Jeg har tilsyneladende lige mistet en times arbejde på et word-dokument. Når jeg gemmer dokumentet ved et navn og næste gang åbner og retter/ændre og gemmer bliver dokumentet til et .~WRDxxxx (x cifre) som er noget sikkerhedsnoget jeg aldrig har bedt om, og når jeg igen åbner dokumentet - det rigtige navn - så var der intet af mit arbejde gemt. Hvad f..... er det der sker, og hvordan kan jeg undgå det fremover? og ligger .~WRDxxxx et eller andet sted?. Jeg ser på nettet, at det er noget med temparary folder og så skulle .~WRDxxxx være der, men hvor (og hvorfor i det hele taget ikke bare lade mig gemme dokumentet i sit rigtige navn.
Microsoft Office (og andre større software-pakker) har det med at placere underbiblioteker de mærkeligste steder, men et godt sted at begynde er i din brugers Biblioteks-mappe, altså den usynlige mappe, som du kun kan åbne ved at Alt-klikke i Finder's Gå-menu og vælge Bibliotek.
-Bed derefter om at få Bibliotek-vinduet vist på listeform (Kommando-2).
-Åbn Oversigtsvalg (Kommando-J)
-Hak af i Vis Omfang, og i Beregn alle størrelser.
-Luk Oversigtsvalg igen (Kommando-J).
-Klik på kolonnen med fil-størrelser i Bibliotek-vinduet.
-Klikker på "hatten" ude til højre, så spidsen vender nedad.
-Lad Finder tælle filerne sammen, så der er en værdi ud for alle mapper.
Application Support vil nu være en af de største mapper oog dermed oppe i toppen af Bibliotek-vinduet.
Herinde burde du kunne finde en Microsoft-mappe med underbiblioteker, hvoraf et af dem burde være temporary files, og dem kan du så gå igennem. Jeg anbefaler, at du arbejder på kopier, så dublér mappen (Kommando-D) eller Alt-træk den ud på skrivebordet. Når du så er færdig, skal du jo blot hive mappen i papirkurven.
Kig dog resten af Bibliotek-mappen igennem, nu hvor du alligevel er på besøg; måske ligger der flere Microsoft-mapper her.
Der er muligvis sket det, at Office er blevet forvirret af for mange overskrivninger. Det sker bare af og til, også for anden software. Løsningen er at lave en Save as… af og til og så starte forfra med at overskrive den ny fil, så at sige, og slette den gamle.
Din sidste times arbejde er nok gået tabt, men i min optik er det altså også en kende dristigt ikke at bede Megahard om at gemme ændringer i så lang tid.
Tusind tak for en præcis mulighed. Der var lidt gevinst under "Containers", men umiddelbart ikke noget der kunne bruges. Jeg mener jeg et par gange under arbejdet havde brugt Save as og overskrevet "originalen", men det korte af det lange er nok, at arbejdet er væk, og nu vil jeg bruge tiden på, om jeg kan genskabe mit skriv - og så sikre mit arbejde.
Men hvorfor kan man ikke bare få word til ved save at overskrive min fil - hvorfor denne tvang med .~WRDxxx filer.
MichaelCorfitsen skrev:Tusind tak for en præcis mulighed. Der var lidt gevinst under "Containers", men umiddelbart ikke noget der kunne bruges. Jeg mener jeg et par gange under arbejdet havde brugt Save as og overskrevet "originalen", men det korte af det lange er nok, at arbejdet er væk, og nu vil jeg bruge tiden på, om jeg kan genskabe mit skriv - og så sikre mit arbejde.
Men hvorfor kan man ikke bare få word til ved save at overskrive min fil - hvorfor denne tvang med .~WRDxxx filer.
Det burde den også gøre. WRD filer er backup, hvis Word går ned. Nu bruger jeg ikke Word længere så ting kan have ændret sig. Men løbende backup plejede at være noget man kun indstille og eller slå fra i indstillinger.
Hurtig søgning af relevante links:
Af sidste link fremgår også, at når det gælder Word er placeringen du skal kigge:
/Users/<brugernavn>/Library/Containers/com. Microsoft/Data/Library/Preferences/AutoRecovery
Lidt "sjovt" er det, at det blot er "Microsoft" og ikke Microsoft.Word, som ved Excel og Powerpoint.
Jeg har ikke længere fri adgang til Office og bruger nu Apples egne programmer, her arbejder man direkte i filen, så der hele tiden er backup. Det fungere rigtig godt med at have det samme dokument åbent på flere enheder og tingene bliver synkroniseret i realtid. Ville så ønske at iCloud drive selv var ligeså god til at synkronisere, for her kan der godt nok være stor forsinkelse inden filerne er ajour, når jeg browser på Mac efter dvale og skal finde et dokument gemt fra telefon eller anden enhed.
Jeg er nogenlunde med på Autosave og har været på de viste links, men det er kun i f.m. Autosave. Mit problem er det almindelige "gem" -> overskriv originalfilen. Jeg har fundet en arbejdsgang der sikre mit arbejde, men det kræver 4 x save-processer. Det er kun i Word problemet er. I Excel, PhotoShop, Adobe Acrobat etc. gemmer jeg bare og filen overskrives og har hele tiden originalnavnet. På min gamle MBP (Word 16.16.27 - OS 10.11.6) er der intet problem. Måske skulle jeg afinstallere og geninstallere Word, men foreløbig "roder" jeg lidt videre. Har på fornemmelsen, at det er et "flueben" et eller andet sted, men at jeg skulle være den eneste i verden der oplever det, ah mon dog - men en løsning/forklaring på nettet har jeg endnu ikke kunne finde. Chat med Microsoft - jeg formulerer på mange måder - men der står AI helt af. Det har jeg glem at nævne - det er på Word 16.89.1 - OS 15.0.1 problemet er opstået.
Endelig fandt jeg noget tråd, og det ser ud til, at problemet er opstået ved opdateringen af Word ultimo 2021 (det passer også med min hukommelse for problemstart). Årsagen skulle være, at originalfilen ligger på en extern disk men den skal ligger på den interne - jeg har prøvet, og så er der ingen problemer. Nu har jeg en arkiveringsstruktur hvor alle arkiver ligger på externe diske - den interne er kun til OS og mine programmer - så enten må jeg flytte frem og tilbage eller bruge min "4 x save" - proces. Efter trådens bemærkninger skal man ikke forvente hjælp fra MS når man vælger at køre MAC (selvforskyldt uha, uha).
Tak for input.