xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Fortæl om dine tips og tricks - at dele er godt (Tips )
macnyt  /  forum  /  emne
Hvordan sætter man GPS data ind på Google Maps?.
Kategori: Fortæl om dine tips og tricks - at dele er godt (Tips )


125

2
13. august 2019 @ 11:03
Suspenderet

Hej Alle sammen,

Jeg har nogen GPS data over en grund på 1,5 hektar, som jeg gerne vil have sat ind på Google Maps, for at kunne se hvor grunden den helt nøjagtigt ligger.

(se nedenstående vedhæftet foto, af de GPS koordinationer som jeg har fået tilsendt)

Skal der være, eller tilføjes minus, punktum eller kommaer foran tallene, eller hvordan?.  

Jeg har brugt lang tid på at forsøge at finde ud af det, men uden held.

Er der nogen der ved hvordan at man taster tallene ind, inde på Google Maps, for så vil jeg meget gerne vide det?.

På forhånd tak. 

  14
7
  1120

2581

84
13. august 2019 @ 12:04
Bit kongen
Magnolia skrev:

Jeg sidder med google maps og koordinater dagligt og kan ikke genkende det der. 

Koordinaterne ville normalt se ud alla:

77.564960 96.0942624 og det er en lokation oppe nord på ud for kysten af Rusland ikke langt fra Bolchevik Island.

Jeg tor du skal se nærmere på den GPS der har leveret de data, hvis det er en afgrænsning af et areal vil jeg tro du skal have noget software til at vise resultatet af det. Var det 6 GPS lokationer ville det ikke give mening i forhold ti lat vise et areal. 


 



2696

335
PallMei (Skribent)
13. august 2019 @ 12:21
Bit kongen

Jeg tror også du skal fokusere på google Earth istedet Maps, som kan importere kml-filer (også online versionen, hvis man aktivere det i indstillinger).

https://support.google.com/earth/answer/7365595?gl=DK&hl=en


125

2
13. august 2019 @ 13:42
Suspenderet

Tak for svarene, det sætter jeg pris på.

Jeg tilføjer her, kortet over min grund. 

Jeg går ud fra at koordinaterne, er dem som der står skrevet nede i venstre hjørne på tegningen.

Hvordan jeg taster koordinationerne ind, inde på Google Maps, oppe i venstre hjørne på hjemmesiden - det ved jeg bare ikke hvordan at man gør?.

Tak for hjælpen ind til videre.


2696

335
PallMei (Skribent)
13. august 2019 @ 20:33
Bit kongen

Dobbelt


2696

335
PallMei (Skribent)
13. august 2019 @ 20:33
Bit kongen

Jeg har prøvet at taste dem ind i google Earth, men tror det er forkert. Fordi

  • Er ikke GIS ekspert
  • Har brugt UTM, men det er vist ikke det samme som WGS84
  • Har brugt Zone 17 M, fordi Zone 17 S befinder i polarhavet og det er nok pga af UTM vs WGS84
  • Placeringen er i bevoksning på en forhøjning/bjerg og ligner ikke dit kort

Men jeg kigger ikke mere på det i aften, så derfor kan selv få syn for sagen. Jeg har gemt punkterne i en kmz fil.

https://drive.google.com/file/d/1dldcboLJeqlS1KitWzlkKjcNxbk5Y36X/view?usp=sharing

Som du kan importere i google earth, enten online eller computer versionen. Online versionen har dog meget begrænsede muligheder for at redigere i det. Men du kan starte med at se online og hvor omkring mit nok forfejlede forsøg er havnet. Det er dette område:

https://earth.app.goo.gl/BS39hG

Importer før nævnte fil, for at se dem. 

Og hvis du selv vil forsøge på den eller anden måde eller det ene eller andet sted, så er koordinaterne i tekstform:

Navn,Zone,X,Y

1,17 M,775649.6 m E,9609426.24 m S

2,17 M,775724.16 m E,9609394.18 m S

3,17 M,775803.83 m E,9609336.18 m S

4,17 M,775723.6 m E,9609275.52 m S

5,17 M,775721 m E,9609281 m S

6,17 M,775600.31 m E,9609363.17 m S

Vil nok være nemmere hvis du kunne finde ud af få dem konverteret til længde/bredde grader, hvilket ikke er lykkedes mig.


52

3
13. august 2019 @ 21:49
Novice

125

2
14. august 2019 @ 18:28
Suspenderet

Tusind tak for jeres svar, og for at undersøge det for mig - Alt jeres hjælp er meget værdsat.

Jeg vil sætte aftenen af, til at læse om det, og se på de link som i har tilføjet her.. og så håber jeg at finde ud af det.

Ha' en god aften derude <3 .


687

6
14. august 2019 @ 20:48
Veteran

brug denne her side.

klik

jeg bygger alt i toffifee og løg

125

2
16. august 2019 @ 21:12
Suspenderet

Jeg har efter noget tid nu fundet ud af det :-) .. Tusind tak for hjælpen til PallMei!, Jesper, Studmac, Hoejfed. Sætter virkelig stor pris på hjælpen..

Har lige et sidste spørgsmål, som jeg har siddet og forsøgt at finde ud af her til aften.

Jeg har en fil jeg skal åbne, men jeg kan ikke åbne den på min bærbar.

Det er en fil som ender på .ods.
Altså f.eks. ligesom når man har en fil der ender på .pdf.

Det er en fil. der indeholder en pris liste på tropiske frugt træer. Jeg ved ikke hvad det er for en type fil (en ods. fil ?) men jeg kan ikke åbne den på min MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) macOS High Sierra Version 10.13.6

Er der nogen der ved om jeg skal downloade et program til min bærbar, for at kunne åbne filen, og hvis jeg skal det, hvilket program er det så jeg skal bruge, for at kunne åbne en .ods fil ?.

Ha' en god aften der ude, og endnu engang tak for et rigtig godt forum.


2696

335
PallMei (Skribent)
16. august 2019 @ 21:43
Bit kongen

Det er et Open office/Libre Office regneark format. Så hent en af de 2, hvis ikke dit normale regneark program kan læse det.


125

2
17. august 2019 @ 20:14
Suspenderet

Hej PallMei,

Okay, tak for informationerne, og for at fortælle mig hvilken slags fil det drejer sig om

- det må være fordi at jeg ikke har noget "regneark program" på min bærbar.

Anbefaler du at jeg køber sådan et program inde på App Store, eller kender du en anden hjemmeside hvor det er billigere?.


2696

335
PallMei (Skribent)
17. august 2019 @ 20:25
Bit kongen
Magnolia skrev:

Hej PallMei,

Okay, tak for informationerne, og for at fortælle mig hvilken slags fil det drejer sig om

- det må være fordi at jeg ikke har noget "regneark program" på min bærbar.

Anbefaler du at jeg køber sådan et program inde på App Store, eller kender du en anden hjemmeside hvor det er billigere?.

Hvis du ingen bindinger ville jeg umiddelbart anbefale at du prøvede Apple's kontor programmer som kan hentes gratis i app store (Pages, Numbers, keynote).

Men nu er det Open Office format og de også gratis:

https://da.libreoffice.org eller https://www.openoffice.org/da/ 

(Oprindelig var der kun Open Office, men Libre Office blev lavet for at komme af kløerne på Oracle. Sidenhen opgav Oracle, men gav det til Apache istedet for Libre Office. Så det er 2 sider af samme program og jeg ved ikke hvilken der er bedst. Jeg ville nok stadig vælge Libre)

Hvis google docs eller anden online kontor pakke, så er det også muligt at du kan importere til det.


125

2
18. august 2019 @ 19:33
Suspenderet

Tusind tak for svaret, det sætter jeg pris på.

Jeg prøvede først at gå ind på linket du sendte til LibreOffice, men der stod at der 'ikke er nogen almindelige installationsfiler til rådighed'

Dernæst prøvede jeg linket til programmet 'Apache OpenOffice' og det kunne jeg godt downloade, så det har jeg gjort.

Dog kom der frem at jeg også skulle downloade et til program for at kunne bruge det, og det er et der hedder: Download Java for Mac OS X .. så det program downloade jeg osse.

Umiddelbart virker 'Apache OpenOffice' programmet som det skal - for jeg kan nu åbne filen :-) 

PallMei - you are the man!. Tak for alt din hjælp, jeg tager det ikke for givet.


2696

335
PallMei (Skribent)
18. august 2019 @ 20:28
Bit kongen
Magnolia skrev:

Tusind tak for svaret, det sætter jeg pris på.

Jeg prøvede først at gå ind på linket du sendte til LibreOffice, men der stod at der 'ikke er nogen almindelige installationsfiler til rådighed'

Ja, det ser godt mærkelig ud. Tror det skulle have været denne side

https://da.libreoffice.org/hent-libreoffice/?type=mac-x86_64&version=6.3.0&lang=da 



Dernæst prøvede jeg linket til programmet 'Apache OpenOffice' og det kunne jeg godt downloade, så det har jeg gjort.

Dog kom der frem at jeg også skulle downloade et til program for at kunne bruge det, og det er et der hedder: Download Java for Mac OS X .. så det program downloade jeg osse.

Ok. Troede kun det var neo-office der gjorde (også en open office app, men en tredje part og den første med Mac brugerflade, men Java baseret brugerflade).


Umiddelbart virker 'Apache OpenOffice' programmet som det skal - for jeg kan nu åbne filen :-)

Jamen det er jo, hvad der tæller


PallMei - you are the man!. Tak for alt din hjælp, jeg tager det ikke for givet.

Ha ha, tak det luner 😄