xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
379
161
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Nyt iMac 27" alternativ
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


1103

6
02. oktober 2024 @ 19:37
Stormogul

Hej

Min iMac 27" fra 2013 (Med 24 GB ram og 4 TB fusion drev) fungerer faktisk stadig ganske fint, men flere programmer vil snart ikke virke længere - får jeg tit besked om.

Jeg gad godt have en ny iMac 27", men de findes jo desværre ikke rigtig mere.

Derfor mangler jeg hjælp til hvad der så kunne være min næste iMac lignende computer.

Jeg tænker at jeg må have fat i en Mac Mini, en skærm 27" eller evt. lidt større, en stor hurtig harddisk og evt. nyt tastatur og mus.
Jeg er for nærig til at købe en Apple Studio Display og tænker der må findes en anden skærm der er væsentlig billigere mens stadig god. Jeg er hverken gamer eller grafisk designer, men jeg vil gerne have en anstændig skærm til bl.a. fotos og videoer om jeg tager mange af.

Men hvilken?

Hvad skal man lægge vægt på? Hvilke indgange er vigtige? Hvilke tal er vigtige?
Og hvad med harddisken. Det er vel en SSD man skal have fat i.

Er der nogen der kan hjælpe?

  3
0
  77

4690

415
02. oktober 2024 @ 20:57
FPU

Du kan muligvis få din iMac til at holde lidt endnu, hvis du kan få den overtalt til at opgradere til et nyere macOS. Nogle Mac'er KAN patches til et nyere macOS, end de egentlig er understøttet til, men det er vist meget individuelt, hvilke programmer man kan og ikke kan få til at virke.

Jeg har kun læst lidt om det herinde, men en eller anden sidder med førstehåndskendskab til proceduren.

Hvis du alligevel kommer til at vinke farvel til iMac'en som arbejds-Mac, går jeg ud fra, at du vil beholde skærmstørrelsen. Jeg ville så først lede efter en egnet skærm. Det emne er jævnligt oppe og vende herinde, sidste gang endda for ikke så længe siden, så det burde kunne være muligt at finde en eller flere tråde om bedste alternativ til Studio Display.

Hvad selve Mac'en angår er der vel ikke nogen tvivl om, at det skal være en Apple Silicon Mac, med mindre du altså bruger Intel-specifik software, som p.t. ikke kan emuleres. Og så er det store spørgsmål: Stationær eller bærbar?

Jeg vil mene, at kun professionelle har brug for kræfterne i en Mac Pro (fra 65.000,- Kr.) eller Mac Studio (fra 19.000,- Kr.), så en Mac Mini (fra 5.500,- Kr.), eller måske en MacBook Air M2 (fra 9.000,- Kr.)? Når du så har valgt din Mac, giver portene jo ligesom sig selv.

RAM of SSD:

Begge dele er loddet fast på bundkortene, så man skal på forhånd beslutte sig for, hvor meget plads man får brug for i fremtiden, efterhånden som programmer og macOS bliver større. Og f.eks. billeder og videoer, efterhånden som CCD'erne gror.

Eftersom man altid kan off-loade data, ville jeg prioritere RAM over SSD, og hvis Dankortet ellers er til det, vil jeg sige minimum 16 GB RAM og minimum 1 GB SSD. Men Apple tager sig altså godt betalt for ekstra plads.

Selv i vore dage komme man langt med 1 TB SSD, men hvis man alligevel er nødt til at off-loade, er der masser af gode og billige løsninger. Jeg plejer at anbefale Toshiba Canvio Basic USB-C diske. Lige nu har Bilka dem til 449,- Kr. for 1 TB, 599,- Kr. for 2 TB, og 999,- Kr. for 4 TB. 1 TB disken er halvt så høj som de andre to og kan nemt være i en skjortelomme.

Det er sådan cirka det, som jeg er i stand til at bidrage med. Fortæl evt. hajerne herinde, hvilken software og hvilke datamængder, du arbejder med; så kan det være, at der kommer en knivskarp anbefaling.

Spirituel Maskine

2833

379
PallMei (Skribent)
02. oktober 2024 @ 21:15
Bit kongen

Prøv at kigge på OpenCore legacy patcher. Jeg har Sequoia Kørende på min 2014 11” MBA og den køre bedre end nogensinde. Omvendt cracher min iMac Pro der officielt understøttet, hver gange den er i dvale og jeg er tilbage på Solana på den, indtil videre.

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/ 


257

38
I dag @ 08:19
Juniormedlem

Jeg købte en MacMini M2 Pro og byggede min 5K iMac om til monitor vha. et driverboard købt på Aliexpress. Der findes en hel del vejledninger online og på youtube.

Ud over at den strømforsyning der fulgte med driverboardet stod af efter 5 minutter og jeg måtte købe en anden, så har den fungeret problemfrit i snart 2 år.