xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
345
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Macbook Pro 2009
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


27

0
27. april 2017 @ 09:45
Let øvet

Kan ikke starte, ved tænd er der lyd og spin fra dvd (læser dvd), men hvis jeg holder de forskellige taster til kommandoer til recover eller lignende så hører jeg HDD klikke men stopper klikker når jeg slipper taster og alt imens så er der kun hvid skærm, tror det er baggrunds belysning som tænder og ikke selve system billede, det skal siges glas er revnet, men det gør vel ikke den kan starte og boote korrekt, kan det være grafikkort eller skærmen, hvis det er skærmen burde den vel starte op alligevel.

  14
0
  90

4605

395
27. april 2017 @ 10:09
FPU

Hvis de klik-lyde ikke er de normale "dikke-dikke-dikke-lyde" fra en sund harddisk, men derimod kraftigere uregelmæssige klik-lyde, er din harddisk død. Hvis disken lyder helt normalt, kan det være et defekt eller forskubbet SATA-kabel eller en defekt komponent på selve bundkortet.

Prøv at boote fra din originale system-DVD (med 10.5.8), mens du holder C-tasten nede, eller fra en ekstern disk med et kompatibelt OS X (Alt-boot). Hvis der kommer liv i den, er disken stået af. Hvis ikke, er det bundkortet.

Held og lykke og feed-back.

Spirituel Maskine

27

0
27. april 2017 @ 10:49
Let øvet

Hej Tonny, sat en anden HDD i og så kommer mappe blinkende med spørgsmål i, men jeg kan ikke få den til og boote fra dvd drev, den læser godtnok i lang tid for så og skubbe dvd ud, jeg kan heller ikke få en menu frem så der er nok noget galt med bundkort Mvh Steen



4605

395
27. april 2017 @ 11:37
FPU
Steen Kristensen skrev:

Hej Tonny, sat en anden HDD i og så kommer mappe blinkende med spørgsmål i, men jeg kan ikke få den til og boote fra dvd drev, den læser godtnok i lang tid for så og skubbe dvd ud, jeg kan heller ikke få en menu frem så der er nok noget galt med bundkort Mvh Steen


Ikke nødvendigvis. Det blinkende spørgsmålstegn betyder blot, at der ikke er et (kombatibelt) system på den disk, som Mac'en forsøger at boote fra, eller at bundkortet ikke kan se disken, fordi kablet er defekt eller stikket ikke er sat helt i.

Hvis DVD'en er den originale medfølgende system-DVD, burde det dog virke, hvis du holder C-tasten ned under opstart (ikke Kommando-C), men det kan være, at du har sat den forkerte DVD i, for så vidt jeg husker, fulgte der to DVD'er med; installation af OS X (10.5), og Hardware Test/ekstra software (iLife). Du burde dog kunne boote fra begge.

Der er dog en enkelt slange i Paradis: hvis jeg husker rigtigt, kan det være, at din Mac ikke kan boote på det originale system (10.5), hvis du i mellemtiden har opgraderet firmwaren. Men den her oplysning må du altså ikke tage for gode varer.

Hvis det på en eller anden måde lykkes dig at boote fra installations-DVD'en, kan du prøve at installere systemet på en (minimum) 8 GB USB-stick eller SD-kort. Stick/kort bør være Class 10, ikke Class 4. Hvis det efter installationen så lykkes dig at boote Mac'en derfra, er det næsten helt sikkert SATA-kablet, som er gået heden, hvilket er et kendt problem i i hvert fald 13'' modellerne.

Spirituel Maskine

8586

198
27. april 2017 @ 11:45
Poseidon

Alternativt så pil disken ud igen, installer et system på den via en anden Mac, verificer at den virker og sæt den derefter i igen. Så kan du ihvertfald tjekke om det er diskrelateret. Lyder ikke som skærmen eftersom du får mappen med spørgsmålstegn.

Der var engang en Mac...

27

0
27. april 2017 @ 12:24
Let øvet

Nu er jeg ikke så stærk i Mac, jeg har downloadet en Yosemite install komplet .iso fra nettet og brændt på dual dvd, jeg har ikke den originale dvd, det med og installere en ny HDD på min iMac er der en beskrivelse til dette nogen steder?


8586

198
27. april 2017 @ 12:28
Poseidon

Hvorfor ikke bare hente en installer direkte fra App store så du er sikker på at få noget der virker?

Der var engang en Mac...

4605

395
27. april 2017 @ 12:29
FPU
David Munch skrev:

Alternativt så pil disken ud igen, installer et system på den via en anden Mac, verificer at den virker og sæt den derefter i igen. Så kan du ihvertfald tjekke om det er diskrelateret. Lyder ikke som skærmen eftersom du får mappen med spørgsmålstegn.

Nemlig. Og det udelukker vel også et defekt bundkort, måske undtaget lige netop SATA-forbindelsen, hvilket jeg dog ikke tror. Lige nu er den største kandidat (udover den klikkende originale harddisk) efter min mening SATA-kablet.

Skulle det alligevel vise sig at være SATA-forbindelsen på bundkortet, kan trådstarter dog fint bruge sin Mac ved at få installeret et system på et (stort og hurtigt) SD-kort. Der er 1-2 sekunders lag en gang imellem, og der kan måske opstå problemer, når der skal kopieres filer frem og tilbage på en USB.stick, fordi SD-kortet også kører på USB-porten, men til daglig brug er det absolut et billigt alternativ i forhold til at skulle investere i en ny (eller brugt) MBP.

Spirituel Maskine

27

0
27. april 2017 @ 12:55
Let øvet

Jeg kan jo ikke få den til og bruge netværk kommer ikke længere end til blinkende mappe og det er det eneste den kan, jeg skal nok på ebay og finde de grå originale Leopard dvd.



3580

34
27. april 2017 @ 13:15
Virtual Machine

Kunne det hjælpe?


Start med at holde Command-R nede under opstart indtil der kommer et vindue op


Internet Recovery

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

27

0
27. april 2017 @ 13:24
Let øvet

Det er det som er problemet, der sker intet med alle de forskellige taste tryk og kombinationer, den vil ikke, der er normal opstart lyd men den kommer frem til blinkende mappe med spørgsmål i, så kan jeg ikke mere, sætter jeg en dual dvd i med yosemite læser den længe ! 1 minut og så skubber den dvd ud, lader jeg den stå sådan går der yderlige 1 minut så slukker den.



8586

198
27. april 2017 @ 13:49
Poseidon
Steen Kristensen skrev:

Jeg kan jo ikke få den til og bruge netværk kommer ikke længere end til blinkende mappe og det er det eneste den kan, jeg skal nok på ebay og finde de grå originale Leopard dvd.


Du har jo fået hentet din .iso et eller andet sted fra..

Der var engang en Mac...

27

0
27. april 2017 @ 14:15
Let øvet

Det er fra min iMac og så brændt DVD


4605

395
27. april 2017 @ 14:58
FPU
Steen Kristensen skrev:

Det er fra min iMac og så brændt DVD

Må være en fejlbrænding, så, enten fysisk fejl på DVD'en eller forkert håndtering i Diskværktøj; der er (vist) forskel på, om man brænder selve ISO-filen eller det mountede disk-image. Jeg tror ikke, at man kan brænde en boot-DVD direkte fra Finder; man er nødt til at gøre det i Diskværktøj.

Ved eventuelt køb af 10.5 eller 10.6 på eBay skal du være opmærksom på, at du skal købe en OEM-version, som kan installeres på alle kompatible Mac'er. Mange OS X til salg på eBay er model-specifikke, f.eks. til en bestemt iMac eller (ved 10.5) en bestemt PowerMac. De OEM-skiver var alt andet end billige, sidste gang jeg tjekkede.

Hvis du ikke har brug for AppleTalk til perifert ethernet-udstyr (f.eks. en ældre netværksprinter), kan du med fordel opgradere til SnowLeo (10.6). Apple Danmark har muligvis stadig nogle liggende til omring en hund plus porto. Ring til dem og hør ad. Fordelen ved 10.6 fremfor 10.5 er, at AppStore er indbygget i 10.6, så man kan hente nyere versioner af OS X. Recovery Partition (Kommando-R under opstart) findes dog først fra og med 10.7.

Men siden du nu har en iMac ved siden af din MBP, kan du jo lave en installations-bootstick på iMac'en og så bruge sticken til at installere OS X på MBP'en, med mindre din iMac er så gammel, at den kører PPC i stedet for Intel. Der findes masser af opskrifter herpå på nettet.

Du kan også koble MBP'en til iMac'en med et FireWire-kabel og mounte MBP'en som en (tom) ekstern disk på iMac'en (Target Disk Mode) og så installere OS X via iMac'en.

Endelig skal du huske, at den nye interne disk skal være formatteret i Extended(Journaled) og have GUID Partition Table, før en Intel-Mac kan boote fra den. Har du husket at gøre det med den nye disk?

Spirituel Maskine

8586

198
27. april 2017 @ 14:58
Poseidon

Så kan du jo bare hente det fra App Store på den..

Der var engang en Mac...