Er der nogen, der kender en måde, hvor man kan highlighte noder i en PDF-fil? Jeg kan finde masser af muligheder for at highlighte tekst - det kan man jo fx bare gøre i "billedfremviser".
Det mest fleksible er, hvis man kunne indsætte en figur, fx et rektangel, og så definere, at rektanglets farve skal dække den hvide baggrund, men ikke de sorte noder.
Det er stort set altid monokrone pdf-filer (d.v.s. sort-hvid filer), hvor jeg har brug for det.
Findes der et lille stykke software, der kan det?
Kører nyeste MacOS
Det kommer an på, hvordan PDF'en er blevet lavet.
Hvis man gemmer en tekst-fil som PDF, kan man sagtens kopiere al tekst fra den ind i en tekstbehandler og f.eks. lave rettelser, inden jeg så arkiverer som PDF igen; det har jeg gjort så sent som for et par dage siden.
Men hvis PDF'en er scannet som et billede á la en fotokopi, er der ikke noget at gøre. Med hensyn til tekst kan man så køre sådan en PDF igennem noget OCR med større eller mindre held, og det skulle undre mig, hvis der ikke også findes OCR node-software. Men det er næppe gratis.
Så vidt jeg lige kan gennemskue, består en standard PDF af et enkelt lag, så jeg tror ikke, at du kan ændre baggrundsfarven; her skal du have fat i det originale dokument.
Og endelig kan der også være tale om kopibeskyttelse af den pågældende melodi. Men jeg ved simpelt hen ikke, og det gælder for noder i en PDF, og om det overhovedet er teknisk muligt at kopibeskytte noder i en PDF, mens f.eks. lyrikken eller en vedlagt anekdote stadig kan kopieres eller trækkes ud via OCR.
Tak for input.
Jeg fik nok ikke formuleret mig helt klart. Det er ikke TEKST, jeg skal higlighte - det er noder. Som i dette eksempel.
Så jeg søger et stykke software, der kan indsætte et gult rektangel på en måde, så den dækker en hvid baggrund, men ikke det sorte "print". Uanset om der måtte være tale om tegning, tekst, grafik, scannet billede eller noget andet. Men alle de ting jeg kan google mig til går specifikt på at highlighte genkendelig tekst.
Jeg fandt ud af, at Pages langt hen ad vejen kan gøre det (det viste eksempel er lavet i Pages). Det er dog lidt besværligt at skulle lave et 7 siders Page-dokument, med én side fra PDF-filen på hver side.
Vedr. copyright, så er der tale om mine egne nodearrangementer, som jeg selv har skrevet i nodeskrivningsprogrammet "Finale", så der er ingen password og copyright-issues.
Hvad med simpelt hen et gult, gennemsigtigt rektangel (fx 25% opacity) i Billedfremviser? Det bruger jeg til tekst i pdf'er der ikke er lavet OCR på (så ingen genkendelig tekst). Det fungerer fint og ligner helt dit eksempel, bortset fra at det er med tekstblokke.
pianomartin skrev:Er der nogen, der kender en måde, hvor man kan highlighte noder i en PDF-fil? Jeg kan finde masser af muligheder for at highlighte tekst - det kan man jo fx bare gøre i "billedfremviser".
Det mest fleksible er, hvis man kunne indsætte en figur, fx et rektangel, og så definere, at rektanglets farve skal dække den hvide baggrund, men ikke de sorte noder.
Som Ulrik nævner, så kan du det i billedfremviser. Du skal bare skrue lidt på Opacitet og derfor vælge Vis farver... i farvedialog. Det dækker ganske vist også de sort noder, men ikke på en måde der gør dem ulæselige.
Nåh, på den måde. Jeg troede, at du ville trække noder ud af en pdf ligesom tekst, og så placere dem på en HiLitet baggrund. Der kan man bare se.
Der tror jeg så, at du bør prøve Damgårds forslag; det lyder dejligt simpelt og kræver ikke kommerciel software.