xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
400
164
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Time Machine .... om igen :-(
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

553

11
13. oktober 2023 @ 18:00
Kaptajn

Jeg er skudt i hovedet, men forsøger at følge med.

Da jeg i sin tid købte en anden brugt iMac, var det med den bagtanke at tage det i små skridt. Det er kun delvist lykkedes :-(

Sagen er at der åbenbart er tre maskiner på min harddisk. Jeg vedlægger billede af de tre, men det er vigtigt at jeg får Time Machine til at fungere først!

Towle
  20
1
  890

2892

400
PallMei (Skribent)
13. oktober 2023 @ 20:52
Bit kongen

2 af billederne er ens, så vidt jeg kan se kan. 

• Ny iMac er et helikopter perspektiv med forskellige tilslutning (så vidt jeg husker for skriver dette fra iPad). Netværk, hardiske etc.
  • Macintosh HD er roden af dit system drev
  • Kurthansen er din brugermappe og ligger som du kan under /Brugere mappen på dit systemdrev

Med andre ord, der er samme Kurthansen mappe du ser på alle 3. Det er bare rodpunktet der er forskellig. 

553

11
14. oktober 2023 @ 13:56
Kaptajn
PallMei skrev:

• Ny iMac er et helikopter perspektiv med forskellige tilslutning (så vidt jeg husker for skriver dette fra iPad). Netværk, hardiske etc.
  • Kurthansen er din brugermappe og ligger som du kan under /Brugere mappen på dit systemdrev

Med andre ord, der er samme Kurthansen mappe du ser på alle 3. Det er bare rodpunktet der er forskellig. 

Det forstår jeg ikke helt, men lad nu det være foreløbigt. Nu skal jeg først have Time Machine til at fungere. Indholdet ser således ud:

o.s.v.

Towle

2892

400
PallMei (Skribent)
14. oktober 2023 @ 14:37
Bit kongen
Towle skrev:
PallMei skrev:

Det forstår jeg ikke helt, men lad nu det være foreløbigt. Nu skal jeg først have Time Machine til at fungere. Indholdet ser således ud:

o.s.v.

Brug overførselassistent hvis du vil gendanne mere end plukke nogle enkelte filer fra timemachine.

553

11
14. oktober 2023 @ 15:50
Kaptajn

Ok, så meget forstår jeg, men hvordan ændrer jeg indholdet?

Towle

2892

400
PallMei (Skribent)
14. oktober 2023 @ 16:07
Bit kongen
Towle skrev:

Ok, så meget forstår jeg, men hvordan ændrer jeg indholdet?

Jeg forstår ikke hvad du forsøger og hvad problemet er. Vil du ændre indholdet af din timemachine backup? Det skal du holde fingrene fra og overlade til timemachine.

553

11
15. oktober 2023 @ 09:03
Kaptajn

Jow, men det er selve indholdet af back-up'en jeg mener.  Altså indholdet af back-up'en er nedenstående og det passer jo ikke med det du skrev tidligere i tråden - at Macintosh HD er roden af mit drev.

Towle

2892

400
PallMei (Skribent)
15. oktober 2023 @ 09:07
Bit kongen
Towle skrev:

Jow, men det er selve indholdet af back-up'en jeg mener.  Altså indholdet af back-up'en er nedenstående og det passer jo ikke med det du skrev tidligere i tråden - at Macintosh HD er roden af mit drev.

Kan du ikke skrive helt eksplicit hvad der er forkert og hvad problemet er. 

553

11
15. oktober 2023 @ 13:01
Kaptajn

Hmmm, måske er det bare i mit hoved det ser forkert ud. Men udklippet viser Macintosh HD og brugernavnet kurthansen. Hvad har jeg misforstået?

Towle

2892

400
PallMei (Skribent)
15. oktober 2023 @ 13:30
Bit kongen
Towle skrev:

Hmmm, måske er det bare i mit hoved det ser forkert ud. Men udklippet viser Macintosh HD og brugernavnet kurthansen. Hvad har jeg misforstået?

Det er tror jeg. Der er så vidt jeg kan ikke se noget galt

*Der en dato og tid mappe for hver gang timemachine har kørt. Det ser ud som om de indeholder alle filer, men uændrede filer peger faktisk til tidligere kopi for ikke at spilde plads.

553

11
16. oktober 2023 @ 08:55
Kaptajn

Jo, men på den gamle (jeg skiftede for ca. 1/2 år siden) var strukturen på Time Machine fuldstændig magen til harddisken. Nu er det jo fuldstændig uoverskueligt; den kører på MacOS Catalina.

Og så har jeg slet ikke fortalt at "den nye" er usædvanligt langsom. Den kan holde pauser i flere minutter.

Towle

2892

400
PallMei (Skribent)
16. oktober 2023 @ 19:25
Bit kongen
Towle skrev:

Jo, men på den gamle (jeg skiftede for ca. 1/2 år siden) var strukturen på Time Machine fuldstændig magen til harddisken. Nu er det jo fuldstændig uoverskueligt; den kører på MacOS Catalina.

Det er da ikke uoverskueligt og det er også magen til harddisken. I øvrigt at kan du gendanne filer ved at starte machine, mens du står i den ønskede mapp i finder og så gå tilbage i tiden.

Og så har jeg slet ikke fortalt at "den nye" er usædvanligt langsom. Den kan holde pauser i flere minutter.

Det kan der være mange grunde. Behøver ikke at være relateret til timemachine.

553

11
17. oktober 2023 @ 10:54
Kaptajn

Jeg tror vi taler om to forskellige ting. Her er indholdet af Time Machine drevet i både klappet og udklappet tilstand:

Towle

2892

400
PallMei (Skribent)
17. oktober 2023 @ 11:29
Bit kongen
Towle skrev:

Jeg tror vi taler om to forskellige ting. Her er indholdet af Time Machine drevet i både klappet og udklappet tilstand:

Jeg tror det der forvirre dig er APFS. Hvis du kigger i diskværktøj og trykker cmd+2 for at se alt i indholdsoversigten, så vil du opdage at det faktisk forholder sig som i timemachine, men at finder skjuler det for dig og fletter indholdet af Macintosh HD og Macintosh HD - data, så de fremstår som samme enhed. Apple har splittet det op ad sikkerhedsgrunde, da Macintosh HD er skrive beskyttet.

Du kan læse om dem her;

https://support.apple.com/da-dk/guide/security/seca6147599e/web 

“Macintosh HD” = Systemenhed

Systemenhed: Indeholder følgende:

• Alle de arkiver, der er nødvendige for at starte Mac

• Alle apps, som er installeret uden ændringer af macOS (apps, der plejede at være i mappen /Apps, findes nu i /System/Apps)

Bemærk: Som standard er der ingen proces, der kan skrive til systemenheden – heller ikke Apple-systemprocesser.

“Macintosh HD - data” = Dataenhed

• Dataenhed: Indeholder data, der sandsynligvis vil blive ændret, f.eks.:

• Alle data i brugerens mappe, herunder fotos, musik, videoer og dokumenter

• Apps, brugeren har installeret, herunder AppleScript og Automator-apps

• Specielle frameworks og dæmoner, der er installeret af brugeren, organisationen eller apps fra tredjeparter

• Andre placeringer, som brugeren ejer og kan skrive til, f.eks. /Apps, /Bibliotek, /Brugere, /Enheder, /usr/local, /private, /var og /tmp

Kan godt forstå du syntes det kan virke forvirende, når Apple skjuler det ved at almindelig brug. Men i timemachine backuppen vil alle dine egne data findes på Macintosh HD - data. Du kan ignorere indholdet af Macintosh HD timemachine backup, da det er kun operativ system opdatering der kan ændre den.

553

11
18. oktober 2023 @ 16:27
Kaptajn
PallMei skrev:

Jeg tror det der forvirre dig er APFS. Hvis du kigger i diskværktøj og trykker cmd+2 for at se alt i indholdsoversigten, så vil du opdage at det faktisk forholder sig som i timemachine, men at finder skjuler det for dig og fletter indholdet af Macintosh HD og Macintosh HD - data, så de fremstår som samme enhed. Apple har splittet det op ad sikkerhedsgrunde, da Macintosh HD er skrive beskyttet.

Du kan læse om dem her;

https://support.apple.com/da-dk/guide/security/seca6147599e/web 

“Macintosh HD” = Systemenhed

Jeg kan ikke se at det hjælper at trykke cmd+2 (som i øvrigt er under de faste indstillinger). Forklar venligst hvordan og hvorledes på letforståeligt dansk.

Hos mig kan jeg altså ikke se at der er nogen som helst lighed med neget som helst.

Towle

2892

400
PallMei (Skribent)
18. oktober 2023 @ 17:28
Bit kongen
Towle skrev:

Jeg kan ikke se at det hjælper at trykke cmd+2 (som i øvrigt er under de faste indstillinger). Forklar venligst hvordan og hvorledes på letforståeligt dansk.

Hos mig kan jeg altså ikke se at der er nogen som helst lighed med neget som helst.

Nej det har du ret i, det var fordi jeg svarede fra iPad og i andre sammenhænge snyder diskværktøj ved ikke at vise alt,

Men I det her tilfælde skal den køres fra kommando linie og du vil bare blive endnu mere forvirret, fordi den tager det hele med fra tidligere link:

I min oversigt er det disk3s1 og disk3s3 (tør ikke sige hvorfor disk3s2 mangler), som finder blander og viser som samme drev, selv om det faktisk er 2 beholdere.

553

11
19. oktober 2023 @ 07:37
Kaptajn

Fisk :-(     Pas :-(

Towle

1641

24
24. oktober 2023 @ 15:43
Stormogul

Tror sgu du har drukket af natpotten.. 😂😂

Once you go Mac - You'll never go back..!

1641

24
24. oktober 2023 @ 15:43
Stormogul

DP 😪

Once you go Mac - You'll never go back..!

553

11
10. november 2023 @ 13:32
Kaptajn

Hvad betyder DP?

Towle

2892

400
PallMei (Skribent)
10. november 2023 @ 13:59
Bit kongen
Towle skrev: