Bedste alternativ til Apple Studio Display?
Skal sættes til en Mac Studio og skal bruges til at køre Avid.
Jeg har ikke afklaret om jeg vil have en eller to skærme.
Gode råd modtages med glæde
Mvh. Anders
For mig ville alternativet være Samsung ViewFinity S9, men da prisforskellen er ret lille (1000-1500 kr) og jeg ikke har et problem med en blank skærm ville jeg nok alligevel gå med ASD, bl.a. p.g.a. æstetikken, Samsung skærmen er i plastik med fod i aluminium hvor ASD er 100% aluminium - og jeg ved da godt det er et overfladisk argument, men ¯\_(ツ)_/¯
Anders Søndergaard skrev:Bedste alternativ til Apple Studio Display?
Skal sættes til en Mac Studio og skal bruges til at køre Avid.
Jeg har ikke afklaret om jeg vil have en eller to skærme.
Gode råd modtages med glæde
Mvh. Anders
Hvad er dine krav? Størrelse, opløsning, frekvensopdatering, farvekorrekthed, design, format, tilslutninger, kontrastniveauer, pris?
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:For mig ville alternativet være Samsung ViewFinity S9, men da prisforskellen er ret lille (1000-1500 kr)
ViewFinity S9 er 4000,- billigere end et Apple Studio Display. Så når man sparer en trediedel, så ville jeg klart hellere vælge Samsungs skærm personligt.
Takker. Tjekker den ud
David Munch skrev:ViewFinity S9 er 4000,- billigere end et Apple Studio Display. Så når man sparer en trediedel, så ville jeg klart hellere vælge Samsungs skærm personligt.
Du har ret, jeg lavede bare en hurtig søgning på Google, der stod billigste S9 til 10.999 og billigste ASD til 12.202
Meget negativt kan man sige om Samsung, men i det mindste falder deres produkter kraftigt i pris relativt hurtigt, og kommer ofte på udsalg. Det ville ikke undre mig hvis man kan få S9 til omkring 6.000,- til Black Friday. Kan man det så køber jeg nok en, og en M4 Mac Mini... Min 2011 iMac har klaret det længe nok!
David Munch skrev:Meget negativt kan man sige om Samsung, men i det mindste falder deres produkter kraftigt i pris relativt hurtigt, og kommer ofte på udsalg. Det ville ikke undre mig hvis man kan få S9 til omkring 6.000,- til Black Friday. Kan man det så køber jeg nok en, og en M4 Mac Mini... Min 2011 iMac har klaret det længe nok!
Samsung har haft nogle halv pris event på den, bare ikke i Danmark. Den nuværende pris er den laveste indtil nu (bortset fra et enkelt drop til 2500 der ligner en fejl).
Jeg overvejede den, men havde svært ved at sluge dens pris omkring 10.000kr dengang og hvis jeg var oppe i det leje, ville jeg hellere betaler 2K ekstra fra Apple Studio Display.
I stedet overvejede jeg seriøst at give køb på retina og købe en dell med indbygget thunderbolt hub.
https://www.pricerunner.dk/pl/25-3214754210/Skaerme/Dell-UltraSharp-U2724DE-Sammenlign-Priser
Men selve panelet i min late 2009 iMac fejlede ikke noget og syntes stadig billedet var ret godt, så jeg endte med at købe et display controller board + strømforsyning og lave den om til monitor
https://www.aliexpress.com/item/1005005987171536.html
Det virker ganske godt, bortset fra at jeg ikke kan få DDC/IC til at virker. Den har endog en indstilling til at aktivere den. Jeg har prøvet et have a kabler og 2 forskellige computere alle mulige indstillinger. Havde et enkelt kort bip, hvor det lykkedes, men efter power-cycle kunne jeg ikke igen.
Nu har jeg så anskaffet en brugt iMac Pro og der irritere det mig at macOS ikke kan slukke for at bruge en tilsluttet skærm, uden at man fysisk skal fjerne kablet. Selv uden strøm på den eksterne skærm, udvider eller spejler den, så den er tilsluttet.
PallMei skrev:Men selve panelet i min late 2009 iMac fejlede ikke noget og syntes stadig billedet var ret godt, så jeg endte med at købe et display controller board + strømforsyning og lave den om til monitor
Jeg har gjort det samme med min gamle 5K iMac, den er nu monitor til min Mac Mini M2 Pro.
Jeg bruger Lunar til at styre skærmen da Apple Silicon ikke understøtter DCC, men Lunar kan sende DCC kommandoer til skærmen.
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:PallMei skrev:Men selve panelet i min late 2009 iMac fejlede ikke noget og syntes stadig billedet var ret godt, så jeg endte med at købe et display controller board + strømforsyning og lave den om til monitor
Jeg har gjort det samme med min gamle 5K iMac, den er nu monitor til min Mac Mini M2 Pro.
👍
Jeg bruger Lunar til at styre skærmen da Apple Silicon ikke understøtter DCC, men Lunar kan sende DCC kommandoer til skærmen.
Jo, der er DDC support for Apple Silicon (bortset fra nogle HDMI 2.0 porte på enkelte modeller. Det gælder f.eks. M1 mini og muligvis også M2 [de sender internt displayport signal til en chip der konvertere til hdmi]). Men det fungere anderledes, kan ikke huske eller finde forskellen, men det er vist noget med at det nu skal ske gennem en Api og ikke direkte.
https://github.com/waydabber/m1ddc
Har prøvet Lunar, Displaybuddy, monitorcontrol, ddcctl, m1ddc (på M1 MBA) m.m. Via thunderbolt dock og direkte. Så jeg tror det er driver boardet. Måske jeg skulle prøve at tilslutte Apple tv med samme hdmi-kabel jeg ved den kan styre fjernsynet med 🤔