xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
345
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Ny iMac. 8 eller 16 GB Ram?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


210

0
09. juni 2017 @ 19:22
Suspenderet

Jeg skal købe en af de nye 21,5" iMac - med 256 SSD.
Har jeg brug for at pimpe den op med 16 GB Ram - eller er 8 gb ok. på sigt.
Beholder som regel mine computere i en længere årrække.

- Jeg er ikke proff, men bruger dejligt meget kvalitetstid med billedredigering og musikindspilning.
Pixelmator, Luminar og Garageband er pt de foretrukne programmer på en 20" iMac primo 2009

  6
0
  142

1493

39
09. juni 2017 @ 19:34
Stormogul

hvis du har råd, så altid mere ram i, det bliver du glad for på sigt.

jeg fortryder ialt fald ikke jeg fik 16gb i min mbp fra 2013, den får lov til at holde mange år endnu.

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

4605

395
09. juni 2017 @ 21:10
FPU
Rasmus Lauritsen skrev:

hvis du har råd, så altid mere ram i, det bliver du glad for på sigt.

jeg fortryder ialt fald ikke jeg fik 16gb i min mbp fra 2013, den får lov til at holde mange år endnu.

Enig. RAM kan jo ikke opgraderes på f.eks. de moderne bærbare. Hvis det heller ikke kan lade sig gøre i de nye iMac'er, vil jeg også anbefale at maxe den ud.

8 GB er måske fint idag, men du skal jo ikke skifte den ud om fire måneder og måske ikke engang om fire år, og hvordan ser situationen så ud til den tid med macOS 10.20 Sky Mountain? Og Garageband 2020?

Alt andet lige er det også lettere at afsætte dem med mest indbygget RAM på brugtmarkedet. Skulle jeg købe en brugt Air idag, ville jeg gå langt udenom 4 GB-modellerne, fordi de laver alt for meget badebold, selv med et ældre system på, hvis man har programmer med mange threads kørende.

Jeg ved, at Dankortet skriger ved købet, men når man alligevel skal i gang med sådan en investering, er det bagefter rart, at mekanikken har højt til loftet nogle år frem.

Spirituel Maskine

687

6
09. juni 2017 @ 21:10
Veteran

syntes jeg hørte i øjenkrogen at imac 21,5 (måske 4K) altså de nye modeller, der kan du opgradere RAM selv.

jeg bygger alt i toffifee og løg

2322

0
09. juni 2017 @ 21:13
ASCII jonglør

Præcis. Både RAM og SSD kan faktisk opgraderes af brugeren selv i de nye iMac 21,5", se her:

iFixit offers $300 32GB RAM upgrade kit for latest 21.5-inch iMac, says SSD upgrades coming soon - (check dog lige kommentarerne...)

Det vil jo gøre 16 & 32 GB RAM samt en stor SSD en del billigere i den nye 21,5" iMac   


MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

234

11
09. juni 2017 @ 22:10
Juniormedlem

Ja, man kan godt selv opgradere ram, men det er ikke nogen let sag. 

iFixit giver karakteren 3 ud af 10 for hvor nemt det er at reparere en 21,5" selv. 1 er tæt på umuligt og 10 er nemt. Man skal vist mere eller mindre skille maskinen ad, for at komme ind til ram-slottene.

http://onx.dk/nyheder/du-kan-selv-skifte-ram-og-cpu-i-den-nye-imac-2017/



234

11
09. juni 2017 @ 22:19
Juniormedlem

Det er svært at sige om du skal bruge mere end 8 GB ram. Men jeg ville ikke tage chancen med 8 GB for at spare 1700 kr. og så fortryde et dyrt køb af en iMac om et år eller to. (Forudsat at du ikke selv vil rode med at opgradere hardwaren).

Måske er 8 GB nok til dit brug nu. Men hvem ved, hvilke programmer du for lyst til at bruge på din mac om måske et par år?