Jeg har sat min macbook op, så skrivebord og dokumenten er i iCloud-drive. Det fungerer super som backup og for at kunne tilgå filer på fx iPad.
Men i nogle perioder arbejder jeg på krydstogstskibe med begrænset og langsomt internet. Så snart, computeren er online vil icloud jo begynde at uploade til skyen og dermed bruge den sparsomme (og dyre) båndbredde. Jeg er mest online kort tid af gangen for fx at checke mail og downloade noder til mit arbejde på skibene.
Kan man "pause" icloud-sync permanent i fx 2 måneder? Jeg kan selvfølgelig godt gå til indstlilinger -> icloud -> iClouddrive indstillinger og fjerne fluebenet i "dokumenter og skrivebord". Men så flytter alle filer (mange mange tusinde) jo til en anden placering, og det vil jeg helst undgå.
Er der en anden måde? Jeg håber, det står klart, hvad jeg mener :)
Nej, det er der ikke udover det du selv nævner.
Den nemme løsning er nok at have en sekundær bruger, hvor du kun har sat de få programmer op du skal bruge og ikke er logget ind på din iCloud Drive konto, og så bare nøjes med at bruge den.
Her er et par muligheder der virkede i 2020, måske de stadig gør, hvert fald betalings løsningen:
Tusind tak - TripMode ser ud til at være det, jeg har brug for. Men ærgerligt, at man ikke bare kan gøre det i OS
TripMode - tak for den, gør lige hvad der er brug for Fatter i øvrigt ikke, at Apple ikke forlængst selv har sørget for en On/Off-knap på iCloud Drive til brug for alle os, der rejser rundt med en MacBook. Måske det kommer...