Hejsa.. overvejer at flytte alle 3.000 fra min iPhone til iMac og så tilbage-exportere kun de billeder jeg ønsker at have på iPhonen, mens jeg tager back up af resten på Imac.
Jeg kan vælge Arkiv og eksporter - men kan ikke finde min iPhone - hvad gør jeg forkert?
På forhånd tak og god aften, Finn.
Start Foto op på din iMac og så tilslut din iPhone og vælg importer alle billeder fra din iPhone.
Brug finder til at vælge hvilke billeder du vil have ligende på din iPhone.
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter |
Gorm's forslag med at bruge Foto vil virke, men personligt ville jeg ikke bruge Foto, i hvert fald ikke som eneste backup, fordi den lægger alle billeder plus en masse hjælpefiler, herunder udsnit af billeder til ansigtsgenkendelse, i een stor fil (container).
Man ganske vist kan navigere ind til enkeltbilleder ved at Ctrl-klikke på Foto biblioteks-filen og vælge "Vis indhold", men kommer man til at flytte elle slette noget derinde, bliver hele biblioteket korrupt, hvilket i øvrigt også kan ske "spontant".
Når jeg skal lave en backup af min Kamerarulle, bruger jeg ImageCapture i stedet for (jeg ved ikke lige, hvad den hedder på dansk), for den henter billederne over som enkeltfiler og lægger dem i en (af brugeren) specificeret mappe. Bagefter bliver de ne billeder kopieret over på et eksternt medie. Livrem og mundbind. :o)
Uanset hvilken (eller begge) metode(r) du bruger, vil jeg også opfordre dig til at have en backup af billederne på en ekstern disk eller stick, eftersom du har planer om at bortluge en del af dem fra din telefon.
Du skal i øvrigt lige være opmærksom på, at du ikke kan genetablere Kamerarulle på din telefon via Foto eller ImageCapture, så derfor vil jeg foreslå dig at starte med at lave en komplet iTunes/Finder backup af din iPhone, inden du begynder at fjerne billeder fra den. Just in case.
Hejsa. vil helt sikkert også lave backup både før og efter. Jeg er bare i tvivl om hvordan jeg får de ønskede billeder retur på iphone?
Som du selv skriver, starter du jo med at tage en fuld backup af hele telefonen.
På ældre OS X'er sker det jo via iTunes, mens det på de nyeste macOS tilsyneladende foregår via Finder, men det har jeg aldrig selv prøvet.
Hele den backup er krypteret, inkl. fil-navne, så der er ingen måde, hvorpå du kan identificere eller åbne enkeltfiler.
Hvis du kommer til at slette et billede fra Kamerarulle på din iPhone, er den eneste måde, du vist nok kan kopiere det tilbage igen, ved at gendanne din iPhone til den seneste sikkerhedskopi.
Hvis du derfor i mellemtiden har taget nye billeder/videoer eller har genneført en vigtig iMessage (eller SMS) tekst-samtale, som ikke bør slettes, er det enten/eller; du må enten ofre de billeder/videoer, som du kom til at slette fra Kamerarulle på din iPhone (men som jo stadig ligger på din Mac) eller de nye billeder/videoer og/eller tekst-samtalen.
Du kan dog tage screendumps af iMessage samtalen, som du så kan kopiere over på Mac'en via ImageCapture sammen med de nye billeder/videoer, men der er mig bekendt ingen måde ud over gendannelse til sidste sikkerhedskopi, som kan flytte billeder tilbage i Kamerarulle.
Håber, at det gav mening.
Så altså:
1. Fuld sikkerhedskopi (den krypterede) via iTunes eller Finder, alt efter hvor nyt dit Mac's OS er.
2. ImageCapture backup af Kamerarulle, som kopierer alle billeder og videoer over som ukrypterede enkeltfiler, som kan åbnes i hhv. Billedfremviser og Quicktime.
3. Manuel sletning af billeder i Kamerarulle på iPhone, INDEN du foretager dig noget andet vigtigt på den, f.eks. tager nye billeder/videoer eller fører en vigtig iMessage (eller SMS) samtale, som ikke må slettes.
4. Når du er færdig med at luge ud i Kamerarulle på din iPhone, bør du principielt lave en helt ny sikkerhedskopi i iTunes/Finder, så du slipper for at skulle gennemgå hele din iPhone's Kamerarulle een gang til, hvis du nu skulle få brug for at gendanne din iPhone af andre årsager.
Glædelig sortering.
Hej Tonny. Tusind tak for din fine beskrivelse. Nu ved jeg hvad jeg skal få efteråret til at gå med. 😀
Finn skrev:Hej Tonny. Tusind tak for din fine beskrivelse. Nu ved jeg hvad jeg skal få efteråret til at gå med. 😀
Selv tak. Var selv igennem noget tilsvarende i starten af september, fordi jeg uden at være klar over det var kommet til at slå HDR til, så kameraet mange gange lavede dobbelteksponeringer.
Jeg var derfor selv igennem de fire ovennævnte punkter, og det gik ret langsomt af to årsager:
1. iTunes i SnowLeo, som jeg stadig bruger til daglig, kan ikke se min iPhone 7, så jeg er nødt til at boote fra en ekstern disk med et nyere system på, før jeg kan lave en sikkerhedskopi af hele telefonen og derefter kopiere billeder og videoer over med ImageCapture.
2. For at finde ud af, hvilke af dubletterne jeg ville slette fra Kamerarulle, gennemså jeg dem først på den større skærm på min Mac og skrev fil-navnene ned. Problemet er så, at man kun kan se filnavne i Kamerarulle ved at lade, som om man vil uploade dem, så der skulle klikkes og svipes 4-5 gange for hvert billede for at finde fil-navnet frem og så enten slette billedet eller gå tilbage og swipe videre til næste billede.
Hele operationen tog en hel eftermiddag, selvom der var tale om færre end 100 billeder, men det blev godt til sidst.