xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvordan får jeg min mini formateret?
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


451

2
24. februar 2019 @ 17:41
Seniormedlem

Hejsa. Jeg har købt en brugt mini 2014 skal have solgt min 2010’er og vil have den “clean”.

Er sikker på jeg har gjort det forkert  har slettet HD via diskværktøj og Windows parti.. delen  

Nu har prøvet at starte ved at holde command R nede, men får det ikke til at installere en ny version  prøvet alt knappen og sat en show leopard i  men virker heller ikke  

Jeg vil gerne have den hel ren med nyt styresystem alene OS..

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig videre? På forhånd tusind tak  


  23
7
  710

1708

43
24. februar 2019 @ 17:56
Stormogul

Virker heller ikke, mere info.

Kan den ikke boote på CD'n eller hvad ?


4593

394
24. februar 2019 @ 18:11
FPU

Hvis Mini er fra 2010, og hvis det er den originale SnowLeo DVD, der fulgte med din Mini, så BURDE du kunne boote på den:

1. Sæt DVD'en i drevet og vent til du kan se DVD-ikonen på skrivebordet.

2. Genstart Mini, mens du holder C-tasten ned (C'et blev i sin tid valgt som genvejjstast til det optiske drev, fordi de første boot-skiver var CD'er).

3. Bliv ved med at holde C-tasten nede, indtil du er sikker på, at Mine ER bootet op på DVD'en.

4. Formatér disken i Extended,(Journaled) og installér derefter SnowLeo.

Det dér med at starte op i Recovery-mode virker vist nok først fra og med 10.8; under installationen af 10.8 lægges der en lille usynlig boot-partition på harddisken, som Mac'en efterfølgende kan bootes fra, hvis der er (store) problemer.


451

2
24. februar 2019 @ 18:26
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Hvis Mini er fra 2010, og hvis det er den originale SnowLeo DVD, der fulgte med din Mini, så BURDE du kunne boote på den:

1. Sæt DVD'en i drevet og vent til du kan se DVD-ikonen på skrivebordet.

2. Genstart Mini, mens du holder C-tasten ned (C'et blev i sin tid valgt som genvejjstast til det optiske drev, fordi de første boot-skiver var CD'er).

3. Bliv ved med at holde C-tasten nede, indtil du er sikker på, at Mine ER bootet op på DVD'en.

4. Formatér disken i Extended,(Journaled) og installér derefter SnowLeo.

Det dér med at starte op i Recovery-mode virker vist nok først fra og med 10.8; under installationen af 10.8 lægges der en lille usynlig boot-partition på harddisken, som Mac'en efterfølgende kan bootes fra, hvis der er (store) problemer.

Holdt C knappen nede i lang tid og så kom der teksten: “you need to restart your computer”.  Dvd’en er i og jeg har tændt slukket mange gange, så den burde kunne finde den. 

Prøvede at tænde igen uden at holde knapper nede: no bootable devise’’c’é - inserat boot disk an Press any key.   Hjælper ikke at trykke en knap


451

2
24. februar 2019 @ 18:26
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Hvis Mini er fra 2010, og hvis det er den originale SnowLeo DVD, der fulgte med din Mini, så BURDE du kunne boote på den:

1. Sæt DVD'en i drevet og vent til du kan se DVD-ikonen på skrivebordet.

2. Genstart Mini, mens du holder C-tasten ned (C'et blev i sin tid valgt som genvejjstast til det optiske drev, fordi de første boot-skiver var CD'er).

3. Bliv ved med at holde C-tasten nede, indtil du er sikker på, at Mine ER bootet op på DVD'en.

4. Formatér disken i Extended,(Journaled) og installér derefter SnowLeo.

Det dér med at starte op i Recovery-mode virker vist nok først fra og med 10.8; under installationen af 10.8 lægges der en lille usynlig boot-partition på harddisken, som Mac'en efterfølgende kan bootes fra, hvis der er (store) problemer.

Holdt C knappen nede i lang tid og så kom der teksten: “you need to restart your computer”.  Dvd’en er i og jeg har tændt slukket mange gange, så den burde kunne finde den. 

Prøvede at tænde igen uden at holde knapper nede: no bootable devise’’c’é - inserat boot disk an Press any key.   Hjælper ikke at trykke en knap


4593

394
24. februar 2019 @ 21:27
FPU

@ Finn:

Det lyder mystisk. Umiddelbart kan jeg komme på følgende årsager:

-Slidt/beskidt laser-linse i DVD-drevet. Hvordan går det med f.eks. at afspille en DVD-film eller brænde en skive?

- Fedter/ridset DVD. Hvor namset er din SnowLeo?

-Uoriginal DVD. Er du helt sikker på, at det er den DVD, som fulgt med Mini? DVD'erne er maskin.specifikke; min SnowLeo til min MBP virker kun til min model, o.s.v. Man har tidligere kunnet købe en SnowLeo hos Apple Danmark, som virker på alle Mac'er som understøtter 10.6, men jeg ved ikke, om de har flere tilbage. Prøv evt. at ringe til dem på 80 24 08 35 (9-19).

-Eventuel tidligere firmware-opgradering af Mini. Kan du huske noget om det? Der er nemlig en lille mulighed for, at en firmwareopdatering har gjort din Mini uimodtagelig for (boot på) SnowLeo DVD.

Jeg kan ikke lige komme i tanker om andre ting, men jeg tager tænkehaten på, så det kan være, at der dukker en idé op. Der er dog nogle skrappe hajer herinde, som muligvis har nogle bedre forslag end mine, så bolden er hermed givet (midlertidigt) videre.


451

2
25. februar 2019 @ 07:47
Seniormedlem

Ja synes også det er mærkelig.  Hat haft den fra ny og var på loftet for at hente følgende dvd’er: mac OSx install 1 og 2, app install, show leopard - alle originale. 

Har fornylig installeret et program fra en dvd, så den skulle virke. 



4593

394
25. februar 2019 @ 08:37
FPU

OK. Jeg fik (vist nok) kun en enkelt DVD med min MBP Mid 2010, så måske er det en af de andre skiver, du skal boote fra.

Der er ikke andet for, end at du må prøve at boote fra (en af) de andre. Jeg ville først prøve med på Mac OS X Install 1. ;0)

HVIS det lykkes at boote fra en af dem, BURDE der være et menu-punkt til Diskværktøj, så du kan omformatere disken. Det kan også være, at Mac OS X installeren spørger, om disken skal omformateres, inden der installeres system, men jeg har ikke installeret et operativsystem de sidste små fem år, så jeg kan ikke rigtig huske det.


285

6
25. februar 2019 @ 11:28
Juniormedlem

Du kunne starte din 2010'er i target disk mode, slut den til din 2014'er og giv den et nyt system derfra.


4593

394
25. februar 2019 @ 11:47
FPU
Niels Jørgen Kruse skrev:

Du kunne starte din 2010'er i target disk mode, slut den til din 2014'er og giv den et nyt system derfra.

Mjaeh, jeg tænkte selv på at foreslå det, men jeg er ikke sikker på, at der er samme FW-port i hans to Mac'er, f.eks. FW 800 mod ThunderBolt, men HVIS det er samme stik og protokol, burde han nemt kunne installere SnowLeo på 2010'eren fra den anden Mac.

Det her bliver spændende at følge, for alt andet lige burde han kunne boote fra sin originale DVD. Glæder mig til at læse næste afsnit. :0)


8586

198
25. februar 2019 @ 16:18
Poseidon

Smid disken i, genstart, og hold C-tasten eller Alt-tasten nede efter 'donget'.


4593

394
25. februar 2019 @ 16:51
FPU
David Munch skrev:

Smid disken i, genstart, og hold C-tasten eller Alt-tasten nede efter 'donget'.

Har han prøvet, både C og Alt. Det er derfor, at det hele er lidt mystisk.


1905

187
PowerPalle (Administrator)
25. februar 2019 @ 17:33
Stormogul

Mon Internet Recovery virker på din macmini model?

  1. Genstart din macmini
  2. Hold Command (⌘) og Option (⌥) og R neden straks efter du har hørt 'start-up lyden'. Hold alle 3 taster ned indtil du ser en animeret globe på skærmen.
  3. Wi-fi menu vises på skærmen. Internet Recovery behøver en Internet forbindelse for at hente (downloade) nødvendige værktøjer fra Apple's servere. 
  4. Din macmini henter nu en et Recovery Image fra Apple's servere og starter computeren på denne, hvilket giver dig adgang til Recovery Tools.
  5. Hvis alt går godt og det virker på din macmini så vil du blive præsenteret for dette billede som funktionelt giver dig mulighed for at installere den seneste macOS version.

I hope it works for you...

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4593

394
25. februar 2019 @ 19:06
FPU

@PP:

Det prøvede han jo som noget af det første. SnowLeo kan ikke Recovery-mode. Så vidt jeg husker, skal man op i 10.8, før man kan den slags.

Bedste bud indtil videre må være at mounte Mini 2010 på den nye Mini's desktop i Target Disc Mode og så installere et eller andet system derfra, men det kræver så (indkøb af) et FW-kabel.

Men det er godt nok mystisk, at den Mini ikke vil boote på den originale DVD.


1905

187
PowerPalle (Administrator)
25. februar 2019 @ 19:48
Stormogul

Nej, der har været forslået lokal Recovery Mode og ikke Internet Recovery Mode. Den første er lokal og den anden er via nettet ....

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

451

2
25. februar 2019 @ 21:01
Seniormedlem
PowerPalle skrev:

Mon Internet Recovery virker på din macmini model?

  1. Genstart din macmini
  2. Hold Command (⌘) og Option (⌥) og R neden straks efter du har hørt 'start-up lyden'. Hold alle 3 taster ned indtil du ser en animeret globe på skærmen.
  3. Wi-fi menu vises på skærmen. Internet Recovery behøver en Internet forbindelse for at hente (downloade) nødvendige værktøjer fra Apple's servere. 
  4. Din macmini henter nu en et Recovery Image fra Apple's servere og starter computeren på denne, hvilket giver dig adgang til Recovery Tools.
  5. Hvis alt går godt og det virker på din macmini så vil du blive præsenteret for dette billede som funktionelt giver dig mulighed for at installere den seneste macOS version.

I hope it works for you...

Tusind tak for indspark - har prøvet meget og har også fået dette billede også en drejende globus engang. Er lige taget på et par dages ferie i Tyskland. Mener at den ved denne restall OSX bare “snorrede” uden at komme videre. Har også prøvet at taste wifi koden ind på et tidspunkt. Men vil prøve igen når jeg kommer hjem. Tusind tak for indspark indtil nu. 



4593

394
25. februar 2019 @ 22:41
FPU
PowerPalle skrev:

Nej, der har været forslået lokal Recovery Mode og ikke Internet Recovery Mode. Den første er lokal og den anden er via nettet ....

Ah. Det er altid rart at lære noget nyt. Det kan jeg måske få brug for i fremtiden, når SnowLeo engang er blevet for gammelt. Det kan dog stadig det, som jeg skal bruge rent net-mæssigt, selvom Safari er ved at slippe håndtaget (især på https-sider), men jeg kan klare resten i Opera og Firefox. Ganske imonerende for et operativsystem, som er næsten 9 år gamelt. Her kan Microsoft vist ikke følge med, hvar?


4593

394
25. februar 2019 @ 22:46
FPU

Måske er der en eller anden form for bamer i din Mini, som gør, at den ikke vil anerkende DVD'en som bootable. Når du kommer hjem fra Syden, så prøv lige at resette SMC.

Opskriften kan du læse her.

Det er ikke sikkert, at det virker (eller rettere: det gør det næppe), men det kan ikke skade at prøve, og under alle omstændigheder får du nulstillet nogle indstillinger, som måske ellers ville kunne genere den nye ejer.


451

2
26. februar 2019 @ 08:25
Seniormedlem

Tak det vil jeg også prøve når jeg kommer hjem .  Kom til stænke på om det kan have en betydning at jeg har den forbundet til routeren imens. Tænkte den måske har brug for direkte internet - boot en tanke. Og beklager meget hvis det er skyld i denne tråd. 


451

2
02. marts 2019 @ 07:22
Seniormedlem

Så kom jeg hjem fra ferie og prøvede igen opskriften, hvor jeg fik valgmuligheden: Reinstall OS X, klikkede på den og kom med skærmen: mac OSX lion - “computerens berettigelse bliver bekræftet....” umiddelbart herefter meddelelse:”der opstod en fejl under forberedelsen af installeringen. Prøv at afvikle igen”. Ok og får så samme meddelelse igen. 

Er ved at give lidt op -den er ved at være meget billig til salg med originale dvd installation   


1905

187
PowerPalle (Administrator)
02. marts 2019 @ 08:56
Stormogul

Har du prøvet at nulstille din Paramter Ram? Parameter Ram indeholder visse oplysninger som med fordel kan løsne op for problemstillinger - måske også dene type vi taler om her.

  1. Shut down your Mac.
  2. Press the power button.
  3. Before the grey screen appears, press the Command, Option, P, and R keys at the same time.
  4. Hold the keys until your computer restarts and you hear the startup sound a second time
  5. Release the keys.

Et ældre råd, at holde de pågældende taster nede indtil enheden er gentstartet 3 gange. Dvs. punkt 1-5 konstant i 3 omgange.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

451

2
02. marts 2019 @ 10:39
Seniormedlem

Tak. Det prøvede jeg. Kom lidt længere. Fik lov til at vælge wifi og dansk sprog. Når jeg så klikker på geninstaller skriver der igen at der er opstået en fejl.  

Har snow leopard og osx install disc 1 og 2 - hvilken bør bruges/virke eller skal den kunne hente os fra nettet? 

Kan den ikke læse dvd’en?

Er ved at køre på sidste forsøg :-)


1129

129
03. marts 2019 @ 01:34
Stormogul

nu har jeg ikke læst hele tråden... så måske har nogen allerede forslået dette...

så at du nævner du har CD/DVD ... hvis jeg husker korrekt, så skal man holde enten ALT + C nede mens CD er inde og maskinen starter... eller så er det kun C man skal holde... 

Prøv i hvert fald nedenstående kombinationer for at starte fra CD ...

CMD + C

ALT + C

C

en af dem burde virke... :)



2185

44
03. marts 2019 @ 03:05
ASCII jonglør
Finn skrev:

Så kom jeg hjem fra ferie og prøvede igen opskriften, hvor jeg fik valgmuligheden: Reinstall OS X, klikkede på den og kom med skærmen: mac OSX lion - “computerens berettigelse bliver bekræftet....” umiddelbart herefter meddelelse:”der opstod en fejl under forberedelsen af installeringen. Prøv at afvikle igen”. Ok og får så samme meddelelse igen. 

Er ved at give lidt op -den er ved at være meget billig til salg med originale dvd installation   

Benytter du WiFi til denne installation ?? - hvis JA, så prøv med et kabel i stedet for, da det kræver en stabil net forbindelse - WiFi er ikke stabil nok.