xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
3
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
434
187
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)
macnyt  /  forum  /  emne
MacBook Pro 2017 mister forbindelsen til nettet
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)

217

11
04. november 2019 @ 19:57
Juniormedlem

Jeg er løbet ind i en udfordring jeg ikke lige selv kan løse...

Min 13" MacBook Pro 

er lige pludselig begyndt at smide internetforbindelsen. Eller det vil sige, den er stadig forbundet til netværket, men holder pludselig op med at loade web-indhold. I Safari/Chrome indlæser den ikke sider og i mail vises indholdet af mails ikke. Jeg kan sagtens pinge forskellige adresser. Jeg ar forsøgt, at ændre DNS fra min internetudbyders til Googles DNS, uden at det har hjulpet.

Det eneste der hjælper er en genstart af hele computeren. Og her skal det siges, at Finder bliver uresponsiv når jeg vælger genstart eller luk ned. Så det eneste jeg kan gøre, er en hård genstart.

Er der andre der kender noget til det?

Those aren't voices in your head - they are just the echoes of your indecision
  13
2
  1290

2063

229
PowerPalle (Administrator)
04. november 2019 @ 20:04
ASCII jonglør

Hmmm, jeg oplever samme opførsel i tide og utide. Jeg gør det, at jeg skifter mellem mine to Wifi netværk (altså fra 2.4 til 5) og så virker det hele igen. Det ville sikker også virke, hvis de tvar fra 5 til 2.4 og jeg tænker, at hvis an slukkede wifi og tændte, at det så ville virke igen.

Uanset, så bør MBP ikke opføre sig således og jeg har ingen anelse om, hvorfor der sker.

PS. jeg benytter også Google DNS og har ikke forsøgt at ændre på det og ligeledes har jeg ikke genstartet fætteren (MBP) for at få det til at gøre en forskel.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

217

11
04. november 2019 @ 20:09
Juniormedlem
PowerPalle skrev:

Hmmm, jeg oplever samme opførsel i tide og utide. Jeg gør det, at jeg skifter mellem mine to Wifi netværk (altså fra 2.4 til 5) og så virker det hele igen. Det ville sikker også virke, hvis de tvar fra 5 til 2.4 og jeg tænker, at hvis an slukkede wifi og tændte, at det så ville virke igen.

Uanset, så bør MBP ikke opføre sig således og jeg har ingen anelse om, hvorfor der sker.

PS. jeg benytter også Google DNS og har ikke forsøgt at ændre på det og ligeledes har jeg ikke genstartet fætteren (MBP) for at få det til at gøre en forskel.

Jeg har ikke prøvet tricket med at skifte fra 2.4 til 5. Det må jeg prøve næste gang den gør det.

3119

434
PallMei (Skribent)
05. november 2019 @ 11:07
Virtual Machine

Prøv også at tjekke om firewall er slået til (systemindstillinger->sikkerhed & anonymitet->firewall) og om det gør en forskel at slå den fra. I så fald tjek firewall-indstillinger. (Nu jeg selv tjekker, er kan jeg se at der er blokeret for indgående forbindelse til Chrome på min maskine, men det lader ikke til at hæmme funktionaliteten selv om firewall er aktiveret.)

3580

34
05. november 2019 @ 13:22
Virtual Machine

Jeg har samme problem på min MBA. Jeg plejer bare at slukke og tænde for WiFi. Så køre det igen. Det kommer meget periodisk og i stimer, og jeg ved ikke helt hvad det skyldes. Men det er mit work-around på problemet. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

217

11
05. november 2019 @ 17:09
Juniormedlem
Lars Sejerup skrev:

Jeg har samme problem på min MBA. Jeg plejer bare at slukke og tænde for WiFi. Så køre det igen. Det kommer meget periodisk og i stimer, og jeg ved ikke helt hvad det skyldes. Men det er mit work-around på problemet. 

Så har jeg prøvet jeres forslag af:

• Skifte netværk fra 2.4 til 5 GHz = ingen effekt
  • Slå WiFi fra/til = ingen effekt
  • Slå Firewall fra = ingen effekt
  • Kablet netværk = ingen effekt (pissebesværligt iøvrigt, måtte trække kabel igennem hele stuen  )
  • Bruge iPhone XR som Hotspot = ingen effekt

Det er som om, at maskinen mister evnen til at vise HTML/webindhold efter den bliver vækket fra sleep. Jeg har ikke prøvet at trække en html-side fra skrivebordet og ind i Safari for at se om den vil loade. Det bliver næste forsøg.

Nå Safari mister even til at vise HTML/webindhold går Finder også død. Jeg ved ikke hvad der kommer først, indtil videre har jeg opdaget problemet ved at Safari bare står og loader og loader uden held. Den eneste måde jeg kan få lukket maskinen ned på, er ved en hård genstart. Jeg kan godt gå under æblemenuen og vælge Luk ned/Start igen eller trykke crtl-eject, men uanset have jeg gør, lukker maskinen ikke ned. Den lukker alle vinduer og fjerner menu-linjen og kommer så ikke videre. Har prøvet at lade den stå i 25 min uden at der sker det mindste.

Jeg har nu downloadet Catalina 10.15.1 som et .dmg fra Apples supportsider og prøver at geninstallere. Vender tilbage med mere nyt når det er prøvet.

4872

471
05. november 2019 @ 17:50
FPU

Hej Søren.

En hurtig måde at undersøge, om det er selve systemet eller "kun" dine egne bruger-indstillinger, der er defekte, er at oprette en ny bruger (med admin-rettigheder) og så se, om problemet er væk, eller ej.

Selvom man kan logge ud fra egen bruger og ind på den nye bruger uden genstart vil jeg dog anbefale at du genstarter for at være sikker på at starte helt fra scratch.

Hvis du ikke gider bøvle med at oprette en ny bruger, kan du prøve at logge ind som gæst og teste dit system. Det er dog ikke skudsikkert, da det måske er en eller anden funktion med admin-rettighed, som laver balladen.

Du skriver, at du også har problemer med Finder, og at det måske kan være årsagen til ustabiliteten. Derfor vil jeg foreslå at du går ind i din brugermappes biblioteksmappe via Gå-menuen og finder den preference-fil, der hedder com.apple.finder.plist, smider den i papirkurven (eller ud på skrivebordet i første omgang) og så genstarter din Mac. Systemet laver automatisk en ny com.apple.finder.plist. Du vil nok skulle genkabe Finder's indstillinger (f.eks. hvor tæt ikoner skal ligge på skrivebordet), men din Mac går altså ikke i koma af, at du fjerner den preference-fil.

Du kan evt. getage proceduren med Safaris .plist. Den ligger i samme mappe:

Brugere/Dit_Brugernavn/Bibliotek/Indstillinger

På engelsk:

Users/Dit_Brugernavn/Library/Preferences

Men som sagt: På nyere OS'er er brugermappens bibliotek usynligt og skal tilgås igennem Finder's Gå-menu.

Go' jagt.

Spirituel Maskine

2

0
06. november 2019 @ 22:52
Nyt medlem

Hej Søren

Jeg oplever lidt det samme på min 15” MacBook Pro efter jeg igår opdaterede til Catalina. Ingen problemer inden opdateringen.  Efter første genstart kunne jeg ikke få hul igennem til internettet på Firefox, og på Safari går det ekstremt langsomt. Loader meget længe.  Har prøvet alt muligt i dag, men intet virker. Skal lige have afprøvet Tonny F’s forslag. 

4872

471
07. november 2019 @ 00:04
FPU
Munck skrev:

Hej Søren

Jeg oplever lidt det samme på min 15” MacBook Pro efter jeg igår opdaterede til Catalina. Ingen problemer inden opdateringen.  Efter første genstart kunne jeg ikke få hul igennem til internettet på Firefox, og på Safari går det ekstremt langsomt. Loader meget længe.  Har prøvet alt muligt i dag, men intet virker. Skal lige have afprøvet Tonny F’s forslag. 

Tak for tilliden og velkommen på Macnyt.

Eftersom der nu er flere, der beretter om ustabilt internet, tror jeg desværre, at det er dårlig program-kode i Catalina og ikke en korrumperet preference-fil.

Det skader dog ikke at prøve med en ny bruger, og så er der jo også tricket med at skifte frekvens på sin router, især hvis man bor mange tæt sammen.

Pøj-pøj til jer begge to.

Spirituel Maskine

2

0
11. november 2019 @ 20:43
Nyt medlem

Hej Tonny

Tak for dit svar. Har prøvet at skifte bruger, men det hjalp ikke. Jeg kan ikke finde de preferencefiler du nævner selvom jeg søger via gå-menuen (?) - leder videre...

Jeg kan i hvert fald konstatere, at det ikke er mit netværk den er gal med. Ingen problemer med iPad, iPhone ell. en Macbook  Air på samme netværk. Har også prøvet andre eksterne netværk som viser samme problem. Jeg vil godt lige beskrive mere præcist hvordan den opfører sig: Ved genstart og aktivering af safari i docken startes op og første hjemmeside (den der er valgt i indstillinge) loades rimeligt hurtigt, men efterfølgende html'er der vælges fra favoritter/menubjælken eller tastes går næsten i stå. Først efter 20-30 sekunder dukker de op. Firefox har svært ved at starte op og fanerne indlæses slet ikke. Har du eller andre et bud på hvor der skal fejlsøges, eller tror du stadig det er en fejlkode? På forhånd tak.

3119

434
PallMei (Skribent)
11. november 2019 @ 21:14
Virtual Machine

Jeg har også haft problemet nu. Men havde ikke tid til fejlsøgning og måtte genstarte. Men det virkede som om en netværks dæmon (baggrundsproces) var gået i baglås. Kort sagt, så tror jeg der er en generel fejl i Catalina som Apple skal fixe og ikke et isoleret problem på din maskine. 

4872

471
11. november 2019 @ 23:56
FPU

Hej Munck.

Du skal ikke lede efter de preferencefiler via Gå-menuen.

Du skal derimod åbne den usynlige biblioteksmappe via Gå-menuen og so snuse rundt derinde som i enhver anden mappe for at finde de .plist-filer.

På ældre systemer (som f.eks. i SnowLeo, som jeg stadig bruger), er der i alt tre Biblioteks-mapper. Jeg bruger et engelsk-sproget system, så her hedder de "Library".

Der er en Library-mappe på hovedroden på niveau med System, Applictions, User Guides, og Users.

Der er en Library-mappe inde i mappen "System" (faktisk den eneste mappe her).

Og så er der en Library-mappe i min bruger-mappe på samme niveau som Documents, Pictures, Downlaods, Music, o.s.v.

Det er den Libray-mappe, som er blevet usynlig i nyere systemer, og som derfor skå åbnes via Gå-menuen.

Det er nok ment som en slags sikkerhed fra Apple's side, men det er egentlig noget pjat, for man har ingen grund til at rode rundt derinde, med mindre noget går i udu, og når det så sker, er forvirringen total, når man ikke kan se den mappe, som måske indeholder problemet, som regel i kraft af en af brugerens korrupte preference-filer.

Der oprettes en (usynlig) Library-mappe for hver bruger, med hver deres preference-filer i, og det var derfor jeg foreslog dig at oprette en ny bruger, for det vil skabe en ny Library-mappe med sprit-ne preference-filer (som derfor ikke kan være korrupte fra starten af) til at teste, om det er her, problemet ligger.

Håber, at det gav mening denne gang. Apple's OS formodes at være ligetil og stabilt, men som alt andet, der er blevet opfundet lige siden flinte-kniven, kan det alligevel drille.

Spirituel Maskine

2

0
12. november 2019 @ 09:10
Nyt medlem

Tak for svar. Jeg kæmper videre og håber på at det hurtigt bliver løst. Jeg har trods alt været inkarneret Mac bruger siden 1989 da jeg købte min første SE 20'er. I alle de år har jeg kun ganske få gange oplevet drillerier...

4872

471
12. november 2019 @ 13:07
FPU
Munck skrev:

Tak for svar. Jeg kæmper videre og håber på at det hurtigt bliver løst. Jeg har trods alt været inkarneret Mac bruger siden 1989 da jeg købte min første SE 20'er. I alle de år har jeg kun ganske få gange oplevet drillerier...

Så har du jo været med siden System 5 og 6!

Fik selv min første Mac i efteråret 1992. En LC med 14'' Trinitron-skærm og en Stylewriter.

Den kørte System 7, som næsten lige var blevet lanceret på det tidspunkt.

Senere købte jeg en Performa 475, som jeg stadig har. Den er umulig at vælte med System 7.1.P5.

Foretrak dog at bruge den med System 8.1, som faktisk er lgie så stabilt, så jeg kunne bruge Cyberdog til World Wide Web, E-mail, Usenet og AppleTalk. Cyberdog var genialt og langt forud for sin tid.

Den stod en overgang inde på mit specialeinstitut, som lige have fået en (*GISP*) 2 MBit-forbindelse til deling, som jeg nød i fulde drag efter solnedgang. :o)

De andre specialestuderende brugte så de to 486 DX Windows-PC'er med en primitiv Internet Explorer på. Adr!

Ren nostalgi. Og meget lettere at fejlfinde i forhold til et moderne OS X.

Spirituel Maskine