xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Køb af mac mini
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


3

0
16. juni 2018 @ 22:27
Nyt medlem

Hep!


Jeg er på udkig efter en ny tynd og lille stationær, og er blevet lun på en mac mini. 

Når jeg kigger på https://www.apple.com/dk/shop/buy-mac/mac-mini kan jeg ikke se hvad generation i5 processoren er? Nyeste er jo generation 7, men mange steder virker det som om at mac mini sælges med gen. 4? Hjælp! 

Er det godt nok? Vi bruger kun vores pc til officepakken, mail, alm. surf osv. 

  29
0
  223

931

67
16. juni 2018 @ 23:05
Veteran

Den er ikke blevet fornyet i snart 4 år. Så den nye maskine du kan købe nu er præcis dem samme som da den kom frem i 2014. Med 4. generations processor! 

Når det så er sagt så kører den ganske fint som alm. kontormaskine hvis bare den får en SSD (enten ved bestilling eller eftermonteret). Husk at RAM ikke kan opgraderes efter køb i denne model så skal du have mere RAM skal det tilføjes ved bestilling. 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

1519

0
16. juni 2018 @ 23:13
Suspenderet

Mange vil nok skælde ud på mig nu,men jeg har sådan en Mini og jeg synes jeg vil fortælle dig om den,før du fiser ud og køber en. Altså, selve computeren er dejlig stille,ingen lyd fra den overhovedet,den står en halv meter fra mig. MEN, og det er fanden galemig et meget stort MEN; Apple smækker en dødssyg 5400 RPM harddisk i,med kun 8 Mb cache på. Den er slatten,virkelig slatten, alt sløves ned på grund af den disk,næsten alt kommer jo fra disken,ikke? Nå, problemet er sådan set ikke den sløve disk,den kan man jo bare skifte ud? Nul Putte, hele maskinen skal skilles ad, harddisken sidder nede i bunden af kabinettet, på en pc kan man lige åbne en klap og skifte disken,men det er ikke fint nok til Apple. Så jeg foreslår enten at du køber en Mini med SSD i,og så bruge en stor ekstern til lager. Jeg opgav efter at have set hvor besværligt det er at skille lortet ad, og kører nu OSX med en SSD disk via USB3, det kører såmænd meget godt,og når man måler er SSD'en 4 gange hurtigere end den interne.. Held og lykke med dit køb..


PS; siden 2014 har Apple ikke opgraderet deres Mac Mini.....

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

3

0
16. juni 2018 @ 23:25
Nyt medlem

Jeg går ud fra ssd er deres fusion drive?  Stikker prisen jo helt af :-( 


3

0
16. juni 2018 @ 23:29
Nyt medlem

Men fungerer det ikke ok hvis man lader den interne hdd fungere bare til styresystemet ? Og så har e ekstern ssd hdd til almindelig opbevaring? På trods af at jeg kan se sådan en lige umiddelbart koster omkring 1100? Økonomien har også lidt at sige her.

https://www.pricerunner.dk/pl/36-2842692/Harddiske/Verbatim-USB-3.0-External-SSD-256GB-%2847623%29-Sammenlign-Priser


931

67
16. juni 2018 @ 23:45
Veteran

Pas på med fusion drive. Det er et drev bestående af to fysiske hadddiske.  Den ene er ssd (pci-e flash storage) og den anden er alm. gammeldags harddisk. 

Kom gerne forbi så skal jeg nok hjælpe med montering af ssd internt i maskinen. 

Også dig Bersærker. Send evt. din Mac og din SSD så skal jeg nok knalde den i og sende lortet tilbage. Så du kan blive glad igen :-) Det tager ikke mange minutter at montere den hvis man har det rigtige værktøj og har prøvet det (hundredevis af gange) før. 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

1519

0
16. juni 2018 @ 23:46
Suspenderet
BaconBaronen skrev:

Men fungerer det ikke ok hvis man lader den interne hdd fungere bare til styresystemet ? Og så har e ekstern ssd hdd til almindelig opbevaring? På trods af at jeg kan se sådan en lige umiddelbart koster omkring 1100? Økonomien har også lidt at sige her.

https://www.pricerunner.dk/pl/36-2842692/Harddiske/Verbatim-USB-3.0-External-SSD-256GB-%2847623%29-Sammenlign-Priser

Jeg skriver jo netop at den disk er sløv, så hvorfor bruge den til systemet? Da jeg fik den sad jeg og tænkte at det må da være løgn, det tog en evighed at åbne programmer, på den eksterne SSD kommer det lynhutigt. Se selv målingen af den interne disk, det er ikke et værdigt resultat anno 2018.... Her er en frisk måling af mine diske, den interne er den med den usle score... SSD'ens fart er ikke optimal, men jeg kan godt leve med farten kontra den interne disk, der på grund af Apples pengeliderlighed leveres med den billigste disk de kunne opstøve, de må da vide at det bliver en sløv maskine med sådan en disk i......




Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1519

0
16. juni 2018 @ 23:53
Suspenderet
mactekniker skrev:

Pas på med fusion drive. Det er et drev bestående af to fysiske hadddiske.  Den ene er ssd (pci-e flash storage) og den anden er alm. gammeldags harddisk. 

Kom gerne forbi så skal jeg nok hjælpe med montering af ssd internt i maskinen. 

Også dig Besærker. Send evt. din Mac og din SSD så skal jeg nok knalde den i og sende lortet tilbage. Så du kan blive glad igen :-) Det tager ikke mange minutter at montere den hvis man har det rigtige værktøj og har prøvet det (hundredevis af gange) før. 


Jeg har haft computer siden det hed DOS 2.0 og rodet med alle slags maskiner og masser af brugte Macs også. Jeg skal ikke have fremmede til at rode med min computer, alt kan gå grueligt galt, for eksempel hvis man glemmer at der er elekticitet i fingrene hvis ikke de er afladet. Og hvis noget går galt står jeg med en computer der ikke duer, så ingen skal rode med mit grej. jeg anerkender at det er underligt at jeg ikke sætter den interne disk på porten,men jeg kan sagtens leve med det kun er en lagerdisk, Fotos med over 10.000 fotos åbner på et sekund, det er fint nok til mig...  Fusion drive er noget fis, kun opfundet fordi SSD var alt for dyr, nu er de nede på en god pris og Fusion drive er ikke mere nyttigt,hvis det nogensinde var det..


Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

931

67
17. juni 2018 @ 00:08
Veteran

Nej ok. Det forstår jeg 100%. Jeg har også haft kørekort i 30 år og har haft en masse brugte biler. Men den bil jeg har nu siger nogle mærkelige lyde men den starter jo for det meste. Jeg aner ikke hvorfor og hvad der er galt men der er ihvertfald ikke nogen fremmede der skal lave den for hvad nu hvis den slet ikke kan starte bagefter. Og slet ikke hvis de tilbød at lave den kvit og frit for jeg kender dem jo ikke. Næh tak du så vil jeg hellere køre rundt i det gamle hakkebræt. Det er jo ikke altid den går i stå så den er fin nok... 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

1519

0
17. juni 2018 @ 00:13
Suspenderet

Der er en helvedes forskel på en bil og en computer,og da jeg slet ikke kender dig fra andet end dine kommentarer her, ser jeg virkelig ingen grund til jeg skulle lade dig ordne noget for mig..

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

931

67
17. juni 2018 @ 00:16
Veteran

Nej nej. Rolig nu. Det er ikke fordi jeg insisterer. Men jeg er da glad for du fangede sarkasmen   

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

740

38
17. juni 2018 @ 08:33

Jeg har også selv skiftet 5400 rpm disken i Mac mini ud med en ren SSD i seks minier med dette iFixit sæt https://eustore.ifixit.com/en/Tools/Toolkits/64-Bit-Driver-Kit.html

Der er INGEN undskyldning for ikke at køre med ren SSD i 2018, når man kan komme i gang for 255,00 kroner: https://www.computersalg.dk/i/3520498/kingston-ssdnow-a400-solid-state?



8586

198
17. juni 2018 @ 12:39
Poseidon
BaconBaronen skrev:

Når jeg kigger på https://www.apple.com/dk/shop/buy-mac/mac-mini kan jeg ikke se hvad generation i5 processoren er? Nyeste er jo generation 7, men mange steder virker det som om at mac mini sælges med gen. 4? Hjælp! 

Mac Mini'en er ikke blevet opdateret siden oktober 2014, så det er noget rigtigt gammelt hardware man får i den. Det er faktisk en skændsel fra Apples side af.

Hvis du skal bruge den nu, så vil jeg anbefale du køber en brugt til en betydelig billigere penge, og får praktisk talt det samme produkt. Alternativt, hvis du kan vente op til et halvt år, så vil jeg anbefale at vente på at de opdaterer den. Alle Apples Mac'er trænger VIRKELIG til at blive opdateret (SPECIELT Mac Mini'en), og det forventes det sker i de fleste tilfælde inden for de næste par måneder. 

Alternativt, så overvej en iMac, da du får SÅÅÅÅ meget mere for pengene.


Er det godt nok? Vi bruger kun vores pc til officepakken, mail, alm. surf osv. 

Enhver af Apples Mac'er vil dække de behov.

Jeg vil dog som andre nævne, anbefale at købe den med 8GB RAM, og en SSD opgradering da det vil gøre brugeroplevelsen ekseptionelt meget bedre. Disken som sidder i maskinen, samt mængden af RAM, er en direkte skændsel. 

Der var engang en Mac...

1519

0
17. juni 2018 @ 12:39
Suspenderet

Okay,jeg køber en Mac computer til en del penge, finder ud af at idioterne skal spare så meget at denne disk sættes i. Så skal jeg så indkøbe et sæt til 220 kroner, og derefter gå igang med at skille maskinen totalt ad og sætte den nye disk i. Helt ærligt,denne fortælling kunne være fra firserne, hvor man skulle være tekniker for at skift hvad som helst i en computer. Jeg siger det igen; Apple er ignorante,arrogante og pengeliderlige...

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1493

39
17. juni 2018 @ 12:42
Stormogul
Bersærken skrev:

Okay,jeg køber en Mac computer til en del penge, finder ud af at idioterne skal spare så meget at denne disk sættes i. Så skal jeg så indkøbe et sæt til 220 kroner, og derefter gå igang med at skille maskinen totalt ad og sætte den nye disk i. Helt ærligt,denne fortælling kunne være fra firserne, hvor man skulle være tekniker for at skift hvad som helst i en computer. Jeg siger det igen; Apple er ignorante,arrogante og pengeliderlige...


hvis du havde brugt 5 minutter på research inden du blindt gik ud og købte... så havde du ikke behøvet at være mere bitter bagefter. Se trådstarter her... han kan godt finde ud af at lave research :-D 

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

8586

198
17. juni 2018 @ 12:53
Poseidon

Enig med Rasmus. Og vi ved godt du hader Apple inderligt Knud, men kunne du ikke snart komme videre i dit liv, i stedet for at fylde tråd efter tråd op med dine gentagende og ekstremt subjektive indlæg, som ikke giver megen indhold til diskussionen?

Der var engang en Mac...

1641

24
17. juni 2018 @ 12:59
Stormogul
David Munch skrev:

Enig med Rasmus. Og vi ved godt du hader Apple inderligt Knud, men kunne du ikke snart komme videre i dit liv, i stedet for at fylde tråd efter tråd op med dine gentagende og ekstremt subjektive indlæg, som ikke giver megen indhold til diskussionen?

Kunne ikke være mere enig...!


Once you go Mac - You'll never go back..!

1641

24
17. juni 2018 @ 13:01
Stormogul
mactekniker skrev:

Nej nej. Rolig nu. Det er ikke fordi jeg insisterer. Men jeg er da glad for du fangede sarkasmen   


Jeg synes det er flot du tilbyder at hjælpe, når vi ikke kan selv, eller har den fornødne expertice, men det forstår Knud ikke....


Once you go Mac - You'll never go back..!

393

13
17. juni 2018 @ 13:10
Lærling

Jeg er helt enig med Giffi. En utrolig flot gestus af mactekniker og særdeles pinligt svar af Knud, der burde skamme sig!

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

1519

0
17. juni 2018 @ 13:39
Suspenderet

Rasmus, da jeg er pensionist og husejer, kan du vel regne ud at mit udvalg er begrænset, jeg har altid købt brugte maskiner,men endelig fik jeg råd til en splinter ny Mac, og man bliver da lidt skuffet når man åbner Fotos og det tager fem sekunder før lortet reagerer. Nej, du skal ikke anbefale mig at købe dyr maskine,og slet ikke en Mac der jo forældes så hurtigt som mine underbukser.. Og desuden kører det fint nok med USB3 og SSD.

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1519

0
17. juni 2018 @ 13:46
Suspenderet
David Munch skrev:

Enig med Rasmus. Og vi ved godt du hader Apple inderligt Knud, men kunne du ikke snart komme videre i dit liv, i stedet for at fylde tråd efter tråd op med dine gentagende og ekstremt subjektive indlæg, som ikke giver megen indhold til diskussionen?


Nu bliver jeg snart sur på Jer Apple fans, jeg skriver til trådstarteren at han skal være opmærksom på den slatne disk,hvad galt er der i det'. Nej, I vil ganske  enkelt ikke acceptere at jeg har ret; Apple vælger at spare nogle få kroner og leverer en forældet slatten maskine til folk der TROR de køber en ny Mac der vil være bedre og hurtigere end den de har i forvejen. Det må sku da være skrækkeligt at være så meget fikseret på Apples ufejlbarlighed at al snak om kritik skal bankes ned og manden skal helst sættes i gabestok på torvet, tag dog og åben jeres øjne og se sandheden, ihvertfald med hensyn til harddisken i en ny Mac Mini.. Er der i det hele taget nogen herinde der har prøvet en Mac Mini med den disk i?


Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1493

39
17. juni 2018 @ 13:53
Stormogul
Bersærken skrev:

Rasmus, da jeg er pensionist og husejer, kan du vel regne ud at mit udvalg er begrænset, jeg har altid købt brugte maskiner,men endelig fik jeg råd til en splinter ny Mac, og man bliver da lidt skuffet når man åbner Fotos og det tager fem sekunder før lortet reagerer. Nej, du skal ikke anbefale mig at købe dyr maskine,og slet ikke en Mac der jo forældes så hurtigt som mine underbukser.. Og desuden kører det fint nok med USB3 og SSD.


research research research...


ps den mac jeg skriver fra her, den er fra 2009... og gør det fortrinligt, jeg lavede research of fandt den til 1500.- i den blå avis. (og helt sikkert noget hurtigere end din macmini)

med research ville jeg aldrig have smidt penge efter en macmini idag, eller for den sags skyld for 3 år siden.. uanset hvor mange penge man havde at bruge.


Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1493

39
17. juni 2018 @ 14:06
Stormogul
Bersærken skrev:
David Munch skrev:

Enig med Rasmus. Og vi ved godt du hader Apple inderligt Knud, men kunne du ikke snart komme videre i dit liv, i stedet for at fylde tråd efter tråd op med dine gentagende og ekstremt subjektive indlæg, som ikke giver megen indhold til diskussionen?


Nu bliver jeg snart sur på Jer Apple fans, jeg skriver til trådstarteren at han skal være opmærksom på den slatne disk,hvad galt er der i det'. Nej, I vil ganske  enkelt ikke acceptere at jeg har ret; Apple vælger at spare nogle få kroner og leverer en forældet slatten maskine til folk der TROR de køber en ny Mac der vil være bedre og hurtigere end den de har i forvejen. Det må sku da være skrækkeligt at være så meget fikseret på Apples ufejlbarlighed at al snak om kritik skal bankes ned og manden skal helst sættes i gabestok på torvet, tag dog og åben jeres øjne og se sandheden, ihvertfald med hensyn til harddisken i en ny Mac Mini.. Er der i det hele taget nogen herinde der har prøvet en Mac Mini med den disk i?


Alle i denne tråd anbefaler det samme som dig, en SSD, dog at få den monteret internt, så jeg tænker der er flere der har prøvet bemeldte model.. og anbefaler den så ikke, ligesom dig knud.. Alle er enige med dig, den eneste der helmer op er dig selv, og du er ikke konstruktiv, du skriver meget negativt og indleder endda selv med den foventning at folk nok vil skælde dig ud. så du fik jo hvad du ønskede.. prøv at stikke en finger i jorden næste gang, og deltag - på den konstruktive måde og ikke på den fjendske måde som du nok ikke selv kan se du gør, så bliver livet og macnyt nok et meget bedre sted at være 👍🏻 

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

931

67
17. juni 2018 @ 14:23
Veteran
Giffi skrev:
mactekniker skrev:

Nej nej. Rolig nu. Det er ikke fordi jeg insisterer. Men jeg er da glad for du fangede sarkasmen   


Jeg synes det er flot du tilbyder at hjælpe, når vi ikke kan selv, eller har den fornødne expertice, men det forstår Knud ikke....


Jo tak. Jeg tror det er første gang jeg nærmest er blevet svinet til og mistænkeliggjort for at tilbyde at hjælpe (gratis). Men jeg må indrømme jeg sidder er griner lidt af det... Men jeg synes dog stadig det er en miserabel måde at sige "net tak" på.

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

740

38
17. juni 2018 @ 14:48

Som folkepensionist og husejer i Rødby er det naturligvis muligt at *låne 3500,00 kroner med sikkerhed i husets mursten og købe en okay kvik, men brugt Mac mini med følgende specs, som jeg lige har købt på dba for 3500,00 kroner:

Apple Mac mini (A1347) med 2.6 GHz Intel Core i5, 8GB RAM, PCIe monteret 256GB SSD samt Intel Iris 5100 grafikkort.

*og hvis man ikke kan få lånet eller principielt er imod at låne penge, så kan man lægge 146,00 kroner til side af folkepensionen hver måned i et år og efter de 12 måneder så sælge den gamle Mac mini for 1750,00 kroner og købe den meget hurtigere Mac mini.

Så er det hellere ikke sværere.


1519

0
17. juni 2018 @ 16:21
Suspenderet

Jeg har lært at man for at blive i sit hus skal betale sine regninger til tiden, og ikke stifte mere gæld. Jeg havde 5000 kroner sparet op da jeg købte min Mini, de skulle egentlig være til forbedringer på huset,men da den anden brød sammen var jeg nødt til at købe. Og da jeg har prøvet at købe brugt der efter en tid ikke virker,så foretrak jeg  at købe en ny Mini, lettere uvidende om at den ikke var updated i flere år. Jeg indrømmer at jeg ikke søgte længe nok til at finde ud af at disken i en Mini var billigt kram, men sådan er der jo så meget.

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

740

38
17. juni 2018 @ 18:15
Bersærken skrev:

 Jeg indrømmer at jeg ikke søgte længe nok til at finde ud af at disken i en Mini var billigt kram

Så kan du heller IKKE tillade dig at brokke dig.

Skaden er 100 pct. selvforskyldt.

Og jeg ved hvad jeg taler om, jeg købte nemlig præcis din version af en Mac mini sidste sommer på dba. Men smækkede så straks en SSD i den før, at den blev taget i brug.

Men 1.4GHz Intel Core i5 og 4GB RAM blev for underdimensioneret til sidst. Derfor købte jeg Apple Mac mini (A1347) med 2.6 GHz Intel Core i5, 8GB RAM, PCIe monteret 256GB SSD på dba for kun 3500,00 kroner.

Jeg godt bruge op i mod 14 dage på intensivt at researche på nettet, når jeg skal købe dyr, ny hardware.



1519

0
17. juni 2018 @ 22:10
Suspenderet

Ja, du er meget dygtig. Om jeg kan tillade mig at skrive om hvad som helst skal du ikke bestemme,hvor længe har du været her på Macnyt?

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1641

24
18. juni 2018 @ 07:50
Stormogul
Bersærken skrev:

Ja, du er meget dygtig. Om jeg kan tillade mig at skrive om hvad som helst skal du ikke bestemme,hvor længe har du været her på Macnyt?

Kan du ikke genkende ham...??    Det er da den berygtede Hr. Vassing....


Once you go Mac - You'll never go back..!

215

0
18. juni 2018 @ 12:54
Juniormedlem
mactekniker skrev:

Nej ok. Det forstår jeg 100%. Jeg har også haft kørekort i 30 år og har haft en masse brugte biler. Men den bil jeg har nu siger nogle mærkelige lyde men den starter jo for det meste. Jeg aner ikke hvorfor og hvad der er galt men der er ihvertfald ikke nogen fremmede der skal lave den for hvad nu hvis den slet ikke kan starte bagefter. Og slet ikke hvis de tilbød at lave den kvit og frit for jeg kender dem jo ikke. Næh tak du så vil jeg hellere køre rundt i det gamle hakkebræt. Det er jo ikke altid den går i stå så den er fin nok... 

godt skrevet :-)

iPhone 2G, 3G, 3GS, 4, 5, 5s, 6s, X, 11 Pro, Macbook Pro 13", 2*iPad 4G. ATV4, 4*AW