/langtsigtede ting som jeg ser frem til: Voice Control, overhaling af Systemindstillinger, introduktion af SwiftUI, WPA3 understøttelse, System Extensions og DriverKit.

Jeg venter dog til .1 med at opdatere min Macbook, så de værste fejl er væk.


150

2
08. oktober 2019 @ 11:17
Novice
Factory skrev:

Øøhhh....høhø....det lyder godt nok som om, at man skal vente lidt   

Er der slet ingen, for hvem opdateringen til Catalina er gået glat igennem? Oplys gerne på hvilke maskiner

For mit vedkommende er alt gået glat igennem, det tog knap 30 minutter!


150

2
08. oktober 2019 @ 11:20
Novice
Gorm Jørgensen skrev:

den bliver ved med at spørge efter mit login for at alle tjenester "virker"... :D how about, you do it correctly next time, apple.

har du fået det til at virke ?


Det samme gør den den på min!!



451

18
08. oktober 2019 @ 11:36
Seniormedlem

Jeg ville først prøve på min iMac late 2015 21,5". Det tog godt en time meennnn. Jeg blev advaret om, at mit Toast 11, Adobe Application Manager og MacSOUP ikke ville kunne køre efter opdatering. Ikke andre advarsler.

Så røg mine XDCAM programmer, mit PS 6 (købt og er godt nok til mig), QT7 samt - groft - en 10-15 andre programmer. Foreløbig skal jeg IKKE opdatere min iMac 2019 27".

Nu vil jeg notere hvilke programmer der er smuttet og følge deres hjemmesider om opdateringer og så - hvis jeg kan huske hvordan - trille iMac 2015 tilbage til 10.14.6..


3580

34
08. oktober 2019 @ 12:31
Virtual Machine

Apple Music lagger for vildt inde midt min playliste. Det minder lidt om dengang jeg havde en svag PC'er som ikke havde resurser nok til at afspille en MP3/AAC/ALAC.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

349

3
08. oktober 2019 @ 13:25
Lærling

Samme problematik her.
Login og ud af iCloud har ikke løst problemet. Den har så til gengæld bedt mig logge ind og opdagere oplysninger på min iPad. Så nu ser jeg i morgen, når jeg kommer hjem, og problemet er løst.

Edit: Nå fik svaret uden citat. Men oplever samme problematik som Gorm, Nihad mfl. 


2252

150
08. oktober 2019 @ 22:12
ASCII jonglør

Herunder link til en artikel skrevet af en journalist med Apple som vidensområde - en journalist som piver over at skulle installere macOS Catalina og dermed miste alle sine gode 32-bit programmer   

Han har desuden det samme problem som jeg: hvad skal jeg nu gøre ift. min dejlige Dreamweaver CS6 og alle mine tilhørende dyre og vidunderlige plugins fra Project Seven?

Hør ham pive her:

MacBook Pro Diary: The upgrade to macOS Catalina is going to involve a lot of work

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2696

335
PallMei (Skribent)
09. oktober 2019 @ 04:46
Bit kongen
Torben Aagaard skrev:

Samme problematik her.
Login og ud af iCloud har ikke løst problemet. Den har så til gengæld bedt mig logge ind og opdagere oplysninger på min iPad. Så nu ser jeg i morgen, når jeg kommer hjem, og problemet er løst.

Edit: Nå fik svaret uden citat. Men oplever samme problematik som Gorm, Nihad mfl. 

Ja, Jeg skulle taste kodeord ind flere gange både icloud, computer og enkelt gang også ipad kode. Ja, det var mange gange og ikke det mest elegante eller forklarende dialoger, men bortset fra det så virkede det.


349

3
09. oktober 2019 @ 09:04
Lærling
PallMei skrev:
Torben Aagaard skrev:

Samme problematik her.
Login og ud af iCloud har ikke løst problemet. Den har så til gengæld bedt mig logge ind og opdagere oplysninger på min iPad. Så nu ser jeg i morgen, når jeg kommer hjem, og problemet er løst.

Edit: Nå fik svaret uden citat. Men oplever samme problematik som Gorm, Nihad mfl. 

Ja, Jeg skulle taste kodeord ind flere gange både icloud, computer og enkelt gang også ipad kode. Ja, det var mange gange og ikke det mest elegante eller forklarende dialoger, men bortset fra det så virkede det.

Ja, jeg er da kommet så langt, at det nu kun er nye vilkår og betingelser der ikke vil gå igennem. :-( Så 1 af 2 er da vinget af nu. Men den sidste lader stadig ikke til at ville forsvinde.


349

3
09. oktober 2019 @ 14:13
Lærling
Torben Aagaard skrev:
PallMei skrev:
Torben Aagaard skrev:

Samme problematik her.
Login og ud af iCloud har ikke løst problemet. Den har så til gengæld bedt mig logge ind og opdagere oplysninger på min iPad. Så nu ser jeg i morgen, når jeg kommer hjem, og problemet er løst.

Edit: Nå fik svaret uden citat. Men oplever samme problematik som Gorm, Nihad mfl. 

Ja, Jeg skulle taste kodeord ind flere gange både icloud, computer og enkelt gang også ipad kode. Ja, det var mange gange og ikke det mest elegante eller forklarende dialoger, men bortset fra det så virkede det.

Ja, jeg er da kommet så langt, at det nu kun er nye vilkår og betingelser der ikke vil gå igennem. :-( Så 1 af 2 er da vinget af nu. Men den sidste lader stadig ikke til at ville forsvinde.

Ok.

Nu har jeg løst problemet med det tilbagevendende godkend iCloud vilkår.

Det lader til, at problemet har været, at jeg har en iCloud konto, og flere andre @me.com mail tilføjet under "indstillinger - internetkonti". Så snart jeg gik derind, og godkendte hver enkelt, ved at markere og vente på, at pop-up vinduet kom frem, så virkede det.

Nu er næste, og måske eneste problem så, at Fotos står i et uendelige "opdaterer" loop... Hmm..


1708

43
09. oktober 2019 @ 15:00
Stormogul


Nu er næste, og måske eneste problem så, at Fotos står i et uendelige "opdaterer" loop... Hmm..

Ja min har arbejdet i over 24 timer.   🤨


3580

34
09. oktober 2019 @ 16:32
Virtual Machine
Gorm Jørgensen skrev:


Nu er næste, og måske eneste problem så, at Fotos står i et uendelige "opdaterer" loop... Hmm..

Ja min har arbejdet i over 24 timer.   🤨

Gad vide om den konverterer dem alle om til HEIF?  

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

8581

198
09. oktober 2019 @ 16:40
Poseidon
Lars Sejerup skrev:
Gorm Jørgensen skrev:


Nu er næste, og måske eneste problem så, at Fotos står i et uendelige "opdaterer" loop... Hmm..

Ja min har arbejdet i over 24 timer.   🤨

Gad vide om den konverterer dem alle om til HEIF?  

Det betvivler jeg meget, for det ville betyde kvalitetstab, og det tror jeg ikke Apple ville gøre uden at give besked om det eller give muligheden for at slå det fra..


349

3
10. oktober 2019 @ 17:20
Lærling

Andre der oplever at Safari åbner et nyt vindue, hvor alle de tidligere vinduer er lukket ned, med undtagelse af fastgjorte faner. Når man så ændrer visning til fuldskærmsvisning, så dukker "det gamle!" safari vindue frem, med de øvrige åbne sider, således at man har 2 safari vinduer åbne. Genstart mv er forsøgt, men har ikke gjort nogen stor forskel. Er dette mon blot endnu en "detalje" ved Catalina? :-/


3580

34
11. oktober 2019 @ 20:35
Virtual Machine

Jeg tror måske at Catalina vrider min 2012 MBA til sit yderste, fordi den er begyndt at få problemer med at afspille YouTube videoer i Safari og Chrome. Den er begyndt sporadisk at lagge engang imellem samtidig med at den bliver helt vild varm. Det er sørme godt nok en skam at jeg skal ud at købe ny Mac snart   

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

678

25
12. oktober 2019 @ 11:10
Veteran
Lars Sejerup skrev:

Jeg tror måske at Catalina vrider min 2012 MBA til sit yderste, fordi den er begyndt at få problemer med at afspille YouTube videoer i Safari og Chrome. Den er begyndt sporadisk at lagge engang imellem samtidig med at den bliver helt vild varm. Det er sørme godt nok en skam at jeg skal ud at købe ny Mac snart   

Opdateringer gør ikke altid noget godt for ældre enheder - men alligevel kan man ikke lade være med at opdaterer :) 


678

25
12. oktober 2019 @ 11:11
Veteran
Lars Sejerup skrev:

 Det er sørme godt nok en skam at jeg skal ud at købe ny Mac snart   

Det er godt nok ærgerligt 😁


362

18
14. oktober 2019 @ 22:24
Lærling

HVAD!? De har dræbt "Dashboard" i Catalina

Den brugte jeg ellers meget. Er der nogen der kender en app a'la "Convert" der kan lægges ind under aktive hjørner?

Samson


3580

34
17. november 2019 @ 14:23
Virtual Machine
Vandermoses skrev:
Lars Sejerup skrev:

Jeg tror måske at Catalina vrider min 2012 MBA til sit yderste, fordi den er begyndt at få problemer med at afspille YouTube videoer i Safari og Chrome. Den er begyndt sporadisk at lagge engang imellem samtidig med at den bliver helt vild varm. Det er sørme godt nok en skam at jeg skal ud at købe ny Mac snart   

Opdateringer gør ikke altid noget godt for ældre enheder - men alligevel kan man ikke lade være med at opdaterer :) 

Pokkers. Jeg sidder med en 2.4Ghz MacBook Pro 13" 2019 og har samme problemer med Catalina. Nu ved jeg så med 100% sikkerhed at der er noget galt med den. Jeg mangler virkelig at Apples software quality control kommer på banen her.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

147

1
17. november 2019 @ 18:28
Novice
Samson skrev:

HVAD!? De har dræbt "Dashboard" i Catalina

Den brugte jeg ellers meget. Er der nogen der kender en app a'la "Convert" der kan lægges ind under aktive hjørner?

Samson

Jeg er også en af de få der græder lidt over Dashboards henrettelse. Brugte det flittigt til notes og især konverteren.

Der findes en mac os App: "Convert It". Den lægger sig i øverste menu-bar og kan aktiveres ved "ctrl+c" (kan sikkert ændres til en taste-kombination efter eget valg). Den kan lidt af det samme. 


1129

127
17. november 2019 @ 19:10
Stormogul

Er der andre der oplever udfordringer med at printe fra Apple apps? 

Der kommer bare nogle tilfældige tegn i den første linije... og så ellers beder den om nyt papir, for at gøre det samme ...

men når man printer fra ikke apple software så virker det fint... iOS enheder printer fint, så det er ikke "printer problem".

Det har ikke hjulpet med at fjerne printeren og installere igen, hverken drivere eller nulstille indstillinger.

3580

34
17. november 2019 @ 20:03
Virtual Machine
Nihad skrev:

Er der andre der oplever udfordringer med at printe fra Apple apps? 

Der kommer bare nogle tilfældige tegn i den første linije... og så ellers beder den om nyt papir, for at gøre det samme ...

men når man printer fra ikke apple software så virker det fint... iOS enheder printer fint, så det er ikke "printer problem".

Det har ikke hjulpet med at fjerne printeren og installere igen, hverken drivere eller nulstille indstillinger.

Ja. Hvis jeg kopierer indholdet fra Mail over i Pages og printer det ud får jeg det rene volapyk. Alle apps jeg bruger kommer fra Apple. Så de må snart til at til at få styr på deres softwareudviklere. Jeg har ikke fundet en løsning på det endnu.  

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2185

44
17. november 2019 @ 21:34
ASCII jonglør

Mine print er uden "fejl" direkte fra mail, og også fra Pages - har I evt. installeret nogle add-on(s) ??

Min printer er en HP Officejet Pro 8100, og har efter macOS 10.15 Catalina blev releaset installeret en nyere driver - måske jeres printer software/drivere skal opdateres ??


1129

127
17. november 2019 @ 22:00
Stormogul

der er ikke nogen udvidelser som jeg bruger. hverken i mail eller i preview. eller pages eller andet. hvorfor virker det i word.

drivers er så vidt jeg ved også seneste (dog ikke til 10.15). det er en samsung printer, men HP har overtaget driften da de købte samsung printer afdeling.


2185

44
17. november 2019 @ 22:02
ASCII jonglør

Hvis du printer som PDF - er resultatet det samme ??


1129

127
17. november 2019 @ 22:15
Stormogul

jeps ... men hvis jeg printer PDF'en fra andet end preview så er det fint. 

printeren er iøvrigt AirPrint printer, så der er ikke behov for drivere... det må være apple der har glemt hvordan man bruger deres egen teknologi.


2185

44
17. november 2019 @ 22:21
ASCII jonglør

Det virker fint med min MacOS Catalina - så det er ikke alle som er berørte.


3580

34
17. november 2019 @ 22:41
Virtual Machine
Rene Larsen skrev:

Mine print er uden "fejl" direkte fra mail, og også fra Pages - har I evt. installeret nogle add-on(s) ??

Min printer er en HP Officejet Pro 8100, og har efter macOS 10.15 Catalina blev releaset installeret en nyere driver - måske jeres printer software/drivere skal opdateres ??

Næh. Jeg vidste slet ikke at man at ad-ons eksisterer til disse to programmer.

PS: Jeg kan ikke genskabe problemet på min nye MBP med Catalina. Så alt godt herfra nu.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

127
17. november 2019 @ 22:47
Stormogul

har lige prøvet noget... skulle printe noget, men tænkte jeg gemmer det sgu bare som PDF og så printer jeg det fra ipad...

"tom" fil ... bliver det til

så nej, apple har åbenbart generelt problemer med udskrift... De kan ikke en gang lave PDF ud fra et allerede eksisterende dokument.

Må se om jeg orker at lave en clean install på et tidspunkt... regner nok ikke at apple fikser fejlen for mig. jeg skal jo bare købe nyt hardware.


2185

44
17. november 2019 @ 22:57
ASCII jonglør
Lars Sejerup skrev:
Rene Larsen skrev:

Mine print er uden "fejl" direkte fra mail, og også fra Pages - har I evt. installeret nogle add-on(s) ??

Min printer er en HP Officejet Pro 8100, og har efter macOS 10.15 Catalina blev releaset installeret en nyere driver - måske jeres printer software/drivere skal opdateres ??

Næh. Jeg vidste slet ikke at man at ad-ons eksisterer til disse to programmer.

PS: Jeg kan ikke genskabe problemet på min nye MBP med Catalina. Så alt godt herfra nu.

Der findes et hav af add ons til Mail og enkelte (typisk templates) til Pages, Numbers og Keynote - så muligheden findes :)