xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
399
164
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
kan den opdaters ?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

269

4
13. maj 2024 @ 21:44
Juniormedlem

Hej

Jeg har min MBP 13 ,  mid 2012  med OSX 10.11.6.

Chrome vil ikke opdatere da det kræver mindst 10.13 eller nyere, plus sikkert ogsaa de andre browsere.

Bruger firefox som hovede browser med oplever at hjemmesider starter med at 'drille' tænker det kan være fordi det er en gl OSX.

Er der ingen muligheder overhovedet at opdatere styresystemet ? 

Min mac fejler ingen ting ellers og det gør ondt helt ned i stortaaen at skulel tvinges til at købe en ny eller nyere bare fordi den ikke kan opdatertes;

mvh

anders

16
7
  699

2892

399
PallMei (Skribent)
13. maj 2024 @ 22:09
Bit kongen
anders sorensen skrev:

Hej

Jeg har min MBP 13 ,  mid 2012  med OSX 10.11.6.

Chrome vil ikke opdatere da det kræver mindst 10.13 eller nyere, plus sikkert ogsaa de andre browsere.

Bruger firefox som hovede browser med oplever at hjemmesider starter med at 'drille' tænker det kan være fordi det er en gl OSX.

Er der ingen muligheder overhovedet at opdatere styresystemet ? 

Min mac fejler ingen ting ellers og det gør ondt helt ned i stortaaen at skulel tvinges til at købe en ny eller nyere bare fordi den ikke kan opdatertes;

mvh

anders

Jo, med Open Core Legacy patcher, kan du installere nyere version end apple understøtter. Faktisk op til aller nyeste. Jeg har testet det på en 11” 2014 MBA, som jeg har installeret Ventura. Desværre drillede det med den tredjepart NVME ssd der var i, men med den originale 512GB SSD virker det. 

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/ 

Prøv at finde nogle erfaringer med din model. Den kræver legacy metal drivere og jeg ved ikke hvor godt det virker. 

269

4
14. maj 2024 @ 15:05
Juniormedlem

hej

ok tak for det.

jeg troede ikke det var muligt faktisk :)

har saa efter deit svar søgt paa YT og Google og der er andre osm ogsaa viser hvordan man manuelt kan opreteret til en nyere version,

saa det hele maa jeg lige sætte mig ned og i ro og mag se paa

takker

mvh

anders

2892

399
PallMei (Skribent)
14. maj 2024 @ 16:25
Bit kongen

Jeg skrev Ventura, men mente Sonoma, som jo er nyeste 😎. Tøver dog lige med at opdatere til den der kom igår, til jeg har set folks erfaringer

76

1
18. maj 2024 @ 01:29
Novice

Jeg har lige opdateret min 11.3 til Sonoma 14.5. Synes jeg har prøvet det meste - ingen fejl. Så min anbefaling er at man kan opgradere 11.3 og nyere....

2892

399
PallMei (Skribent)
18. maj 2024 @ 08:44
Bit kongen
Poul A skrev:

Jeg har lige opdateret min 11.3 til Sonoma 14.5. Synes jeg har prøvet det meste - ingen fejl. Så min anbefaling er at man kan opgradere 11.3 og nyere....

Godt, jeg har sat den i gang med opdatering.

2892

399
PallMei (Skribent)
18. maj 2024 @ 09:58
Bit kongen
PallMei skrev:
Poul A skrev:

Godt, jeg har sat den i gang med opdatering.

Nu er den opdateret, men travlt med indeksering. Pga. Open Core Patcher er det ikke kun en inkremental opdatering der hentes, men den fulde installer. Havde også lidt problemer med at logge ind. Der var beach ball ved hver tastetryk. Men tastede koden og gav fred og var inde da jeg returnerede. Derefter bad Open Core Patcher selv om at patche. Den fik dog gemt sig bag andre vinduer undervejs, ikke at det kan snyde mig 😎. Skriver i øvrigt denne post på den..

269

4
19. november 2024 @ 22:06
Juniormedlem

hej

en opdatering, langt om længe tog jeg mig sammen til at prøve at opdatere OS X  fra El Capitan paa min Mid 2012 13" mbp.

det lykkedes mig at faa macOS Ventura paa den via OpenCore-Patcher.

skønt at kunne opdatere mine forskellige browsere da hjemmesider begyndte at drille men nu køre det.

jeg slukker ikke min mbp men lukker laaget i og den gaar i sleep, før kunne det tage 3-5 min før jeg kunne indtaste kodeord og aabne, nu tager den nok 10 sec;;; skønt.

Jeg har et par spørgsmaal,

1: Photos appen tog sin tid med at opdatere og faa mine fotos frem igen men der er noget i bunden som bliver ved og ved, ved I hvad det er ?
2: Kan jeg slette OpenCore-Patcher ?

Takker

mvh

anders

2892

399
PallMei (Skribent)
19. november 2024 @ 22:13
Bit kongen
anders sorensen skrev:

hej

en opdatering, langt om længe tog jeg mig sammen til at prøve at opdatere OS X  fra El Capitan paa min Mid 2012 13" mbp.

det lykkedes mig at faa macOS Ventura paa den via OpenCore-Patcher.

skønt at kunne opdatere mine forskellige browsere da hjemmesider begyndte at drille men nu køre det.

jeg slukker ikke min mbp men lukker laaget i og den gaar i sleep, før kunne det tage 3-5 min før jeg kunne indtaste kodeord og aabne, nu tager den nok 10 sec;;; skønt.

Jeg har et par spørgsmaal,

1: Photos appen tog sin tid med at opdatere og faa mine fotos frem igen men der er noget i bunden som bliver ved og ved, ved I hvad det er ?
2: Kan jeg slette OpenCore-Patcher ?

Takker

mvh

anders

Godt det lykkedes at opdatere og du har positive erfaringer.

1. Kan ikke svare mht. fotos. Men det tager langt tid for den at analysere.

2. Nej, Lad være med at slette OpenCore-Patcher.  

269

4
19. november 2024 @ 22:19
Juniormedlem

hej

ok takker :)

839

10
20. november 2024 @ 08:35
Veteran

Hejsa - følger lidt med i denne tråd.

Jeg har en  iMac fra 2011 27" - med Mac OS High Sierra 10.13.6 - og tænker også at jeg vil forsøge mig - istedet for at skulle ud og købe en ny.

Kan man "uninstalle" legacy patcher - hvis nu det ikke virker helt som man ønsker ?

Stig Bindner

839

10
20. november 2024 @ 08:52
Veteran

Hvis jeg skal installere Legacy patcher, kan jeg se, at den beder mig vælge mellem 3 forskellige link:

- non-Metal GPU (macOS 11+)(opens new window)
- USB 1.1 (macOS 13+)(opens new window)
- Recommend upgrading to Metal GPU

Hvilken mener i jeg skal vælge, min er fra mid 2011, med OS 10.13.6 ?

Stig Bindner

2892

399
PallMei (Skribent)
20. november 2024 @ 08:56
Bit kongen
Stig Bindner skrev:

Hejsa - følger lidt med i denne tråd.

Jeg har en  iMac fra 2011 27" - med Mac OS High Sierra 10.13.6 - og tænker også at jeg vil forsøge mig - istedet for at skulle ud og købe en ny.

Kan man "uninstalle" legacy patcher - hvis nu det ikke virker helt som man ønsker ?

Så er du nødt til at installere en understøttet macOS version. Det der længe afholdt mig fra at prøve med min late 2009 var manglende metal (grafik-acceleration) understøttelse til mit grafikkort. Men ud fra:

https://github.com/dortania/OpenCore-Legacy-Patcher/issues/108

via

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/MODELS.html#imac 

Ser der ud til at være sket fremskridt. Desværre er min maskine ikke længere funktionsdygtig, så kan ikke teste. 

Hvert fald vil jeg sikre mig at have backup først.

Men i ovennævnte link kan du også se, at der en USB 1.1 ting, du skal være opmærksom på:

https://github.com/dortania/OpenCore-Legacy-Patcher/issues/1021

839

10
20. november 2024 @ 09:28
Veteran

Den version jeg har Mac OS High Sierra 10.13.6 - er den seneste som jeg kan opdatere til.

Kan du forsøge at skitsere hvad du mener jeg skal gøre, og i hvilken rækkefølge ?

Stig Bindner

2892

399
PallMei (Skribent)
20. november 2024 @ 10:28
Bit kongen
Stig Bindner skrev:

Den version jeg har Mac OS High Sierra 10.13.6 - er den seneste som jeg kan opdatere til.

Kan du forsøge at skitsere hvad du mener jeg skal gøre, og i hvilken rækkefølge ?

Tag en timemachine backup og ellers følg vejledningen fra en ende af:

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/ 

Det der er mest forvirrende er boot, hvor det er vigtig at vælge OCLPs boot drev.

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/BOOT.html

269

4
20. november 2024 @ 12:24
Juniormedlem

2892

399
PallMei (Skribent)
20. november 2024 @ 14:48
Bit kongen
anders sorensen skrev:

jeg fulgte denne YT video https://www.youtube.com/watch?v=D8djeFJ1czU&t=24s