Hej
Min iMac 27" fra 2013 (Med 24 GB ram og 4 TB fusion drev) fungerer faktisk stadig ganske fint, men flere programmer vil snart ikke virke længere - får jeg tit besked om.
Jeg gad godt have en ny iMac 27", men de findes jo desværre ikke rigtig mere.
Derfor mangler jeg hjælp til hvad der så kunne være min næste iMac lignende computer.
Jeg tænker at jeg må have fat i en Mac Mini, en skærm 27" eller evt. lidt større, en stor hurtig harddisk og evt. nyt tastatur og mus.
Jeg er for nærig til at købe en Apple Studio Display og tænker der må findes en anden skærm der er væsentlig billigere mens stadig god. Jeg er hverken gamer eller grafisk designer, men jeg vil gerne have en anstændig skærm til bl.a. fotos og videoer om jeg tager mange af.
Men hvilken?
Hvad skal man lægge vægt på? Hvilke indgange er vigtige? Hvilke tal er vigtige?
Og hvad med harddisken. Det er vel en SSD man skal have fat i.
Er der nogen der kan hjælpe?
Du kan muligvis få din iMac til at holde lidt endnu, hvis du kan få den overtalt til at opgradere til et nyere macOS. Nogle Mac'er KAN patches til et nyere macOS, end de egentlig er understøttet til, men det er vist meget individuelt, hvilke programmer man kan og ikke kan få til at virke.
Jeg har kun læst lidt om det herinde, men en eller anden sidder med førstehåndskendskab til proceduren.
Hvis du alligevel kommer til at vinke farvel til iMac'en som arbejds-Mac, går jeg ud fra, at du vil beholde skærmstørrelsen. Jeg ville så først lede efter en egnet skærm. Det emne er jævnligt oppe og vende herinde, sidste gang endda for ikke så længe siden, så det burde kunne være muligt at finde en eller flere tråde om bedste alternativ til Studio Display.
Hvad selve Mac'en angår er der vel ikke nogen tvivl om, at det skal være en Apple Silicon Mac, med mindre du altså bruger Intel-specifik software, som p.t. ikke kan emuleres. Og så er det store spørgsmål: Stationær eller bærbar?
Jeg vil mene, at kun professionelle har brug for kræfterne i en Mac Pro (fra 65.000,- Kr.) eller Mac Studio (fra 19.000,- Kr.), så en Mac Mini (fra 5.500,- Kr.), eller måske en MacBook Air M2 (fra 9.000,- Kr.)? Når du så har valgt din Mac, giver portene jo ligesom sig selv.
RAM of SSD:
Begge dele er loddet fast på bundkortene, så man skal på forhånd beslutte sig for, hvor meget plads man får brug for i fremtiden, efterhånden som programmer og macOS bliver større. Og f.eks. billeder og videoer, efterhånden som CCD'erne gror.
Eftersom man altid kan off-loade data, ville jeg prioritere RAM over SSD, og hvis Dankortet ellers er til det, vil jeg sige minimum 16 GB RAM og minimum 1 GB SSD. Men Apple tager sig altså godt betalt for ekstra plads.
Selv i vore dage komme man langt med 1 TB SSD, men hvis man alligevel er nødt til at off-loade, er der masser af gode og billige løsninger. Jeg plejer at anbefale Toshiba Canvio Basic USB-C diske. Lige nu har Bilka dem til 449,- Kr. for 1 TB, 599,- Kr. for 2 TB, og 999,- Kr. for 4 TB. 1 TB disken er halvt så høj som de andre to og kan nemt være i en skjortelomme.
Det er sådan cirka det, som jeg er i stand til at bidrage med. Fortæl evt. hajerne herinde, hvilken software og hvilke datamængder, du arbejder med; så kan det være, at der kommer en knivskarp anbefaling.
Prøv at kigge på OpenCore legacy patcher. Jeg har Sequoia Kørende på min 2014 11” MBA og den køre bedre end nogensinde. Omvendt cracher min iMac Pro der officielt understøttet, hver gange den er i dvale og jeg er tilbage på Solana på den, indtil videre.
Jeg købte en MacMini M2 Pro og byggede min 5K iMac om til monitor vha. et driverboard købt på Aliexpress. Der findes en hel del vejledninger online og på youtube.
Ud over at den strømforsyning der fulgte med driverboardet stod af efter 5 minutter og jeg måtte købe en anden, så har den fungeret problemfrit i snart 2 år.
Mange tak for de meget fine og udførlige svar.
Det er godt nok fristende at forsøge det med at "patche", men risikerer jeg så ikke at stå tilbage med en iMac som er gået i kage og hvor jeg skal starte forfra med at installere tingene?
Det med at bygge den fysisk om, tror jeg desværre slet ikke jeg har evnerne og modet til.
Ja, jeg tror også jeg vil satse på 16 GB ram, men mht til harddisken er det jo noget mere bøvlet. Det er som om harddiskstørrelserne slet ikke er fulgt med alle de andre specifikationer nyere Macs. Når man tænker på at det faktisk er ved at være mange år siden at jeg fik sat 4 TB i min gamle iMac, så virker det underligt at 256 Gb eller 512 Gb nærmest har været standard i en del år nu.
Er det ikke muligt at have masse ting liggende fast på en ekstern harddisk, uden at man egentlig mærker det, og uden at man skal off-loade data i tide og utide? Er det nok at harddisken kører usb-c eller er der flere ting der er vigtige når man man købe sådan en?
Det skal vel også helst være ssd ikke? Jeg går ikke ud fra at Toshiba'erne fra Bilka er SSD'er vel?
MacWin skrev:Mange tak for de meget fine og udførlige svar.
Selv tak. Men det er jo bl.a. derfor, at vi er her.
Det er godt nok fristende at forsøge det med at "patche", men risikerer jeg så ikke at stå tilbage med en iMac som er gået i kage og hvor jeg skal starte forfra med at installere tingene?
Det med at bygge den fysisk om, tror jeg desværre slet ikke jeg har evnerne og modet til.
Det er ikke værre end at starte med at tage en fuld TimeMachine backup og så omformatere og tilbagekopiere, hvis det går galt. Og backup'en bør du jo alligevel lave, inden du begynder at patche.
Ja, jeg tror også jeg vil satse på 16 GB ram, men mht til harddisken er det jo noget mere bøvlet. Det er som om harddiskstørrelserne slet ikke er fulgt med alle de andre specifikationer nyere Macs. Når man tænker på at det faktisk er ved at være mange år siden at jeg fik sat 4 TB i min gamle iMac, så virker det underligt at 256 Gb eller 512 Gb nærmest har været standard i en del år nu.
Jaeh, joeh. Fusion drive er jo en meget lille SSD formateret sammen med en stor harddisk, netop fordi SSD'erne er dyre. En anden ting er så Apple's prispolitik m.h.t. ekstra lagerplads, hvor deres markup er mildest talt lukrativt. Men man KAN altså få f.eks. bærbare Mac'e'r med 4 TB SSD, selvom ens bank måske synes, at det er en dårlig idé.
Er det ikke muligt at have masse ting liggende fast på en ekstern harddisk, uden at man egentlig mærker det, og uden at man skal off-loade data i tide og utide? Er det nok at harddisken kører usb-c eller er der flere ting der er vigtige når man man købe sådan en?
En ekstern harddisk (eller SSD) kan bruges til TimeMachine eller manuel kopiering frem og tilbage. Du kan næppe få den til at opføre sig som en intern disk, med mindre at du installerer macOS på den og booter derfra. Så kan du principielt arbejde fra en stor ekstern disk og bruge den interne til f.eks. rejsebrug, hvis det er en bærbar Mac, eller kun lade gæster logge ind på den. Men du mister hastigheden, med mindre du køber en stor ekstern SSD, f.eks. en 4 TB Samsung SSD til 3.200,- Kr. i ProShop, hvilket er tre gange dyrere end en 4 TB harddisk, men langt billigere end de 9.000,- Kr., som som Apple tager for at smide 4 TB i en MacBook Pro.
Det skal vel også helst være ssd ikke? Jeg går ikke ud fra at Toshiba'erne fra Bilka er SSD'er vel?
Nej, Toshibaerne er almindelige 2.5 tommer harddiske med USB interface. Det er i øvrigt ikke sikkert, at de kan trække strøm nok fra porten til at kunne bruges som boot-diske.
Jeg tænker på at starte setup'et med min Macbook Air M1 fra 2020.
Den har dog kun en lille harddisk på 256 Gb, og så vidt jeg kan se en overførselshastighed via USB-C på op til 40 Gb/s.
Når jeg senere måske vælger at købe en Mac Mini kan jeg se at Apple vil have næsten 10.000 kr hvis man vil have 4 TB i stedet for 512 Gb i sin Mac Mini.Det er jo en grotesk høj pris. Derfor håber jeg så meget at det kan lade sig gøre at bruge en ekstern SSD harddisk.
Hvis det nu er ens hjemmemappe man placerer på den eksterne. Går det så ikke hvad angår hastighed?
Man kan få en Samsung SSD harddisk på 4 TB (1 GB/s) som er lidt billigere en den du nævnte. (2 GB/s)
Men så vidt jeg kan se, kan min Macbook godt udnytte den højere hastighed som den dyre harddisk yder.
Er det rigtigt set? Den nyeste og største Mac Mini kan formentlig helt sikkert.
Hvis ovenstående burde ikke lyder helt tosset, ville jeg være i gang med en SSD harddisk, en fornuftig skærm og så i første omgang min Macbook Air.
.... Tilføjelse
Så vidt jeg kan se i "Mactracker" kan min Macbook Air overføre op til 10 GB/s via USB og op til 40 GB/s via Thunderbolt.
Men hvad vil det sige? Så vidt jeg kan se er der kun to USB-C porte i computeren, så hvor kommer Thunderbolt ind i billedet?
MacWin skrev:.... Tilføjelse
Så vidt jeg kan se i "Mactracker" kan min Macbook Air overføre op til 10 GB/s via USB og op til 40 GB/s via Thunderbolt.
Men hvad vil det sige? Så vidt jeg kan se er der kun to USB-C porte i computeren, så hvor kommer Thunderbolt ind i billedet?
"Kun" omkring 32GB/s er tilgængelig til dataoverførsel i thunderbolt 3.
USB-C er blot den fysiske udformning af stikket. Begge stik understøtter både Thunderbolt og USB.PallMei skrev:MacWin skrev:.... Tilføjelse
Men hvad vil det sige? Så vidt jeg kan se er der kun to USB-C porte i computeren, så hvor kommer Thunderbolt ind i billedet?"Kun" omkring 32GB/s er tilgængelig til dataoverførsel i thunderbolt 3.
USB-C er blot den fysiske udformning af stikket. Begge stik understøtter både Thunderbolt og USB.
Tak. Lige for jeg er helt med.
1. Vil det være fungere godt og hurtigt nok at bruge en ssd harddisk som det sted man har sin hjemmemappe.
2. Har forskellen i hastighed på den to omtalte 4 TB ssd harddiske betydning for det jeg vil bruge den til.
Altså 1000 GB/S versus 2000 GB/S
Udrydder lige de fleste af mine stavefejl: :-)
Tak. Lige for at jeg er helt med.
1. Vil det fungere godt og hurtigt nok, at bruge en ssd harddisk som det sted man har sin hjemmemappe.
2. Har forskellen i hastighed på de to omtalte 4 TB ssd harddiske betydning for det jeg vil bruge den til.
Altså 1000 GB/S versus 2000 GB/S
Prisforskellen er jo forholdsvis stor.
Nu er hjemme-mappen (bruger-mappen) jo en del af macOS' opbygning, så jeg ved ikke lige, hvor begejstret din Mac vil blive af at få systemet smurt ud på to separate diske.
Det kan jo komme an på en prøve, men det skulle undre mig, om ikke der opstod problemer, ikke mindst fordi bruger-mapperne jo er password-beskyttede.
Jeg kan ikke rigtig besvare dit hastighedsspørgsmål, ud over at den langsomste af de to SSD'er burde være hurtig nok, hvis dens interne læse-/skrivehastighed er hurtigere end Thunderbolt-portens hastighed i den pågældende disk (eller Mac'en, hvis den af en eller anden grund skulle vise sig at være langsommere).
Tonny Freimanis skrev:Nu er hjemme-mappen (bruger-mappen) jo en del af macOS' opbygning, så jeg ved ikke lige, hvor begejstret din Mac vil blive af at få systemet smurt ud på to separate diske.
Ja ok. Et kompromis kunne måske så være at man gemmer de ting der fylder meget på den eksterne og så ellers beholder hjemmemappen på den indbyggede harddisk.
I mit tilfælde er det blandt andet iPhoto biblioteket der fylder ret meget.
Kan dokumentmappes placeres på den eksterne?
PallMei skrev:USB-C er blot den fysiske udformning af stikket. Begge stik understøtter både Thunderbolt og USB.
Men hvordan skal det så forståes når de i Mactracker app'en skriver at min Macbook Air overføre op til 10 GB/s via USB og op til 40 GB/s via Thunderbolt. Altså så vidt jeg kan se er der kun to usb-c stik i Macbook'en.
Er det harddisken der kan være en Thunderbolt harddisk for at man vil kunne opnå en hastighed på 40 GB/s?
MacWin skrev:Tonny Freimanis skrev:Nu er hjemme-mappen (bruger-mappen) jo en del af macOS' opbygning, så jeg ved ikke lige, hvor begejstret din Mac vil blive af at få systemet smurt ud på to separate diske.
Ja ok. Et kompromis kunne måske så være at man gemmer de ting der fylder meget på den eksterne og så ellers beholder hjemmemappen på den indbyggede harddisk.
I mit tilfælde er det blandt andet iPhoto biblioteket der fylder ret meget.
Programmer som iPhoto og iTunes burde kunne have deres biblioteker liggende på en ekstern disk. Det er noget med, at man skal Alt-åbne det pågældende program; så dukker der en Open-dialog op, så man kan pege på det bibliotek, som programmet skal bruge. Du kan jo teste det med f.els. iTunes ved at Alt-klikke på den i Docken. Hvis der så dukker en Open-dialog op, burde alt være fjong.
Kan dokumentmappes placeres på den eksterne?PallMei skrev:USB-C er blot den fysiske udformning af stikket. Begge stik understøtter både Thunderbolt og USB.Men hvordan skal det så forståes når de i Mactracker app'en skriver at min Macbook Air overføre op til 10 GB/s via USB og op til 40 GB/s via Thunderbolt. Altså så vidt jeg kan se er der kun to usb-c stik i Macbook'en.
Er det harddisken der kan være en Thunderbolt harddisk for at man vil kunne opnå en hastighed på 40 GB/s?
Nu gælder det om at holde balancen lige i munden, for det er let at rode rundt i Gb/s og GB/s. Gb/s betyder Gigabit pr. sekund, og GB/s betyder GigaByte pr. sekund, hvilket er otte gange hurtigere. Som regel bliver overførselshastigheder angivet i bit pr. sekund, ikke Byte pr. sekund (+ prefix).
Jeg har tjekket en M2 Air hos Apple, og her står der 40 Gb/s, altså 40 Gigabit pr. sekund på Thunderbolt/USB 4 porten, hvilket teoretisk svarer til 5 GigaByte pr. sekund, eller cirka en DVD-film i sekundet, dog med forbehold for PallMei's udmelding om maks. 32 Gb/s.
Den billige af dine SSD-kandidater kan derfor nemt følge med med en intern hastighed på 1000 Gb/s., hvilket jo er 25 gange hurtigere end de teoretiske 40 Gb/s via Thunderbolt, som Apple reklamerer med, og din dyre kandidat, som jo er dobbelt så hurtig, vil derfor være ren overkill. Du skal blot sikre dig, at disken har indbygget Thunderbolt og/eller USB 4, så du ikke risikerer at komme til at hænge på USB 3 begrænsningen på 5 Gb/s, især hvis din Air ikke har USB 4. USB 4 reklamerer med op til 40 Gb/s, hvis man bruger et Generation 3 kabel på maks. 0.8 meter, og den begrænsning gælder jo nok også Thunderbolt.
MacWin, kan du ikke lige hoppe ind på EveryMac's MacBook Air afdeling, finde din eksakte Air, og så poste linket til den?
Så er vi alle på den samme side, hvad specifikationer angår.
Pyhh. Det er godt nok lige til den komplicerede side til min begrænsede processorkapacitet. 😅
Jeg har lidt svært ved 100 % at identificere min Macbook på EveryMac's side.
Inde i oplysningerne på selve Macbook Air'en står der Modelnummer MGN63DK/A - Apple M1 8 GB - 2020
Det kunne derfor muligvis være denne her:
Jeg tænker dog at den i første omgang skal fungere som prøveklud, og at jeg må have fat i en Mac Mini senere - hvis det med en ekstern harddisk altså ser ud til at fungere. Derfor skal hardisken helt også være hurtig nok til sådan en.
Det er godt at høre at den billigste af harddiskene burde være ok, men måske er den det så ikke alligevel da det ikke ser ud som om den vist ikke har USB 4 eller Thunderbolt.
Hvad skal man så gå efter?
Hvis man skal op i sådan noget som denne her, så begynder det godt nok at blive rigtig dyrt for de 4 TB. 😣
Eller denne som er lidt billigere.
Tonny Freimanis skrev:Den billige af dine SSD-kandidater kan derfor nemt følge med med en intern hastighed på 1000 Gb/s., hvilket jo er 25 gange hurtigere end de teoretiske 40 Gb/s via Thunderbolt, som Apple reklamerer med, og din dyre kandidat, som jo er dobbelt så hurtig, vil derfor være ren overkill. Du skal blot sikre dig, at disken har indbygget Thunderbolt og/eller USB 4, så du ikke risikerer at komme til at hænge på USB 3 begrænsningen på 5 Gb/s, især hvis din Air ikke har USB 4. USB 4 reklamerer med op til 40 Gb/s, hvis man bruger et Generation 3 kabel på maks. 0.8 meter, og den begrænsning gælder jo nok også Thunderbolt.
Den billige har 10Gbps hastighed, ikke 1000.
MacWin skrev:Jeg tænker dog at den i første omgang skal fungere som prøveklud, og at jeg må have fat i en Mac Mini senere - hvis det med en ekstern harddisk altså ser ud til at fungere. Derfor skal hardisken helt også være hurtig nok til sådan en.
Det er godt at høre at den billigste af harddiskene burde være ok, men måske er den det så ikke alligevel da det ikke ser ud som om den vist ikke har USB 4 eller Thunderbolt.
Hvad skal man så gå efter?
Den er understøttet. Har selv en usb 3.2 10gbps
Hvis man skal op i sådan noget som denne her, så begynder det godt nok at blive rigtig dyrt for de 4 TB. 😣
Eller denne som er lidt billigere.
Ja, thunderbolt udstyr er dyrt. Det der er uigennemsigtigt med SSD via usb er om der understøttes TRIM, som SSD bruger til at holde styr pladsen og ikke sande til. Hvis du formattere som APFS, har jeg hørt at det er understøttet.
Hvis du vælger thunderbolt har jeg hørt godt om OWC Envoy Pro SX, som jeg mener også kan fås blot som kabinet, har dog ikke lige fundet den på lager uden ssd.
Du kan forvente 2,5x hurtigere hastighed med et thunderbolt drev, men har du behov for det. Jeg ville starte med usb+apfs, hvis du vil boote fra eksternt drev så læs her https://support.apple.com/da-dk/111336 . På min t2 iMac pro skal jeg ændre sikkerhedsindstillinger, ville mene det også gælder Apple Silicon, men ser det ikke lige.
Mange tak.
For lige at skære ind til benet, da jeg ikke rigtig fatter GigaBit og GigaByte snakken og hvor hurtige de forskellige dele er i forhold til hinanden.
1. Hvis jeg f.eks. vil placere mit 365 GB store Foto bibliotek (Ikke iPhoto som jeg vist skrev tidligere) og diverse andre store filer, er det så hurtigt nok med en SSD med USB 3, eller skal det være USB 4 eller Thunderbird for at man ikke føler at det er sløvt at arbejde med Fotos appen?
MacWin skrev:Der er 8 bit på en byte. Lille b betyder bit og stort B betyder byte.Mange tak.
For lige at skære ind til benet, da jeg ikke rigtig fatter GigaBit og GigaByte snakken og hvor hurtige de forskellige dele er i forhold til hinanden.
1. Hvis jeg f.eks. vil placere mit 365 GB store Foto bibliotek (Ikke iPhoto som jeg vist skrev tidligere) og diverse andre store filer, er det så hurtigt nok med en SSD med USB 3, eller skal det være USB 4 eller Thunderbird for at man ikke føler at det er sløvt at arbejde med Fotos appen?
Nedenfor er speedtest på min M1 MBA 1TB. Et thunderbold drev vil næsten kunne opnå samme hastighed (det afhænger selvfølgelig af om det en hurtig SSD der sidder i).
Teoretisk ville et 10Gbps kunne levere 1250MB/s, men der er overhead så regn med omkring 1000MB/s == 1GB/s
Jeg arbejder ikke med billeder, men 1GB/s er altså stadig hurtigt. Vil sige det er mere store mængder rå video filer, som vil kunne kræve thunderbolt forbindelse.
Der forventes at annonceres en ny M4 iMac her i slutningen af oktober, så du kan jo vente og se om de endeligt smider en ny stor model på markedet. Der har løbende været rygter om at der kommer en 32" model, men jeg tror nu stadig det er for tidligt.
Angående skærmen, hvis det er til billeder, så ville jeg tage denne såfremt det skal være en 27" skærm. Den er også 40% billigere end Apples, og giver praktisk talt samme billedkvalitet. Alternativet er at hoppe op i 40" størrelserne. Og ellers vente på OLED skærmene, men så skal du give det halvandet år mere.
David Munch skrev:Der forventes at annonceres en ny M4 iMac her i slutningen af oktober, så du kan jo vente og se om de endeligt smider en ny stor model på markedet. Der har løbende været rygter om at der kommer en 32" model, men jeg tror nu stadig det er for tidligt.
Angående skærmen, hvis det er til billeder, så ville jeg tage denne såfremt det skal være en 27" skærm. Den er også 40% billigere end Apples, og giver praktisk talt samme billedkvalitet. Alternativet er at hoppe op i 40" størrelserne. Og ellers vente på OLED skærmene, men så skal du give det halvandet år mere.
Den er også næsten faldet med 50% siden jeg var på jagt for 1,5år siden. Dengang var den ligeså dyr som Studio display og svær at anbefale.
Nu føler jeg mig næsten dum over at have driver board på vej, så kan konveret min iMac til monitor, når den tid kommer
MacWin skrev:Mange tak.
USB3.2 Gen.2 (10 Gbit) SSD bør være fint til det du beskriver. Thunderbolt er hurtigere men også langt dyrere, så dyrt at man virkelig skal være en entusiast med (for) mange penge, eller professionel hvor hvert ekstra sekund kan gøres op i tabte kr. og ører.
Et RAID kabinet med 2 eller flere 7200 RPM harddiske der kører RAID 0 over USB3.2 Gen.2 (10 Gbit) vil nok føles lige så hurtig som en SSD i praksis, men nok også støje lidt mere.
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:MacWin skrev:Mange tak.
1. Hvis jeg f.eks. vil placere mit 365 GB store Foto bibliotek (Ikke iPhoto som jeg vist skrev tidligere) og diverse andre store filer, er det så hurtigt nok med en SSD med USB 3, eller skal det være USB 4 eller Thunderbird for at man ikke føler at det er sløvt at arbejde med Fotos appen?USB3.2 Gen.2 (10 Gbit) SSD bør være fint til det du beskriver. Thunderbolt er hurtigere men også langt dyrere, så dyrt at man virkelig skal være en entusiast med (for) mange penge, eller professionel hvor hvert ekstra sekund kan gøres op i tabte kr. og ører.
Et RAID kabinet med 2 eller flere 7200 RPM harddiske der kører RAID 0 over USB3.2 Gen.2 (10 Gbit) vil nok føles lige så hurtig som en SSD i praksis, men nok også støje lidt mere.
Og temmelig meget dyrere i strøm. ;0)
Igen - tusind tak for hjælpen til jer alle. 🤗
Ud fra det i skriver, må konklusion - til mit behov må være - at en af de billigere USB-C 3.2 harddiske er ganske fin.
Hvis denne her Sandisk også er ok, er der yderligere at spare ved at købe den i stedet for Samsung'en.
Også fedt med et helt konkret forslag til en skærm som ovenikøbet er pæn og i samme stil som andet Apple grej.
Måske man kan håbe på en ekstra god pris til Black Friday.
Jeg har lige lavet et lille eksperiment med at lægge Fotobiblioteket på en SSD harddisk.
Jeg har nemlig fundet en harddisk magen til denne her frem. Den har dog nogle år på bagen.
Den har dette kabel som desværre ikke ender i USB-C, men derimod USB-A.
Derfor har jeg sat en lille omformer på som denne for at få det til at passe i min Macbook Air
Jeg kan se at harddisken ikke er så hurtig som dem man kan købe nu, men hvad med omformeren - sluger den også en masse hastighed?
Jeg kan i hvert fald desværre konstatere at det ikke kører fantastisk godt på den måde.
Videoer kan egentlig godt afspilles fint, men når man scroller ned gennem fotobiblioteket er det en noget hakkende affære - desværre.
Det gør mig så alligevel lidt usikker på om det vil fungere det med at have tunge ting liggende på en ekstern harddisk.
Hvor fa'n er det også lige at Apple skal have næsten 10.000 kr for at sætte 4 TB i en Mac. 😳
MacWin skrev:Jeg har lige lavet et lille eksperiment med at lægge Fotobiblioteket på en SSD harddisk.
Jeg har nemlig fundet en harddisk magen til denne her frem. Den har dog nogle år på bagen.
Den har dette kabel som desværre ikke ender i USB-C, men derimod USB-A.
Derfor har jeg sat en lille omformer på som denne for at få det til at passe i min Macbook AirJeg kan se at harddisken ikke er så hurtig som dem man kan købe nu, men hvad med omformeren - sluger den også en masse hastighed?
Jeg kan i hvert fald desværre konstatere at det ikke kører fantastisk godt på den måde.
Videoer kan egentlig godt afspilles fint, men når man scroller ned gennem fotobiblioteket er det en noget hakkende affære - desværre.Det gør mig så alligevel lidt usikker på om det vil fungere det med at have tunge ting liggende på en ekstern harddisk.
Hvor fa'n er det også lige at Apple skal have næsten 10.000 kr for at sætte 4 TB i en Mac. 😳
Det er jo en mekanisk harddisk og der er en KÆMPE forskel I forhold til ssd. Ja, forbindelsen er reduceret til 5Gbpis, men det er langt mere end hvad en mekanisk harddisk kan yde og slet ikke flaskehalsen.
Det var pokkers.
Jeg har altid troet det var en SSD harddisk eftersom den ikke siger en lyd - og det har jeg så fundet ud af nu at den alligevel gør når man sætter øret til den.
Ja ok. Så kan jeg da også godt forstå at det ikke kører flydende ...
Det er noget vrøvl det jeg skriver. Jeg har taget fejl af to sorte harddiske der ligner hinanden.
SSD'en er en Kingston jeg har, men den er den er desværre ikke stor nok til at rumme mit Foto bibliotek, så jeg kan ikke rigtig lave mit lille forsøg alligevel. 😳
Jeg har iøvrigt prøvet at at kopiere en tilfældig fil på 2.5 GB over på den mekaniske harddisk.
Det tog ca. 25 sekunder. På SSD'en tager det 1 minut og 7 sekunder. 🤷🏼
Men ok. Det er måske den kasse den er lagt ind i.
Harddisken er denne.
MacWin skrev:Også fedt med et helt konkret forslag til en skærm som ovenikøbet er pæn og i samme stil som andet Apple grej.
Måske man kan håbe på en ekstra god pris til Black Friday.
Rammer den tæt på 6.000,- til Black Friday, så bestiller jeg også en. Jeg skal bare have noget jeg kan bruge indtil 34" 5k 240hz OLED skærmene rammer primo 2026.
MacWin skrev:Kassen er denne:
Begge dele er sikker noget gammelt lårt.
Kassen er med USB 2, det er den der sætter hastighedsbegrænsningen, USB 2 hastigheden er op til 480 Mbit = 0,48 Gbit - det er så langsomt at det næsten kun er brugbart til mus, tastatur og printere eller overførsel af små filer.
SSD'en er som sådan fin nok, ikke kæmpestor efter dagens målestok, men nok ca. så hurtig som det bliver med USB <4 på Mac - Apple har desværre valgt ikke at understøtte USB3.2 Gen.2x2 som kan levere 20 Gbit
Jeg har selv et par stykker af disse med Samsung SSD'er i (en 8TB og en 500 GB): ICY BOX IB-247-C31. Den bruger USB3.2 Gen.2 (10 Gbit), dvs. op til godt og vel 20 gange hurtigere end USB2. jeg kan sagtens se 4K film fra de diske på min Mini M2 Pro uden hakken e.l.
Mht. de Samsung og SanDisk SSD'er du nævner, så prøv at se om du kan finde tests o.l. af dem, det er ikke alle SSD'er der er skabt lige i praksis selv om det ser sådan ud på papiret.
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:Kassen er med USB 2, det er den der sætter hastighedsbegrænsningen, USB 2 hastigheden er op til 480 Mbit = 0,48 Gbit - det er så langsomt at det næsten kun er brugbart til mus, tastatur og printere eller overførsel af små filer.
Ja, så er der sandelig da ikke noget at sige til at det kører så langsomt.
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:Apple har desværre valgt ikke at understøtte USB3.2 Gen.2x2 som kan levere 20 Gbit
Så konklusionen må være at der ikke er nogen fordel ved at købe Samsung T9'eren fremfor T7'eren.
Er det rigtigt forstået?
Sandisk'en er der tilsyneladende en del der har haft dårlige oplevelser med, så jeg ved ikke helt om jeg tør købe den - selvom der er en plovmand sparet i forholdt til T7'ren. 🤷🏼
MacWin skrev:Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:Kassen er med USB 2, det er den der sætter hastighedsbegrænsningen, USB 2 hastigheden er op til 480 Mbit = 0,48 Gbit - det er så langsomt at det næsten kun er brugbart til mus, tastatur og printere eller overførsel af små filer.
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:Apple har desværre valgt ikke at understøtte USB3.2 Gen.2x2 som kan levere 20 Gbit
Så konklusionen må være at der ikke er nogen fordel ved at købe Samsung T9'eren fremfor T7'eren.
Er det rigtigt forstået?Sandisk'en er der tilsyneladende en del der har haft dårlige oplevelser med, så jeg ved ikke helt om jeg tør købe den - selvom der er en plovmand sparet i forholdt til T7'ren. 🤷🏼
Der er en møgsag med nogle ekstern sandisk og tilsvarende WD passport (samme firma). De korrumpere hvis dataene efter noget brug. Har selv en WD passport og ikke oplevet problemer, men bruger den heller ikke voldsomt.
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter |
MacWin skrev:Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:Kassen er med USB 2, det er den der sætter hastighedsbegrænsningen, USB 2 hastigheden er op til 480 Mbit = 0,48 Gbit - det er så langsomt at det næsten kun er brugbart til mus, tastatur og printere eller overførsel af små filer.
Er det rigtigt forstået?Sandisk'en er der tilsyneladende en del der har haft dårlige oplevelser med, så jeg ved ikke helt om jeg tør købe den - selvom der er en plovmand sparet i forholdt til T7'ren. 🤷🏼
Jeg ville overveje bikse en USB4 (op til 40 Gbit hastighed) disk samme selv, af disse stumper: Hyper HyperDrive Next USB4 NVMe SSD Enclosure og en passende M.2 NVMe disk (personligt ville jeg gå efter Samsung 990 PRO MZ-V9P4T0BW 4TB, Western Digital Black SN850X NVMe SSD M.2 4TB eller Crucial P3 Plus M.2 2280 4TB (hvis de to første er lidt over budgettet). Det vil give dig den hurtigst mulige disk til en pris der ligger i prislejet omkring Samsung T7 og T9.
Vær opmærksom på at hvis man vælger denne løsning, så skal M.2 SSD'en være uden køleprofil, boksen er i aluminium og fungerer som køleprofil i sig selv.
P.S. jeg har faktisk lige selv bestilt en Hyper HyperDrive Next USB4 NVMe (dette link er til producentens side om den) og vil nu bruge lidt tid på at finde den rigtige pris på den rigtige M.2 disk til den da jeg ikke står og mangler den akut, men prisen på boksen hos Scandinavian Photo er omkring 400 kr. billigere end andre steder og svag som man jo er...
Det lyder godt nok som en rigtig fed idé. 👍👍👍
Især når man nu kan få meget bedre hastighed ud af det.
Jeg kan ikke rigtig se om der følger et kabel med kassen, men er det bare et helt almindelig udb-c til usb-c kabel der skal bruges?
Crucial disken er noget billigere end de andre to, men burde den ikke være ok?
Det du nævner om at den skal være uden køleprofil står der ikke noget om ved Crucial disken!!!
MacWin skrev:Det lyder godt nok som en rigtig fed idé. 👍👍👍
Jeg kan ikke rigtig se om der følger et kabel med kassen, men er det bare et helt almindelig udb-c til usb-c kabel der skal bruges?Crucial disken er noget billigere end de andre to, men burde den ikke være ok?
Det du nævner om at den skal være uden køleprofil står der ikke noget om ved Crucial disken!!!
Under udvidede specfikationer her, er angivet, at der følger 50cm kabel med
Damn it. Det kan jeg simpelthen ikke få øje på. 😬
EDIT: Jo, sørme. På Humac's hjemmeside kan jeg se det. 👍
Inkluderer: USB4 USB-C til USB-C kabel (0,5m)
MacWin skrev:Det lyder godt nok som en rigtig fed idé. 👍👍👍
Jeg kan ikke rigtig se om der følger et kabel med kassen, men er det bare et helt almindelig udb-c til usb-c kabel der skal bruges?Crucial disken er noget billigere end de andre to, men burde den ikke være ok?
Hvis du kigger på denne Crucial med køleprofil eller denne Samsung med køleprofil, så er forskellen meget tydelig i forhold til dem uden køleprofil + hvis de er med køleprofil, så synes jeg altid det står i beskrivelsen :)
Med hensyn til skærm, så er Dells UltraSharp skærme værd at kigge på, det er rigtig gode 4K skærme med IPS Black paneler. Hvis man søger på Pricerunner.dk så kan man finde dem til bedre priser end hos Dell selv :)
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:Hvis du kigger på denne Crucial med køleprofil eller denne Samsung med køleprofil, så er forskellen meget tydelig i forhold til dem uden køleprofil + hvis de er med køleprofil, så synes jeg altid det står i beskrivelsen :)
Nårrh. Ny forstår jeg. Uden køleprofil er ikke et superteknisk begreb, men snarere noget mere lavpraktisk der gør at harddisken kan være i kassen.
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:Med hensyn til skærm, så er Dells UltraSharp skærme værd at kigge på, det er rigtig gode 4K skærme med IPS Black paneler. Hvis man søger på Pricerunner.dk så kan man finde dem til bedre priser end hos Dell selv :)
Alle tiders. Dem vil jeg kigge på. De er jo til at betale. Jeg gad godt prøve at have en 32 tommer.
Ved du om Crucial disken er ok selvom den er noget billigere?
MacWin skrev:Ved du om Crucial disken er ok selvom den er noget billigere?
Det her bliver en lidt lang historie:
Crucial laver gode produkter, i mange år er deres RAM regnet som noget af det bedste på markedet. I forhold til Samsung og WD SSD'erne, så er skrive- og læsehastigheden på selve SSD'en langsommere, 4100/4800 MB/s mod Samsungens 6900/7450 MB/s - det er nok ikke noget du vil bemærke i dagligdagen, det er i praksis mere end USB4 kan overføre.
Crucial SSD'en har en TBW (Terabytes written/"SSD-udholdenhed") på 800 TB, hvor Samsung'ens TBW er 2400 TB. TBW kan omgøres i levetid for disken, jo større TBW jo længere levetid, men i praksis er det nok lidt irrelevant medmindre der virkelig skrives og slettes/overskrives data i meget stor skala. Hvis vi forestiller os at du fylder Crucial disk'en helt én gang om året, sletter den helt og fylder den helt igen året efter, så vil levetiden (i teorien) være 200 år :)
WD SSD'en er en snas langsommere end Samsung SSD'en men har også en TBW på 2400 TB og ligger prismæssigt mellem Crucial og Samsung.
Jeg har altid selv købt Samsung SSD'er fordi de bare laver gode SSD'er og har gjort det i mange år, men har endnu ikke besluttet hvad min HyperDrive Next USB4 NVMe SSD Enclosure skal fyldes med :)
Mange tak for forklaringen. Jeg kan godt se at der er flere ting der taler for Samsung.
Hjææælp!!! Kassen er pludselig steget fra 589,- til 709,- 🤢🤢🤢
Når jeg skal bruge forholdsvis mange penge som her, skal jeg liiige tage mig sammen til at lave det endelige klik.Denne gang var det lidt uheldigt. 😭
MacWin skrev:Mange tak for forklaringen. Jeg kan godt se at der er flere ting der taler for Samsung.
Hjææælp!!! Kassen er pludselig steget fra 589,- til 709,- 🤢🤢🤢
Når jeg skal bruge forholdsvis mange penge som her, skal jeg liiige tage mig sammen til at lave det endelige klik.Denne gang var det lidt uheldigt. 😭
Du kan finde en anden boks her: Maiwo USB4.0 NVMe external cabinet 8TB M and B&M key 2280 til 485 kr. eller
Skidegodt. Du skal have rigtig mange tak for hjælpen. 👍👍👍
Nu er der bestilt Dell skærm 31,5 tommer og Maiwo kassen og så faldt jeg liiiige for fristelsen til at spare næsten 600 kr ved at købe Crucial disken.
Nu kan Apple altså godt glemme alt om at komme med en ny stor iMac snart.
Nu prøver jeg det hele af med min Macbook Air i første omgang og så er jeg spændt på hvordan det funker.
Det havde jo selvfølgelig været federe at få en spritny iMac 27", men omvendt så gad jeg godt at prøve at have en lidt større skærm.
Uha det er spændende. :-)
Tillykke med det nye udstyr, jeg tror det bliver et fint setup som du nok skal blive glad for :-)
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:Tillykke med det nye udstyr, jeg tror det bliver et fint setup som du nok skal blive glad for :-)
Jo tak. Jeg har sørme allerede modtaget skærmen. 👍
Mit førstehåndsindtryk mens det stadig var lyst, var at der var en del genskin som gjorde det svært at se billedet ordentligt, men det må jeg lige se nærmere på i morgen hvor jeg får den placeret lidt bedre.
Lige nu har jeg lige det problem at jeg ikke kan skrue op og ned for lyden til mine højttalere vha Macbook tastaturets volumen knapper. Min Macbook er sat til skærmen via USB-C og mine højttalere i mini jack udgangen bagpå skærmen.
Inde i Mac'ens indstillinger skal jeg sjovt nok vælge Dell U3223QE Displayport for at få lyden igennem til højttalerne.
Desværre kommer der bare et "parkering forbudt" agtigt symbol frem på skærmen når jeg forsøger at skrue op eller ned.
Det kan jeg da forhåbentlig ændre.
Mon nogen ved hvordan?
MacWin skrev:Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:Tillykke med det nye udstyr, jeg tror det bliver et fint setup som du nok skal blive glad for :-)
Jo tak. Jeg har sørme allerede modtaget skærmen. 👍
Mit førstehåndsindtryk mens det stadig var lyst, var at der var en del genskin som gjorde det svært at se billedet ordentligt, men det må jeg lige se nærmere på i morgen hvor jeg får den placeret lidt bedre.Lige nu har jeg lige det problem at jeg ikke kan skrue op og ned for lyden til mine højttalere vha Macbook tastaturets volumen knapper. Min Macbook er sat til skærmen via USB-C og mine højttalere i mini jack udgangen bagpå skærmen.
Inde i Mac'ens indstillinger skal jeg sjovt nok vælge Dell U3223QE Displayport for at få lyden igennem til højttalerne.Desværre kommer der bare et "parkering forbudt" agtigt symbol frem på skærmen når jeg forsøger at skrue op eller ned.
Det kan jeg da forhåbentlig ændre.
Mon nogen ved hvordan?
Tror du skal prøve at installere noget af Dell's tilknyttede software.
https://www.dell.com/support/home/da-dk/product-support/product/u3223qe-monitor/drivers
Tak, men det hjalp desværre ikke.
Noget tyder på at det heller ikke kan lade sig gøre - hvilket er ret træls.
På denne side står der:
"MacOS tillader ikke, at brugerne styrer lydstyrken eller skærmens lysstyrke på eksternt tilsluttede enheder ved hjælp af computerens tastaturkontroller. Brug skærmens OSD-knapper til at justere højttalerlydstyrken eller skærmens lysstyrke."
Det er dog ikke højttalerstyrken på skærmen jeg forsøger at justere, men det virker i hvert fald ikke.
MacWin skrev:Tak, men det hjalp desværre ikke.
Noget tyder på at det heller ikke kan lade sig gøre - hvilket er ret træls.På denne side står der:
"MacOS tillader ikke, at brugerne styrer lydstyrken eller skærmens lysstyrke på eksternt tilsluttede enheder ved hjælp af computerens tastaturkontroller. Brug skærmens OSD-knapper til at justere højttalerlydstyrken eller skærmens lysstyrke."
Det er dog ikke højttalerstyrken på skærmen jeg forsøger at justere, men det virker i hvert fald ikke.
Mht. justering af lysstyrke og kontrast, så prøv at installere Lunar på din Mac, den kan muligvis løse det problem, den har i hvert fald gjort det muligt at styre lysstyrke og kontrast via tastaturet på min FrankenStudio monitor (iMac 5K ombygget til monitor). Lunar er gratis for de grundlæggende funktioner og koster $23 for hele ramasjanget. Der findes andre lignende apps, men Lunar fungerer fremragende til mit behov :)
Mange tak for tippet.
Jeg har nu installeret Lunar og app'en laver jo først en test der skal afgøre om det kan styre Mac'en.
Her gik alt som det skulle og mht volumen får jeg også den lille animation frem på skærmen som viser at man er ved at skrue op eller ned. Problemet er bare at den ikke gør noget. Der bliver altså hverken skruet op eller ned.
Jeg har rodet lidt med indstillingerne i programmet, men jeg synes desværre ikke jeg kan få det til virke.
Det kunne se ud som om MonitorControl kunne være et alternativ, så det må jeg prøve.
MacWin skrev:Mange tak for tippet.
Jeg har nu installeret Lunar og app'en laver jo først en test der skal afgøre om det kan styre Mac'en.
Her gik alt som det skulle og mht volumen får jeg også den lille animation frem på skærmen som viser at man er ved at skrue op eller ned. Problemet er bare at den ikke gør noget. Der bliver altså hverken skruet op eller ned.
Jeg har rodet lidt med indstillingerne i programmet, men jeg synes desværre ikke jeg kan få det til virke.Det kunne se ud som om MonitorControl kunne være et alternativ, så det må jeg prøve.
Når jeg læser skærmens specifikationer hos Dell, så har Dell UltraSharp 32 4K USB-C Hub Monitor - U3223QE ikke indbyggede højttalere!
Jeg vil da også lige teste MonitorControl af, tak for tippet :)
Det er nu heller ikke nogen indbyggede højttalere jeg vil have lyden af.
Jeg har sluttet min Macbook til skærmen via usb-c og har så sat et mini-jack i den lille høretelefonudgang bagpå skærmen. På den måde havner lyden i mit stereoanlæg.
Det er vældig fint - bortset fra at jeg ikke kan kontrollere lydniveauet vha af tastaturets volumeknapper.
Det kan jeg imidlertid godt hvis jeg tager mine Airpods på, men ikke via mini-jack udgangen.
Jeg er derfor nød til at sætte mini-jack kablet til min Macbook. Det går jo også nok. Det andet er bare smartere.
MacWin skrev:Det er nu heller ikke nogen indbyggede højttalere jeg vil have lyden af.
Jeg har sluttet min Macbook til skærmen via usb-c og har så sat et mini-jack i den lille høretelefonudgang bagpå skærmen. På den måde havner lyden i mit stereoanlæg.
Det er vældig fint - bortset fra at jeg ikke kan kontrollere lydniveauet vha af tastaturets volumeknapper.
Det kan jeg imidlertid godt hvis jeg tager mine Airpods på, men ikke via mini-jack udgangen.
Jeg er derfor nød til at sætte mini-jack kablet til min Macbook. Det går jo også nok. Det andet er bare smartere.
Jeg kan regulere volumen på min JBL BlueTooth-højtaler fra tastaturet på min MBP 2011, hvor mindst een højtaler er defekt, derfor JBL'en.
Det hele er godt nok i mono, men principielt burde du kunne sætte en stereo BT-modtager til dit anlæg og så streame til den fra Mac'en (hvis den kan BT stereo); så burde volumen op, volumen ned og mute også virke fra tastaturet fra din Mac.
Her er et eksempel på en BT 5.0 modtager, men der er mange andre.
Tak for idéen.
Ja, det var bestemt en mulighed hvis det andet absolut ikke funker.
Men lidt ærgerligt er det nu alligevel når nu kablet er trukket og der kommer lyd igennem.
Så fik jeg også min kasse og harddisk (eller hvad man kalder det).
Er der gal der er fart på når man overfører store filer. 👍
Som man kan se her er der masser af tilslutningsmuligheder - på Dell U3223QE skærmen - og så alligevel ikke.
Jeg har tilsluttet min Macbook til port 5 hvilket virker rigtig fint med opladning og det hele. Nu vil jeg gerne tilslutte harddisken til port 8 så jeg kan skjule harddisken bag skærmen. Der sker bare ingenting når jeg gør det.
Det gør der imidlertid når jeg tilslutter den til den port der hedder 13, men jeg vil jo hellere bruge port 8.
Er der nogen der kan gennemskue hvorfor port 8 ikke virker?
Jeg ser først nu at der står:
"USB-C-port (upstream)" ved port 8.
Ikke at jeg lige ved hvad sådan en skal bruges til, men det må jo så betyde at der kun er én brugbar USB-C indgang udover den hvor skærmet er tilsluttet. Og den ene er så foran på skærmen. Æv.
MacWin skrev:Jeg ser først nu at der står:
"USB-C-port (upstream)" ved port 8.
Ikke at jeg lige ved hvad sådan en skal bruges til, men det må jo så betyde at der kun er én brugbar USB-C indgang udover den hvor skærmet er tilsluttet. Og den ene er så foran på skærmen. Æv.
Som jeg læser det, skal du port 3, 4 eller til video-ind og port 8 fra computer til USB HUB. Der er så kun 1 USB-c port du kan tilslutte udstyr til. Men det er lidt lige meget om dit udstyr er tilsluttet usb-a eller usb-c. Det er nemlig en usb 3.2 10gbps upstream tilslutning og alle usb-a portene understøtter også 3.2 10gbps. Det usb-c stik der sidder på bunden er speciel ved at kunne levere 15W og altså f.eks. bruges til at lade din telefon. Men data hastighedsmæssigt er den ikke hurtigere end usb-a portene. Du skal også tænke på at det er delt, så hvis du f.eks. kopiere mellem 2 ssd'er tilsluttet skærmen, så kan det maksimalt ske med 5gbps.
Jeg er godt nok ikke lige helt med på det allerførste du skriver, men jeg troede egentlig at den type harddisk jeg har købt skulle kunne overføre filer noget hurtigere end de 10 gbps, men det kræver måske at den tilsluttes direkte til Macbook'en - eller hvad?
Jeg prøvede nu her at overføre en stor fil til harddisken via den forreste udb-c indgang og det gik rigtig hurtigt.
Det var meget langsommere bagpå, men det skyldes nok vel denne adapter.
Mon den slags adaptere også fås i en hurtigere udgave?
MacWin skrev:Jeg er godt nok ikke lige helt med på det allerførste du skriver, men jeg troede egentlig at den type harddisk jeg har købt skulle kunne overføre filer noget hurtigere end de 10 gbps, men det kræver måske at den tilsluttes direkte til Macbook'en - eller hvad?
Ja, skærmen du har købt, har kun en 10gbps usb 3.2.
Jeg prøvede nu her at overføre en stor fil til harddisken via den forreste udb-c indgang og det gik rigtig hurtigt.
Det var meget langsommere bagpå, men det skyldes nok vel denne adapter.Mon den slags adaptere også fås i en hurtigere udgave?
Muligvis, portene er hvert fald oplyst til at være 10gbps i manualen du linkede til. Manualen siger kun de er 3.2 gen 2, ikke om det 3.2 gen 1x2 eller 2x1. Begge er 10gbps, men 2x1 bruger 2 forbindelser.
Så det er muligt, det er 2x1, men den adapter kun har 1 data forbindelse.
Til min WD password fulgte adapteren med og skulle kunne klare 10gbps.
MacWin skrev:Jeg er godt nok ikke lige helt med på det allerførste du skriver, men jeg troede egentlig at den type harddisk jeg har købt skulle kunne overføre filer noget hurtigere end de 10 gbps, men det kræver måske at den tilsluttes direkte til Macbook'en - eller hvad?
Det var meget langsommere bagpå, men det skyldes nok vel denne adapter.Mon den slags adaptere også fås i en hurtigere udgave?
Hvis du vil have fuld hastighed ud af disken, så skal den sluttes direkte til din Mac. Det er kun USB4 og Thunderbolt 3 og 4 der understøtter 40 Gbit/s overførselshastigheder også selv om de bruger samme stik som USB-C 3.1 eller 3.2 - stikkene er ens der er bare forskel på kablerne og hvor hurtigt de kan overføre, det er (nok) grunden til at USB 4 og specielt Thunderbolt kabler er markant dyrere end USB-c 3.x kabler. Din Adapter er USB-A til USB-C og kan nok kun overføre 5 Gbit/s.
Tak skal I have. Jeg har lige afprøvet de to måder at tilslutte harddisken på og der er rigtig nok forskel.
Begge muligheder er dog rigtig hurtige - heldigvis.
Jeg endte jo med at købe denne kasse og denne disk.
Det kører superfint og ganske hurtigt når jeg tilslutter den til skærmen, men som I fortalte mig herinde ville jeg først få den fulde hastighed når den tilsluttes direkte til min Macbook. Det er også rigtigt. Problemet er bare at disken bliver temmelig varm når den sidder direkte i Macbook'en. Faktisk bliver den så varm at man kun lige akkurat kan holde ved den.
Er det ok og helt som det skal være eller hvad tænker I?
MacWin skrev:Jeg endte jo med at købe denne kasse og denne disk.
Det kører superfint og ganske hurtigt når jeg tilslutter den til skærmen, men som I fortalte mig herinde ville jeg først få den fulde hastighed når den tilsluttes direkte til min Macbook. Det er også rigtigt. Problemet er bare at disken bliver temmelig varm når den sidder direkte i Macbook'en. Faktisk bliver den så varm at man kun lige akkurat kan holde ved den.
Det gør mine også. Gør den det ikke, hvis den er tilsluttet skærmen?
Du kan prøve at sætte disksleep:
sudo pmset -a disksleep <antal minutter>
standard er 10, men jeg har nu indstillet min til 1 minut, for at se om der er en forskel. sd-kort bliver i øvrigt også varme hos mig.
Du kan iøvrigt se de aktuelle indstillinger med pmset -g. Kan være en fordel at lukke systemindstillinger, så den ikke ændre tilbage. Jeg er iøvrigt utrolig irreteret over hvordan Apple har flyttet rundt på strømindstillinger i systemindstillinger og spredt dem under batteri, låseskærm osv. Jeg kan aldrig finde dem, så derfor pmset i terminal.
PallMei skrev:Det gør mine også. Gør den det ikke, hvis den er tilsluttet skærmen?
Nu er jeg ikke lige hjemme ved skærmen i disse dage, så jeg har ikke lige mulighed for at dobbelttjekke, men nej, jeg mener ikke den bliver helt så varm.
Når den er tilsluttet min Macbook og bliver meget varm, æder den også en del af Macbook'ens batteri forholdsvis hurtigt.
PallMei skrev:
Du kan prøve at sætte disksleep:sudo pmset -a disksleep
standard er 10, men jeg har nu indstillet min til 1 minut, for at se om der er en forskel. sd-kort bliver i øvrigt også varme hos mig.
Du kan iøvrigt se de aktuelle indstillinger med pmset -g. Kan være en fordel at lukke systemindstillinger, så den ikke ændre tilbage.
Super. Det prøver jeg. Kan det passe at jeg skal skrive:
"sudo pmset disksleep 1"
Det -a du skriver er jeg nemlig ikke helt med på, så jeg Googlede kommandoen.
Hvad mener du med at lukke systemindstillinger?
Er der iøvrigt nogle ulemper ved at stille den til 1 i stedet for 10?
Hmmm. Jeg kan vist allerede konkludere at den ikke bliver mindre varm af at stå til at slukke efter 1 minut - på trods af at jeg ikke tilgår den. Desværre.
MacWin skrev:Jeg endte jo med at købe denne kasse og denne disk.
De bliver temmelig varme, controllerchip'en på SSD'en kan blive op mod 100 gr. C. Da hele (aluminiums)boksen fungerer som kølelegeme så mærker man det direkte. Hvis det havde været en plasticboks, så var selve disken blevet lige så varm, plast er bare ikke lige så varmeledende.
Den jeg købte, HyperDrive Next, kommer faktisk med et silicone cover for at isolere den lidt fra omgivelserne p.g.a. varmeudviklingen.
MacWin skrev:PallMei skrev:Det gør mine også. Gør den det ikke, hvis den er tilsluttet skærmen?
Nu er jeg ikke lige hjemme ved skærmen i disse dage, så jeg har ikke lige mulighed for at dobbelttjekke, men nej, jeg mener ikke den bliver helt så varm.
Når den er tilsluttet min Macbook og bliver meget varm, æder den også en del af Macbook'ens batteri forholdsvis hurtigt.PallMei skrev:Du kan prøve at sætte disksleep:sudo pmset -a disksleep
Du kan iøvrigt se de aktuelle indstillinger med pmset -g. Kan være en fordel at lukke systemindstillinger, så den ikke ændre tilbage.
Super. Det prøver jeg. Kan det passe at jeg skal skrive:
"sudo pmset disksleep 1"
Det -a du skriver er jeg nemlig ikke helt med på, så jeg Googlede kommandoen.
Hvad mener du med at lukke systemindstillinger?Er der iøvrigt nogle ulemper ved at stille den til 1 i stedet for 10?
Der er forskellige indstillinger til forskellige tilstande. Batteri eller tilsluttet strøm m.m. -a ændre alle. Du kan få en vejledning ved at skrive “man pmset”.
Tak for det.
Jeg er iøvrigt lidt i tvivl om jeg fik skrevet lidt for hurtigt at den ikke er mindre varm.
Måske er den alligevel ikke helt så varm ... 🤞
Hej igen
Jeg har lige et hængeparti hvad angår varmeudviklingen på denne harddiskkasse (NVME) som jeg (som det fremgår af tråden) købte tidligere på måneden. Jeg har nu købt mig en af de nye Mac Mini'er og i lighed med når den er tilsluttet min Macbook Air, bliver den meget varm når den sættes til en Thunderbolt port. Det gør den ikke når den bliver sat til en USB 3 port. Jeg synes ikke rigtig det gør nogen forskel at forsøge at indstille den til at slukke, men i stedet så jeg at man åbenbart kan købe den med en tilhørende blæser.
Er der nogen der kender til det og er der nogen der ved hvilken blæser man eksempelvis selv kunne montere - med mindre man kan få fat i den som vises her.
Jeg synes ikke det ser ud som om man kan købe blæseren uden kassen.
Det lyder ikke godt med varmen. Jeg har selv købt denne RaidSonic ICY BOX IB-1817M-C31 og blev egentlig overrasket over der fulgte "thermal pad" med. Er der tilsvarende i dit kabinet?
MacWin skrev:Hej igen
Jeg har lige et hængeparti hvad angår varmeudviklingen på denne harddiskkasse (NVME) som jeg (som det fremgår af tråden) købte tidligere på måneden. Jeg har nu købt mig en af de nye Mac Mini'er og i lighed med når den er tilsluttet min Macbook Air, bliver den meget varm når den sættes til en Thunderbolt port. Det gør den ikke når den bliver sat til en USB 3 port. Jeg synes ikke rigtig det gør nogen forskel at forsøge at indstille den til at slukke, men i stedet så jeg at man åbenbart kan købe den med en tilhørende blæser.
Er der nogen der kender til det og er der nogen der ved hvilken blæser man eksempelvis selv kunne montere - med mindre man kan få fat i den som vises her.
Jeg synes ikke det ser ud som om man kan købe blæseren uden kassen.
Hurtige, højkapacitets NVMe (M2) SSD'er har en max. arbejdstemperatur på 85° C, kører "tomgang" ved 46° C og op til 70° C under belastning. USB 3 belaster ikke SSD'en og controlleren i boksen lige så hårdt som Thunderbolt, disk'en bliver derfor ikke lige så varm på USB 3 (TB 3+4 overfører data med op til 4 - 8 gange så hurtigt som USB på en Mac - det udvikler varme, præcis som hvis du sætter din Mac til at køre et stort job der tager lang tid, f.eks. konvertere video, kompilere kode etc.)
Det at boksen bliver varm betyder at varmen ledes bort fra elektronikken.
Ja, der er en eller anden form for silikone og så noget der ligner et stykke aluminium.
Man kan se det i denne video - ca. 40 sekunder henne.
Den bliver så varm at man knapt kan holde ved den.
Som jeg vist har nævnt tidligere, så ved jeg ikke om det er et problem, men det virker ikke helt rigtigt.
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:MacWin skrev:Hej igen
Jeg synes ikke det ser ud som om man kan købe blæseren uden kassen.Hurtige, højkapacitets NVMe (M2) SSD'er har en max. arbejdstemperatur på 85° C, kører "tomgang" ved 46° C og op til 70° C under belastning. USB 3 belaster ikke SSD'en og controlleren i boksen lige så hårdt som Thunderbolt, disk'en bliver derfor ikke lige så varm på USB 3 (TB 3+4 overfører data med op til 4 - 8 gange så hurtigt som USB på en Mac - det udvikler varme, præcis som hvis du sætter din Mac til at køre et stort job der tager lang tid, f.eks. konvertere video, kompilere kode etc.)
Det at boksen bliver varm betyder at varmen ledes bort fra elektronikken.
Tak for en grundig forklaring. Kan det være en god idé at få fat i et infrarødt termometer for at finde ud af hvor varm den egentlig er. Den bliver varm så snart den har været tilsluttet i 5-10 minutter - på trods af at den - som du skriver - bare kører i tomgang og slet ikke bliver brugt.
MacWin skrev:Ja, der er en eller anden form for silikone og så noget der ligner et stykke aluminium.
Man kan se det i denne video - ca. 40 sekunder henne.
Den bliver så varm at man knapt kan holde ved den.
Som jeg vist har nævnt tidligere, så ved jeg ikke om det er et problem, men det virker ikke helt rigtigt.
Så vidt jeg ved går hastigheden ned, hvis varmen bliver for høj, men de går ikke i stykker. At den bliver varm på ydersiden er positiv på den måde, at kabinettet så gør sit arbejde som køler, hvilket tydeligvis er hensigten når den er i kontakt med drevet via thermal pad.
Kort sagt vil jeg kun bekymre mig om blæser, hvis ikke drevet performer efter specifikationerne. Ud fra drevet (4100/4800MB/s) må det være usb4 der sætter grænsen på omkring 3000MB/s.
Tak for det. Det lyder ikke som om jeg behøver bekymre mig. Det er dejligt. Nu har jeg også være ude for at få fat i et infrarødt termometer og den bliver åbenbart ikke så varm som jeg frygtede - ca. 45 grader når den bliver lidt belastet.
Efter hvad du skriver Carsten, så er det jo faktisk helt ok og ovenikøbet i den gode ende.
Skønt.
Jeg prøvede iøvrigt lige at lave en hastighedsmåling af Mac Mini'ens harddisk sammenlignet med den eksterne.
Jeg brugte den app der hedder Aja System Test Light.
Her var resultatet med den interne harddisk:
2658 MB/Sec - write og 2948 MB/Sec - Read.
Den eksterne fik dette resultat:
2786 MB/Sec - write og 2413 MB/Sec - Read
Bare lige hvis nogen evt. kunne være interesseret i disse tal ...
MacWin skrev:Tak for det. Det lyder ikke som om jeg behøver bekymre mig. Det er dejligt. Nu har jeg også være ude for at få fat i et infrarødt termometer og den bliver åbenbart ikke så varm som jeg frygtede - ca. 45 grader når den bliver lidt belastet.
Efter hvad du skriver Carsten, så er det jo faktisk helt ok og ovenikøbet i den gode ende.
Skønt.
Jeg prøvede iøvrigt lige at lave en hastighedsmåling af Mac Mini'ens harddisk sammenlignet med den eksterne.
Jeg brugte den app der hedder Aja System Test Light.Her var resultatet med den interne harddisk:
2658 MB/Sec - write og 2948 MB/Sec - Read.Den eksterne fik dette resultat:
2786 MB/Sec - write og 2413 MB/Sec - ReadBare lige hvis nogen evt. kunne være interesseret i disse tal ...
Den app kendte jeg ikke, så tak for det. Men resultaterne er som vinden blæser med 1GB. Tror du skal køre mindst 16GB eller helst 64GB.
Før i øvrigt 1928MB/s write og 2812MB/rs read på intern MBA m1 1TB (på batteri hvis det gør en forskel)