xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Money, money, money ... (Apple Pay)
macnyt  /  forum  /  emne
Oplever i gebyr på Apple Pay
Kategori: Money, money, money ... (Apple Pay)


60

0
16. april 2019 @ 18:25
Novice
[post_text]
  38
1
  3224

2185

44
17. april 2019 @ 02:58
ASCII jonglør
Simon Kofod skrev:

Som overskriften lyder, så er jeg nysgerrig på om jeg er den eneste der til tider oplever, at der er gebyr på når Apple Pay anvendes.

Jeg er kunde i Pensam Bank og har allerede skrevet til dem angående problematikken. Har endnu ikke fået svar. Men jeg har først lige fået Apple Pay i "sidste runde" og har oplevet tre-fire gange at der er kommet gebyr på. 15-20 kroners gebyr på en regning på 850,- Hvad oplever I og hvad har I gjort ved det?

Jeg har Nordea, og jeg betaler intet gebyr.


60

0
17. april 2019 @ 10:15
Novice

Tænker ikke det er banken der er årsag til gebyret, men den enkelte forretning. Er faktisk i tvivl om hvor mange gange jeg har betalt gebyr, da beløbet der kommer op på terminalen er rigtig og gebyret først kommer på efterfølgende. Så måske er jeg (og andre) blevet opkrævet gebyr flere gange uden at opdage det?!


291

45
17. april 2019 @ 10:45
Juniormedlem

Kortgebyrer blev ulovlige pr. 1. januar 2018, men flere butikker opkræver dem stadig her i 2019:

45 påbud i sager om ulovlige kortgebyrer

Medmindre det er et firmakort du har, må der ikke opkræves gebyr hverken online eller i butik. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skriver følgende om reglerne for mobile betalingsløsninger:

  • Betaler du med din mobil, må butikken ikke opkræve et gebyr, hvis betalingstransaktionen er knyttet til et betalingskort. Er den mobile betalingsløsning baseret på en konto-til-konto overførsel, hvor pengene overføres direkte fra kundens konto til butikkens konto, må butikken godt opkræve et gebyr.

Du kan klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvis du bliver opkrævet et ulovligt kortgebyr.

DR har faktisk et helt tema om det, hvor du kan læse mere om problemet: Ulovligt kortgebyr


227

5
17. april 2019 @ 10:57
Juniormedlem
Simon Kofod skrev:

Tænker ikke det er banken der er årsag til gebyret, men den enkelte forretning. Er faktisk i tvivl om hvor mange gange jeg har betalt gebyr, da beløbet der kommer op på terminalen er rigtig og gebyret først kommer på efterfølgende. Så måske er jeg (og andre) blevet opkrævet gebyr flere gange uden at opdage det?!

Hvordan ser du gebyret i netbank? Er det én postering med et højere beløb, eller er det to posteringer med det oprindelige beløb og gebyr?

(Jeg er Nordea-kunde, og har brugt Apple Pay siden start. Jeg har aldrig oplevet gebyrer (jo, i udlandet, men det er jo en anden snak))


60

0
17. april 2019 @ 14:27
Novice

Jeg kan kun se det som en postering og altså ikke se hvor meget der er opkrævet i gebyr. Når jeg ved det er blevet opkrævet, er det fordi jeg f.eks. har købt en vare til et bestemt beløb og efterfølgende har kunne se at der er trukket mere. Jeg har så kunne se på bonen at der er opkrævet et gebyr. Jeg har indtil nu oplevet det hos Flammen i Næstved, Silvan i Valby indenfor de sidste par dage. Jeg har ikke oplevet det i supermarkeder.

Er spændt på at se om banken kan se i deres system, hvor der er opkrævet gebyr. Det bliver en lidt dyr luksus at betale 10-15 kroner i gebyr pr. betaling!


60

0
17. april 2019 @ 16:26
Novice

Har fået svar fra banken som siger at butikkerne gerne må opkræve gebyr. Men som Michael Rasmussen også skriver og henviser til, så læser jeg det som ikke tilladt. Nu har jeg skrevet lidt frem og tilbage med banken og er spændt på om de stadigvæk er af den overbevisning at butikkerne må opkræve gebyr, hvis blot de oplyser tydeligt om det.


2185

44
17. april 2019 @ 18:22
ASCII jonglør
Simon Kofod skrev:

Har fået svar fra banken som siger at butikkerne gerne må opkræve gebyr. Men som Michael Rasmussen også skriver og henviser til, så læser jeg det som ikke tilladt. Nu har jeg skrevet lidt frem og tilbage med banken og er spændt på om de stadigvæk er af den overbevisning at butikkerne må opkræve gebyr, hvis blot de oplyser tydeligt om det.

Butikker må ikke opkræve noget som helst kort gebyr - ej heller for Apple Pay, da Apple Pay blot er et kreditkort, som benytter Visa delen på et Visa/Dankort eller hvis det er et Mastercard, så er det som et alm. Mastercard - det er banken selv som står med den ekstra kort udgift mod Apple (i dit tilfælde er det BEC som står for den samlede kort udgift mod Apple)


227

5
17. april 2019 @ 21:50
Juniormedlem

Husker ikke hvor jeg har læst det, men butikkerne har brugt “undskyldningen” at kunder som bruger Visa- eller Mastercard typisk er udenlandske turister, så derfor lægges der (fuldt lovligt?) gebyr på.

Men hvor finder jeg/vi at det er ulovligt at lægge gebyrer på danske kreditkorttransaktioner i Danmark? For hvorfor siger PenSam Bank at det er lovligt for butikkerne, hvis det er lodret ulovligt ...


2185

44
17. april 2019 @ 23:46
ASCII jonglør

Her http://experteye.dk/en/2017/09/11/can-i-no-longer-surcharge-from-2018/ står der lidt om EU loven som Danmark pr 1. jan. 2018 også begyndte at følge.

Her er endnu et link omkring den “nye” kort gebyr lov: Ny lov fjerner gebyrer på betalingskort


396

2
18. april 2019 @ 14:41
Lærling

Er det et firmakort?, her må de gerne kærve gebyr...

  MB Air M1, iPad 8. Generation, iPhone 12 mini, Apple TV 3, iPod Classic

3580

34
18. april 2019 @ 15:07
Virtual Machine

Jeg oplever ingen gebyrer, og jeg bruger Apple Pay på både iPhone og Apple Watch.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2185

44
18. april 2019 @ 15:22
ASCII jonglør

Hvis der bliver opkrævet et gebyr skal det også fremstå af kvitteringen - banken kender ikke til hvad der er vare og hvad det er gebyr, de kender kun det samlede beløb som skal trækkes fra ens konto.


60

0
19. april 2019 @ 12:24
Novice

Gebyret har fremgået af kvitteringen og i banken optræder kun det samlede beløb. Mit kort er ikke et firmakort og det er derfor ikke årsagen til gebyret. Tænker at andre måske har fået pålagt et gebyr uden at opdage det. Betaling med Apple Watch er hurtigt og måske er man derfor ikke altid opmærksom på det samlede beløb?!

Jeg er ihvertfald blevet opmærksom på, hvor jeg betaler med mit ur og hvad der står på kvitteringen. Som tidligere sagt, har jeg ikke oplevet det i supermarkeder, hvor jeg oftest anvender funktionen.


2185

44
19. april 2019 @ 15:52
ASCII jonglør
Simon Kofod skrev:

Gebyret har fremgået af kvitteringen og i banken optræder kun det samlede beløb. Mit kort er ikke et firmakort og det er derfor ikke årsagen til gebyret. Tænker at andre måske har fået pålagt et gebyr uden at opdage det. Betaling med Apple Watch er hurtigt og måske er man derfor ikke altid opmærksom på det samlede beløb?!

Jeg er ihvertfald blevet opmærksom på, hvor jeg betaler med mit ur og hvad der står på kvitteringen. Som tidligere sagt, har jeg ikke oplevet det i supermarkeder, hvor jeg oftest anvender funktionen.

Har du spurgt den enkelte butik, hvad det er for et gebyr de har opkrævet hos dig ?? - det kan og må ikke være et kort-gebyr - og hvis det er, må du gå videre med det til forbrugerombudsmanden (eller hvem det er som tager sig sådanne gebyrer).


1014

0
10. maj 2019 @ 00:58
Stormogul
Simon Kofod skrev:

...Jeg har så kunne se på bonen at der er opkrævet et gebyr. Jeg har indtil nu oplevet det hos Flammen i Næstved, Silvan...

Sjovt nok har Silvan allerede fået påbud pga. ulovligt kortgebyr tidligere. 

https://www.kfst.dk/afgoerelser-ruling/betalingskort/afgoerelser/2018/20180702-paabud-vedr-gebyropkraevning-silvan-as/

Silvan påstod den gang at "fejlen" var rettet - men åbenbart ikke tilstrækkeligt.

Du kan anmelde Silvan igen - til kfst@kfst.dk

Så kan man håbe at virksomheden får dagsbøder ind til "fejlen" reelt er rettet.

Har også selv oplevet ulovligt gebyr 1 af de 3 steder jeg har prøvet Apple Pay. Vil også blive anmeldt til myndighederne..



1129

128
10. maj 2019 @ 05:13
Stormogul

Har ikke læst hele loven igennem...

Men det jeg har læst om, har ikke gjort mig klogere på hvornår et gebyr er "lovlig".  Og hvad hvis man kalder det noget andet? :D

Her tænker jeg på, just-eat.dk.

Når der handles der, så er der "håndteringbegsyr"... den er mindre ved "kontakt" betaling end når man betaler med kort. Så den kommer altid på alle køb, men er anderledes efter betalings metode.

Så det kunne godt tyde på som om det er til kortet beløbet er sigtet imod.



3580

34
10. maj 2019 @ 09:23
Virtual Machine

Jeg fik lige en notifikation igår, at der var sat 50 kr ind på min konto fra Apple fordi jeg brugte deres service så meget. Men jeg kan ikke lige finde den notifikation frem igen. Hvordan finder man sådan noget frem?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

128
10. maj 2019 @ 09:33
Stormogul

med din held, så var det nok spam :D 

eller så er det nogen igen der har fået slettet din mail :P



1014

0
10. maj 2019 @ 09:44
Stormogul
Lars Sejerup skrev:

Jeg fik lige en notifikation igår, at der var sat 50 kr ind på min konto fra Apple fordi jeg brugte deres service så meget. Men jeg kan ikke lige finde den notifikation frem igen. Hvordan finder man sådan noget frem?

Lyder skummelt, men burde vel hvis sandt bl.a fremgå af listen over transaktioner i Wallet-app’en. Klik på kort og derefter de 3 prikker i en cirkel øverst til højre. Her er der også flere detaljer end på kontoudtog, bl.a klokkeslæt og lokation på kort. Ganske smart generelt. 


507

9
10. maj 2019 @ 10:00
Kaptajn
Lars Sejerup skrev:

Jeg fik lige en notifikation igår, at der var sat 50 kr ind på min konto fra Apple fordi jeg brugte deres service så meget. Men jeg kan ikke lige finde den notifikation frem igen. Hvordan finder man sådan noget frem?

Den er god nok. Jeg fik at vide, gennem Arbejdernes Landsbank, at man kunne vinde en 50er. Og jeg har også fået. Og pengene er gået ind, og en besked direkte i bank appen.


291

45
10. maj 2019 @ 10:14
Juniormedlem
Flemming Larsen skrev:
Den er god nok. Jeg fik at vide, gennem Arbejdernes Landsbank, at man kunne vinde en 50er. Og jeg har også fået. Og pengene er gået ind, og en besked direkte i bank appen.

Interessant, det ser ud til at det kun gjaldt den 1. maj ifølge dette tweet fra Arbejdernes Landsbank.


507

9
10. maj 2019 @ 13:37
Kaptajn
Michael Rasmussen skrev:
Flemming Larsen skrev:
Den er god nok. Jeg fik at vide, gennem Arbejdernes Landsbank, at man kunne vinde en 50er. Og jeg har også fået. Og pengene er gået ind, og en besked direkte i bank appen.

Interessant, det ser ud til at det kun gjaldt den 1. maj ifølge dette tweet fra Arbejdernes Landsbank.

Så er det da heldigt, at jeg har købt noget den dag. Efter at jeg har fået Apple pay, så har jeg ikke brugt andet.


1014

0
10. maj 2019 @ 15:32
Stormogul


Hvor mange steder har du oplevet gebyr?

Ser du efter på regningen? 

De ulovlige gebyrer ved Apple Pay opstår nok fordi Apple Pay bruger Visa-delen af et VisaDankort, og butikken har "glemt" at ændre opsætning efter at det fra 2018 blev ulovligt at opkræve gebyr på Visa og Mastercard (med mindre at det er firmakort). 

Butikken har ansvaret over for forbrugeren, uanset om "fejlen" ligger hos en underleverandør.

Her er hvert enkelt af de foreløbigt 45 påbud:


Lidt sjovt at selv Tinglysningsretten har opkrævet ulovlige gebyrer :-)

Det er nemt at anmelde bare ved at sende en mail til kfst@kfst.dk



3580

34
10. maj 2019 @ 17:47
Virtual Machine

Godt ord igen drenge   

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

8

0
10. maj 2019 @ 20:30
Nyt medlem

Har for nyligt betalt gebyr i Sportsmaster. Og så gad jeg egentlight ikke bruge Apple Pay, men i stedet Dankort-appen. Men det er åbenbart svært, da Apple Pay ofte overruler. Eneste mulighed er at slette sine kort helt.


1014

0
10. maj 2019 @ 22:00
Stormogul
SanneC skrev:

Har for nyligt betalt gebyr i Sportsmaster. Og så gad jeg egentlight ikke bruge Apple Pay, men i stedet Dankort-appen. Men det er åbenbart svært, da Apple Pay ofte overruler. Eneste mulighed er at slette sine kort helt.

Det er kun ved firmakort, eller hvis butikken bryder loven, at der er gebyr på Apple Pay.

Løsning: Send en hurtig mail til Forbrugerstyrelsen på kfst@kfst.dk hvor du oplyser butikkens navn og adresse og gør opmærksom på at de tager ulovligt kort-gebyr.

Så holder butikken op - eller får bøder, ind til de lærer det.

(Endnu bedre havde det været hvis Apple og bankerne ville bruge Dankort-delen, men det er fortjenesten nok mindre i, jf. f.eks. også Jyske Banks griske adfærd om at dele VisaDankortet i 2 fysiske kort)


825

10
13. maj 2019 @ 08:09
Veteran

Oplevede i lørdags, at der blev opkrævet gebyr (4,04 kr) hos Cafe Vivaldi på Axeltorv i København.


Har netop skrevet til kfst@kfst.dk


3580

34
13. maj 2019 @ 09:07
Virtual Machine
Stig Bindner skrev:

Oplevede i lørdags, at der blev opkrævet gebyr (4,04 kr) hos Cafe Vivaldi på Axeltorv i København.


Har netop skrevet til kfst@kfst.dk

Det kan da godt være, at jeg skal til at være mere opmærksom på det. Det er ikke noget jeg har gået op i før. Hvad står der ved gebyret i din netbank? Står der Gebyr nota - Cafe Vivaldi eller noget i den stil?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

825

10
13. maj 2019 @ 11:49
Veteran

Den er slet ikke registreret endnu, så ved det ikke.


60

0
13. maj 2019 @ 23:02
Novice

De gange jeg har oplevet gebyr, kan det ikke ses i netbanken, men kun på selve kvitteringe. 


2185

44
13. maj 2019 @ 23:29
ASCII jonglør
Simon Kofod skrev:

De gange jeg har oplevet gebyr, kan det ikke ses i netbanken, men kun på selve kvitteringe. 

Det bør også kun stå på kvitteringen - banken har inte med et evt. gebyr at gøre.


825

10
14. maj 2019 @ 07:40
Veteran

I mit tilfælde, står det IKKE på kvitteringen, men kun i min "Wallet", så det kræver, at man lægger

mærke til det ved betalingen, for bagefter har man ingen ide, om hvad der er sket.


2185

44
14. maj 2019 @ 17:45
ASCII jonglør
Stig Bindner skrev:

I mit tilfælde, står det IKKE på kvitteringen, men kun i min "Wallet", så det kræver, at man lægger

mærke til det ved betalingen, for bagefter har man ingen ide, om hvad der er sket.

Hvilken tekst står der ud for gebyret, når nu det ikke er blevet opkrævet af butikken ??


825

10
15. maj 2019 @ 08:12
Veteran


825

10
15. maj 2019 @ 08:16
Veteran

På min konto, står blot at der er trukket det fulde beløb (inkl. gebyr). Gebyret er ikke specificeret NOGET sted overhovedet. Det er kun fordi jeg ser kvitteringen, at jeg bliver obs på, at der er trukket mere, end der står på kvitteringen.


2185

44
15. maj 2019 @ 18:26
ASCII jonglør

Hvis ikke der stod noget på kvitteringen, hvordan ved du så at det var et gebyr ??

Jeg må give dig ret i at beløbet ikke ser rigtigt ud, hvis ikke der er blevet lagt et eller andet til - men det "et eller andet" skal så stå på kvitteringen.


1014

0
15. maj 2019 @ 21:49
Stormogul

Eksempel:

På en cafe/butik/taxa køber du varer/ydelser til i alt 100 kr.

Den ansatte hiver en betalingsterminal frem, og du lægger din iPhone hen til den. 

Hvis du når at lægge mærke til det, viser displayet (måske) 102,50 - 2,5% ekstra - men først når terminalen har registreret at det er et Visa-kort (pga. Apple Pay). 

Du har måske allerede lagt fingeren på fingeraftrykslæseren (eller brugt Face ID og trykket på sideknap) og dermed autoriseret. Så er det for sent.

Dermed hæves 102,50, og hvis der derefter udskrives en kvittering via betalingsterminalen, så vil det (måske) fremgå heraf. (Først der opdagede jeg det selv)

Hele beløbet tilfalder betalingsmodtageren (butik/cafe osv.), der selv har fastsat det ulovlige gebyr under dække af en eller andet bortforklaring. Hvad de har af omkostninger til alle mulige underleverandører er dog irrelevant. 

Mere skumle betalingsmodtagere vil måske nægte at udskrive en opdateret kvittering hvor gebyret fremgår. Men det burde de gøre (altså give en fuld kvittering). Betaler man et nyt sted bør man altså lige vente med at forlade stedet, ind til man har set den notifikation, der kommer fra Wallet lige efter transaktionen.


825

10
17. maj 2019 @ 08:43
Veteran

Får at vide, at det bliver et specifikt beløb (som der også står på kvitteringen), og når jeg så betaler med Apple Pay, er det et andet beløb der står på terminalen. Det er et beløb som personalet ikke kan forklare hvad er, men at der kan blive pålagt gebyr ved betaling med bestemte kort.


Læs det eksempel der er lagt på - det er præcis sådan det foregik.