Hej
Vi skal have købt en ny MacBook Air/Pro og den skal ikke kunne det vilde video- og billedredigering osv. Den skal blot bruges til bogføring, regnskab, kalender osv. bl.a. via Admind (https://admind.dk/download/) og til alm. husbehov.
Den skal være ny med kvittering, og må gerne være den bedste og billigste løsning.
Hvad ville I gå efter, hvis det var jer?
Tak.
Med så små behov burde selv den mindste M1 Air kunne bruges, men eftersom den må forventes at skulle holde en del år, ville jeg sige minimum 16 GB RAM ad hensyn til større OS'er og større programmer hen ad vejen.
jeg vil også mene, at 512 GB SSD er minimum af hensyn til fremtidssikring. Bevares, man kan da off-loade data lokalt eller i skyen, men det er alt andet lettere at have det hele liggende eet sted.
Desuden er der (eller har været) flaskehalsproblemer i 256 GB modellerne, fordi SSD'en kun består af en enkelt NAND-chip. Måske har Apple rettet det via software i mellemtiden, men jeg har i givet fald ikke hørt om det.
512 GB modellerne har to NAND-chips. Her oplever man ikke flaskehalsproblemer, og trods den højere pris, må det være rart ikke at risikere at få roterende badebold i tide og utide. Men måske gælde det kun ved heftig I/O-trafik, så det kan jo være, at du ikke ville komme til at opleve det (særlig tit) med ovennævnte software.
M1 Pro eller Air? Air'en er billigere, men har dårligere lyd (bedømt ud fra en YouTube video) end Pro'en, som til gengæld har den udskældte TouchBar i stedet for fysiske F-taster. Og så har M1'erne jo kun USB C, ikke engang MagSafe, så ikke noget med at snuble i ledningen!
Og ellers har Bilka lige nu både M2 Air og M3 Air entry-modeller til hhv. 8.200,- og 8.400,- Kr.
Macbook M2 ville jeg snuppe, med 16GB RAM. Så den mest fremtidssikret.
Tak for svar I to. Det er meget brugbart.
David: Jeg formoder du mener en Air M2?
SE0Master skrev:Tak for svar I to. Det er meget brugbart.
David: Jeg formoder du mener en Air M2?
Hov, ja, det er en Macbook Air jeg henviser til.