xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Send ideer, forslag, ris og ros... (Forslag til macnyt)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Navneændring...
Kategori: Send ideer, forslag, ris og ros... (Forslag til macnyt)


1641

24
16. november 2016 @ 16:39
Stormogul
Jeg foreslår at vi omdøber "Macnyt" til "Vassing-Nyt", da det jo alligevel er ham, der styrer det og har en kommentar til ALT... Der findes ikke det der er for småt,til at få en Vassing-kommentar...
Once you go Mac - You'll never go back..!
  55
0
  526

141

0
16. november 2016 @ 16:47
Novice
Er det ikke bare fordi at forum generelt er lidt stille i øjeblikket at hans indlæg lyser sådan op?

Tænker at hvis de ikke var der ville der jo næsten ingen indlæg være efterhånden. Og så giver det et par stykker af jer muligheden for at brokke jer over ham.

Tænker at man bare skal have en lille knap hvor man kan stille lidt på hans indlæg. Alt efter om man ønsker at modtage 1 eller 10 af gangen.

687

6
16. november 2016 @ 18:16
Veteran
Giffi skrev: Jeg foreslår at vi omdøber "Macnyt" til "Vassing-Nyt", da det jo alligevel er ham, der styrer det og har en kommentar til ALT... Der findes ikke det der er for småt,til at få en Vassing-kommentar...


og du" ÿFFER" kun, når du brækker dig over vassing.
sluk din computer og tænk så over hvad du så skal bruge dit liv på.
jeg bygger alt i toffifee og løg

502

0
16. november 2016 @ 18:19
Kaptajn
Er den klov ikke smid ud her fra. Ellers kan det kun gå for hurtigt

4593

394
16. november 2016 @ 18:29
FPU
Giffi skrev: Jeg foreslår at vi omdøber "Macnyt" til "Vassing-Nyt", da det jo alligevel er ham, der styrer det og har en kommentar til ALT... Der findes ikke det der er for småt,til at få en Vassing-kommentar...


Rolig nu. Vassing er journalist. Den slags griber instinktivt til tasterne som vi andre griber ud efter en væltende vase.
Spirituel Maskine

931

67
16. november 2016 @ 18:33
Veteran
lotus skrev: Er den klov ikke smid ud her fra. Ellers kan det kun gå for hurtigt

Vil det så sige at det ikke kan gå for langsomt.

Plejer det ikke være lige omvendt? Hehehe
MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

1519

0
16. november 2016 @ 18:46
Suspenderet
Giffi skrev: Jeg foreslår at vi omdøber "Macnyt" til "Vassing-Nyt", da det jo alligevel er ham, der styrer det og har en kommentar til ALT... Der findes ikke det der er for småt,til at få en Vassing-kommentar...


Jeg forstår ikke rigtigt din kritik, jeg plejer at blive sablet ned hvis jeg skriver noget og det' af Dig. Du prøver at indføre censur på Macnyt, PP skal nok selv holde et øje med Macnyt, det behøver han ikke Dig til,Mr. Giffi...
Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

4593

394
16. november 2016 @ 18:47
FPU
Per Ljungmann skrev: Er det ikke bare fordi at forum generelt er lidt stille i øjeblikket at hans indlæg lyser sådan op?

Tænker at hvis de ikke var der ville der jo næsten ingen indlæg være efterhånden. Og så giver det et par stykker af jer muligheden for at brokke jer over ham.

Tænker at man bare skal have en lille knap hvor man kan stille lidt på hans indlæg. Alt efter om man ønsker at modtage 1 eller 10 af gangen.


Jamen, vores skrammel virker jo næsten altid, så der er jo ikke så meget at lave, og når der endelig er noget galt, kan det som regel klares i en håndevending.

GED led jo den stille død, Thor ligner sig selv, MiniJack-gate blev til et let brise i stedet for en storm, og indtil de nye MBP'er er på gaden og testet i hænderne på et par Macnyt'ere eller tre, er de lige så håndgribelige som en luftspejling.

Hvordan skal man så få stillet sin Apple-skrivekløe?

Jeg er selv ved at falde lidt i fælden, fordi der ikke rigtigt er noget at lave på matriklen, før frosten går i jorden, så jeg kan komme i gang med skovningen. Så bær lige over med mig, ikke? Please!
Spirituel Maskine

4593

394
16. november 2016 @ 19:00
FPU
hoejfed skrev:
Giffi skrev: Jeg foreslår at vi omdøber "Macnyt" til "Vassing-Nyt", da det jo alligevel er ham, der styrer det og har en kommentar til ALT... Der findes ikke det der er for småt,til at få en Vassing-kommentar...


og du" ÿFFER" kun, når du brækker dig over vassing.
sluk din computer og tænk så over hvad du så skal bruge dit liv på.


Nu er det ikke for at vælge side i d'herrers disput, da jeg ikke har sat mig ind i, hvad der startede den, men jeg synes dog, at Giffi har en pointe her; der ER kommet mange nye indlæg fra macxpert på det seneste, visse indlæg mere relevante end andre.

Det er ikke alle hans indlæg, jeg gouterer, men jeg må ved samme lejlighed give ham, at han faktisk har givet mange trådstartere hurtig og god hjælp til at afhjælpe deres problemer, sikkert også flere, end Giffi har (men jeg har ikke talt efter).

At man hjælper folk, berettiger naturligvis ikke til at spamme et forum med (næsten) irrelevant info, men indtil videre holder jeg vejret og håber på, at han selv finder en (mere) naturlig balance, efter at han blev Stormogul på rekordtid. Somebody call Guiness!
Spirituel Maskine

708

3
16. november 2016 @ 19:14
Suspenderet
For mig handler det ikke om hvor hurtigt jeg kan hjælpe folk. Nærmere hvordan.

At Morten Vassing gør det han gør er okay. Der går ikke noget af mig at der bliver hjulpet med et hurtigt link til ekstern kilde.

Har jeg været efter Morten og Giffi med grove kommentarer? Måske. I hvert fald for sidstnævnte. Det kom ganske naturligt grundet en sviner.

Gør man noget eller gør man ikke noget!?

Morten Vassing gør noget og andre gør noget.

Hvad gør de som ikke gør noget? De skriver et indlæg her på forum om hvordan det er når andre træder til. Hvor ondt det gør lige der hvor hjertet slår.

Det er selvfølgelig rent gætværk fra min side.

Der er ingen der beklager sig på andre Mac fora om hurtigheden af noget. Om det er en tråd eller lignende.

Jeg har også på fornemmelsen at nyhedstrådene får en dæmper på med macnyt v5(?) som jo er lige på trapperne og som har i det mindste nu har fået en login og password på sig. Sidst jeg fik et lille kig på denne nye macnyt.dk side var der en nyheds-strøm dims på forsiden.

4593

394
16. november 2016 @ 20:01
FPU
lotus skrev: Er den klov ikke smid ud her fra. Ellers kan det kun gå for hurtigt


Jojo. vassing blev skam relegeret fra Macnyt. Så dukkede macxpert op kort tid efter, som pudsigt nok også er journalist, som pudsigt nok har (havde) den samme hardware som vassing, og som pudsigt nok reklamerer for den samme slags musik.

Det har da været en offentlig hemmelighed herinde et godt stykke tid nu. Det ser dog ud til, at macxpert i forhold til vassing har beskåret sine sprogblomster så meget, at PP lader nåde gå for ret.
Spirituel Maskine

1275

36
16. november 2016 @ 20:38
Stormogul
Det eneste der irriterer mig ved Vassing/macexpert er brugen af Breaking News som overskrift. Han er journalist, og burde have lært, at det går kun, hvis 1) man er den første med nyheden og ikke mindst 2) man er førstehåndsvidne/kilde

-- og så morer jeg mig af og til over flueknepperiet fra flere herinde

Off Topic:

Hvordan bærer I Jer ad med at blive stormoguler etc.? Er det efter PP nulstillede for et par år siden, og vi alle blev novicer - eller var det kun nogle af profilerne... (og jo, jeg ved at det går på antallet af indlæg, at Vassing/macexpert har mange sammen med et par stykker andre)

Godt nok er jeg "Veteran", hvilket må siges at passe meget godt på de 64 der står på dåbsattesten, men....

Men OK: Less is more
MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

1045

26
16. november 2016 @ 21:25
Stormogul
Bare en "reminder" om omtale persons "hjælpsomhed"

macxpert skrev: Har IKKE dette problem, men jeg kører så heller ikke med antikveret hardware som d'herrer Giffi og Beman, der ligesom Stig Storm syntes at udvise en irrationel, nærmest sygelig og dysfunktionel fiksering på en nu nedlagt Macnyt-profil, der alene på opmærksomheden og interessen må have været et helt utroligt enestående unikum med usædvanlig vid og kyndighed selv flere år efter afskeden med Macnyt.

Men sådan er der vel så meget.....


Fra tråden: Sierra - opgradere
Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

1600

1
16. november 2016 @ 21:42
Suspenderet
Beman skrev: Bare en "reminder" om omtale persons "hjælpsomhed"

macxpert skrev: Har IKKE dette problem, men jeg kører så heller ikke med antikveret hardware som d'herrer Giffi og Beman, der ligesom Stig Storm syntes at udvise en irrationel, nærmest sygelig og dysfunktionel fiksering på en nu nedlagt Macnyt-profil, der alene på opmærksomheden og interessen må have været et helt utroligt enestående unikum med usædvanlig vid og kyndighed selv flere år efter afskeden med Macnyt.

Men sådan er der vel så meget.....


Fra tråden: Sierra - opgradere

+1000.

Jeg har skrevet det før: Haters like Giffi, Stig Storm og Beman Gonna Hate.

Men hvad de bemeldte personager altid glemmer er:

Love. Trumps. Hate. Every Time. Og der er stadig masser af kærlighed på Macnyt.

Og skal vi så komme videre.... Hvis folk ønsker et andet udvalg og flow på Macnyt, så er det sådan set bare om at komme i gang; sæt jer til jeres lækre Mac, iPad eller iPhone og skriver nogle indlæg, så der er variation og diversitet på Macnyt, så der slet ikke er behov for denne åbenbart mytologiske helteskikkelse af en nu nedlagt profil.

1600

1
16. november 2016 @ 21:43
Suspenderet
Martin Ammentorp skrev: Det eneste der irriterer mig ved Vassing/macexpert er brugen af Breaking News som overskrift.

Hvornår har du sidst set en Breaking tråd; jeg kan finde nogle fra 2014 og 2015, men ingen i 2016?

4593

394
16. november 2016 @ 22:05
FPU
@ Ammentorp:

Så vidt jeg har forstået, er det antallet af indlæg, som sender en op igennem hierakiet. Det er vist underordnet, om et indlæg blot består af det minimale antal tegn (2), man må bruge, eller om man bruger samtlige 2.400 tegn, der er plads til.

Der er så et par af profilerne, jeg ikke kan greje; jeg er blevet hængende som Stormogul temmelig længe nu, så jeg regner med, at det er endestationen (for non-admins), men der eksisterer også "Virtual Machine" og Yoda, har jeg set.

Never mind Virual Machine, but Yoda I like called to be.

P.S. Jeg har aldrig taget det dÈr med titler særlig alvorligt, hvilket jo også fremgår af ordspillet i min signatur.
Spirituel Maskine

1493

39
16. november 2016 @ 22:16
Stormogul
der er lidt om titlerne på macnyt her... tænker slet ikke i skal regne med det er up to date :-)

macnyt på æbletræet
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1275

36
16. november 2016 @ 22:24
Stormogul
Rasmus Lauritsen skrev: der er lidt om titlerne på macnyt her... tænker slet ikke i skal regne med det er up to date :-)

macnyt på æbletræet


Jep - kender til det - jeg var ASCII jonglør inden PP resettede
MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

1275

36
16. november 2016 @ 22:25
Stormogul
macxpert skrev:
Martin Ammentorp skrev: Det eneste der irriterer mig ved Vassing/macexpert er brugen af Breaking News som overskrift.

Hvornår har du sidst set en Breaking tråd; jeg kan finde nogle fra 2014 og 2015, men ingen i 2016?


Helt korrekt - tror jeg. Men du var vel uddannet i 14/15

-- elsker selv lidt flueknepperi
MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

2322

0
16. november 2016 @ 22:59
ASCII jonglør
macxpert skrev:

Jeg har skrevet det før: Haters like Giffi, Stig Storm og Beman Gonna Hate.

Men hvad de bemeldte personager altid glemmer er:

Love. Trumps. Hate. Every Time. Og der er stadig masser af kærlighed på Macnyt..

Hold da op, nu rabler det da...
MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

1600

1
16. november 2016 @ 23:00
Suspenderet
Stig Storm skrev: Hold da op, nu rabler det da...

Hvordan?

Hvad mener du mere konkret?

1045

26
16. november 2016 @ 23:09
Stormogul
macxpert skrev:
Beman skrev: Bare en "reminder" om omtale persons "hjælpsomhed"

macxpert skrev: Har IKKE dette problem, men jeg kører så heller ikke med antikveret hardware som d'herrer Giffi og Beman, der ligesom Stig Storm syntes at udvise en irrationel, nærmest sygelig og dysfunktionel fiksering på en nu nedlagt Macnyt-profil, der alene på opmærksomheden og interessen må have været et helt utroligt enestående unikum med usædvanlig vid og kyndighed selv flere år efter afskeden med Macnyt.

Men sådan er der vel så meget.....


Fra tråden: Sierra - opgradere

+1000.

Jeg har skrevet det før: Haters like Giffi, Stig Storm og Beman Gonna Hate.

Men hvad de bemeldte personager altid glemmer er:

Love. Trumps. Hate. Every Time. Og der er stadig masser af kærlighed på Macnyt.

Og skal vi så komme videre.... Hvis folk ønsker et andet udvalg og flow på Macnyt, så er det sådan set bare om at komme i gang; sæt jer til jeres lækre Mac, iPad eller iPhone og skriver nogle indlæg, så der er variation og diversitet på Macnyt, så der slet ikke er behov for denne åbenbart mytologiske helteskikkelse af en nu nedlagt profil.


Kære, kære, Morten

Endnu et personangreb fra dig?

Er der støj på linjen? Hvem skriver hadskt?

Læs citat fra dig selv, Vassing - yderlige Èn gang. Er det kærlighed?

Din kommentar, er fuldstændig uden for relevans i tidligere nævnte tråd. Og nu gør du det igen.

Husk at holde styr på retorikken.

At gentage sig selv, ændrer ikke på fakta.

KH
Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

1600

1
16. november 2016 @ 23:17
Suspenderet
Det her snot er simpelthen værre end Da Vinci koden og Illuminati!?!

Det virker mere og mere som en led og ondskabsfuld sammensværgelse mod enógivetógenial debattør.

1045

26
16. november 2016 @ 23:22
Stormogul
macxpert skrev: Det her snot er simpelthen værre end Da Vinci koden og Illuminati!?!

Det virker mere og mere som en led og ondskabsfuld sammensværgelse mod enógivetógenial debattør.


Kære, kære Morten
refererer du til dig selv - mener du, at du er et geni?

KH
Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

1600

1
16. november 2016 @ 23:25
Suspenderet
Beman skrev: mener du, at du er et geni?

Måske bare et misforstået høj IQ menneske med IQ122.

4593

394
16. november 2016 @ 23:34
FPU
macxpert skrev: Det her snot er simpelthen værre end Da Vinci koden og Illuminati!?!

Det virker mere og mere som en led og ondskabsfuld sammensværgelse mod enógivetógenial debattør.


Det er faktisk ret gode romaner, hvis man altså lige ser bort fra at Langdon sloges med den katolske kirke i etteren og hjalp dem med ikke at blive udslettet af den antistof-bombei toeren. Da Vinci-filmen er OK, mens efterfølgeren er sådan lidt la-la.
Spirituel Maskine

1045

26
16. november 2016 @ 23:36
Stormogul
macxpert skrev:
Beman skrev: mener du, at du er et geni?

Måske bare et misforstået høj IQ menneske med IQ122.


Kære, kære Morten,
uanset bogstavkombination, er dine personangreb ikke særligt kærlighedsfulde.

KH
Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

4593

394
16. november 2016 @ 23:43
FPU
macxpert skrev:
Beman skrev: mener du, at du er et geni?

Måske bare et misforstået høj IQ menneske med IQ122.


Intelligente mennesker er diskrete om deres kvotient. Du er derfor ikke intelligent (nok). Intelligent og logisk følgeslutning, ikke sandt?

122 er iøvrigt ikke noget at prale af.

P.S. Du har lavet to gramattiske fejl, en typo, og en forståelses-fejl:

høj -> højt (menneske er intetkøn)
IQ menneske -> IQ-menneske
IQ122 -> IQ 122
misforstået -> misfornøjet
Spirituel Maskine

1519

0
16. november 2016 @ 23:52
Suspenderet
En typisk kommentar fra trådstarteren;
-
"Hva fa...n ved du om hvilken type hardware vi kører med Kloge-≈ge...
FJOLS..
Tåbelige menneske... "
Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1600

1
17. november 2016 @ 00:11
Suspenderet

1600

1
17. november 2016 @ 00:23
Suspenderet
Tonny Freimanis skrev: 122 er iøvrigt ikke noget at prale af.

Pladder.

Jeg giver ikke en skid for dette lands jantelov om, at man ikke skal tro, man er noget (særligt):

An IQ of 122 falls in the High range. Individuals with this score performed equal to or better than 92.9% of other people your age. Only about 1 out of 10 people would score as well as you on this IQ test. Individuals who score this high typically are able to problem solve, generalize, and apply knowledge in such a way that they can be reasonably successful in academic and career settings, assuming that they continue to apply themselves.

122 er i al fald ikke noget at skamme sig over:

145 and over: Genius
120ñ144: Exceptional
110ñ119: High Average
90ñ109: Average or Normal
80ñ89: Dull Normal
70ñ79: Mild disability
50ñ69: Moderate disability
20ñ49: Severe disability
Below 20: Profound disability

1045

26
17. november 2016 @ 00:32
Stormogul


Kære, kære Morten
"enes ad"??, jo, kære, det kan "vi" nok, hvis du definerer dit behov, med eller uden din bogstavkombination eller at du helt enkelt holder op, med personangreb og andre selvpromoverende udsagn.

Ellers tankevækkende video med Rodney King

KH
Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

1600

1
17. november 2016 @ 00:36
Suspenderet
Beman skrev:

Kære, kære Morten
"enes ad"??, jo, kære, det kan "vi" nok, hvis du definerer dit behov, med eller uden din bogstavkombination eller at du helt enkelt holder op, med personangreb og andre selvpromoverende udsagn.

Ellers tankevækkende video med Rodney King

KH

Super, Beman!

Tal fordi du modtager mit indlæg i samme ånd, som det var sendt: Nemlig at vi skal passe på hinanden og ignorere indlæg på Macnyt, som vi alligevel er ligeglade med og lade andre om at skrive i disse tråde istedet for at komme med disse perfide personangreb i pågældende tråde.

1045

26
17. november 2016 @ 01:11
Stormogul
macxpert skrev:
Beman skrev:

Kære, kære Morten
"enes ad"??, jo, kære, det kan "vi" nok, hvis du definerer dit behov, med eller uden din bogstavkombination eller at du helt enkelt holder op, med personangreb og andre selvpromoverende udsagn.

Ellers tankevækkende video med Rodney King

KH

Super, Beman!

Tal fordi du modtager mit indlæg i samme ånd, som det var sendt: Nemlig at vi skal passe på hinanden og ignorere indlæg på Macnyt, som vi alligevel er ligeglade med og lade andre om at skrive i disse tråde istedet for at komme med disse perfide personangreb i pågældende tråde.


Læst, men hvad med dit personangreb? Skal vi bare ignorere det - er det dit behov, søde?

KH
Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

4593

394
17. november 2016 @ 12:00
FPU
Spirituel Maskine

4593

394
17. november 2016 @ 13:04
FPU
@macxpert:
Du skrev: "122 er i al fald ikke noget at skamme sig over:"

Der begik du jo en klassisk "straw man", idet du antog at mit argument om, at 122 ikke er noget at prale med er ensbetydende med, at man så skal skamme sig over det. Det skriver jeg jo ikke, og det ligger ikke engang implicit i mit udsagn.

Det svarer til, at du konkluderer, at jeg mener, at regn er dårligt for mine æbletræer, når jeg siger, at sol er godt for dem. Men det er jo en fejl-konkusion; mine æbletræer har brug for både sol og vand. Med en IQ på 122 OG en uddannelse som journalist (og formodentlig derfor også kendskab til retorik), er jeg lettere perpleks over, at du begik en så banal associations-fejl.

Det, som jeg skrev mellem linierne (well, under linien), var: i forhold til undertegnedes er din IQ ikke noget særligt. Jeg undskylder hermed over for de langsomme læsere.

For hvad det er værd, macxpert, så testede jeg mig selv med en engelsksproget HyperCard IQ-test, da jeg var i midten af 20'erne. Jeg var ikke ret god til engelsk dengang (tysk var mit andetsprog), så jeg måtte gætte 2-3 af svarene for ikke at komme i tidsnød, og det fremgik ikke af resultatet, hvilke svar der var rigtige eller forkerte, så hvis jeg gad tage en dansk test idag eller en engelsk-sproget test med mit senere erhvervede akademisk engelsk, ville resultatet sikkert blive højere. Testen dengang bongede ud med en kvotient, som jeg vil maile til dig, hvis du giver mig din kontakt-info.
Spirituel Maskine

153

0
17. november 2016 @ 13:16
Novice


Journalister hører i henhold årtiers statistikker den mest utroværdige stand -

sc

1600

1
17. november 2016 @ 13:21
Suspenderet
sørenc skrev:

Journalister hører i henhold årtiers statistikker den mest utroværdige stand -

sc


Nej, det er politikere, der skaber bunden på troværdighed

1600

1
17. november 2016 @ 13:33
Suspenderet
sørenc skrev:

Journalister hører i henhold årtiers statistikker den mest utroværdige stand -

sc


Nej, det er politikere, der skraber bunden på troværdigheden

4593

394
17. november 2016 @ 14:04
FPU
macxpert skrev:
sørenc skrev:

Journalister hører i henhold årtiers statistikker den mest utroværdige stand -

sc


Nej, det er politikere, der skraber bunden på troværdigheden


Jeg kalder det "spindoktor-effekten".
Spirituel Maskine

1275

36
17. november 2016 @ 15:39
Stormogul
Tony Freimanis skrev:
Testen dengang bongede ud med en kvotient, som jeg vil maile til dig, hvis du giver mig din kontakt-info.


Vi er vist ude i "min er større end din" - den gode gamle mandeleg.

Og så staves det ikke bongede, men bonede

(siger en, hvis IQ også er målt. Men det gir jeg ikke en skid for, da testen mest måler matematisk/sproglig intelligens, og ikke musikalsk, kinestetisk eller social. Men mat/sprog int. tal har jeg da ikke noget at skamme mig over med et tal en del over Vassings . Musikalsk heller ikke. Har aldrig fået målt den sociale endsige kinestetiske. og ved heller ikke hvad Søren jeg skulle bruge det til)
MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

4593

394
17. november 2016 @ 19:37
FPU
Martin Ammentorp skrev: Tony Freimanis skrev:
Testen dengang bongede ud med en kvotient, som jeg vil maile til dig, hvis du giver mig din kontakt-info.


Vi er vist ude i "min er større end din" - den gode gamle mandeleg.

Og så staves det ikke bongede, men bonede

(siger en, hvis IQ også er målt. Men det gir jeg ikke en skid for, da testen mest måler matematisk/sproglig intelligens, og ikke musikalsk, kinestetisk eller social. Men mat/sprog int. tal har jeg da ikke noget at skamme mig over med et tal en del over Vassings . Musikalsk heller ikke. Har aldrig fået målt den sociale endsige kinestetiske. og ved heller ikke hvad Søren jeg skulle bruge det til)


Ja, det er faktisk en slem stavefejl, den dÈr, dobbelt slem, fordi jeg havde maser af dem i hænderne, dengang jeg kørte som cykelbud, så jeg burde vide bedre.

Jeg havde iøvrigt ikke speciel lyst til den dÈr med "Wanna compare ducks?", men når man laver et ad hominem-angreb ved at kalde et argument for"snot" og samtidig hævder, at man selv er genial (underforstået i hvert fald mere genial end alle ens kritikere), halter logikken i associationen (geniets kendetegn) så meget, at det ikke bør stå uimodsagt.

Og jeg flasher jo netop ikke min egen kvotient herinde men tilbyder macxpert at modtage den modtage den privat og konfidentielt; jeg holder så at sige "lynlåsen" offentligt lukket, selvom jeg bestemt ikke har noget at være flov over i den sammenhæng, i hvert fald ikke i forhold til macxpert.

Nu er "geni" jo ikke en beskyttet titel, men hvis der skal være en afgrænsning af begrebet, kan den jo passende lægges ved en bestået Mensa-test (med forbehold for, at den kun tester for "teoretisk genialitet"). Og, nej, jeg har ikke taget (og dermed ikke bestået) Mensa-testen, så jeg kan ikke kalde mig et geni jfr. min egen definition.

Jeg giver dig iøvrigt ret m.h.t. værdien af IQ-tests og de begrænsede egenskaber, de tester. Det er også derfor, at jeg ikke er specielt ivrig efter at tage dem (eller at reklamere med resultatet).
Spirituel Maskine

1275

36
17. november 2016 @ 20:02
Stormogul
Jeg giver dig iøvrigt ret m.h.t. værdien af IQ-tests og de begrænsede egenskaber, de tester. Det er også derfor, at jeg ikke er specielt ivrig efter at tage dem (eller at reklamere med resultatet).


Enig
Min egentlige styrke kan nok ikke måles. Ligesom styrkerne hos alle de skønne lærerstuderende jeg underviser i kreativitet heller ikke kan. Stik imod tendenserne i undervisningsverdenen med det rigide fokus på mål og tests. (En af årsagerne til jeg forlod lærerjobbet før tid). Ifølge min ringe mening er noget af det vigtigste mht at lære etc: Evnen til at turde fejle. Og det tør eleverne ikke, når de hele tiden får at vide, at de skal uddanne sig, score højt osv.

Så skråt op med mange tests
(er i tvivl om flertalsformen, orker ikke lige google det, så jeg risikerer en fejl)

Sikken tråd dette er blevet
MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

2322

0
17. november 2016 @ 21:36
ASCII jonglør
Ja, og tak for det. Og nu da vi taler om julen: har en artikel liggende i PDF-format fra Ugeskrift for Læger fra dec. 2011 med titlen Billeddiagnostiske metoder til identificering af mandel i risalamande. Mailes gerne til steder hvor behovet måtte opstå.
MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

4593

394
17. november 2016 @ 22:12
FPU
Stig Storm skrev: Ja, og tak for det. Og nu da vi taler om julen: har en artikel liggende i PDF-format fra Ugeskrift for Læger fra dec. 2011 med titlen Billeddiagnostiske metoder til identificering af mandel i risalamande. Mailes gerne til steder hvor behovet måtte opstå.


Jeg bruger en meget simpel metode: erstat mandlen med et fed hvidløg. Finderen afslører altid omgående sig selv.
Spirituel Maskine

1519

0
17. november 2016 @ 22:23
Suspenderet
Tonny Freimanis skrev:
Stig Storm skrev: Ja, og tak for det. Og nu da vi taler om julen: har en artikel liggende i PDF-format fra Ugeskrift for Læger fra dec. 2011 med titlen Billeddiagnostiske metoder til identificering af mandel i risalamande. Mailes gerne til steder hvor behovet måtte opstå.


Jeg bruger en meget simpel metode: erstat mandlen med et fed hvidløg. Finderen afslører altid omgående sig selv.


Når min Far fik mandlen gemte han den og fiskede den først frem når Vi have pløjet Os, vi var fire unger, igennem al Alamanden. Da jeg blev Far og fik mandlen, distraherede jeg min datter og lagde mandlen i hendes portion...
Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

4593

394
18. november 2016 @ 02:15
FPU
En test, flere tests. Låneord fra engelsk med flertals-s i måsen. Undtagen i statistik; der kalder man det pudsigt nok for "et test".

Og så rammer du hovedet på sømmet med dine betragtninger om kontrol og tests. Man kan ikke være lige god til alting, så at trække et emne til en mundtlig eksamen er som at spille lotto og giver ikke et retvisende billede af eksaminandens kunnen. Problemet med årskarakterer er, at de (kan) påvirkes af lærer/elev-forholdet; dårlig kemi eller uoverensstemmelser KAN være afgørende for, om man kommer ind på sit ønskestudium. Et mere retfærdigt system vil være dumpet/bestået i årskarakter, skriftlig eksamen eller projekt-opgave i (et udvalg af) samtlige fag, og så optagelsesprøver på de videregående uddannelser.

Man bør iøvrigt ikke glemme hensigten bag det rigide kontrol-apparat, lige fra 0. klasse til universitets-niveau, nemlig at det er til for kontrollanternes skyld, ikke de kontrollerede; det retfærdiggør deres eksistens, samtidig med at der kan udføres sindelagskontrol under påskud af at hjælpe de kontrollerede. Som du selv påpeger, er effekten den stik modsatte (men magthavernes reelle ønske). Forskere bruger 25% af deres arbejdstid på administration i stedet for på forskning (P1-interview med professor i ferskvandsbiologi Kaj Sand Jensen). Vanvid!

Et grelt eksempel er den såkaldte "inklusion", hvor elever med behov for ekstra understøttelse er hevet ud af specialklasserne og hældt ind til de "normale" elever, hvilket hverken gavner den ene eller anden part. Eller læreren. Eller forældrene. Agendaen bagved er dog en ganske anden: tilegnelse af penge og magtdemonstration.

Den værste p.t. er dog vores nye Danmarks-kanon. Den er direkte skruet sammen med henblik på diktat om, hvad dem under uddannelse (og kursister på folkehøjskolerne) skal opfatte som værende dansk. Ja, SKAL! Det er da noget af det mest u-danske, jeg nogensinde har hørt om, og det er dobbelt tragisk, at den lanceres af en kultur-minister, som selv er ud af højskole-æt, og som var undervisningsminister, da Fogh kundgjorde, at der nu ville blive gjort op med ekspertvælde og smagsdommere (i det skjulte dog udelukkende for at man selv kunne at overtage disse funktioner, ikke for at afskaffe dem). Inde på EB's nationen har profilen "Bandersen" leveret en skarp analyse af formålet med den Danmarks-kanon. Læs og bæv!

Hvis jeg havde børn, ville jeg skynde mig at tage dem ud af skolen, inden de blev ødelagt for livet.
Spirituel Maskine

4593

394
18. november 2016 @ 02:39
FPU
Bersærken skrev:
Tonny Freimanis skrev:
Stig Storm skrev: Ja, og tak for det. Og nu da vi taler om julen: har en artikel liggende i PDF-format fra Ugeskrift for Læger fra dec. 2011 med titlen Billeddiagnostiske metoder til identificering af mandel i risalamande. Mailes gerne til steder hvor behovet måtte opstå.


Jeg bruger en meget simpel metode: erstat mandlen med et fed hvidløg. Finderen afslører altid omgående sig selv.


Når min Far fik mandlen gemte han den og fiskede den først frem når Vi have pløjet Os, vi var fire unger, igennem al Alamanden. Da jeg blev Far og fik mandlen, distraherede jeg min datter og lagde mandlen i hendes portion...


Jeg er for doven til at koge risengrød, så jeg køber altid en stang i supermarkedet, men det betyder, at jeg må lave så stor en portion, at der er til hele julen, eftersom jeg (næsten) altid holder jul alene (af egen drift). Derfor har jeg også afskaffet mandelgaven; jeg ville jo vide, hvem der ville få den, og jeg ville jo vide, hvad den ville bestå af, så det er der jo ikke så meget spræl ved.

Husk at hunde ikke kan tåle fed mad, så ingen and eller flæskesteg til Thor. Og ingen konfekt eller julebag, med mindre den er oplært i at få børstet bisser!
Spirituel Maskine

2322

0
18. november 2016 @ 08:16
ASCII jonglør
@Tonny Freimanis: Tak for dine fine og engagerede indlæg og for at du orker - much needed and appreciated. Er desværre selv lidt doven, serverer derfor hellere fyndord-agtige indlæg her i forum. Dine betragtninger over denne tids politikeres slette behandling af den danske folkeskole er præcise og sande ligesom observationerne over sindsyge Bertel Haarders kanonering over alt og alle holder vand. Blot er jeg noget bekymret over dine hvidløgssubstitutter i risalamande samt over indkøb af samme grødsubstans "i stænger". Hvor u-hyggeligt! Håber meget, at du på et tidspunkt (gen)finder de gastro-alkymistiske talenter i dine hænder og får brugt dem i glæde sammen med venner og familie.

Hvilken tandpasta bruger man i øvrigt til hunde? Aner ikke om hunde er ligeså følsomme over for flour som høns er over for alkohol - hvor høns som bekendt falder døde om efter indtagelse af blot en enkelt hønseting. Måske burde man bruge en af Weledas tandplejeprodukter som fx Rathania til hundetandbørstning?

Og ja - havde jeg selv børn, ville jeg sende dem i en Rudolf Steiner-skole. Bedre skole at blive menneske i fås lige pt. ikke. Jeg har som gæstelærer besøgt adskillige af disse skoler landet over og bliver hver gang lige imponeret over de mange og smukt udviklede kvaliteter hos de unge mennesker, som man oplever under besøg på Rudolf Steiner-skoler. Virkelig bemærkelsesværdigt...
MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

1275

36
18. november 2016 @ 11:26
Stormogul
Stig spørger:
Hvilken tandpasta bruger man i øvrigt til hunde?


Endelig ikke mennesketandpasta! Køb en tube hos dyrlægen. Det indeholder et enzym, som modvirker tandsten (og sparer dig derved for en kæmpe dyrlægeregning, da hunden skal helbedøves for at få renset tænder).
Jeg bruger selv enten Bucadog eller Virbac. Den ene med kylling- den anden leversmag. Min hund brokkede sig første gang, men da hun så havde smagt og fik lov at slikke børstehovedet efter børstningen, er det nu en leg at rense hendes bisser.

et tip: Brug din eltandbørste (et gammelt hoved er fint).


Og ja Stig: Folkeskolen blev voldtaget! (Husk lige hvilke partier, som var med). Både de fra venstre- og højrefløj siger: Giv den nu tid til at komme til at virke. Men tid er lige det lærerne mangler! Ligeledes er kontrolmanien ført ned over sundhedsvæsen, ældrepleje, børnehaver etc. etc. Så når ordet velfærd nævnes, tænker jeg: Det vil da være en god ide at indføre.... og min politiske holdning siger, at vi skal tage fra de rige, og give til de fattige.

Eller som Krishnamurti sagde, da en vestlig journalist spurgte: "Hvad synes De om vestlig civilisation?"
"Det vil da være en god ide"
MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

1519

0
18. november 2016 @ 11:46
Suspenderet
Ja Martin, jo mere civiliserede vi kalder Os, jo værre får vi det. Man kan jo ikke nu om dage føre en fornuftig samtale mand til mand eller kvinde,man bliver hele tiden afbrudt af de beskeder modparten skal tjekke og besvare på sin telefon, samtalens kunst er ved at uddø, tilbage er bare enlige personer der har en skærm i hovedet.
Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

4593

394
18. november 2016 @ 14:41
FPU
@ Stig Storm: Takker for roserne. Regnede egentlig med at få hug for min galde, da den var ret sur og skrevet på en "farvet" hukommelse, men det er rart at vide, at jeg ikke er den eneste, som ser tingene sådan her. Eller rettere: det er det jo ikke, emnet taget i betragtning, da det burde være ikke-eksisterende.

Som jeg skrev længere oppe i tråden, så er der ikke noget at lave på matriklen, før jeg kan komme i gang med skovningen, og eftersom jeg jo tillod mig nogle skarpe skud tidligere, kunne jeg jo ikke bare krybe i flyverskjul midt i kampens hede.

Hvidløget VAR en joke; en dag jeg var ved at pille hvidløg til min Solyanka, slog det mig, hvor meget et fed hvidløg ligner en smuttet mandel. Men jeg er sikker på, at det omgående VILLE afsløre finderen, hvis jeg prøvede.

Jeg ved godt, at det ikke er god stil at bruge halv-fabrikata, men i det mindste bruger jeg "kun" købe-risengrød og tilsætter selv de øvrige ingredienser. Og I andre "snyder" da garanteret også, for der er næppe nogen af jer, som laver rødkålen, tyttebærsyltetøjet eller kirsebærsovsen fra bunden, right?

Det har jeg lovet mig selv at gøre engang, men det bliver dog ikke i år. Jeg fejrer iøvrigt næsten altid juleaften alene, helt med vilje, med andesteg og det hele (og som regel Die Hard 2 p.gr.a. sneen). Vildt hyggeligt og helt uden stress. Til gengæld hader jeg at være alene nytårsaften, hvor der bare SKAL være gang i den. Får som regel besøg fra Valby, og så laver vi en komplet buffet, som vi bruger 2-3 dage på at spise os igennem. De andre dage plejer vi at lave Boeuf Stroganoff med kartofler og hvidløg, som er "olie-bagt" i ovnen, og oksesteg med flødekartofler.

Mellem jul og nytår er "salat" et bandeord her i hytten.
Spirituel Maskine

4593

394
18. november 2016 @ 15:07
FPU
Bersærken skrev: Ja Martin, jo mere civiliserede vi kalder Os, jo værre får vi det. Man kan jo ikke nu om dage føre en fornuftig samtale mand til mand eller kvinde,man bliver hele tiden afbrudt af de beskeder modparten skal tjekke og besvare på sin telefon, samtalens kunst er ved at uddø, tilbage er bare enlige personer der har en skærm i hovedet.


Den må du så lægge over på salig Steve Jobs' skuldre, for uden en telefon med touchskærm i stedet for tastatur og tilhørende (sociale) apps, ville håndholdt kommunikation stadig begrænse sig til SMS/MMS og resten (MyFace og TimeBook og Skalp og Tweety og Flipper og alle de andre), ville "mere social" digital kommunikation stadig være begrænset til at foregå fra den bærbare eller stationære.

Sukkertoppens ansigtsskriftrulle er dog lige så slem, uanset om den foregår pr. håndholdt eller ej. Jeg husker tydeligt hypen omkring den i slutningen af 2010, hvor man næsten ikke kunne tale om andet. En kollega spurgte på et tidspunkt om min Facebook kontakt-info, så jeg kunne blive tilføjet hendes tapet (eller hvad det nu går ud på). Hun så direkte himmelfalden ud, da jeg svarede, at jeg skam ikke var på Facebook. Hendes ansigtsudtryk var simpelt hen ubetaleligt, sådan · la "Fede" i Matador om de sene spisetider hjemme hos Agnes og "Røde": "Klokken ni? Jamen, det kan man da ikke!".
Spirituel Maskine

1600

1
18. november 2016 @ 15:54
Suspenderet
Tonny Freimanis skrev: en dag jeg var ved at pille hvidløg til min Solyanka

Lækkerier

4593

394
18. november 2016 @ 16:07
FPU
Tandpasta med lever eller kylling? Og god mod tandsten? Jeg hader mynte-smag, men jeg kan godt lide både lever og kylling, og jeg er ret god til at lave tandsten. Måske jeg skulle smutte en tur forbi den lokale veterinær?

Folkeskolereformen var i min optik signal-politik af værste skuffe, kom helt ud af det blå uden forudgående dialog med lærerstanden og overtromlede al form for anstændig trepartsforhandling. Da jeg gik i 8. til 10. klasse omkring 1980, havde jeg så få valgfag som overhovedet muligt, så jeg kunne høvle rundt i naturen, lære tysk ved at se ZDF, eller bygge sjove ting af skrammel og container-skrot i garagen. Kom i bedre form, blev bedre til tysk end min lærer (perfekt udtale og større ordforråd), og blev ret god til at bruge al slags værktøj. Sådan noget kan en skolebænk ikke. Never in a million years.

Reformen forvandlede reelt folkeskolen til et fysisk og åndeligt fængsel for både lærere og elever. Hvilket også var meningen, blot ikke officielt.

At proppe 25 børn + 1 voksen ind i et lokale dimensioneret til under det halve vil jeg iøvrigt kategorisere som "fysiologisk pineri"; CO2- og H2O-niveauerne bliver for høje og O2-niveauet for lavt til effektiv indlæring. Ikke noget at sige til, at eleverne har koncentrationsbesvær og bliver urolige, hvilket også øger støj-niveauet. Nu gælder Arbejdsmiljøloven desværre ikke for skoleelever, så der bliver ikke gjort noget ved det. Men ellers ville der regne læssevis af påbud ned over folkeskolerne.

Forældre skal dog lade være med at overdosere deres poder med hurtigt sukker hver morgen. Javist, hjernen har brug for glukose for at fungere, og også lidt ekstra ved indlæring. Men de mængder, der findes i et typisk barnemorgenmåltid er absurde og energioverskuddet kan kun gå to veje; ind som "opsparing" (overvægt) eller ud til afbrænding (fysisk aktivitet). Det er derfor, de ikke kan sidde stille i timerne, ikke fordi de ikke vil.

Børn op til omkring konfirmationsalderen kan iøvrigt ikke overskue eller relatere sig til så store flokke, hvilket giver sig udslag i evigt-skiftende smågrupper og hierakier, hvilket ikke er gavnligt for hverken boglig eller social indlæring. Men det er en helt anden (men lige så trist) historie.
Spirituel Maskine

4593

394
18. november 2016 @ 16:57
FPU
macxpert skrev:
Tonny Freimanis skrev: en dag jeg var ved at pille hvidløg til min Solyanka

Lækkerier


Hehe. Hvad snakker du om? Jeg har min egen opskrift (med og uden kalvenyre og med og uden lam). Din opskrift mangler både Hmeli-suneli og marinerede hvidløgstoppe (georgiske special-ingredienser), og den skam-smadrer smagen ved at foreslå det ellers så anvendelige grundstof Bacon (Bn). Og salami? Don't even! Kålpølser.

Jeg lagde opskriften og et før-og-efter-billede ind på galleriet herinde for 2-3 år siden. Har dog halveret mængden af hvidløg siden dengang for at fremhæve smagen af de øvrige ingredienser. Jeg bruger også tomatpurÈ i stedet for purerede tomater, så jeg undgår kernerne. Tynde citronskiver i stedet for saften af en presset citron, som jeg plejer at gøre det, lyder dog tiltalende. Tak for det tip!

I versionen uden nyre og lam øger man blot mængden af kalvekød tilsvarende. Hvis man vil prøve MED nyrer, så nøjs med en halv, brun kalv og/eller lam i smørret først og nyrerne til sidst. Nyrerne kan eventuelt udvandes i sødmælk i et døgns tid på køl for at reducere urin-lugten under bruningen, men uanset mælk eller ej, så kommer køkkenet til at lugte som Kbh. K under Distortion; sådan er det bare.

Desværre er det umuligt at opdrive sur fløde (Krejums) herhjemme, så jeg må nøjes med Creme fraiche, og det er IKKE et særligt godt alternativt.

Bon appetit!

P.S. Har du nogensinde selv lavet Solyanka, eller har du kun læst om det?
Spirituel Maskine