xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Hvilken SSD til imac late 2009 ?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


161

0
06. februar 2017 @ 13:40
Novice

Hej, det er nok på tide at den gamle hdd på min imac late 2009 bliver skiftet ud med en ssd :-)

Hvilken ssd skal jeg købe som erstatning for den gamle hdd ? og hvilket værktøj skal jeg bruge til sådan en operation ? på forhånd tak...

  21
0
  395

253

35
06. februar 2017 @ 17:42
Juniormedlem

Jeg har en Samsung 850 Evo 500 GB i min 27" 2009 og kan godt anbefale den, tjek evt. thewirecutter.com. Uanset hvilken SSD du vælger vil du opleve en voldsom hastighedsforøgelse   

Ud over disken skal du bruge en eller to kraftige sugekopper (til at tage frontglasset af med), Torx skruetrækkere (T8 og T10) og måske en pincet og en papirclips (Det husker jeg ikke at jeg brugte). Jeg købte også en adapter 5.25" til 3.5" til at fastgøre ssd'en med (men man kan også bruge (et stykke dobbeltklæbende) tape).

Endelig skal du have noget til at styre blæseren. jeg bruger programmet Macs Fan Control, men du kan også bruge en hardwareløsning med en termistor - men det ved andre mere om end mig. Hvis du ikke bruger en af disse løsninger, så kører blæseren for fuld knald konstant.

Jeg brugte vejledningen på ifixit.com

vh

Carsten


291

45
06. februar 2017 @ 18:17
Juniormedlem

Jeg gjorde det for lidt over et år siden på samme maskine.

I stedet for at bruge software til at styre blæseren, valgte jeg at købe et kit med temperaturføler og værktøj:

OWC Complete Hard Drive Upgrade Kit  (fås også uden værktøj)

Husk også en drev-adapter fra 2,5" til 3,5" – her købte jeg i starten blot en tilfældig noname, men den viste sig ikke at være lang nok til alle skruerne i maskinen, så jeg endte med i stedet at købe NewerTech AdaptaDriv som er i en helt anden klasse. Klart værd at ofre lidt ekstra på efter min mening.

SSD er jo smag og behag, og jeg brugte også The Wirecutter, men valgte SanDisk Extreme PRO, som har 10 års garanti og er bygget med fokus på professionelle brugere. Det har jeg på intet tidspunkt fortrudt.

Held og lykke med projektet, hvad end du vælger. Det er en opgradering, du næppe vil fortryde   


253

35
06. februar 2017 @ 21:18
Juniormedlem

Det var selvfølgelig en 3,5" til 2,5" adapter jeg købte   


161

0
07. februar 2017 @ 04:07
Novice

Har bestilt en Samsung 850 EVO SSD - 500GB, adapter, sugekopper, og vil prøve at bruge macs fan control i første omgang...tak for hjælpen gutter. så må vi se om patienten overlever denne operation   


161

0
07. februar 2017 @ 15:20
Novice

Når jeg engang får installeret den nye ssd, skal den så formateres ? og når jeg skal lave en clean install af Sierra kan jeg gøre det via et usb stick ? eller hvordan gør jeg det ?

(Den gamle hdd er død og har nul backup)


253

35
07. februar 2017 @ 17:42
Juniormedlem

SSD'en skal formateres til Mac OS Udvidet (Journaled) før macOS kan installeres på den.

Jeg havde klonet min interne HD til en ekstern med SuperDuper. Da jeg havde sat SSD'en i iMac'en bootede jeg fra den eksterne disk, formaterede SSD'en og klonede den eksterne disk til SSD'en igen med SuperDuper.

Du kan godt installere macOS fra en USB Stick, men jeg ved ikke om der er adgang til Diskværktøj så du kan formatere SSD'en når du booter fra USB installationsdisken.

vh
Carsten


161

0
07. februar 2017 @ 19:30
Novice

Mon ikke den selv vil boote op på usb'en ?



8586

198
07. februar 2017 @ 20:20
Poseidon

Hvis USB sticken er korrekt lavet, så jo.

Der var engang en Mac...

161

0
08. februar 2017 @ 14:36
Novice

Har du en guide til den rigtige måde ?   


79

1
11. februar 2017 @ 16:23
Novice

Nu skriver du godt nok at den gamle er død...


Men jeg har lige været samme tur igennem, bare på en nyere iMac..


Men jeg fulgte den her guide, og lavede usb nøglen på den måde : https://macpaw.com/how-to/clean-install-macos-sierra


Føste gang den booter op med usbèn i, kommer du til diskværktøj, hvor du kan formattere ssdèn til den rigtige format, nævnt højere oppe


161

0
24. februar 2017 @ 19:25
Novice

Nå fik mont. Samsung SSDèn + OWC kit, og har hentet en sikkerhedskopi fra min TC (Så jo havde backup :-) )

Problemet er at jeg kun kan starte op i " Sikker tilstand " og ikke i normal tilstand...hvad mangler jeg for at komme i mål ?

Jeg har kørt en hardware test, ingen problemer der.

Jeg har prøvet at oprette en ny bruger, samme resultat.

Har prøvet Disk utility, førstehjælp, samme resultat.

Har prøvet at boote fra en usb, samme resultat.

Hvad er det jeg overser ?


161

0
27. februar 2017 @ 09:31
Novice

Har også prøvet følgende uden held.

Smc reset.

Pram reset.

Taget ram-moduler ud/sat i igen.

Er simpelthen på bar bund....


1708

43
27. februar 2017 @ 13:52
Stormogul

Søgt med Google:

Help, my Mac auto-restarts in Safe Mode!

Just don’t panic.

Sometimes OS X might find an issue that it thinks might be fixed in Safe Mode so it’ll decide to restart your computer in Safe Mode. If it finds an issue, the operating system will then repair the directory structure on your startup disk and restart your Mac.

Tip: Should your Mac repeatedly restart during Safe Mode it could be suffering from a hardware problem, in which case you should contact Apple Support.

Har du sat den gamle disk i igen ...




161

0
27. februar 2017 @ 17:43
Novice

Den gamle hdd er død...jeg har lavet en hardware test med den SSD/Owc kit mont, den melder ingen fejl.

Når den starter op i normal mode fryser den halvejs.

Så jeg starter selv manuelt op i safe mode, det gør den ikke af sig selv.


291

45
27. februar 2017 @ 22:15
Juniormedlem

Kunne den starte normalt inden du gendannede fra sikkerhedskopien?

Prøv at starte op i Verbose-funktion ved at holde Cmd+V nede og se om du kan få en fejlbesked om, hvad det er, der går galt.


161

0
27. februar 2017 @ 23:04
Novice

Den fryser stort set det samme sted uanset om jeg booter fra usb'en, eller køre fra sikkerhedskopien.

Verbose funktionen går så hurtigt at jeg ikke kan nå at se hvad der står.

Kunne det være partionerne der spiller mig et puds selvom det ser ok ud ? Findes der et online-værktøj til at tjekke det ?


291

45
28. februar 2017 @ 10:02
Juniormedlem

Har den startet uden problemer fra samme USB tidligere, da du installerede systemet? I så fald lyder det nemlig ikke som et softwareproblem.

Hvad sker der, hvis du starter i gendanelsestilstand ved at holde Cmd+R nede?

Hvordan ser skærmen ud i det korte øjeblik, der går fra du tænder maskinen og til den fryser fast? Er der noget unormalt på skærmen, såsom streger, farver eller flimmer?

Jeg spørger, fordi lige netop denne maskine har et kendt problem, hvor chippen på grafikkortet kan "løsne" sig og give skærmproblemer. Det får også maskinen til at fryse fast under opstart (ved indlæsning af grafikkort-driveren), men den vil stadig kunne virke i Sikker start-tilstand, da der her bruges mere primitiv grafik (derfor er det også almindeligt at skærmen flimrer lidt i Sikker start). Normalt ser man dog et forvrænget billede på skærmen inden, så medmindre du har set noget mærkeligt med grafikken under "normal" opstart, er det nok ikke det; Men hvis det er grafikkortet, kan det løses midlertidigt (måneder, måske år) ved at opvarme grafikkortet. Det findes der masser af videoer om på Youtube, søg fx efter "iMac gpu repair", og der er sågar nu også en dansk vejledning (dog for en 2011-model), hvor du kan se de famøse streger, man ofte ser.


161

0
28. februar 2017 @ 12:28
Novice
Michael Rasmussen skrev:

Har den startet uden problemer fra samme USB tidligere, da du installerede systemet? I så fald lyder det nemlig ikke som et softwareproblem.

Hvad sker der, hvis du starter i gendanelsestilstand ved at holde Cmd+R nede?

Hvordan ser skærmen ud i det korte øjeblik, der går fra du tænder maskinen og til den fryser fast? Er der noget unormalt på skærmen, såsom streger, farver eller flimmer?

Jeg spørger, fordi lige netop denne maskine har et kendt problem, hvor chippen på grafikkortet kan "løsne" sig og give skærmproblemer. Det får også maskinen til at fryse fast under opstart (ved indlæsning af grafikkort-driveren), men den vil stadig kunne virke i Sikker start-tilstand, da der her bruges mere primitiv grafik (derfor er det også almindeligt at skærmen flimrer lidt i Sikker start). Normalt ser man dog et forvrænget billede på skærmen inden, så medmindre du har set noget mærkeligt med grafikken under "normal" opstart, er det nok ikke det; Men hvis det er grafikkortet, kan det løses midlertidigt (måneder, måske år) ved at opvarme grafikkortet. Det findes der masser af videoer om på Youtube, søg fx efter "iMac gpu repair", og der er sågar nu også en dansk vejledning (dog for en 2011-model), hvor du kan se de famøse streger, man ofte ser.


Nej den har ikke startet fra usbèn tidligere...den fryser under opstart ser det ud til.

Cmd + R = hjælpeprogrammer....der har jeg gendannet fra en sikkerhedskopi.

Cmd + R da kan man oppe i venstre hjørne klikke på startdisk, der vises Macintosh HD, jeg har prøvet at genstarte fra denne, men der kommer jeg kun frem til en hvid skærm med Apple logoét, og så køre den ikke videre. Kan det have noget med den startdisk at gøre ?

Nej der er ikke noget unormalt på skærmen som flimmer/streger når jeg tænder maskinen.

Når jeg så starter op på min sikkerhedskopi via Safe mode, og trykker info på Macintosh HD som ligger på skrivebordet så siger den oprettet nov 2009, ændret 23 feb. 2017, er det helt normalt med en ny SSD mont. ? 



291

45
28. februar 2017 @ 15:49
Juniormedlem

Hmm, har du prøvet Cmd+R og så vælge Geninstaller macOS?

Altså uden sikkerhedskopi, for at se om den så vil starte op.


161

0
28. februar 2017 @ 17:38
Novice

Det vil den desværre ikke...


161

0
02. marts 2017 @ 12:44
Novice

Nu prøvede jeg lige at gå i diskværktøj igen og køre en førstehjælp. Førstehjælp har fundet fejl, der skal repareres.

Under info står der bla. " Der blev fundet problemer med partitionsoversigten, som måske kan forhindre start "

Hvad gør jeg så derfra ?