xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
3
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
434
187
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Kan ikke se billeder efter de er lagt på ekstern hdd
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

9

0
31. oktober 2020 @ 20:17
Nyt medlem

Hjælp

Jeg købte i dag en ekstern Seagate 2 TB hdd, da jeg er strandet på plads grundet foto.

Jeg kopierer mine billeder over på hdd, men kan nu ikke åbne dem, eller se dem på MacBook.

Jeg kan se filerne og størrelserne er korrekt på filerne😳

bh

Morten

3
0
  496

4872

471
31. oktober 2020 @ 21:32
FPU

Har du stadig originalerne? Hvis ja, er problemet ikke så stort.

Jeg tror, at du har fået problemer, fordi du ikke har omformateret disken til Mac-formatet Extended(Journaled). Det gør man i Diskværktøj.

Principielt burde det virke med en vilkårlig disk, da de som regel er formateret i Windows-formatet ExFat, som Mac'en umiddelbart kan læse fra og skrive til, eller sjældnere i NTFS, hvor det ikke er så lige ud ad landevejen.

Imidlertid kan der være små forskelle på de forskelle fabrikaters formatering, så det er altid en god idé at omformatere (initialisere) en ny disk, uanset om man skifter format på den, eller ej.

En anden måde at lave rod i den er at fjerne suffixet (.jpg) fra fil-navnet; så kan Mac'en ikke identificere, hvilket program den skal bruge til at åbne filen, og den vil ikke engang prøve at gætte. Jeg tror dog ikke, at det er problemet her, især ikke hvis du kan se billedernes thumbnails. Hvis ikonerne blot er grå firkanter med et bøjet hjørne, er der til gengæld en eller anden form for problem med filerne, for så kan Mac'en umiddelbart ikke genkende deres format.

Hvad sker der i øvrigt, hvis du kopierer tilfældige billeder tilbage på Mac'en? Kan du så åbne dem, og er de i givet fald intakte, altså viser de det samme som originalerne?

P.S. Bare for lige at skære det ud i pap: når man omformaterer en disk, slettes alt indhold, så du skal ikke omformatere din nye eksterne disk, hvis du kun har billederne liggende på den, for så forsvinder de godt og grundigt.

Spirituel Maskine

9

0
01. november 2020 @ 00:14
Nyt medlem

Problemet er løst, men var mere tricky.

Formateringen var korrekt.

De filer jeg skulle flytte, lå på min Mac, eller rettere, i iCloud.
Inden jeg flyttede dem, hentede jeg dem naturligvis ned. Flyttede dem og slettede dem fra min Mac (og dermed skyen)

Desværre viste det sig, at der var sket fejl i rigtig mange af filerne, da jeg hentede dem ned. Det havde jeg ikke opdaget, da filstørrelserne var korrekte!

Men da jeg slettede dem fra Mac'en, røg de også i iCloud.
Dog lykkedes det mig, at genskabe dem der, få dem genskabt på Mac'en og så forfra..... Noget rigtigt bøvl.

Tak for hjælpen

4872

471
01. november 2020 @ 11:05
FPU

Ah, OK, vidste ikke, at iCloud havde været med inde over.

Din historie er et tydeligt eksempel på, at der (endnu) ikke findes fejlfri metoder, selv på Mac-platformen.

Når der er tale om noget så personligt som egne fotos og andre dokumenter, SKAL man være 200% sikker på, at alt nu også blev kopieret over. Det er godt at høre, at det lykkedes for dig at genskabe billederne.

Jeg havde på et tidspunkt købt to ret billige 512 GB USB-sticks. Jeg var godt klar over, at de var langsomme (kun Class4), men de burde ellers have været OK, men når jeg kopierede ting over på dem, kom der kun ghost-ikoner, og filerne kunne ikke åbnes, selvom de fyldte, det de skulle. Problemet var det samme, uanset hvilket format jeg gav dem.

Jeg var dog så snedig, at jeg ikke slettede noget, før jeg havde dobbelttjekket, og jeg var senere så snedig, at jeg forærede dem bort (dog med en advarsel om brug på eget ansvar).

Spirituel Maskine