xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Starte en MB pro 15.4" 2.4 GHz 2009
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


189

12
12. maj 2019 @ 11:14
Novice

Hej

Ovenævnte mac formaterede jeg og ville lægge nyt system ind. Jeg har org. disk på cd.

Men åbenbart er noget gået galt, for nu vil den ikke se cd. Og cd kan jeg nu ikke få ud.

Jeg har nulstillet SMC og nu står mac og genstarter hele tiden med en fuldstændig blank skærm.

Jeg har koblet den op på min gamle G5 med et firewire kabel, for måske at kunne få fat i den denne vej.

Men den kommer ikke frem.

Er der en løsning?

  11
0
  534

2185

44
12. maj 2019 @ 13:52
ASCII jonglør

Holder du C tasten nede når du starter op ?? - hvis du gør så burde du kunne vælge dit CD/DVD drev, og derved starte op der fra.


4593

394
12. maj 2019 @ 13:53
FPU

Hvis ikke DVD-drevet er mekanisk defekt, BURDE du kunne få skiven ud på en af følgende måder:

1. Åbn Diskværktøj og se, om ikke den kan se skiven/drevet. Hvis den kan, så prøv at hilite drevet og tryk Eject (funktionen ER der et eller andet sted, enten som en knap eller som et menu-punkt.

2. Hvis det ikke virker, så prøv at genstrate, mens du klik-holder trackpad'en (eller lave MouseDown på en tilsluttet mus); det er standardkomanndoen til MacOS om at skube en skive ud, uanset om den kan læse skiven, eller ej.

Edit: jeg ser ved genlæsning af dit indlæg, at din MBP starter med blank skærm, og så er der jo næppe et diskværktøj på den, som du kan starte. Du kan dog stadig prøve, om Diskværktøj på din G5'er kan klare tricket, hvis den kan se din MBP. Ellers BURDE klik-hold på TrackPad under genstart af MBP'en altså virke.

Pøj-pøj!


189

12
12. maj 2019 @ 15:52
Novice

Nu har jeg fået cd'en ud.

Jeg har en mistanke om, at det er cd-drevet, der er i stykker.

Og mit eksterne cd-dev er lånt ud. Når jeg får det tilbage på mandag, vil jeg prøve denne vej.

Nu er der en tom mappe med et spørgsmål på, som står og blinker, når jeg starter.

Desværre kan min G5 ikke se MB'en.

Så tak for hjælpen. Jeg vender tilbage i næste uge.


4593

394
12. maj 2019 @ 17:39
FPU

Du har jo et FireWire-kabel, så har du prøvet Target Disk Mode?

1. Forbind de to Mac'er.

2. Start din G5'er.

3. Start den 2009 MBP, mens du holder T-tasten nede (på MBP'en, ikke G5'eren).

Derefter burde der dukke et FireWire-symbol op på MBP'ens skærm, og MBP'ens (tomme) disk burde dukke op som en ekstra disk på G5'erens skrivebord. Derfra burde du så kunne formatere disken og installere OS X på MBP'en,

Hvis du har begge originale diske til den MBP, kan du tjekke DVD-drevet ved at køre en hardware-test fra den ene af DVD'erne.


189

12
17. maj 2019 @ 12:37
Novice

 Nu har jeg fået MB frem på skærmen på min G5. 

Men jeg kan ikke installere Tiger på den. Den siger at MacX ikke kan køre på MB. 

Hvilket system kan bruges og hvor finder jeg et ældre system?


189

12
17. maj 2019 @ 12:37
Novice

 Nu har jeg fået MB frem på skærmen på min G5. 

Men jeg kan ikke installere Tiger på den. Den siger at MacX ikke kan køre på MB. 

Hvilket system kan bruges og hvor finder jeg et ældre system?


1493

39
17. maj 2019 @ 12:44
Stormogul

du får ikke noget til at køre i firewire target mode på en g5 op mod en intel mac. det er to forskellige systemer.

har du ikke adgang til en intel mac? så vil jeg anbefale at lave en mojave installer vha http://dosdude1.com/mojave/ eller evt kigge på diskmakerx for at lave en ældre usb installer.


Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

189

12
17. maj 2019 @ 13:02
Novice

Jeg har en iMac fra 2016. 

Men hvordan får jeg MB koblet op til den?


1493

39
17. maj 2019 @ 13:07
Stormogul

lav en boot usb via programmet på http://dosdude1.com/mojave/ og følg den guide... så skal du nok få gang i din aldrende macbook pro

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

189

12
17. maj 2019 @ 13:15
Novice

 OK. 

Jeg prøver. 

Foreløbig tak for hjælpen! 😀🏌️‍♀️


4593

394
17. maj 2019 @ 19:07
FPU
alha grafisk skrev:

 Nu har jeg fået MB frem på skærmen på min G5. 

Men jeg kan ikke installere Tiger på den. Den siger at MacX ikke kan køre på MB. 

Hvilket system kan bruges og hvor finder jeg et ældre system?

Tiger (10.4) er det sidste system, som var RISK-only (altså IKKE Intel-baseret). Din MBP burde kunne køre 10.5 (Leopard), som er det eneste system, som kunne installeres på begge platforme (10.6 og nyere er Intel-only), og i hvert fald 10.6 (SnowLeopard), men hvis du ikke har brug for at køre gammel software eller gamle perifere enheder, kan du prøve at installere et af de systemer, som andre har foreslået.

Det skal dog siges, at AppleTalk (Apples gamle netværksprotokol til f.eks. gamle netværksprintere) forsvandt fra og med 10.6 (AppleTalk blev erstattet af Bonjour), og 10.6 er det sidste OS, som understøtter programmer, som kunne køre på RISK-platformen.

Hvis du ikke har brug for den slags til f.eks. en gammel printer eller gammel software, så du kan åbne gamle dokumenter, kan du med fordel nok installere en nyere version af OS X.