xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
354
158
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
iMac fra 2009
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


1

0
08. juni 2024 @ 14:19
Nyt medlem

Jeg har en iMac købt i 2009.

jeg har problemer med at kunne tilgå forskellige sider på nettet, f.eks. Netflix, da iMac mangler en opdatering.

Det kan vel ikke være rigtigt, at man skal skrotte sin iMac, så kan man løse problemet, så den kommer til at virke igen?

Ingen dumme spørgsmål - kun dumme svar ;-)
  9
0
  287

2789

354
PallMei (Skribent)
08. juni 2024 @ 15:30
Bit kongen

Der er Open Core Legacy patcher, som gør det muligt at køre nyere operativ systemer end Apple officielt understøtter. Desværre er den store udfordring med de gamle iMac's at der aldrig er lavet metal (Apple nye grafik-sprog) drivere til dem. Det var hvad der holdte mig tilbage med min late 2009 og nu er den defekt og fungere som ren skærm (købt et LCD driver board i kina).

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/


47

0
09. juni 2024 @ 08:49
Let øvet

Hej

Du kan patche den ril et nyere OS. Det har jeg gjort med 2 2009, som køre fint bagefter. Det kræver lidt, men ikke noget større projekt

du Kan ikke opdatere den ellers, og browser opdatering er også stoppet. Dog kan du være heldig at finde en browser der stadig opdateres


165

0
12. juni 2024 @ 16:20
Novice

Hvordan gør man det. På vores ene  iMac kan vi ikke bruge, Safari, ordentlig, Mail, brokker sig også .

jeg har overvejet om vi kunne køben brugt mini Mac og slutte til og bruge den som harddisk . Kan man det?

gl.macbruger

2789

354
PallMei (Skribent)
12. juni 2024 @ 16:57
Bit kongen
rigmor Nielsen skrev:

Hvordan gør man det. På vores ene  iMac kan vi ikke bruge, Safari, ordentlig, Mail, brokker sig også .

jeg har overvejet om vi kunne køben brugt mini Mac og slutte til og bruge den som harddisk . Kan man det?

Hvis du mener installere Open Core legacy patcher, så er det alt sammen beskrevet i det link jeg oplyste, men hvis du mener at bruge iMac som skærm, så skal du skille iMac ad. 

https://www.youtube.com/watch?v=Vx5IoiPjPC8&list=PLARaQSNgkfIJdZVfzbRENz6NiQ7SvWkYw 

Det er vigtigt at købe det rigtige driver board til panelet

https://www.aliexpress.com/item/1005005987171536.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.44.39771802FmL9Q0 

Det her er til 2560x1600 27". Jeg sidder og skriver denne besked på min MBA M1 koblet til den og det fungere fantastisk og bruger kun en brøk del strøm af hvad den gjorde som computer.  Jeg har dog ikke rippet indmaden ud, fordi jeg også forsøgte at genoplive med nyt grafikkort og endnu gerne vil have den mulighed og i det hele taget er lidt ondt ved at gøre det.  Men jeg har skjult det hele på bagsiden.

Hvis man har en 5K 27 koster et driver board omkring 1000kr. Kan være jeg også må købe sådan et, for har en iMac Pro jeg ikke kan få til at virke.. Det er og dog for tidligt at afskrive den. 


4640

403
12. juni 2024 @ 18:42
FPU
rigmor Nielsen skrev:

Hvordan gør man det. På vores ene  iMac kan vi ikke bruge, Safari, ordentlig, Mail, brokker sig også .

Gamle Mail og Safarier har ikke længere en chance på nettet. Prøv Opera og Firefox; her burde i hvert fald een af dem kunne loade de fleste sider, og også virke med web-mail. Netbank er dog et åbent spørgsmål. Her er det min erfaring, at operativsystemer ældre end High Sierra ikke får lov. Og det gør Safari på High Sierra faktisk heller ikke, i hvert fald ikke hos min bank.


jeg har overvejet om vi kunne køben brugt mini Mac og slutte til og bruge den som harddisk . Kan man det?

Det vil nok være lettere at pille disken ud af iMac'en, sætte den i et billigt USB-kabinet, og så sætte den til den ny-indkøbte Mini. Men eftersom man kan købe en ekstern 4 TB 2.5'' Toshiba Canvio i Bilka for 999,- Kr., er det næppe besværet værd.

Spirituel Maskine

2789

354
PallMei (Skribent)
13. juni 2024 @ 10:44
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

jeg har overvejet om vi kunne køben brugt mini Mac og slutte til og bruge den som harddisk . Kan man det?

Det vil nok være lettere at pille disken ud af iMac'en, sætte den i et billigt USB-kabinet, og så sætte den til den ny-indkøbte Mini. Men eftersom man kan købe en ekstern 4 TB 2.5'' Toshiba Canvio i Bilka for 999,- Kr., er det næppe besværet værd.

Fra min tid som it-support, ved jeg at mange brugere kalder en stationær computer for harddisk. Så jeg læste det som at bruge iMac som skærm med en Mac Mini. 


4640

403
13. juni 2024 @ 12:33
FPU
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

jeg har overvejet om vi kunne køben brugt mini Mac og slutte til og bruge den som harddisk . Kan man det?

Det vil nok være lettere at pille disken ud af iMac'en, sætte den i et billigt USB-kabinet, og så sætte den til den ny-indkøbte Mini. Men eftersom man kan købe en ekstern 4 TB 2.5'' Toshiba Canvio i Bilka for 999,- Kr., er det næppe besværet værd.

Fra min tid som it-support, ved jeg at mange brugere kalder en stationær computer for harddisk. Så jeg læste det som at bruge iMac som skærm med en Mac Mini. 

Jeg tænkte faktisk på, om det mon var tilfældet, for det giver også mere mening. Men jeg holdt mig til teksten denne gang.

Spirituel Maskine

165

0
13. juni 2024 @ 17:27
Novice

Mit korte spørgsmål er: kan  jeg bruge en gammel iMac som skærm til en  genbrugs Mac mini? Min mand er forfærdelig glad for sin 27” skærm.

han bruger stor set kun hans Mac til mails og internet

gl.macbruger

2789

354
PallMei (Skribent)
13. juni 2024 @ 18:17
Bit kongen
rigmor Nielsen skrev:

Mit korte spørgsmål er: kan  jeg bruge en gammel iMac som skærm til en  genbrugs Mac mini? Min mand er forfærdelig glad for sin 27” skærm.

han bruger stor set kun hans Mac til mails og internet

Det var også hvad jeg svarede på I min post. Men  teknisk.