Man kan nu aktivere lossless og Dolby Atmos i indstillinger til Musik (iTunes).
Men jeg er lidt forvirret mht begreberne Spatial og Dolby Atmos. Går de to ting hånd i hånd?
Jeg havde lidt håbet på at kunne få en bredere soundstage og flere detaljer på mine Sennheiser cans med Spatial sound.
Og også havde jeg bildt migselv ind at Dolby Atmos alene muliggjorde, at man kunne dreje hoves mens lyden forblev det samme sted i det virtuelle rum. Altså lyden følger ikke længere hovedet når det drejes, men forbliver der hvor den oprindeligt var. Spatial skulle ikke være en del af det.
Dolby Atmos er muligheden for at få lyden til at lyde 'flerdimensionel' fra flere vinkler ud fra dit hardwaresetup, så du føler dig omsluttet af det. Apple Spatial Audio er softwareteknologien til rent faktisk at lave lyden så den kan lyde 'flerdimensionel' på et Dolby Atmos setup.
Okidoki. Spatial lyd kan ikke fungere uden Dolby Atmos, fordi det er en overbygning Dolby Atmos. Smart.
Så kan det være, at jeg skal ud og købe mig en Dolby Atmos kompatibel DAC i stedet for en almindelig stereo DAC.
Ufomekaniker skrev:Okidoki. Spatial lyd kan ikke fungere uden Dolby Atmos, fordi det er en overbygning Dolby Atmos. Smart.
Principielt set kan det godt, det kræver så bare en anden overbygning. Lidt a la vi har en skov af HDR formater, så kommer der sikkert også en skov af 3D audio formater gætter jeg på.