xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
400
164
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Alle mapper og filer væk på Skrivebordet
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

30

0
09. oktober 2023 @ 15:47
Let øvet

Panik i stuen!

Jeg har lige opdateret til Sonoma 14.0, og nu er ALLE mine mapper + dokumenter væk fra mit skrivebord. Går jeg ud i Finder og klikker ind på Skrivebord er de der heller ikke.

Kan ligeledes heller ikke overføre et dokument til Skrivebordet - det forsvinder bare (det samme sker hvis jeg vil oprette en mappe).

Jeg har selvfølgelig ikke lavet en sikkerhedskopiering før jeg opdaterede.

Er jeg på røven, eller gemmer mine mapper / dokumenter sig et sted?

16
2
  1315

4696

420
09. oktober 2023 @ 17:44
FPU

Det lyder godt nok mystisk, men også typisk Apple, efter at Steve Jobs slap håndtaget.

Hvis du kan huske, hvad en af dine mapper (eller en af filerne i dem) hedder, så prøv at søge på den i Finder (Kommando-F).

Nu bliver det godt nok lidt kompliceret, men altså:

Når en søgning har givet mindst eet hit, vises stien hen til filen nederst i vinduet med søgeresultater.

Hvis hvis du slår "Toolbar" fra (Kommando-Alt-T) i vinduet med søgeresultater og dobbeltklikker på mappen umiddelbart før den fundne mappe eller fil, vil denne mappe åbne i et separat vindue. Hvis du laver samme nummer med Toolbar slået til, vil den bruge vinduet med søgeresultater i stedet for, og så skal man til at klikke tilbage, hvis man vil tilbage til den oprindelige søgning, hvilket let kan blive noget rod.

Vindue med søgeresultater på "opskrift". Bemærk, at Toolbar er slået fra. Stien hen til opskriften på oksekødsuppe (Namme-nam!) kan ses for neden i vinduet:

Her har jeg dobbeltklikket på mappen "Madopskrifter" nede i  stien, hvilket har åbnet mappen i Finder:

Det kan man faktisk også i mange dokumenter, i hvert fald Apple's egne som f.eks. TextEdit:

Hvis du ikke kan finde nogen af dine forsvundne mapper/filer fra skrivebordet på den her måde, må installeren have zappet dem under installationen, men du burde kunne klikke dig ind i din TM-backup og plukke dem manuelt ved at trække dem over på skrivebordet.

Men husk lige først at tjekke den mappe, der hedder "Desktop" (Skrivebord) i din brugermappe [DitNavn], for det er reelt her, at filerne ligger, ikke ude på selve skrivebordet. Det gjorde de kun til og med Mac OS 9.

Go' jagt.

Spirituel Maskine

30

0
10. oktober 2023 @ 00:32
Let øvet

Hej Tonny

Først og fremmest; 1000 tak for din meget udførlige forklaring - det er virkelig pænt af dig at tage dig tid til det.
Jeg har nu gjort præcis som du skriver, og jeg kan faktisk godt finde dokumenterne / mapperne (dem hvis navne jeg kan huske at søge på) gennem Kommando-F.

MEN - når jeg så trykker på "hovedstien" neders (ICloud Drive), og derefter trykker på Skrivebordet, så er det "tomt" - virkelig besynderligt.

MEN - jeg kan tilgå mit Skrivebord gennem Arkiver på min iPhone - og der har jeg så delt alle mapper / dokumenter ind i min Dropbox - så reelt har jeg dem nu liggende i Dropbox (så de er "reddet").
Men det er VIRKELIG mærkeligt, at jeg hver gang jeg "trækker" noget ud på mit "Skrivebord" ELLER laver en mappe på mit "Skrivebord", så forsvinder filen / mappen efter 2-3 sekunder.

Kan man egentlig downgrade til det forrige MacOS, og så regne med, at det hele er som før (jeg beklager min totale mangel på viden - derfor mine måske tåbelige spørgsmål)?

Iøvrigt; i min mappe "carstenfriis" i "Brugere" findes der slet ikke en mappe der hedder "Skrivebord" / "Desktop"

TAK  FOR DIN STORE HJÆLP

8661

210
10. oktober 2023 @ 08:16
Poseidon

Hvor sender den dig hen, hvis du i Finder vælger Gå-menuen --> Skrivebord? Og kan du der se dine filer?

Du kan eventuelt prøve at slå Skrivebords synkronisering fra i iCloud indstillingerne, og så slå det til igen.

Du kan sagtens downgrade til en tidligere macOS hvis du vil, og det er helt normalt at der ikke er en Skrivebordsmappe i din brugermappe mere.

Der var engang en Mac...

4696

420
10. oktober 2023 @ 09:08
FPU
David Munch skrev:

Hvor sender den dig hen, hvis du i Finder vælger Gå-menuen --> Skrivebord? Og kan du der se dine filer?

Du kan eventuelt prøve at slå Skrivebords synkronisering fra i iCloud indstillingerne, og så slå det til igen.

Du kan sagtens downgrade til en tidligere macOS hvis du vil, og det er helt normalt at der ikke er en Skrivebordsmappe i din brugermappe mere.

Nå, er Desktop-mappen nu også flyttet et hemmeligt sted hen?

Apple VIL så gerne gøre tingene enklere for brugeren, men en bivirkning er, at det gør det sværere at finde og rette fejl, når de opstår. Suk.

Spirituel Maskine

2892

400
PallMei (Skribent)
10. oktober 2023 @ 10:58
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:
David Munch skrev:

Nå, er Desktop-mappen nu også flyttet et hemmeligt sted hen?

Apple VIL så gerne gøre tingene enklere for brugeren, men en bivirkning er, at det gør det sværere at finde og rette fejl, når de opstår. Suk.

Den er der, men den er skjult.

30

0
10. oktober 2023 @ 13:37
Let øvet

Hej David.

Nej, jeg kan ikke se mine filer, hvis jeg gør som du skriver: Finder vælger Gå-menuen --> Skrivebord? - det er helt TOMT.

OG - mit skrivebord er også tomt i ICloud Drive.

MEN - når jeg logger ind på min ICloud (altså på selve min side ude i cyberspace), og der trykker på "Desktop", så ligger mine filer der.

EDIT: Nu fandt jeg ICloud indstillingerne og prøvede at slå synkronisering af "Skrivebordet" fra og derefter til igen - det hjalp heller ikke.

Når jeg ikke bruger TM (og dermed ikke har en sikkerhedskopi), er det så klogt at downgrade? Og - i givet fald jeg downgrader - så tænker jeg bare at bruge metoden med "recovery-mode"; det er vel ok?

Men virkelig irriterende at jeg hverken kan trække filer til eller oprette mapper på skrivebordet - alt forsvinder bare efter et par sekunder.

Tak for hjælpen, David og Tonny.

30

0
10. oktober 2023 @ 14:16
Let øvet

Hej PallMei

Kan du fortælle mig, hvordan jeg finder den, og får den ført tilbage til "Huset"?

2892

400
PallMei (Skribent)
10. oktober 2023 @ 14:43
Bit kongen
Carsten Friis skrev:

Hej PallMei

Kan du fortælle mig, hvordan jeg finder den, og får den ført tilbage til "Huset"?

Som skrevet er den allerede under huset. Du kan se skjulte filer og mapper ved at trykke cmd+shift+punktum i finder. men Apple vil gerne have du har den i indholdsoversigt. Du kan tjekke i finders indstillinger ved at trykke cmd+komma.

Inden du restore til noget, syntes jeg du skal prøve at logge helt ud af icloud i systemindstillinger og ind igen og så sørge for at den synkronisere Skrivebord og dokumenter.  

180

6
10. oktober 2023 @ 15:21
Novice

Et tillægsspørgsmål.

Min mappe "desktop" som ligger i "huset" fremstår når jeg trykker vis info som låst.

Skal den det - eller skal jeg bare låse den op?

vh

Kim

Kim Hansen

2892

400
PallMei (Skribent)
10. oktober 2023 @ 17:58
Bit kongen
Kimball skrev:

Et tillægsspørgsmål.

Min mappe "desktop" som ligger i "huset" fremstår når jeg trykker vis info som låst.

Skal den det - eller skal jeg bare låse den op?

vh

Kim

Hvordan fremstår den som låst?

Nu sidder jeg lige på en Sonoma maskine og der er det meget begrænset med info når det reelt er en iCloud mappe den peger på.

30

0
10. oktober 2023 @ 18:14
Let øvet

Hej PallMei

JUBIIIIIII - det lykkedes. Jeg gjorde som du skrev; loggede helt ud af ICloud og ind igen, og bum - så lå alle filerne igen på skrivebordet OG jeg kan oprette nye mapper der ikke forsvinder.

Tusind tak, det er simpelthen virkelig en lettelse og STOR hjælp - det er altså fantastisk, når man kan få så meget kvalificeret hjælp herinde.

God aften til jer alle - og TAK.

180

6
10. oktober 2023 @ 19:43
Novice

Sådan ser min mappe ud i vis info:

Kim Hansen

180

6
10. oktober 2023 @ 20:01
Novice

Så lige det er henvisningen jeg satte ind.

Min mappe ser ud som din - beklager.

Kim Hansen

4696

420
10. oktober 2023 @ 21:34
FPU
Carsten Friis skrev:

Hej PallMei

JUBIIIIIII - det lykkedes. Jeg gjorde som du skrev; loggede helt ud af ICloud og ind igen, og bum - så lå alle filerne igen på skrivebordet OG jeg kan oprette nye mapper der ikke forsvinder.

Tusind tak, det er simpelthen virkelig en lettelse og STOR hjælp - det er altså fantastisk, når man kan få så meget kvalificeret hjælp herinde.

Macintosh er nemt, og Macnyt gør det nemt, når det ikke er det. ;0)

Spirituel Maskine

2892

400
PallMei (Skribent)
11. oktober 2023 @ 06:29
Bit kongen
Kimball skrev:

Så lige det er henvisningen jeg satte ind.

Min mappe ser ud som din - beklager.

Ja, det ser ud til at være en dropbox ting. Det er sikkert rigtigt, men har ikke selv dropbox installeret længere (deres begrænsninger med antal gratis enheder, gjorde den for begrænset til mit behov).

2892

400
PallMei (Skribent)
11. oktober 2023 @ 06:33
Bit kongen
Carsten Friis skrev:

Hej PallMei

Er Jeg glad for at høre. Ja nogle gange er icloud gået så meget i baglås at log ud/ind er nemmeste løsning. Det er heldigvis sjældnere og sjældnere :-).