xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
436
188
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Vi taler ordenligt til hinanden (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Alle disse uønskede mails (dagens brok).
Kategori: Vi taler ordenligt til hinanden (Ordet er frit)

510

24
02. august 2023 @ 13:55
Kaptajn

Der kommer flere og flere underlige og totalt irrelevante mails i min postkasse. En tanke om, hvorledes dette måske kunne undgås er:

Et ”Firma” sender mail til min mailadresse – xx @stofanet.dk - og stofanet.dk leverer til min postkasse. Jeg ser den uønskede mail første gang, og kan i mit mailprogram give besked til stofanet.dk om, at jeg ikke ønsker at modtage post fra denne afsender – a la ”bloker kontakt.

Herefter vil stofanet.dk næste gang ”Firma” forsøger at sende en mail til mig, automatisk returnere mailen til ”Firma” med oplysning om, at modtager ”nægter at modtage” – altså helt udenom mig, og således køre i ”ring” for ”Firma”.Det kræver naturligvis, at mailprogram og udbyder giver denne mulighed / kan tale sammen, men det kan vel ikke være helt umulig.

7
2
  730

1157

134
02. august 2023 @ 14:56
Stormogul

det er ikke sådan elektronisk mail system fungere...

system er designet for mange årtier siden, hvor internet ikke var udbredt og befolkningen har ikke haft adgang til det. elektronisk mail har vokset i popularitet med tiden, og man har udbygget systemet -- men aldrig omdesignet det.

så systemet er bygget med en hel masse "tilføjelser" og tiltag der er med til at gøre den relativ i den evig voksende behov. 

jeg forstå hvad du forsøger, men stofanet (mail server hos stofa) sender ikke mail til dig. den levere mail sendt til dig. det er dens opgave. den levere mange mails i løbet af dagen, og det sker helt automatisk. dens procesgang er lidt ala nedenstående ... 

- modtager mail "firma" til "bruger"
-- tjekker om afsender server har ret at sende på vegne af "firma".
-- tjekker om server kan sende krypteret eller ej og indstiller modtagelse efter det.
-- tjekker om modtager findes i kartoteket, hvis ja, så bliver beskeden leveret. hvis ej, så afvises mail.

det er grundlæggende process. denne process kan så udbygges med andre tiltag, så som spamfilter og mere sikkerhed og flere kontroller af forskellige arter der kan bruges til at verificere afsender eller indhold af beskeden.

for at dit "tiltag" skal kunne lade sig gøre, så skal stofa have en database af hvad den enkelte bruger har af lyster og kontrollere det ved hver mail sendt til mail serveren. stofanet er gratis tjeneste (ja du betaler for internet, så ikke helt gratis, men det er det i bund og grund), så de vil kræve de skal købe en kraftig server der skal kunne lagre dine præferencer. og så skal der også udbygges på klient fronten så brugere i klienten kan administrer deres præferencer. 

alt dette kræver en global enighed om en vis standard så det kan lade sig gøre. det er ikke noget jeg ser sker i nærmest fremtid. 

hvis du nu havde din egen mail server og eget domæne der kan modtage din mail, så vil du kunne indstille din mail server på den her måde som du beskriver. det vil koste dig ca 50kr/md (kan sikkert gøres endnu billigere) og en vis kendskab til driften af en mail server. jeg har faktisk min egen mail server og kan det du gerne vil have af stofanet. men det er kompliceret process der kræver forståelse af mail flow og muligheder/begrænsninger af mange forskellige systemer der er i direkte kontakt med hinanden ved modtagelse af sådan en mail besked. 

nihad.dk 

2214

49
02. august 2023 @ 17:13
ASCII jonglør

Jeg tror det nemmeste vil være blot at oprette en mail regel i din klient - hvis ikke der allerede findes den mulighed hos stofa - som så håndtere det du sætter det til at gøre - fx smid mail direkte i skraldespanden.

Og hvis ikke stofa har denne mulighed burde du kunne oprette en regel i din klient.

510

24
02. august 2023 @ 20:35
Kaptajn

Tak for svar - jeg var bare godt træt af disse mails, og ville så af med dagens brok. Jeg bruger naturligvis "Bloker kontakt" så de næste gang ryger direkte i papirkurv, men det bedste var naturligvis slet ikke at modtage disse mails 😀.

4872

472
02. august 2023 @ 22:01
FPU
MichaelCorfitsen skrev:

Tak for svar - jeg var bare godt træt af disse mails, og ville så af med dagens brok. Jeg bruger naturligvis "Bloker kontakt" så de næste gang ryger direkte i papirkurv, men det bedste var naturligvis slet ikke at modtage disse mails 😀.

Jaeh, joeh, men det svarer jo lidt til, at den, der sorterer dine breve inde på postcentralen, skal krydschecke med en liste, hver gang vedkommende har et brev til dig i hånden.

Nu er postsorteringen i København jo nedlagt, men jeg var postsorterer derinde i efteråret 2010. De fastansatte skulle kunne sortere mindst 700 små breve i timen for at opnå kvalifikationstillæg, d.v.s. tage dem op fra en gul postbakke, læse adressen og så lægge brevet ind på en hylde i en tre-fløjet reol med cirka 80 hylder. Og det ville jo være umuligt, hvis der skulle frasorteres uønskede breve.

Da jeg blev ansat i starten af september, fik jeg at vide, at vi afløsere aldrig ville nå så højt op, men da jeg testede mig selv i løbet af december, kunne jeg sortere 1300 små breve i timen, fordi jeg havde udviklet mit eget system til at memorere, hvilke gader der lå på hvilken hylde.

Spirituel Maskine

2434

188
03. august 2023 @ 08:13
ASCII jonglør
MichaelCorfitsen skrev:

Har selv gjort som Rene Larsen: lavet mailregler, der simpelthen sletter diverse uønskede mails.

Det tager lidt tid i starten, men det opvejes af, at man under opstart af Mail i programmets nederste venstre hjørne med udsøgt tilfredshed kan se, hvor mange indkommende spammails, der bliver ædt af min krokodille, idet de simpelthen forsvinder øjeblikkeligt. Og så vidt jeg kan se, må den krokodille efter mange års tro tjeneste være blevet mindst otte meter lang og temmelig fed.

*BØVS*

MacBook Air M2, 15.3” - iPhone 16e - Krokodille - “Nu?”

510

24
06. august 2023 @ 07:59
Kaptajn
Tonny Freimanis skrev:
MichaelCorfitsen skrev:

Jaeh, joeh, men det svarer jo lidt til, at den, der sorterer dine breve inde på postcentralen, skal krydschecke med en liste, hver gang vedkommende har et brev til dig i hånden.

Med de teknikker vi har i dag, skulle det være det mindste problem. Det er over 50 år siden vi satte mennesker på månen og fik dem tilbage igen - så lidt postsortering! 😀.

4872

472
06. august 2023 @ 08:23
FPU
MichaelCorfitsen skrev:
Tonny Freimanis skrev:
MichaelCorfitsen skrev:

Med de teknikker vi har i dag, skulle det være det mindste problem. Det er over 50 år siden vi satte mennesker på månen og fik dem tilbage igen - så lidt postsortering! 😀.

Da jeg var i Posten, havde de også en meget stor postsorteringsmaskine, som kunne sortere 100.000 små breve i timen, også dem med håndskrift, så naturligvis kan din ønskede process automatiseres.

Men som det fremgår af et par af indlæggene, ser det ud til at den automatisering skal foretages af dit e-mail program, ikke af din e-mail udbyder.

Jeg bruger selv Apple's mail, og jeg synes, at den er ret god til at fange, hvad der er spam, og derfra og til at programmere Mail til automatisk at slette spam'en er der tilsyneladende ikke så langt.

Jeg foretrækker dog manuel sletning for ikke at miste noget, som kunne være vigtigt. 

Spirituel Maskine