Jeg har hørt at det er gratis i mange Apple Store i USA og Storbritannien at skifte knapper. Mange af de knapper på min Mac er blevet stiv på grund af fugtig miljøet. De blev ødelagt da jeg prøvede at rode med dem. Jeg prøver at se, om det er muligt at få en reparation gratis i Malmø, da der ikke er nogen salg på nettet for min tastaturkonfiguration (sprog, det er ikke dansk), og de lokale priser for en reparation er for dyre.
Det tvivler jeg på. Tror du forveksler det med service programmet for maskiner med butterfly tastatur. Men det er så vidt jeg ved udløbet.
På alle de Mac'er, hvor tasterne stikker enkeltvis op gennem aluminiummet, kan det ikke svare sig at skifte f.eks. en enkelt tast, fordi der skal fjernes MANGE skruer, før tasten kan skiftes.
Derfor plejer man at skifte hele top-casen i stedet for, altså den del hvor tastaturet og pegefeltet sidder.
Prisen varierer jo fra model til model, så i visse tilfælde er det billigere at købe en tilsvarende brugt og så blot flytte disken over i den i de modeller, hvor det kan lade sig gøre, og ellers migrere sin brugerkonto på de nyere modeller, hvor SSD'en er loddet direkte på bundkortet.
Jeg har nogle gange brugt to gode værksteder, et på Amager og et i Kolding, som nok vil være villige til at give et bud på reparation (sandsynligvis udskiftning af top-case). Du kan besøge deres hjemmesider og kontakte dem her:
MacMo (Amager)
FruitLab (Kolding)
Macnyt'ere, som bor længere nordpå, kan anbefale værksteder i Aarhus og/eller Aalborg, men jeg husker ikke de navne.
Held og lykke og feedback.
P.S. Og det dér med gratis skift a taster var, som PallMei siger, kun på de såkaldte "Butterfly" tastaturer, som kun sad i ganske få modeller. Det var et fejldesign, som gav hængetaster efter kort tids brug. De fleste bærbare Mac'er har aldrig været indbefattet i ombytning af taster på en (udvidet) garanti.
Tonny Freimanis skrev:P.S. Og det dér med gratis skift a taster var, som PallMei siger, kun på de såkaldte "Butterfly" tastaturer, som kun sad i ganske få modeller. Det var et fejldesign, som gav hængetaster efter kort tids brug. De fleste bærbare Mac'er har aldrig været indbefattet i ombytning af taster på en (udvidet) garanti.
Jeg vil ikke sige det var nogle. Det var sådan set alle bærbare lanceret fra 2015 til 2019 og af samme grund fandt jeg dem også uinteressant og ville gå efter en brugt/gammel model hvis jeg risikerede at miste min maskine i den periode.
(Det underlige er, at det ikke løste noget problem, da de faktisk havde ganske gode tastaturer allerede i deres bærbare, men blot var Apple's ønske om at gøre tastaturet fladere. Jeg vil faktisk sige at tastaturer fra før 2015 er bedre end dem de sælger i dag. Jeg ved ikke om det er økonomi eller miljøhensyn, men mine maskiner fra 2010 og 2014 har tastature der ser helt nye ud, mens min 2020 MBA har blanke taste og min dyre Space grey Magic keyboard mister maling på tasterne.)
Det er ikke den program jeg snakker om. Jeg har spurgt på andre forumer, og de fortalt at en Apple Store i USA, England eller Kina vil normalt skifte et par knækkede taster gratis, hvis enheden er inden for 4 år efter udgivelsen (så de nye scissor tastatur).
FUNNI skrev:Det er ikke den program jeg snakker om. Jeg har spurgt på andre forumer, og de fortalt at en Apple Store i USA, England eller Kina vil normalt skifte et par knækkede taster gratis, hvis enheden er inden for 4 år efter udgivelsen (så de nye scissor tastatur).
Du kan købe et helt sæt keycaps for 50kr på ali-express. Men da du ikke oplyser sproget, kan jeg kun linke til dansk, selv om det ikke er det rette:
FUNNI skrev:Det er ikke den program jeg snakker om. Jeg har spurgt på andre forumer, og de fortalt at en Apple Store i USA, England eller Kina vil normalt skifte et par knækkede taster gratis, hvis enheden er inden for 4 år efter udgivelsen (så de nye scissor tastatur).
Du kan købe et helt sæt keycaps fra 50kr på ali-express. Men da du ikke oplyser sproget eller model, kan jeg kun linke til rette:
https://www.aliexpress.com/w/wholesale-macbook-keycaps.html?spm=a2g0o.productlist.search.0
Det her er nyt for mig. Good to know. Tak for den oplysning.
PallMei skrev:FUNNI skrev:Det er ikke den program jeg snakker om. Jeg har spurgt på andre forumer, og de fortalt at en Apple Store i USA, England eller Kina vil normalt skifte et par knækkede taster gratis, hvis enheden er inden for 4 år efter udgivelsen (så de nye scissor tastatur).
Du kan købe et helt sæt keycaps for 50kr på ali-express. Men da du ikke oplyser sproget, kan jeg kun linke til dansk, selv om det ikke er det rette:
Det er en kinesisk tastatur jeg har, og mærkelig nok sælges der ingen kinesisk knap på nettet, hverken på den engelsk eller kinesisk netværk. Jeg kunne teoretisk set bruge et US layout, da de begge er ANSI tastaturer. Men de taster, jeg vil gerne skifte, er desværre også de taster, der er anderledes fra en US tastatur.
FUNNI skrev:PallMei skrev:FUNNI skrev:Det er ikke den program jeg snakker om. Jeg har spurgt på andre forumer, og de fortalt at en Apple Store i USA, England eller Kina vil normalt skifte et par knækkede taster gratis, hvis enheden er inden for 4 år efter udgivelsen (så de nye scissor tastatur).
Det er en kinesisk tastatur jeg har, og mærkelig nok sælges der ingen kinesisk knap på nettet, hverken på den engelsk eller kinesisk netværk. Jeg kunne teoretisk set bruge et US layout, da de begge er ANSI tastaturer. Men de taster, jeg vil gerne skifte, er desværre også de taster, der er anderledes fra en US tastatur.
Ja, det er mystisk. Det bedste jeg har kunne finde er overlays eller klistermærker. På mackabler.dk kan man også købe individuelle key caps, men altså ikke kinesisk.
Det kan ikke skade at høre Apple. Måske ring/skriv til dem, inden du tager turen til Malmø.
PallMei skrev:FUNNI skrev:PallMei skrev:FUNNI skrev:Det er ikke den program jeg snakker om. Jeg har spurgt på andre forumer, og de fortalt at en Apple Store i USA, England eller Kina vil normalt skifte et par knækkede taster gratis, hvis enheden er inden for 4 år efter udgivelsen (så de nye scissor tastatur).
Ja, det er mystisk. Det bedste jeg har kunne finde er overlays eller klistermærker. På mackabler.dk kan man også købe individuelle key caps, men altså ikke kinesisk.
Det kan ikke skade at høre Apple. Måske ring/skriv til dem, inden du tager turen til Malmø.
Apple Danmark:
80 24 08 35 (Hverdage 9-19)