xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
400
164
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Adgangskoder
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)

553

11
12. oktober 2024 @ 14:19
Kaptajn

Jeg har bladret rundt i (vist nok systemindstillinger) og nu har jeg mistet alle mine adgangskoder. Hvordan får jeg dem tilbage igen?

Towle
  22
10
  922

4696

420
12. oktober 2024 @ 17:37
FPU

Hvad mener du med at "bladre rundt"?

Hvilke adgangskoder?

Hvis adgangskoderne er elektronisk forsvundet, må du hente dem fra dine hemmelige papirer og skrive dem ind igen. Ellers er de nok fordampet for altid.

Hold op med at rode rode rundt i operativsystemet, for du er ikke (længere) i stand til at overskue det. Sæt en PostIt på din skærm med teksten "Nix Pille!"

Skriv alle dine arbejdsgange ned på papir og sæt dem ind i en mappe, som du så kan finde frem efter behov.

Lad fagfolk om vedligeholdelse af dine Mac'er fremover.

Spirituel Maskine

553

11
15. oktober 2024 @ 14:00
Kaptajn
Tonny Freimanis skrev:

Hvilke adgangskoder?

Alle undtagen dem der kører på nem-ID.

Er der ikke en måde hvormed at jeg gendanne dem? Jeg har siden engang i 80'erne jævnligt taget sikkerhedskopier/, men har aldrig brugt dem. Nu har jeg forsøgt, men det lykkedes ikke. I stedet er der kommet dette. Her skal man klikke på den lodrette streg til højre.

Towle

2892

400
PallMei (Skribent)
15. oktober 2024 @ 14:39
Bit kongen
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Hvilke adgangskoder?

Alle undtagen dem der kører på nem-ID.

Er der ikke en måde hvormed at jeg gendanne dem? Jeg har siden engang i 80'erne jævnligt taget sikkerhedskopier/, men har aldrig brugt dem. Nu har jeg forsøgt, men det lykkedes ikke. I stedet er der kommet dette. Her skal man klikke på den lodrette streg til højre.

Jeg ser ikke nogen lodret streg. Dit skærmbillede viser skrivebords funktionen, hvor alle andre vinduer er skubbet til side. Med trackboard er det hos mig, hvis man fra centrum spreder sine fingre ud. Hvis aktiveret, kan det også være F3 (husk fn) på tastaturet. 

Seriøst syntes jeg du skulle overveje at indlevere dit Mac kørekort af helbredsgrunde og skifte til noget simplere som iPad. Vi kan ikke holde styr på dine data for dig og du fare konstant vild i det.

553

11
16. oktober 2024 @ 09:27
Kaptajn

... og hvordan slår man det fra igen?

Towle

4696

420
16. oktober 2024 @ 09:47
FPU
Towle skrev:

... og hvordan slår man det fra igen?

Det glemte du vist at huske at google først.

Spirituel Maskine

4696

420
16. oktober 2024 @ 10:00
FPU

@Towle:

1. Skriv nedenstående kontakt-info på en seddel.

2. Placér sedlen permanent inden for synsvidde.

3. Brug sedlen, når du har gravet dig ned i et IT-hul.

4. Rør ikke ved indstillingerne i macOS uden for telefontiden.

Apple Support Danmark: 80 24 08 35 (Hverdage 9-19)

Spirituel Maskine

2332

164
16. oktober 2024 @ 10:22
ASCII jonglør

Vi bringer herunder et uddrag af pris-indekset for popcorn. Som det ses er der adskillige voldsomme prisudsving. Finansielle vidunderbørn fra New York Stock Exchange har på foranledning vurderet, at sandsynligheden for at årsagen er et accelereret popcorn-forbrug opstået omkring læsning af diverse ikke nærmere identificerede tråde på Macnyt er minimal, dog med tilføjelsen: " ...men muligheden eksisterer da."

MacBook Air M2, 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

553

11
16. oktober 2024 @ 11:06
Kaptajn

Jow, men hvilket ord skal jeg søge efter?

Jeg beklager min manglende fatteevnet :-(

Towle

2332

164
16. oktober 2024 @ 11:40
ASCII jonglør

Vi er nok mange, som ikke er vokset op med computere, der kender til det, at skulle lære at navigere i computer-junglen. Jeg forstår blot ikke, hvorfor du ikke forlængst har taget et billigt, men ganske brugbart aftenskolekursus i brug af Mac-computere. Den slags kurser fås både som ugentlige aftenkurser eller som weekendkurser, prøv at checke aftenskoler i dit lokalområde.

For de fleste af dine spørgsmål ser ud til at bunde i forvirring omkring mødet med brugerfladen (også kaldet UI, en forkortelse for User Interface) og derfra ind i software-strukturen - en såre almindelig og udbredt udfordring for begyndere - for af en eller anden grund er vi alle begyndere i begyndelsen.

Så find dig et godt kursus (læs gerne anmeldelserne fra tidligere kursister), og meld dig til. Så vil meget blive nemmere - også fordi der sandsynligvis vil være et tilbud om skriftlig kursusmateriale, som du kan bruge som manual.

553

11
16. oktober 2024 @ 12:43
Kaptajn

Fint du foreslår et Mac-kursus. Det har jeg faktisk været på et mens jeg stadig havde en PC, men lad det nu være. Det var i 80'erne.

Towle

2892

400
PallMei (Skribent)
16. oktober 2024 @ 13:03
Bit kongen
Factory skrev:

Vi er nok mange, som ikke er vokset op med computere, der kender til det, at skulle lære at navigere i computer-junglen. Jeg forstår blot ikke, hvorfor du ikke forlængst har taget et billigt, men ganske brugbart aftenskolekursus i brug af Mac-computere. Den slags kurser fås både som ugentlige aftenkurser eller som weekendkurser, prøv at checke aftenskoler i dit lokalområde.

For de fleste af dine spørgsmål ser ud til at bunde i forvirring omkring mødet med brugerfladen (også kaldet UI, en forkortelse for User Interface) og derfra ind i software-strukturen - en såre almindelig og udbredt udfordring for begyndere - for af en eller anden grund er vi alle begyndere i begyndelsen.

Så find dig et godt kursus (læs gerne anmeldelserne fra tidligere kursister), og meld dig til. Så vil meget blive nemmere - også fordi der sandsynligvis vil være et tilbud om skriftlig kursusmateriale, som du kan bruge som manual.

Til Towles forsvar, har han alzheimers. Det er op ad bakke at lære nye tricks og gamle tricks forsvinder.

4696

420
16. oktober 2024 @ 14:39
FPU
PallMei skrev:
Factory skrev:

Til Towles forsvar, har han alzheimers. Det er op ad bakke at lære nye tricks og gamle tricks forsvinder.

Og derfor vores råd om at lade være med at pille og at få de professionelle til at hjælpe, for det er op ad bakke på skrift.

Spirituel Maskine

2332

164
16. oktober 2024 @ 16:16
ASCII jonglør

Så længe du kan læse en manual, Towle, så kan du også håndtere hr. Alzheimer. Tricket er, at have en trykt og pasende manual liggende lige ved siden af din Mac, så du altid kan finde rundt på maskinen og finde svar på spørgsmål. Så slipper du også for eventuelle lange svartider på diverse fora.

553

11
17. oktober 2024 @ 09:52
Kaptajn
Factory skrev:

Så længe du kan læse en manual, Towle, så kan du også håndtere hr. Alzheimer. Tricket er, at have en trykt og pasende manual liggende lige ved siden af din Mac, så du altid kan finde rundt på maskinen og finde svar på spørgsmål. Så slipper du også for eventuelle lange svartider på diverse fora.

Jo, men hvordan sletter jeg den funktion som viser skrivebordet? Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det!

Towle

553

11
18. oktober 2024 @ 11:38
Kaptajn

Jeg har taget endnu et skærmdump. Jeg håber det kan løse forståelsesproblemet:

Towle

2892

400
PallMei (Skribent)
18. oktober 2024 @ 12:38
Bit kongen
Towle skrev:

Jeg har taget endnu et skærmdump. Jeg håber det kan løse forståelsesproblemet:

Hej, nej jeg forstår ikke dit problem eller hvordan det skærmbillede afviger fra dit tidligere. Jeg forstår heller ikke hvilken lodret streg du mener.

Den tilstand du har der, er Vis skriveboard og du forlader det ved at trykke et sted på skrivebordet. 

Som jeg tidligere nævnte, kan som standard aktiveres med F3, hvis genvejen er aktiv i tastaturindstillinger:

Ligesom pegefelt kan konfigureres til at vise det (sikkert også mus, men det har jeg ikke tilsluttet)

8661

210
22. oktober 2024 @ 10:30
Poseidon
Towle skrev:

I stedet er der kommet dette. Her skal man klikke på den lodrette streg til højre.

Det er hvad man får når man klikker på Skrivebordet, i Sonoma og nyere. Super fed funktion.

Kan ændres under Systemindstillinger --> Skrivebord & Dock --> Klik på baggrund for at vise Skrivebordet.

Der var engang en Mac...

553

11
31. oktober 2024 @ 11:38
Kaptajn
Tonny Freimanis skrev:

Hvilke adgangskoder?

Jeg er træt af det skrivebord. Kan man ikke slå det fra?

Towle

2892

400
PallMei (Skribent)
31. oktober 2024 @ 17:52
Bit kongen
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Hvilke adgangskoder?

Jeg er træt af det skrivebord. Kan man ikke slå det fra?

Håber du kan abstrahere fra at jeg p.t. køre engelsk. Men sæt den instillinging til kun Stage Manager. Det er i Sequoia, men tror også den er i Sonoma.

2892

400
PallMei (Skribent)
01. november 2024 @ 05:49
Bit kongen

Her er på dansk. Sæt den til "Kun i Organisator"

553

11
01. november 2024 @ 13:31
Kaptajn
PallMei skrev:

Organisator? Men iMac kører på iMac kører på Catalina :-(

Towle

2892

400
PallMei (Skribent)
01. november 2024 @ 14:00
Bit kongen
Towle skrev:
PallMei skrev:

Organisator? Men iMac kører på iMac kører på Catalina :-(

Ud over de 2 andre muligheder jeg tidligere har nævnt (gesture på trackpad/mus og cmd+F3) er sidste mulighed, at du har et aktivt hjørne konfigureret til vise skrivebordet.

https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mchlp2345/10.15/mac/10.15