xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
MacBook Pro vil ikke starte op
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


23

0
04. september 2017 @ 18:10
Let øvet

Hej, jeg har før haft dette emne i forum, hvor jeg fik af vide, at jeg evt. kunne lave en nulstilling af NVRAM. Dette har jeg prøvet og det hjalp et par gange, men nu er den gal igen. Der kan igen gå ca. 4-5 gange hvor jeg forsøger at starte op og så lige pludselig så lykkedes det. Nogle gange går computeren også i sort efter et stykke tid og lukker umotiveret ned. 

Jeg tænker på om man kunne lave en "reparer" ved hjælp af diskværktøjet. (Command + R) og så håbe på, at værktøjet selv finder fejlen.

Men vil dette slette harddisken eller fortæller den bare hvis den kan reparere eller ikke reparere ?

Det er en MBP 17", late 2011, 2,4 GHz Intel Core i7. 

  5
0
  96

4593

394
04. september 2017 @ 19:31
FPU

Diskværktøj har et lidt forskelligt design, alt efter hvilken version OS X, det drejer sig om, og jeg kører stadig en ret gammel version, men hvis alt ikke har forandret sig alt for meget, er der under fanebladet Førstehjælp (Disk First Aid) en knap, som hedder Kontrollér Disk (Verify Disk). Prøv den først.

 Hvis der meldes om fejl, så brug knappen Reparér Disk (Repair Disk) og se, om det hjælper.

Hvis der meldes om fejl på S.M.A.R.T., gælder det om at få reddet, hvad der kan reddes, for så er disken rent fysisk ved at stå af. Gælder kun harddiske, ikke SSD'ere.

Du kan ikke komme til at slette noget i det her faneblad; der skal du over i fanebledet Slet (Erase), vælge disken ude til venstre, klikke slet og derefter OK, før der sker noget, så du er altså rimelig godt sikret.

MEN! Når det nu er sagt, vil jeg anbefale dig at tage en kopi af de data, som du ikke kan tåle at miste, INDEN du går i gang med at dimse med disken. Det vil først og fremmest sige ting fra de fire mapper Dokumenter, Billeder, Film og Musik. En eventuel IOS-backup ligger dog i mappen Application Support (aner ikke, hvad den mappe hedder på dansk) i mappen Bibliotek i din brugermappe. Du kan finde den IOS-mappe ved at bede Finder om at vise omfang på mapper og så sortere dem efter størrelse, fordi en IOS-mappe alt andet lige er den mest omfangsrige mappe i Bibliotek

Held og lykke og feed-back.

Spirituel Maskine

23

0
04. september 2017 @ 19:39
Let øvet

Mange tak for hjælpen Tonny. Rigtig fin vejledning. 

Jeg føler mig lidt roligere nu. Men må nok som du siger, tage sikkerhedskopier af de data jeg ikke kan tåle at miste.

Så jeg må hellere se at komme igang.

Ha en god aften   


74

0
04. september 2017 @ 19:41
Novice

Det lyder unægteligt som den berygtede GPU-fejl, der rammer MBP med to grafikkort af din årgang og tilbage til 2009. Jeg har selv haft en, der dog blev repareret kvit og frit af Apple. 

Desværre udløb Apples udvidede reparationsprogram ved årsskiftet, så det er enten et nyt bundkort (til ca. 4000) eller at prøve med et reflow af grafikkortet (der kan virker i alt fra 2 timer til mange år!). 

Macbook 2.16Ghz - iPod 3.Gen - iPhone

23

0
06. september 2017 @ 14:18
Let øvet

Hej Tonny, 

Fik efter at have taget diverse kopier kørt en gang første hjælp via cmd+R som fandt fejl som blev rettet. Det ser faktisk ud til at have hjulpet. Nu har jeg åbnet og lukket min Mac adskillige gange uden problemer. 

Så tak for hjælpen    



4593

394
06. september 2017 @ 18:19
FPU
kimsc skrev:

Hej Tonny, 

Fik efter at have taget diverse kopier kørt en gang første hjælp via cmd+R som fandt fejl som blev rettet. Det ser faktisk ud til at have hjulpet. Nu har jeg åbnet og lukket min Mac adskillige gange uden problemer. 

Så tak for hjælpen    


Jamen, selv tak. Jeg er da kun glad for, at jeg kunne hjælpe.

Vil anbefale, at du for en sikkerheds skyld laver jævnlige (hyppige) backups, indtil du har fundet ud af, om problemet ER forsvundet, eller om det måske dukker op igen som en periodisk fejl. Du kan også vælge at kontrollere drevet i Diskværktøj med jævne mellemrum og se, om en eller flere af fejlene dukker op igen.

Vil også anbefae at skifte fra harddisk til SSD. Alt andet lige, er en SSD MEGET mere robust end en harddisk (men hvis den først går ned, går den HELT ned; ingen mulighed for at redde data), og desuden er den MEGET hurtigere, så du får en Mac med masser af fart på.

Spirituel Maskine