Efter 14 Sonoma kører min Time Machine helt skørt. Hver time (som den er sat til) kopiere den min. 1GB, og den arbejder stort set til næste kørsel - og der er næsten ingen ændringer på maskinen - alle mine arkiver er på externe HD-er og sikkerhedskopieres på anden vis, altså ikke via TM, så ændringer er kun i programmer og i styresystem. Eksempelvis lige nu viser TM følgende billed, og sådan har det set ud de sidste ~15min - altså samme %, tilgængelig, minutter og kopieret, en "låst" oplysning, men disken "klikker" på livet løs. Langt om længe går den i "rydder op" og stopper så. Om en time samme mønster. Hvad sker der?.
Så er den startet igen - og nu har det set sådan ud i ~20min.
Inden opdatering til 14 Sonoma hed min hard disk ”OS 10.14 Mojave”. Ved de mellemliggende opdateringer har jeg ikke ændret navnet, først da jeg opdaterede til Sonoma. Her omdøbte jeg HD-en til ”OS 14 Sonoma”. Derved blev HD-en opdelt som vist fra Diskværktøj. Jeg mener ikke der var opdeling af HD-en tidligere, kun en ”OS 10.14 Mojave”. Det er så nok det, der forvirre Time Machine. Alt andet på maskinen virker upåklageligt, kun TM virker underlig. Trods det, at der stort set ikke er ændringer på min HD, kopierer TM ca. 1,5 - 2,0 GB ved hver kørsel - og TM arbejder godt en time hver gang.
Bør jeg slette TM og starte på en frisk - som sagt er der kun programmer og styresystem på TM, så jeg tør godt. Har i øvrigt ikke haft brug for TM de sidste par år. Jeg kører derudover CCC ca. en gang pr. måned.
At HD-en er blevet opdelt efter navneskiftet, betyder tilsyneladende intet i f.t. den daglige brug. Det med TM betyder i praksis kun, at jeg skal høre på TMs ”klikken” - kan selvfølgelig bare sætte TM til en gang ugentligt i s.f. time.
Kommentarer og råd modtages med tak.
Den opdeling af harddisken er ikke ny. Den er brugt af de tidligere versioner også. Apple vil gerne skjule det over for både brugere og apps (så de fungerer som før). Det er nok mere at du valgt at vise alt i diskværktøj (CMD+2 vs CMD+1).
Er enig i du skal prøve at starte en frisk backup, hvis historikken ikke er vigtig.
Ny TM er sat igang.
Tilbagemelding. Alt virker meget mere normalt nu, så det var en ny TM - og hvorfor det blev nødvendigt er uvist, men pyt, intet mistet. Tak for svar.
MichaelCorfitsen skrev:Tilbagemelding. Alt virker meget mere normalt nu, så det var en ny TM - og hvorfor det blev nødvendigt er uvist, men pyt, intet mistet. Tak for svar.
Ind imellem er det bare nødvendigt. Nogen gange siger timemachine det endog direkte.