xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
405
167
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
SSD formattering driller...
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)

3

2
14. januar 2025 @ 17:48
Nyt medlem

Jeg har en ældre MacBookPro fra 2014, som jeg gerne vil holde liv i. Den har været død et stykke tid, grundet en defekt strømforsyning. Nu med en ny, kan jeg så ikke komme i kontakt med harddisken som er en 256 GB SSD. Har installeret 10.8.5 på et eksternt drev, og forsøgt at formattere det interne drev med Diskværktøj, men dette går i stå halvvejs. Så der er noget galt, men hvad? Jeg troede ikke en SSD sådan kunne tage skade. Findes der et bedre værktøj til at diagnosticere, og evt. fixe? - Kan det virkelig passe drevet et kaput?

7
1
  83

3003

405
PallMei (Skribent)
14. januar 2025 @ 17:58
Virtual Machine
Hundehoved skrev:

Jeg har en ældre MacBookPro fra 2014, som jeg gerne vil holde liv i. Den har været død et stykke tid, grundet en defekt strømforsyning. Nu med en ny, kan jeg så ikke komme i kontakt med harddisken som er en 256 GB SSD. Har installeret 10.8.5 på et eksternt drev, og forsøgt at formattere det interne drev med Diskværktøj, men dette går i stå halvvejs. Så der er noget galt, men hvad? Jeg troede ikke en SSD sådan kunne tage skade. Findes der et bedre værktøj til at diagnosticere, og evt. fixe? - Kan det virkelig passe drevet et kaput?

Ja, ssd'er er ikke udødelige. Du kan prøve at køre førstehjælp i diskværktøj

3

2
14. januar 2025 @ 18:03
Nyt medlem

Førstehjælp duede ikke, eneste valg var at formattere - her går den godt nok igang, men stopper så halvvejs og rører sig ikke ud af flækken...

3003

405
PallMei (Skribent)
14. januar 2025 @ 18:45
Virtual Machine
Hundehoved skrev:

Førstehjælp duede ikke, eneste valg var at formattere - her går den godt nok igang, men stopper så halvvejs og rører sig ikke ud af flækken...

Prøv cmd+2 så du ser alt og kan vælge øverste niveau på drevet. Hvis ikke førstehjælp er muligt her, så slet drevet på det her niveau og se om det går bedre.

3

2
14. januar 2025 @ 18:58
Nyt medlem

Jeg kan slet ikke se drevet, det mounter ikke. Jeg kan kun finde det i Diskværktøj, og her går programmet altså kold midt i formatering 

3003

405
PallMei (Skribent)
14. januar 2025 @ 19:01
Virtual Machine
Hundehoved skrev:

Jeg kan slet ikke se drevet, det mounter ikke. Jeg kan kun finde det i Diskværktøj, og her går programmet altså kold midt i formatering 

Der er også disk værktøj jeg snakker om.

Vær i øvrigt sikker på, at det er den interne og ikke den du er bootet op på.

4767

444
14. januar 2025 @ 20:15
FPU

Du kan prøve at åbne Mac'en og se, om du kan lirke stikket lidt mere på plads.

Hvis det ikke hjælper, ville jeg nok betragte disken som halv-død og hel-upålidelig.

Det kan i øvrigt ikke svare sig at bruge ret meget mere tid på den, når man kan købe en 1 TB SSD til under 500,-- Kr.

1 TB Intenso SSD.

Spirituel Maskine

3003

405
PallMei (Skribent)
14. januar 2025 @ 21:36
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:

Du kan prøve at åbne Mac'en og se, om du kan lirke stikket lidt mere på plads.

Hvis det ikke hjælper, ville jeg nok betragte disken som halv-død og hel-upålidelig.

Det kan i øvrigt ikke svare sig at bruge ret meget mere tid på den, når man kan købe en 1 TB SSD til under 500,-- Kr.

1 TB Intenso SSD.

Den kan han ikke bruge. Det skal enten være en med Apples forbindelser eller en vnme med adapter.

https://forums.macrumors.com/threads/upgrading-2013-2015-macbook-pro-ssd-to-m-2-nvme.2034976/