Hej
Jeg har en tom mac mini, og vil gerne installere High Sierra på den. Jeg forstår, man skal lave en 'bootable USB', men hvordan gør man det? Allerførst skal jeg vel have fat i .dmg-filen? App Store tillader ikke, at den bliver downloadet.
Men min nuværende mac er fra dec 2024, og tillader umiddelbart ikke at hente via Terminal Jeg kan ikke komme på nettet via 2010-maskinen, da den er tom ...
What to do? Jeg har kigget adskillige vejledninger igennem, men har endnu ikke haft helt til at finde svaret.
Og - kan en 'bootable USB' være et eksternt HD ?
High Sierra er ved at være så gammel at Support selv fra tredjepart er problematisk. Du skulle overveje at kigge på Open Core Legacy Patcher og installere et nyere eller nyeste macOS.
Kører selv High Sierra på min antikke MBP med Intel - og det gør jeg, fordi jeg stadig er glad for gode gamle Adobe Creative Suite 6 (aka Adobe CS 6) med Dreamweaver, Photoshop og Firefuck (næh…det hedder den da vist ikke? Fireworks - sorry!) - og CS 6-pakken er et rigtig godt mix, når man skal servicere de næsten 10 websites, som jeg har.
Anyway, det tog mig dengang en rumtid af dimensioner dels at få fat på en passende High Sierra, dels at få den installeret. Kan lige prøve at checke, når jeg kommer hjem, om jeg stadig har en .dmg med High Sierra liggende…
Det var sådan her, jeg gjorde...
@mjanneh:
Du kan muligvis nøjes med at boote med Alt-Commando-R tasterne nede; så burde Mac'en hente det sidste MacOS, som den officielt kan trække, og det burde være High Sierra på en Mac fra 2010. Husk, at din Mac skal have adgang til internettet undervejs.
Det kan godt være, at der i High Sierra kan være noget bøvl med support til trediepartssoftware, men hvis du ikke skal bruge Mac'en til specialprogrammer, kan High Sierra sagtens bruges endnu; det her indlæg er skrevet fra en MBP 2011 med High Sierra, og den kan stadig eBoks og netbank ogMitID og websites og e-mail. Og vigtigst af alt: Macnyt. :0)
Safari kan dog ikke (min) netbank, så der bruger jeg Opera. Firefox bør også kunne net-banke.
Jeg kørte også lejlighedsvis High Sierra på min nu afdøde MBP 2010, hentet på ovennævnte vis, som ellers kørte SnowLeo for det meste. Den blev senere skiftet ud med en anden MBP 2010, som der nu kun er SnowLeo på, fordi jeg i mellemtiden købte 2011'eren som hverdagsmaskine.
Her er boot-mulighederne:
Command-R: When you press and hold these two keys at startup, Recovery offers the current version of the most recently installed macOS.
Option-Command-R: When you press and hold these three keys at startup, Recovery might offer the latest macOS that is compatible with your Mac.
Shift-Option-Command-R: When you press and hold these four keys at startup, Recovery might offer the macOS that came with your Mac, or the closest version still available.
Sakset herfra:
Desværre - har været der ...
Linket til HighSierra fører til ... appstore, hvor man så ikke kan hente noget
Tak - det kræver vist en kop kaffe eller mere ...
Altså - hvis du har en dmg liggende .....
Disken er 'erased', så ingen OS. Jeg skal bruge noget til at boote fra (så vidt jeg forstår). Det irriterende er, at jeg er sikker på at have gjort dette en gang tidligere. Men det er år tilbage ...
mjanneh skrev:Altså - hvis du har en dmg liggende .....
Har sendt dig en mail...
mjanneh skrev:Disken er 'erased', så ingen OS. Jeg skal bruge noget til at boote fra (så vidt jeg forstår). Det irriterende er, at jeg er sikker på at have gjort dette en gang tidligere. Men det er år tilbage ...
Prøv det her link. Når jeg klikker på High Sierra linket på siden, åbner AppStore og giver mig mulighed for at downloade High Sierra, så det virker måske også for dig.
Ellers må vi jo finde på noget andet.
Hvis du har den originale SnowLeo DVD, kan du installere SnowLeo og så (prøve at) hente High Sierra direkte i AppStore.
På min gmail? Jeg ser ikke noget fra dig?
Tonny Freimanis skrev:mjanneh skrev:Disken er 'erased', så ingen OS. Jeg skal bruge noget til at boote fra (så vidt jeg forstår). Det irriterende er, at jeg er sikker på at have gjort dette en gang tidligere. Men det er år tilbage ...
Prøv det her link. Når jeg klikker på High Sierra linket på siden, åbner AppStore og giver mig mulighed for at downloade High Sierra, så det virker måske også for dig.
Det fungerer ikke hos mig. 'Get'-knappen er grå og meddelelsen siger, at min mac (2024) ikke er compatibel ...
Hvis du har den originale SnowLeo DVD, kan du installere SnowLeo og så (prøve at) hente High Sierra direkte i AppStore.
Næh - det har jeg desværre ikke. Men jeg kan godt hente en .dmg for fx Mountain Lion - kunne det være en vej at gå?
mjanneh skrev:Tonny Freimanis skrev:mjanneh skrev:Disken er 'erased', så ingen OS. Jeg skal bruge noget til at boote fra (så vidt jeg forstår). Det irriterende er, at jeg er sikker på at have gjort dette en gang tidligere. Men det er år tilbage ...
Det fungerer ikke hos mig. 'Get'-knappen er grå og meddelelsen siger, at min mac (2024) ikke er compatibel ...
Næh - det har jeg desværre ikke. Men jeg kan godt hente en .dmg for fx Mountain Lion - kunne det være en vej at gå?
Hvis du i stedet går efter open legacy patcher løsningen i post 3, så kan den også hente installationen. Men altså en nyere version macOS. Hvis ikke du kend Open Legacy Patcher, så er det måde at installere de nyeste macOS versioner på maskiner der ikke er officielt understøttet af Apple.
Men ellers vil jeg gå helt tilbage og følge Gorms link i post 2. Der er links til at hente i hvert fald Sierra fra web-browser og så kan du fra den hente High Sierra. Der er generelt links i den artikel til alt hvad du behøver.
mjanneh skrev:På min gmail? Jeg ser ikke noget fra dig?
Har for et par dage siden sendt en mail til dig via nedenstående mail-funktion her på MacNyt:
Stig Storm skrev:mjanneh skrev:På min gmail? Jeg ser ikke noget fra dig?
Har for et par dage siden sendt en mail til dig via nedenstående mail-funktion her på MacNyt:
Min erfaring er desværre, at man ikke helt kan stole på Macnyt's Personlig Besked-system.
Jeg får altid en fejlmelding fra min mail-server (Yahoo), og beskederne når desværre ikke frem til modtagerne.
Derfor undrer det mig heller ikke, hvis din besked til mjanneh er fordampet undervejs.
PP er muligvis i gang med at kigge på det.
mjanneh skrev:Hej
Jeg har en tom mac mini, og vil gerne installere High Sierra på den. Jeg forstår, man skal lave en 'bootable USB', men hvordan gør man det? Allerførst skal jeg vel have fat i .dmg-filen? App Store tillader ikke, at den bliver downloadet.
Men min nuværende mac er fra dec 2024, og tillader umiddelbart ikke at hente via Terminal Jeg kan ikke komme på nettet via 2010-maskinen, da den er tom ...
What to do? Jeg har kigget adskillige vejledninger igennem, men har endnu ikke haft helt til at finde svaret.
Og - kan en 'bootable USB' være et eksternt HD ?
Du kan hente Sierra direkte fra Apple af som DMG, så lave en bootable installer på din nye Mac, og så opdatere til High Sierra via App Store på din gamle Mac Mini efter installation.