xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
377
160
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
gamle MacOS versioner i fremtiden
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


253

1
01. september 2024 @ 09:57
Juniormedlem

Jeg har netop fået en mail om, at et af mine vigtigste arbejdsredskaber, nodeskrivningsprogrammet "Finale", ikke længere vil blive udviklet og opdateret, men afviklet over de kommende år.

Programmet er officielt kompatibelt med Sonoma, og vil måske også være det med kommende versioner, men det vil i så fald være "uofficielt" og eventuelle problemer vil ikke blive fikset.

Jeg er dybt afhængig af programmet, da 25 års professionelt arbejde ligger gemt som Finale's .musx filer, som ikke kan åbnes af andre programmer. Man kan godt konvertere til MusicXML, men det vil være med nogle layout-issues, som manuelt skal rettes. Desuden har jeg flere tusinde finale-filer liggende, og jeg aner ikke hvilke filer, jeg vil få brug for i fremtiden. Så kort og godt har jeg brug for programmet i MANGE år fremover.

Pt. kan jeg jo bare blive på SONOMA, men der vil komme et tidspunkt, hvor det ikke længere modtager sikkerhedsopdateringer osv. På dette tidspunkt vil jeg formentlig være skiftet til et mere moderne node-program, men vil stadig har brug for FINALE til at åbne gamle filer.

1) Bør jeg downloade en installer-fil til Sonoma nu og have liggende på en harddisk - og hvordan gør man det.

2) Kan man (i fremtiden) lave dual-boot, så man på sin Mac både har en boot med det nyeste OS, som man bruger til alting, og så en anden partition med Sonoma, som så kun bruges, når man har brug for FINALE? Og hvordan gør man det.?

3) Kan man forvente, at man kan installere Sonoma på en MAC, der bliver købt om fx 7 år, som jo vil være født med et helt andet OS - selvfølgelig ved hjælp af den installer, jeg har gemt (se punkt 1) Dette er selvfølgelig svært at svare på, men ville man i dag kunne installere et 7 år gammelt OS på en M3-macbook? (ikke at jeg har noget at bruge det til, men bare for referencen).

Dette er en ny situation for mig, da jeg altid bare har opdateret til nyeste OS, så snart jeg har checket, at printeren på mit arbejde og FINALE var kompatible. Stort set alle andre programmer, jeg bruger (Pages, Numbers, Logic og Final Cut) er Apple's egne produkter.

  9
7
  410
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

4672

415
01. september 2024 @ 10:43
FPU

Man kan hente Macintosh operativsystemer fra Lion (10.7) til og med Sonoma (10.14) her:

Macintosh OS'er (Apple Support).

Sonoma bliver nok liggende der en rum tid endnu, men det er jo ingen skade til at hente den med det samme og så lave en USB installations-stick (artikel på engelsk), så den ligger klar til brug.

Du kan sagtens lave en dual-boot Mac; det har jeg gjort flere gange, bl.a. en MBP 2010, som havde både 10.6, 10.8 og 10.13 installeret. Den kører dog kun 10.6 nu, mens jeg helt har droppet 10.8 og købt en MBP 2011 til 10.13 til daglig brug. To macOS'er kræver dog partitionering af disken, så: Backup!

Der er imidlertid visse begrænsninger: Det kan IKKE lade sig gøre at installere et OS, som er ÆLDRE, end det OS, som den givne Mac blev født med. En MBP 2010, som er født med 10.6 vil således ikke kunne køre 10.5, hvilket var frustrerende for mig, da 10.6 bruger Bonjour i stedet for AppleTalk, hvorfor jeg ikke kunne printe på min LaserJet, som kun kan AppleTalk (og ADB).

Du vil således ikke kunne købe en moderne Mac, f.eks. den første M2 MBP, som er født med macOS 12.4 og nedgradere den til macOS 11. Det tillader Apple ikke, så der er bygget en begrænsning ind i bundkortet, som ikke kan omgås.

Du er derfor på sigt nødt til at sikre dig, at du har hardware, som kan køre Sonoma eller tidligere. I det øjeblik det er slut, kan du ikke længere komme til dine musik-filer (med forbehold for eventuel kompatibilitet med det eller de næste macOS'er).

Prøv eventuelt at gå i dialog med Finale om fremtidige muligheder for (masse-)konvertering af Finale-filer, for du er næppe den eneste, der har problemet lurende i horisonten.

Ellers er du nok nødt til allerede nu at vælge en ny node-editor og så bede dem om at sørge for, at den kan importere Finale-filer mere eller mindre fejlfrit.

Spirituel Maskine

253

1
01. september 2024 @ 14:06
Juniormedlem

Tonny - 1000 tak for værdifuld input og godt brugbare links. Det var desværre det, jeg frygtede - altså, at man ikke kan købe en ny mac om 5 år og installere Sonoma på den....

Jeg tænker, at det kunne være en ganske god ide, snart at købe en Macbook, som er "født" med Sonoma, for det vil give mig flest mulige år med en maskine, der kan køre Finale.

Nu bliver det lidt off-topic i forhold til det, jeg søgte gode råd for, men der er en hel musik-verden, der er rystede og har "overfaldet" MakeMusic, som er dem, der laver Finale. Bl.a. er hovedparten af alle de musicals, der har kørt på Broadway/London gennem de sidste 35 år skrevet i Finale. MakeMusic har faktisk også rettet lidt ind, og har lovet, at man kan "authorize" nye installationer af Finale "for the foreseeable future" i stedet for kun et år, som de oprindeligt meldte ud.

Problemet er, at Finale er 35 år gammelt og overhalet af mere moderne programmer, som er lettere at lære at bruge og kan næsten det samme. Det er mindst 10 år siden, jeg er holdt op med at anbefale det til nye brugere, der ikke kender det i forvejen. Når man googler "hvad er det bedste nodeskrivningsprogram" er der generel enighed om, at den eneste grund til at vælge Finale er, hvis man har brugt det i 25 år og har 25 års arbejde liggende i det format. Men det er vi jo altså også mange, der har. De her professionelle node-programmer er ret svære at lære at bruge, så tanken om at skulle lære et nyt værktøj at kende kan godt virke lidt uoverskuelig. Men man kan jo også godt forstå, at det er svært at køre en forretning, hvis der ikke kommer nye kunder til.

35 år er en evighed i computer-verdenen, men i musikverdenen er der masser af musik med 35 år på bagen, som er super-relevant i dag. "Numbers" kan sagtens åbne .xlsx filer, men der er ingen andre programmer end Finale, der kan åbne Finale-filer, for nodeprogrammer fungerer meget mere forskelligt end fx tekstbehandlingsprogrammer, eller regnark. Så man skal have batch-konverteret alle sine Finale-filer til MusicXML inden den dag, man lige pludselig ikke kan åbne programmet længere. Og det kan dreje sig om 1000-vis af filer - det gør det i hvert fald for mig.


2833

377
PallMei (Skribent)
02. september 2024 @ 06:38
Bit kongen

253

1
02. september 2024 @ 20:28
Juniormedlem

PallMei tjaa. det virker som om Dorico er bedste alternativ. Det tog branchen med storm, da det blev lanceret i 2016. Og os gamle Finale-brugere var selvfølgelig lidt skeptiske. Finale har trods alt været ret markedsdominerende i den professionelle verden i mange, mange år.

Hvis jeg skulle have valgt for 5 år siden og ikke havde brugt et nodeprogram før er jeg ikke i tvivl om, at jeg ville have valgt Dorico. 

Det virker som om, der pt er et pres på MakeMusic for at frigive specs for .musx-filerne, så open source udviklere i princippet ville kunne skrive et program, der kan konvertere en Finale-fil til en Dorico-fil. Men det ville være ret langhåret at skrive sådan et program. Spørgsmålet er, om der er nogen, der gider at lave det som freeware...


2833

377
PallMei (Skribent)
02. september 2024 @ 21:35
Bit kongen
pianomartin skrev:

PallMei tjaa. det virker som om Dorico er bedste alternativ. Det tog branchen med storm, da det blev lanceret i 2016. Og os gamle Finale-brugere var selvfølgelig lidt skeptiske. Finale har trods alt været ret markedsdominerende i den professionelle verden i mange, mange år.

Hvis jeg skulle have valgt for 5 år siden og ikke havde brugt et nodeprogram før er jeg ikke i tvivl om, at jeg ville have valgt Dorico. 

Det virker som om, der pt er et pres på MakeMusic for at frigive specs for .musx-filerne, så open source udviklere i princippet ville kunne skrive et program, der kan konvertere en Finale-fil til en Dorico-fil. Men det ville være ret langhåret at skrive sådan et program. Spørgsmålet er, om der er nogen, der gider at lave det som freeware...

Som jeg læser det, så er filformatet tilpasset nogle særlige rutiner, så det kan være de også skulle opensource de routiner. Men ro på og se hvor det bære hen, inden du spilder tid på noget der måske kommer en automatiseret løsning.  en kan godt være du allerede skal begynde at arbejde i et andet program til nye projekter.


253

1
03. september 2024 @ 18:26
Juniormedlem

Tja... jeg kommer nok til at skifte i løbet af nogle år. Den dag, det ældste MacOS som supporteres med sikkerhedsopdateringer ikke er i stand til at køre Finale bliver det for trælst.... :) Men derfor kan man jo godt have en gammel mac liggende, som man kan finde frem, når man har brug for det.


4672

415
03. september 2024 @ 20:40
FPU
pianomartin skrev:

Tja... jeg kommer nok til at skifte i løbet af nogle år. Den dag, det ældste MacOS som supporteres med sikkerhedsopdateringer ikke er i stand til at køre Finale bliver det for trælst.... :) Men derfor kan man jo godt have en gammel mac liggende, som man kan finde frem, når man har brug for det.

Du kan jo køre en separat "Finale-Mac" off-line, og så er der jo ikke behov for sikkerhedsopdateringer.

Spirituel Maskine

253

1
07. september 2024 @ 10:57
Juniormedlem

Jeg kan se, at jeg lige nu kan købe en MBA (2022) for 7400 hos fx power.

Det er jo sandsynligt at jeg i 2026 kan købe en MBA 2024 til samme pris. Men den vil jo nok være født med et nyere OS. Vil den kunne køre Sonoma?! For det vil jo være den samme hardware, som den, der er til salg i dag - bare en "gammel" version på det tidspunkt.


8630

205
07. september 2024 @ 13:00
Poseidon

Hvis jeg var dig ville jeg vente og se hvornår dit program ikke længere virker optimalt med nyeste macOS, og så købe en brugt maskine der som minimum kan køre med det macOS.

Du kan risikere Sonoma er det sidste system som kan køre det, men du kan jo også komme ud for at programmet stadig kører fint om 5 år på macOS Future, og så har du købt en ældre maskine som allerede er ved at være uddateret og ikke får opdateringer, uden grund. Worst case er du i fremtiden kan købe en maskine betydeligt billigere end nu, som kan køre programmet, eller har fundet et helt andet program som erstatning. Ingen grund til at kaste sig ud i en investering nu, som reelt set ikke er behøvet.

Der var engang en Mac...