xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Automatisering (HomeKit)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Termostater
Kategori: Automatisering (HomeKit)


48

0
20. februar 2018 @ 19:15
Let øvet

Hej,


Hvad erfaring har I med smart termostater (gerne kompatibel med Homekit)?

Jeg er meget lun på idéen, men har svært ved at overskue fordele/ulemper ved de forskellige producenter og deres produkter.

  22
0
  848

1708

43
20. februar 2018 @ 19:51
Stormogul

Jeg vil sige at de er dyre og når sikkert aldrig at tjene sig hjem. Blot min konstatering.  😎


3580

34
20. februar 2018 @ 20:05
Virtual Machine

Ja. Hvad sker der hvis ins internetforbindelse ryger af uforklarelige årsager eller modemet smutter i svinget. Er man så fucked indtil man får et nyt modem hjem?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

350

4
20. februar 2018 @ 20:06
Lærling



Jeg er også interesseret, nogle lover 37% besparelse! Vi har en varmeudgift på 55.000kr om året. Så hvis nogen kender til seriøse produkter og ikke Danfoss skrammel så er jeg ret interesseret. 

Det sker af og til jeg slår en hjerneprut:-)

1493

39
20. februar 2018 @ 21:08
Stormogul
Hans J skrev:



Jeg er også interesseret, nogle lover 37% besparelse! Vi har en varmeudgift på 55.000kr om året. Så hvis nogen kender til seriøse produkter og ikke Danfoss skrammel så er jeg ret interesseret. 

Jeg har danfoss, jeg er lige gået fra aconto per måned på 850 til 500 per måned, så det er ikke en dum besparelse, men mon ikke det afhænger af ens isolering i boligen.. så hvis danfoss ikke hjælper dig, så hjælper de andre produkter nok heller ikke.


til trådstarter: jeg har kun erfaring med danfoss, men har fulgt lidt kickstarter projektet https://www.kickstarter.com/projects/313176179/novo-the-smartest-radiator-valve det syntes jeg ser interesant ud.


Desuden er der også Netatmo https://shop.netatmo.com/dkk_dk/product/energy.html men det synes jeg er lidt for pricey 

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1425

21
20. februar 2018 @ 21:12
Stormogul

55.000😱 Det var noget af en bon at få...! 

Hulmursisolering var måske at fortrække, med mindre dit hus er på 500kvm, så kan jeg måske forstå det. 

Eller fryser du/i bare meget?😁


3580

34
20. februar 2018 @ 21:18
Virtual Machine

Jeg har bare gammeldags termometre. Og i min gamle lejlighed, prøvede jeg et forsøg mens jeg arbejde nathold i et par år. Og det var at tildække nogle af vinduerne med tykt pap og tapede det til, samt rullede gardinerne for der og alle andre steder i lejligheden. Det bevirkede så, at jeg i de to år hvor jeg arbejde nathold, slet ikke havde nogle radiatorer tændt. Det var bare en dyne på sofaen, og så ellers hygge derudaf. Jeg ved godt, at osse havde naboer som varmede min lejlighed op. Men året efter dækkede jeg ikke vinduerne til, og der var jeg nød til at tænde for radiatorerne. Så det kan ikke kun tilskrives at mine naboer varmede min lejlighed op. Det er et samspil mellem flere faktorer.

Så mit råd er, at de termostater ikke nytter meget, hvis man som det mindste har gardiner for alle vinduerne, når man sover eller ikke er hjemme. For de kan jo ikke spare på noget der ikke er der, fordi det forsvinder ud af vinduerne og udluftningshuller.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

8

0
20. februar 2018 @ 21:39
Nyt medlem

Jeg har prøvet Elgatos og siden Tado.

Jeg har fortsat Tado, og er ret glade for dem. Eneste ulempe er at den store del ikke sidder helt godt fast på mounten, men fik dem ombyttet, og det er nu bedre.

Synes det fungerer rigtigt fint med deres egen app samt homekit. Så længe dit wifi/bridge kører er der ingen problemer, men de kan også styres på selve termostaten jo.

Jeg ved ikke hvor stor en besparelse jeg har, synes bare det er sjovt at lege med. Men også rart at kunne skrue et par grader op om dagen når man er hjemme automatisk.


350

4
20. februar 2018 @ 23:38
Lærling



Vores hus er 883m2:-)

Danfoss har jeg læst mig frem til, er ret håbløst lavet. Jeg søger en løsning, hvor jeg har total kontrol over hver enkelt rum. 

Jeg har 25 rum, og 59 radiatorer. 

Vi fyrer med træpille fyr. 

Det sker af og til jeg slår en hjerneprut:-)

217

11
21. februar 2018 @ 12:01
Juniormedlem
Hans J skrev:



Vores hus er 883m2:-)

Danfoss har jeg læst mig frem til, er ret håbløst lavet. Jeg søger en løsning, hvor jeg har total kontrol over hver enkelt rum. 

Jeg har 25 rum, og 59 radiatorer. 

Vi fyrer med træpille fyr. 

Daaaaamnnn! Bor du på Egeskov slot?   

Vi har 113m2 fordelt på 7 rum og jeg synes det vil være dyrt at skifte termostater i alle vores rum. Jeg tør ikke tænke på hvad det ville koste dig...  



Those aren't voices in your head - they are just the echoes of your indecision

128

3
21. februar 2018 @ 16:42
Novice

Kong Hans går igen!   


58

2
21. februar 2018 @ 18:31
Novice

Med så mange rum ville jeg bruge noget CTS styring/klimastyring.

Høre evt en vvs installatør om ideer på løsning der til. Var til messe hos AO johansen et pr uger tilbage og et pr producenter viste noget frem hen af det du skriver om, men det virket ikke helt klar endnu. Vent evt 6-12 måneder med at køb, så andre kan finde fejlene for deres penge.  



Macbook Pro 13,iPhone 15 Pro. Elektriker.

1663

46
21. februar 2018 @ 19:04
Stormogul

Jeg har Elgato Eve Thermo V1 og er super glad for dem, er lige flyttet i ny lejlighed og det var det første der blev sat op. det er mega lækkert at de selv holder en fast temperatur alt efter hvor koldt det er ude, inden jeg flyttede prøvede jeg at pille dem af en uge før flytningen og de gamle "analoge" termostater var sku ik noget fedt bekendtskab igen. 


Der er en fejl jeg syntes skal nævnes og det er at de godt kan svinge plus minus 1 grad. så sætter man dem til 20 grader så svinger de fra 19 til 21 grader hvis vejret udenfor er rimelig svingende også men alt i alt ligger de omkring det man har sat. lige nu er mine sat til 20 grader og ifølge Elgato eve room har jeg 20.7 i stuen. 

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

48

0
21. februar 2018 @ 20:33
Let øvet
SanneC skrev:

Jeg har prøvet Elgatos og siden Tado.

Hvorfor skiftet fra Elgato til Tado?   
Og hvis jeg læser hele dit indlæg korrekt, vil du anbefalde Tado?

Jeg har hørt problematikken med den løse mount før.


48

0
21. februar 2018 @ 20:33
Let øvet
Pjock skrev:

Jeg har Elgato Eve Thermo V1


Hvorfor faldt valget på netop Elgato?   


350

4
21. februar 2018 @ 20:36
Lærling



Tak for svarene til jer alle. Og nej det er ikke Egeskov slot😜

Vi er heldige og bo på en nedlagt herregård, på toppen af en bakke. Det er gudesmuk, men fandens upraktisk da der er nul vindskærm🙈

Huset er isoleret efter alle kunstens regler. Og størrelse taget i betragtning er udgiften ok, men kunne man nu spare en skilling, så har jeg det sådan så skal man også. Dog kan jeg se, det kommer til, at tage meget lang tid at tjene omkostningen ind i sparet varme. 

Det sker af og til jeg slår en hjerneprut:-)

535

26
22. februar 2018 @ 10:28
Kaptajn

Jeg har i gennem det sidste år brugt Tado og jeg oplever det som både smart og praktisk, hvor stor besparelsen er kan jeg ikke sige før næste varmeregnskab gøres op. Jeg forventer dog minimum at spare 25% hvor af at jeg med mine 3 radiatorer regner med at investeringen (små 2000) er tjent ind inden for 2 1/2 år. 

Benyttede tidligere Elegato men oplevede enorm langsom respons tid på systemet men Tado virker enormt hurtigt. 


1663

46
22. februar 2018 @ 11:28
Stormogul

Fordi de var eneste model på Apple.dk da jeg bestilte. Dengang var Tado ikke kommet ind endnu. Ville være sikker på at de virkede med Homekit så valgte Apple godkendt produkt fra deres hjemmeside. Største udlempe er at de kun har iphone app og ik android understøttelse så kan ik skifte til android men hvem gider også det haha ej syntes Elgatoa app er super lækker, dog har de slettet muligheden for ar se hvor meget termostaterne er åben. Det kunne man i starten. Altså hvor mange procent de var åben. 

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

2581

84
22. februar 2018 @ 20:59
Bit kongen
Hans J skrev:



Vores hus er 883m2:-)

Danfoss har jeg læst mig frem til, er ret håbløst lavet. Jeg søger en løsning, hvor jeg har total kontrol over hver enkelt rum. 

Jeg har 25 rum, og 59 radiatorer. 

Vi fyrer med træpille fyr. 

Hvis det er et nyere pillefyr kan du gøre meget via dets styring, natsænkning af temperatur f.eks.

Hvad er det for et fyr og hvor mange kw?

Jeg antager du ligger på den forkerte side af 100 kg piller om dagen.



350

4
22. februar 2018 @ 21:11
Lærling



@Jesper 

Vi har lige fået nyt pillefyr, men er super skuffet over det. Desværre var jeg naiv og antog pågældende VVS firma havde styr på det. Så det er super begrænset på styrings siden🤦🏻‍♂️🤷🏻‍♂️

Vi bruger i periode fra midt november ca 15-180 kg piller i døgnet. Om sommeren kører vi med oliefyr, da det kun er varmt vand der skal varmes op. 

Så faktisk er vores reelle udgift til varme højere idet vi bruger  ca 800 ltr. Olie også. 

Det sker af og til jeg slår en hjerneprut:-)

2581

84
22. februar 2018 @ 21:11
Bit kongen
Jesper Arning skrev:

Jeg antager du ligger på den forkerte side af 100 kg piller om dagen.


Rettelse .. 70 Kg? 

Nu er jeg godt nok nysgerrig ...


2581

84
22. februar 2018 @ 21:17
Bit kongen
Hans J skrev:

@Jesper 

Vi har lige fået nyt pillefyr, men er super skuffet over det. Desværre var jeg naiv og antog pågældende VVS firma havde styr på det. Så det er super begrænset på styrings siden🤦🏻‍♂️🤷🏻‍♂️

Vi bruger i periode fra midt november ca 15-180 kg piller i døgnet. Om sommeren kører vi med oliefyr, da det kun er varmt vand der skal varmes op. 

Så faktisk er vores reelle udgift til varme højere idet vi bruger  ca 800 ltr. Olie også. 

Find dig en god montør, de kan lave mirakler når det gælder om at justere sådan et fyr og måske også skifte din styring ud. Din kedel er jo med sikkerhed god nok og brænderen også.

Hvad varmt vand angår så skal det da over på pillefyret, det er langt billigere. Man monterer en 3vejs ventil ved VVB så kan der lukkes af for huset om sommeren så pille fyret kun varmer vand. 

Seriøst få fat I en der ved hvad han laver, tjek evt. Henrik Schack fra q-pro.dk han er dygtig. 



687

6
23. februar 2018 @ 21:47
Veteran

man bruger ikke en 3-vej's ventil til at lukke af for huset, der bruger man en dør.  .

tit kan det betale sig at køre el-vvb om sommeren til brugsvand, og så lukke pillefyret ned, ( ikke noget med 3 vejs vejshaner, det passer ikke, det er 2 forskellige kredse).

med den størrelse hus (slot) kan i jo købe et barmarksværk og fyre jeres skov ind i det .

jeg bygger alt i toffifee og løg