Jeg har en ældre MacBookPro fra 2014, som jeg gerne vil holde liv i. Den har været død et stykke tid, grundet en defekt strømforsyning. Nu med en ny, kan jeg så ikke komme i kontakt med harddisken som er en 256 GB SSD. Har installeret 10.8.5 på et eksternt drev, og forsøgt at formattere det interne drev med Diskværktøj, men dette går i stå halvvejs. Så der er noget galt, men hvad? Jeg troede ikke en SSD sådan kunne tage skade. Findes der et bedre værktøj til at diagnosticere, og evt. fixe? - Kan det virkelig passe drevet et kaput?
Hundehoved skrev:Jeg har en ældre MacBookPro fra 2014, som jeg gerne vil holde liv i. Den har været død et stykke tid, grundet en defekt strømforsyning. Nu med en ny, kan jeg så ikke komme i kontakt med harddisken som er en 256 GB SSD. Har installeret 10.8.5 på et eksternt drev, og forsøgt at formattere det interne drev med Diskværktøj, men dette går i stå halvvejs. Så der er noget galt, men hvad? Jeg troede ikke en SSD sådan kunne tage skade. Findes der et bedre værktøj til at diagnosticere, og evt. fixe? - Kan det virkelig passe drevet et kaput?
Ja, ssd'er er ikke udødelige. Du kan prøve at køre førstehjælp i diskværktøj
Førstehjælp duede ikke, eneste valg var at formattere - her går den godt nok igang, men stopper så halvvejs og rører sig ikke ud af flækken...
Hundehoved skrev:Førstehjælp duede ikke, eneste valg var at formattere - her går den godt nok igang, men stopper så halvvejs og rører sig ikke ud af flækken...
Prøv cmd+2 så du ser alt og kan vælge øverste niveau på drevet. Hvis ikke førstehjælp er muligt her, så slet drevet på det her niveau og se om det går bedre.
Jeg kan slet ikke se drevet, det mounter ikke. Jeg kan kun finde det i Diskværktøj, og her går programmet altså kold midt i formatering
Hundehoved skrev:Jeg kan slet ikke se drevet, det mounter ikke. Jeg kan kun finde det i Diskværktøj, og her går programmet altså kold midt i formatering
Der er også disk værktøj jeg snakker om.
Vær i øvrigt sikker på, at det er den interne og ikke den du er bootet op på.
Du kan prøve at åbne Mac'en og se, om du kan lirke stikket lidt mere på plads.
Hvis det ikke hjælper, ville jeg nok betragte disken som halv-død og hel-upålidelig.
Det kan i øvrigt ikke svare sig at bruge ret meget mere tid på den, når man kan købe en 1 TB SSD til under 500,-- Kr.
Tonny Freimanis skrev:Du kan prøve at åbne Mac'en og se, om du kan lirke stikket lidt mere på plads.
Hvis det ikke hjælper, ville jeg nok betragte disken som halv-død og hel-upålidelig.
Det kan i øvrigt ikke svare sig at bruge ret meget mere tid på den, når man kan købe en 1 TB SSD til under 500,-- Kr.
Den kan han ikke bruge. Det skal enten være en med Apples forbindelser eller en vnme med adapter.
https://forums.macrumors.com/threads/upgrading-2013-2015-macbook-pro-ssd-to-m-2-nvme.2034976/