xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
356
158
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Backup til ekstern HD
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


94

1
17. juni 2024 @ 13:03
Novice

Ohøj igen.

Jeg har ikke fulgt med i mange år, og er gået helt bagom dansen hvad Mac angår :-/
Samtidig bliver jeg meget hurtigt megatræt i hovedet når det driller!

Jeg skal have lave en backup af min iMac til extern HD, og har altid brugt “drag & drop”.

(Orker ikke at sætte mig ind i time machine og lign.)


Har forsøgt at kopiere bibliotek+brugere+programmer, men får af vide at jeg ikke har tilladelse.

Min backup af iMac fra 2023 indeholder: Bruger+programmer….. er det nok som ordentlig backup?


Og et andet spørgsmål: Før i tiden kunne man åbne flere findervinduer, nu er det faner og jeg er ved at blive bims…..er der ingen mulighed for at få flere vinduer åbnet?
Altså et vindue med Lones iMac, og et andet vindue med ekstern HD

På forhånd tak for jeres hjælp :-)

Mvh. Lone
  7
0
  139

4640

404
25. juni 2024 @ 09:57
FPU

Dit første problem skyldes muligvis en af disse to ting:

1. Forkert format. Hvis din eksterne harddisk er helt ny, er den sandsynligvis formateret i et PC-format, som din Mac ikke kan lide. I så fald skal den omformateres til Extended(Journaled) eller APFS  (APple File System i de nyere macOS'er). Hvis du bliver nødt til at omformatere den eksterne disk, skal du være opmærksom på, at alt indhold på den forsvinder.

2. Ikke nok privilegier. Dem kan du tjekke ved at tage en info på den eksterne disk (Kommando-I), klikke på trekanten ud for "Deling & Tilladelser" (Sharing & Permissions), så spidsen peger nedad og ændre status ud for dit brugernavn. Du skal først nok klikke på hængelåsen nede i højre hjørne for at åbne den ved at indtaste dit administratorpassword, altså det password, som du bruger, når du tænder din Mac og logger ind på din bruger-konto.

Hvis det ikke er en af de to ting, må du sige til, men så må jeg lige have tænke-hatten på. Ellers er der nok en af de større hajer, som har en løsning.

Dit andet problem bør der være en simpel løsning på i selve Finder's indstilligner i denne menu: Finder -> Indstillinger -> Klik på Generelt ikonen -> Fjern hakket i "Åbn mapper i tabs i stedet for nye vinduer" (Open folders in tabs instead of new windows).

Spirituel Maskine

2789

356
PallMei (Skribent)
25. juni 2024 @ 12:39
Bit kongen

Hvis du i diskværktøj.app "sletter" den eksterne (tip: tryk cmd+2 for at se alt i indholds oversigten) disk til apfs, så vil time Machine selv spørge om den skal bruges til backup, når den bliver tilsluttet.

Du vil bruge mere tid på at forsøge at kopiere manuelt, uden at være sikker på det virker, når behovet opstår. Og jeg tror ikke du kan gendanne en ny maskine ligeså grundig som time Machine


2789

356
PallMei (Skribent)
25. juni 2024 @ 13:40
Bit kongen

Mht. faner, så kan du også åbne nyt vindue uanset indstillingen Tonny angav, ved at trykke alt+cmd+N.


94

1
26. juni 2024 @ 14:15
Novice

Tusind tak for alle jeres svar.

Jeg fik mine gode gamle finder vinduer tilbage, super! 

Ekstern HD har nogle år på bagen og i det rigtige format.

Vedhæfter screenshots af iMac SSD, Ekstern HD samt Back up af "bruger+programmer" og en meddelelse om at "handlingen ikke kunne udføres" (dog er der kopieret 200,55 GB)   Jeg  har undladt nederste af info billeder, for der står mit fulde navn.   Ved ekstern HD må jeg og "staff" læse og skrive.    Hvad dækker staff over?

Det har aldrig voldt problemer før, så forstår ikke besked om at handlingen ikke kunne udføres?





Mvh. Lone

2789

356
PallMei (Skribent)
26. juni 2024 @ 15:01
Bit kongen

Jeg syntes du skal acceptere, at det er langt nemmere at sætte sig ind i og bruge time machine, end at fejlsøge (måske der er hjælp med hvilken fil i konsol, men det er detektiv arbejde) dit problem. Du skal sikre at du får skjulte filer med. Det skulle heller ikke under mig, hvis fejlen skyldes at systemet har filer åbne og du er nødt til at udføre kopieringen i terminal under gendannelse tilstand.

Selv hvis det skulle lykkedes, så er der jo usikkerhed med om det vil virke, når du skal have det ind igen. Time-machine er den officielle løsning og får indstillinger og det hele med.


94

1
26. juni 2024 @ 15:25
Novice
PallMei skrev:

Jeg syntes du skal acceptere, at det er langt nemmere at sætte sig ind i og bruge time machine, end at fejlsøge (måske der er hjælp med hvilken fil i konsol, men det er detektiv arbejde) dit problem. Du skal sikre at du får skjulte filer med. Det skulle heller ikke under mig, hvis fejlen skyldes at systemet har filer åbne og du er nødt til at udføre kopieringen i terminal under gendannelse tilstand.

Selv hvis det skulle lykkedes, så er der jo usikkerhed med om det vil virke, når du skal have det ind igen. Time-machine er den officielle løsning og får indstillinger og det hele med.


Tak PallMei.

Kan jeg "styre" TimeMachine til en enkelt mappe på HD, og dermed beholde de andre typer backups jeg har(film, gamle bærbare mm.)? 


Mvh. Lone

2789

356
PallMei (Skribent)
26. juni 2024 @ 15:44
Bit kongen
Rødtop skrev:
PallMei skrev:

Jeg syntes du skal acceptere, at det er langt nemmere at sætte sig ind i og bruge time machine, end at fejlsøge (måske der er hjælp med hvilken fil i konsol, men det er detektiv arbejde) dit problem. Du skal sikre at du får skjulte filer med. Det skulle heller ikke under mig, hvis fejlen skyldes at systemet har filer åbne og du er nødt til at udføre kopieringen i terminal under gendannelse tilstand.

Selv hvis det skulle lykkedes, så er der jo usikkerhed med om det vil virke, når du skal have det ind igen. Time-machine er den officielle løsning og får indstillinger og det hele med.


Tak PallMei.

Kan jeg "styre" TimeMachine til en enkelt mappe på HD, og dermed beholde de andre typer backups jeg har(film, gamle bærbare mm.)? 


Nu har jeg lige formateret min gamle backup disk der var i samme format som din eksterne harddisk, men backuppen lå i sin egen mappe. Jeg foreslå at du prøve at tilføje den til timemachine, men er vågen med om den vil slette indholdet. 

Alternativt kan man med APFS placere den i sin egen enhed og som Apple skriver i en fodnote i mit tidligere link

"* Ekspertbrugere: Hvis du føjer en APFS-diskenhed til den eksterne lagringsenhed, kan du bruge én diskenhed til Time Machine-sikkerhedskopier og en anden til lagring af andre arkiver."

(Jeg vil lige tilføje at enheder i APFS kan opfattes som mapper, fordi de deler den samme plads, selv om de opføre sig som partitioner.)

Normalt er APFS at foretrække, men det er optimeret til SSD og så vil det kræve at du midlertidig skal kopiere indholdet, formateret og kopieret indholdet tilbage. 

Men selv i nyeste Sonoma kan man godt bruge det gamle format din disk har. For jeg troede timemachine ville formatere den til APFS for mig, men den accepterede bare det gamle format og jeg måtte manuelt afbryde og omformatere i diskværktøj.