xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
384
162
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Fortæl om dine tips og tricks - at dele er godt (Tips )
macnyt  /  forum  /  emne
Backup og Dropbox
Kategori: Fortæl om dine tips og tricks - at dele er godt (Tips )


386

8
24. oktober 2024 @ 20:29
Lærling

Hej

Jeg har rigtig mange af mine filer liggende i Dropbox. Faktisk har jeg set DB som en blanding af ekstra lager og en form for backup, men jeg forstår, at dette måske kan være risikabelt?

Derfor har jeg fået mig snøvlet sammen til at få sat TimeMachine op. Men - TMs backup er vel ikke så meget værd, hvis mine filer er Online only på DB? 

Jeg har virkelig mange ting liggende, som ikke ændres (pdf-filer) - burde jeg hente disse ned i passende klumper ad gangen for backup? Og så lægge dem online only igen? 

Hvordan kunne et fornuftigt workflow se ud?

  2
0
  63

4696

416
I dag @ 00:01
FPU

Fordelen ved TimeMachine (TM) er, at den starter med en fuld backup og derefter kan lave incremental backups (kun ændringer) i forudbestemte intervaller eller manuelt efter behov. TM er alt andet lige også hurtigere end upload/download til f.eks. iCloud eller DropBox. Og så kan man manuelt klikke sig ind til enkeltfiler og kopiere dem direkte over på Mac'en, f.eks. en lidt ældre version af et manuskript, der er blevet korrupt siden sidste backup.

Der er dog også ulemper, som f.eks. at alle data forsvinder ved indbrud, storbrand, eller hvis TM-disken kollapser, så der er en vis ræson i at holde TM-disken noget adskilt fra Mac'en, f.eks. hos familie eller en god bekendt.

iCloud er vist mere en synkroniseringstjeneste end en backup-løsning, men der er jo andre løsninger som f.eks. DropBox.

Jeg har selv haft DropBox, men på et tidspunkt ændrede de (så vidt jeg ved) licensbetingelserne, så brugeren nu giver DropBox adgang til HELE disken, ikke kun DropBox-mappen, hvilket jeg på ingen måde kunne gå med til, så jeg stoppede samarbejdet.

Hvis man har et afsidesliggende lokale som f.eks. en (tør) kælder, kan man sætte en NAS (netværksserver) derned og trække et kabel op til modem eller router. En NAS kræver lidt mere teknisk indsigt end en TM-backup, men det virker.

Fordelen ved en NAS er, at den kan håndtere flere konti, så hvis diskene i den ellers er store nok, kan hele hyttens beboere have deres egne backup'er liggende på NAS'en.

Og hvis man sætter NAS'en op til at spejle data, vil de altid ligge der i dubletter på hver deres diske. Modsat en TimeMachine bruger en NAS dog strøm hele tiden, selvom det ikke re ret meget, når den er på vågeblus.

Spirituel Maskine

8645

207
I dag @ 09:23
Poseidon

Hvis dine filer kun ligger ét sted, så har du ikke en backup. Så har du kun dine filer ét sted, og ryger det sted, ryger dine filer.

Hvis det er som du siger at dine filer ikke ændres, så kan du jo med fordel have en ekstern harddisk liggende, hvor du kopierer filerne over løbende, plus din online kopi på Dropbox. Det er godt at have en lokal kopi, og en ekstern. Alternativt kan du have dem liggende både i Dropbox, og i iCloud.

Der var engang en Mac...