Min kones gamle MacBook Pro afgik ved motherborard-døden er er nu erstattet af en ny MacBook Pro 13" Den er ved at blive sat op, og nu skal der tages stilling til en Office for Mac 2016 eller ej. Fruen har i de seneste 7 år brugt Office-pakken, men jeg kan se på nettet, at der er meget forskellig mening om kvaliteten af 2016-udgaven. Hverken hun eller jeg har indtil nu haft problemer med 2008-udgaven. Alle vores dokumenter ligger altså i Word-format. Nogen derude af de venlige og kompetente Mac-sjæle, der har en mening?
De første versioner af 2016 var noget skrammel, men jeg syntes at det funker fint nu - efter en del opdateringer af de forskellige Office Apps - jeg bruger dog primært Excel og af og til også Word.
Det er I hvertfald min erfaring - måske der stadig er nogle som syntes noget andet.
Det er i sig selv ikke noget problem, at alle hustruens tekster ligger i Word-format, fordi stort set alle andre tekst-editors kan åbne og (for det meste) arkivere i både .doc og .docx. Alt andet lige VIL der dog fra tid til andet være små-problemer med formatteringen, især hvis dokumentet indeholder f,eks. adskillige skrifttyper, tabeller, indrykninger, o.s.v.
Det samme med Excell og Powerpoint, og hvad de andre ting nu hedder.
Nu er der ikke så stor forskel på tastaturgenveje i forskellig software på Mac-platformen, så hustruen ville nok opleve en hel del mere indlæring ved at skulle skifte til Office-pakken til Windows end til en anden office-pakke på Mac-platformen, men hun kan jo lige så godt fortsætte, hvor hun slap, hvis hun har været glad for produktet.
Men, øh, hvis hustruens 2008-udgave ikke er forældet i forhold til hendes behov, hvorfor så ikke blot installere den på den nye Mac? Licensen har I jo stadig, selvom bundkortet på den gamle er futtet af.
Personligt har jeg afskyet Microsoft Office siden jeg prøvede den første gang (og også lillebror Works); uendelig sløv i forhold til ClarisWorks/AppleWorks, fyldte en bondegård (med små-filer over det hele) og var alt andet end intuitiv at arbejde med. Desuden var (er) der en vis stolthed over at køre en Megahard-fri Mac. Men det er så ovre i snobbe-afdelingen. Microsoft Word har dog den store fordel, at der så godt som aldrig er bøvl med at samarbejde med EndNote (software som holder styr på kilder i en videnskabelig artikel). Her har f.eks. Apples Pages haltet noget efter, sidst jeg læste op på emnet.
Der findes dog helt gratis office-pakker, som er Microsoft-kompatible, f.eks. OpenOffice. Prøv at goople lidt. Go' Jagt.
Jeg benytter mig næsten dagligt af Excel programmet og vel ugentlig af Word. Jeg har på ingen måde haft nogen problemer med dem - hverken før eller efter diverse opdateringer.
2016 udgaven har jeg ingen problemer med det som sådan, men jeg synes ikke det på nogen måde er bedre end 2011 udgaven.
At jeg så generelt ikke kan snuppe at arbejde i Word, det er jo så en anden sag.. Foretrækker klart Pages.