Hej igen
Jeg har i forbindelse med min overfyldte MBP-harddisk prøvet at flytte filer fra min Dropbox over i iCloud+ hvor jeg har plads.
Det kan jeg ikke finde ud af. Når jeg går ind i iCloud-indstillinger er Dropbox krydset af men jeg kan ikke få filer derover alligevel. Kan man flytte filer "manuelt" fra et Finder-vindue over i iCloud-vinduet?
Mvh
Henrikman kan gemme alle slags filer i icloud dricve, det er "bare" en mappe på din computer som synkronisere med skyen. sletter du i mappen, sletter du i skyen og omvendt. så det er ikke bakcup men hvis din computers harddisk dør eller du geninstallere macOS så henter den filerne ned fra skyen til mappen igen. du kan vælge om den skal downloade alle filer eller bare vise hvad der ligger der uden det fylder på harddisken. så den optimere pladsbehovet og kun henter det du aktivt vælger at åbne. :)
Henrik Simonsen 2 skrev:Hej igen
Jeg har i forbindelse med min overfyldte MBP-harddisk prøvet at flytte filer fra min Dropbox over i iCloud+ hvor jeg har plads.
Det kan jeg ikke finde ud af. Når jeg går ind i iCloud-indstillinger er Dropbox krydset af men jeg kan ikke få filer derover alligevel. Kan man flytte filer "manuelt" fra et Finder-vindue over i iCloud-vinduet?
Mvh
Henrik
Problemet med den fyldte harddisk kender vi vel alle. Den sikre løsning er her en ekstern harddisk, som man laver en såkaldt partition på. Ordet er latin, og betyder skillevæg eller skot. En partition kan nemt oprettes og dimensioneres med Diskværktøj, således at man deler den eksterne HD op i to eller flere afdelinger alt efter behov. Hver partition fungerer derefter som en selvstændig harddisk men de attribuerer en HD nu engang har.
Du kan fx vælge at partitionere din eksterne HD i to dele:
Dit iCloud Drive er en mappe i Finder. Du trækker bare filer over i den som du plejer.
Factory: Jeg synes det er dybt mærkeligt du anbefaler en disk partionering, til en person ikke engang kan finde ud af at slette filer på sin harddisk? Og jeg kan heller ikke på nogen måde se hvordan det skal hjælpe hans problem. Derudover er det tåbeligt at lave backup til samme disk.
David Munch skrev:Factory: Jeg synes det er dybt mærkeligt du anbefaler en disk partionering, til en person ikke engang kan finde ud af at slette filer på sin harddisk?
Det er naturligvis fordi, at jeg tror på han evne og lyst til at kunne lære noget mere, end det han allerede ved. Partitionering er jo en ganske enkel proces, der er intet indviklet ved det. Der er mange videoer på YouTube om dette, dem finder han jo selv. Jeg må tillige sige, at jeg er både forbavset og skuffet over din mistillid og indstilling til andre menneskers evner til læring og selvudvikling, ikke mindst fordi det er grundpræmissen i hele idéen om undervisning. Hvor pokker var vi henne, hvis vi ikke tillod og hjalp hinanden at lære og udvikle os? Det er jo også idéen med et forum som dette. Derfor er den indstilling, som du her indtager, jo ret beset en destruktiv og derfor vanvittig indstilling at indtage.
Og jeg kan heller ikke på nogen måde se hvordan det skal hjælpe hans problem. Derudover er det tåbeligt at lave backup til samme disk.
Må jeg være fri - jeg har sørme ikke sagt, at han skal lave en backup på den samme disk, jeg har tværtimod sagt, at han skal lave dette på en ekstern disk/HD. Desuden kan den løsning, som jeg skitserer, hjælpe ham med hans grundproblem: en overfyldt HD. For det er jo dette fænomen, der afstedkommer hans pladsproblemer med Dropbox og senere iCloud - for ens iCloud-konto bliver jo ligesom Dropbox fyldt op før eller siden, ikke sandt? Denne strategi handler således om altid gå til problemets rod og fixe dette, for så fixes også stammen og alle grenene, bladene etc. Det er jo elementært - og kaldes almindeligvis at tænke sig lidt om og dermed udvise rettidig omhu.
Og lige en ting til. Jeg lærte af den vidunderlige italienske forfatter Umberto Eco altid at forlange noget af andre mennesker i betydning at udfordre dem med nye idéer. Jeg har ikke tal på de mange gange, hvor Umberto Eco, især i sine mange morsomme essays (samlet i bøger som fx Med Platon til striptease og Hvordan man rejser med en laks), bare brugte løs af fremmedord, som mange af os slet ikke kender - og uden overhovedet at forklare disse ord. Så for at læse ham, måtte man gå på jagt i Fremmedordbogen, endda nogle gange gå (gå) på Det Kongelige Bibliotek for at finde frem til en ordbog, der kunne forklare betydningen. Vi taler om ord som fx det imponderable, der betegner “det usynligt virkende” - som fx Lyset. Vi kan ikke sé selve Lyset, vi kan kun se det indirekte, når det rammer tingene, reflekteres og tingene derved gennnem deres egensignatur viser sig for os. Men selve Lyset unddrager sig altid vores direkte iagttagelse - og det er virkelig både besynderligt og magisk: vi kan ikke se Lyset, men alting bliver synligt ved det. Så Lyset er som fænomen i sandhed imponderabelt, dvs. usynligt virkende.
William Shakespeare (1564-1616) tilførte gennem sine mange skuespil i øvrigt det engelske sprog omkring 25.000 nye ord. Alle ord indeholder bevidsthed om noget, og er dermed først ren viden, senere også magt. Man kunne godt forestille sig, at den udvidede bevidsthed, som Shakespeares input medførte, ikke alene stimulerede briternes tænkning ret meget - Shakespeares sproglige skuespilsinput var således sandsynligvis også medskabende af grundlaget for hele det verdensomspændende The British Empire, om hvilket det siges, at solen aldrig gik ned. I dag indeholder det engelske sprog lidt over 1.500.000 sproglige definitioner, hvor dansk blot indeholder ca. 200.000. Der er således mindst 1.200.000 fænomener, som vi danskere ikke kender - endnu - blot fordi vi ikke har ord for dem og dermed heller ingen bevidsthed om dem.
Tak Pjock, det var det system jeg ikke lige havde forstået:-)
Sorry for the mess........
Jeg vil gerne lære nyt:-)
Har faktisk prøvet at partionere harddisk, men det er godt nok længe siden.
Men er der noget jeg har misforstået med Dropbox og deres "only online"-mulighed?
Jeg kunne ikke slette filer fordi min HD var fyldt og de, som jeg forstod, skulle hentes for at kunne blive slettet? Jeg kunne heller ikke gøre det på Dropbox.com?