xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
SDXC kort som SSD udvidelse?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


3580

34
31. august 2017 @ 05:55
Virtual Machine

Jeg så for et par uger siden her på Macnt, at der var én som skrev om et SDXC kort der bliver brugt som SSD fusion drive, og at det var en færdig pakkeløsning som konfigurede sig selv om fusion drive. Og så så den diskret og flot ud. Er der nogen der kan huske hvad den hedder?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future
  15
0
  322

931

67
31. august 2017 @ 07:22
Veteran

Tardisk

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

3580

34
31. august 2017 @ 19:02
Virtual Machine

Kæft hvor dyrt. Tror jeg vil købe et normalt SDXC kort og så manuelt lave en FusionDrive. 

Kan man lave det oven i den FusionDrive der i forvejen er i min iMac 2015?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1493

39
31. august 2017 @ 19:24
Stormogul
Lars Sejerup skrev:

Kæft hvor dyrt. Tror jeg vil købe et normalt SDXC kort og så manuelt lave en FusionDrive. 

Kan man lave det oven i den FusionDrive der i forvejen er i min iMac 2015?

du får vidst ikke noget ud af at bruge et SDXC kort kontra HDD eller SSD

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

931

67
31. august 2017 @ 19:39
Veteran

Man kan ikke lave fusion drive "oveni" i bogstavelig forstand. Tardisk laver heller ikke fusion drive "oveni" dit drev. At gå fra normalt drev til fusion drive (eller fra fusion drive med to diske til fusion drive med tre diske) kræver:

backup af data -> formatering af alle diske -> oprettelse af nyt fusiondrive (med så mange diske man nu ønsker) -> reetablering af data. 

Men husk at fusion drive har større risiko for datatab desto flere diske det består af pga risiko for fejl på en af diskene stiger i og med der er flere af dem... Så husk jævnlig/automatiseret backup. 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

4593

394
31. august 2017 @ 20:53
FPU
mactekniker skrev:

Man kan ikke lave fusion drive "oveni" i bogstavelig forstand. Tardisk laver heller ikke fusion drive "oveni" dit drev. At gå fra normalt drev til fusion drive (eller fra fusion drive med to diske til fusion drive med tre diske) kræver:

backup af data -> formatering af alle diske -> oprettelse af nyt fusiondrive (med så mange diske man nu ønsker) -> reetablering af data. 

Men husk at fusion drive har større risiko for datatab desto flere diske det består af pga risiko for fejl på en af diskene stiger i og med der er flere af dem... Så husk jævnlig/automatiseret backup. 

Nemlig!

Husk også, at kortlæseren kører på USB-porten, så det trækker den samlede performance noget ned. Ikke så meget med USB 3 som med USB 2, men alligevel. Du er bedre tjent med at opgradere til en større SSD, hvis selv du kan komme ind i mavsen på din Mac.

Spirituel Maskine

3580

34
01. september 2017 @ 06:16
Virtual Machine

Okay jeg venter et år deromkring og søger løst indtil der kommer en god deal på en stor og lyn hurtig ssd disk - med mindre man kan købe en Fusiondrive løst et sted og smide i til den tid.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1493

39
01. september 2017 @ 07:02
Stormogul
Lars Sejerup skrev:

Okay jeg venter et år deromkring og søger løst indtil der kommer en god deal på en stor og lyn hurtig ssd disk - med mindre man kan købe en Fusiondrive løst et sted og smide i til den tid.

fusion drive er en software løsning der kombinerer flere diske til en, og dermed ligger de mest brugt filer på den hurtige del. en måde til at få det bedste ud af langsomme roterende diske (plads) samt SSD (hastighed) den bedste løsning, og mest sikre vil altid være en SSD uden nogle dikedarer.


Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

3580

34
01. september 2017 @ 21:58
Virtual Machine

Ja. Ok. Nu er der den her iMac late 2015 kun født med en 30 GB SSD. Det kan godt mærkes nogle gange. Men måske er det alligevel en fin måde at "cahce" filer på? Måske er det bedre at opgradere fra 8 GB RAM til 16 GB RAM til at starte med?

Jeg kan ikke lige overskue om hvad jeg får mest ud af, af de to omkostninger, hvis jeg skulle vælge?


Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

3580

34
01. september 2017 @ 22:01
Virtual Machine
Man kan ikke lave fusion drive "oveni" i bogstavelig forstand. Tardisk laver heller ikke fusion drive "oveni" dit drev. At gå fra normalt drev til fusion drive (eller fra fusion drive med to diske til fusion drive med tre diske) kræver:backup af data -> formatering af alle diske -> oprettelse af nyt fusiondrive (med så mange diske man nu ønsker) -> reetablering af data. Men husk at fusion drive har større risiko for datatab desto flere diske det består af pga risiko for fejl på en af diskene stiger i og med der er flere af dem... Så husk jævnlig/automatiseret backup.

Men kan det lade sig gøre via formaterings og div at få det SDXC kort til at spille sammen med min nuværende Fusiondrive rent teknisk? 
Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

8586

198
01. september 2017 @ 22:21
Poseidon
Lars Sejerup skrev:

Ja. Ok. Nu er der den her iMac late 2015 kun født med en 30 GB SSD. Det kan godt mærkes nogle gange. Men måske er det alligevel en fin måde at "cahce" filer på? Måske er det bedre at opgradere fra 8 GB RAM til 16 GB RAM til at starte med?

Jeg kan ikke lige overskue om hvad jeg får mest ud af, af de to omkostninger, hvis jeg skulle vælge?

Det afhænger jo af hvad du bruger din computer til.

Der var engang en Mac...

3580

34
01. september 2017 @ 22:51
Virtual Machine

Alt det normale + photoshop af iPhonebilleder og hjemmevideoer + Logic Pro igen lidt senere + Apples officepakke.


Jeg må sige at SSD'en havde stor betydning mht Logic Pro på min iMac 2011. 


Jeg har åbenbart 3 muligheder (SSD, RAM, SDXC), hvor jeg ville foretrække en saftig Fusiondrive og 32 GB RAM. Men det har jeg ikke råd til. 

Jeg foretrækker at åbne min iMac, men har pt ikke råd fordi jeg ikke selv kan åbne den. Hvad bliver næste bedste læstning?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1493

39
02. september 2017 @ 08:18
Stormogul

har du sammenlignet hastigheder på et SDXC med en traditionel disk, har du set på hvilket interface du kobler et sdxc op via?


 

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

4593

394
02. september 2017 @ 09:31
FPU

@Lars Sejerup.

Du har et fjerde alternativ: din iMac er jo stationær, så en ekstern SSD på FireWire-porten er et godt alternativ; så kan du boote fra den og køre dine store programmer herfra, mens du kan bruge din interne FusionDrive til nød-system og/eller TimeMachine og/eller til skrammel.

Jeg tror, at du får mest "bang for the buck" ved at investere i SSD frem for RAM, men, OK, jeg har ikke leget med Photoshop siden 00'erne, så det kan være, at andre herinde vil påstå noget andet.

Spirituel Maskine

931

67
02. september 2017 @ 12:49
Veteran

Tonny har ret. Det er et fint alternativ hvis han faktisk mener Thunderbolt-porten (og ikke FireWire-porten). Dette vil højest sandsynligt være hurtigere end det hurtigste SDXC kort du kan finde pt. 

SDXC løsningen ville være fin hvis kortene som er på markedet var hurtigere end de er pt. da SD-kort porten i stationære Mac-computere faktisk bruger den hurtige PCIe-bus til kommunikation i modsætning til de bærbare som "desværre" bruger USB-bussen til dette. Så kortet sætter begrænsningen i dette tilfælde  

Men ingen af disse løsninger når tilnærmelsesvis de hastigheder som fås ved at montere et SSD flash-kort direkte i bundkortet indeni maskinen. Disse flash-kort er 3-4 gange hurtigere end en traditionel SATA-SSD som jo begrænses af interfacet. De koster så også ligeså meget mere men det er jo en anden side af sagen. 

Er femte alternativ kunne måske være et eksternt Thunderbolt PCIe SSD drev med NVMe diske. Men det er nok dyrere end at åbne den op...

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

4593

394
02. september 2017 @ 17:35
FPU

@mactekniker:

Jeg har ikke styr på, hvornår Apple skiftede fra FireWire til ThunderBolt, så det var lidt et gæt ud fra årstallet (2011). Men ja, jeg mener en ekstern boot-løsning på en hurtig port (som sandsynligvis alligevel ikke bliver brugt til noget, og som iøvrigt kan daisy-chaines, hvis den gør).

Spirituel Maskine