xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
3
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
434
186
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Holdningsbarometeret (Afstemning)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Tror du strejke og lockout er aftalt på forhånd?
Kategori: Holdningsbarometeret (Afstemning)

1519

0
07. marts 2018 @ 10:02
Suspenderet

I snart mange år har vi set en tendens,det startede med Anker Jørgensen og siden er det nærmest blevet standarden. Man nægter at give mere i løn og når konflikten har kørt en tid går regeringen,(arbejdsgiveren),ind og ophøjer en ny overenskomst til lov. Tror du det er aftalt spil at Sophie Løhde bare siger nej og senere lader regeringen lave en lov?

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.
  27
0
  440

1641

24
07. marts 2018 @ 10:17
Stormogul

Tror du det er for sjov, vi skal strejke..?    Der er det bestemt ikke... Det koster os....  

PS...   Er IKKE lærer...!!

Once you go Mac - You'll never go back..!

600

3
07. marts 2018 @ 10:31
Veteran

Jeg tror det er mere indviklet med flere facetter end det stilles op her så jeg undlader at stemme😀

iMac, MacBookAir, iPad mini, iPhone 8, iPod

1768

62
07. marts 2018 @ 10:34
Stormogul

Jeg ser ikke frem til at jeg bliver lockoutet nu regeringen har sagt at statslige arbejdspladser vil blive lockoutet i tilfælde at strejken, men kommer det der til, så er det ik andet for og støtter selvfølgelig op om dem der strejker, det er deres ret og det er det vores samfund er bygget om omkring. 

jeg er ansat ved DSB så under alle omstændigheder bliver vi berørt da BaneDK fjernstyring er udtaget til at strejke. 

Iphone 16 pro. Macbook Air 13" M4. Apple Watch Ultra.

2428

186
07. marts 2018 @ 10:48
ASCII jonglør

Jeg forstår spørgsmålet derhen, at om der er en strategi fra den borgerlige regerings side. 

Det er jeg helt sikker på - for naturligvis er der det. 

Med ultraliberalisterne ved roret (Venstre) er vores gode og velorganiserede Danmark ved at blive smadret sønder og sammen. Senest obskure udflytninger af statslige kontrol- og kulturinstitutioner - under dække af af ville støtte provinsen. Det hele handler om at få gennemført fodermester Anders Fogh Rasmussens junglelov aka minimalstaten. Det skal man kunne gennemskue, ellers kan man beskyldes for ikke at være i stand til at tænke. 

Og nu er Venstres (ret beset Højre) strategi, at atomisere arbejdsmarkedets faglige organisationer ved at kræve noget umuligt i forhandlingerne for at få disse til at kuldsejle vha. strejker og lockouts - og derefter selv ophæve denne strategi  til lov. 

Hvis de får lov. Nu får vi jo at se, men det skulle ikke undre mig, om Dansk Folkeparti vil stikke kniven i ryggen på det gode ved Danmark igen. 

MacBook Air M2, 15.3” - iPhone 16e - Krokodille - “Nu?”

1519

0
07. marts 2018 @ 11:47
Suspenderet
Giffi skrev:

Tror du det er for sjov, vi skal strejke..?    Der er det bestemt ikke... Det koster os....  

PS...   Er IKKE lærer...!!

Jeg har ikke sagt at det er sjovt der skal strejkes, var medlem af Sømændenes Forbund og derefter SID da jeg gik i land, jeg ved noget om at strejke. Det kan bare ikke bruges mere effektivt,fordi det er blevet ren kotyme at Regeringen griber ind. Jeg var blandt 22 mand der stod på kajen i New York og ikke gik ombord før vi fik vores vilje, det' var effektivt fordi Rederen  krævede at kaptajnen fik det ordnet og sejlede mod Fjernøsten med det samme, vi fik vores vilje og den gale styrmand fik en returbillet hjem til danmark.... Men i dag er strejkeretten en illusion.

1519

0
07. marts 2018 @ 11:55
Suspenderet

Factory, det er sjovt, jeg sagde lige til sønnen at det ikke skulle undre mig at Tulle har en plan, der går ud på at stikke Løkke i ryggen og score masser af stemmer på at vælte en regering der har lukket landet ned ved hjælp af en ung tøs der vilskide på argumenter og beviser, hun er som alle kvindfolk stædig og vant til fra far og manden at hun kan te' sig som det passer hende uden protester.. Vis mig en' eneste kvinde i politik der har gjort noget godt, Britta Holberg myrdede blødere,Lene Espersen smadrede Politiet  og Christine Antorini ødelagde Folkeskolen, de er nogle af dem der har smadret vores velfungerende samfund.. 

1641

24
07. marts 2018 @ 15:12
Stormogul

OK, Har osse selv været strejkeramt  i 60'erne, og det var ikke spor morsomt, det gik ret voldsomt for sig, med store demomstrationer i Odense...  bl.a

Once you go Mac - You'll never go back..!

1280

42
07. marts 2018 @ 16:43
Stormogul

De vifter med de magtmidler de har. Kan ikke stemme, da jeg finder præmissen for sort-hvid.

For øvrigt var jeg lærer og tjenestemand i 2013 og var en af de få, der passede butikken, mens vi blev voldtaget af regeringen. Mødte Antorini og gav hende tørt på efter at have opsagt min stilling (og mistet en del i pension) - min arbejdsmoral kunne ikke stå mål med den tid og de forhold der blev os tildelt.

Så jeg tror og håber, at vore fagforeninger ved at stå sammen denne gang måske kan opnå noget. Og jeg bander de gule fagforeninger langt væk da de efter min mening nasser på os andre.

Er SÅ træt af at høre på de liberales udsagn om at de betaler for os andre osv. For F..... vi offentlig ansatte knokler (ofte under aldeles urimelige forhold: hver syvende nyuddannet sygeplejerske er stresssygemeldt, hver femte nyuddannede lærer finder andet job efter et år osv osv) for at servicere, undervise, passe og helbrede os alle.

Håber vi vinder denne gang! Håber naivt, at den danske befolkning snart vil indse den løgnagtige forførelse vi er udsat for (f. eks. var det Løkke der som indenrigsminister centraliserede og nu taler om at udflytte).

Beklager dette indlæg, som slet ikke er mac relevant,. men far er sur😡😡😡

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

1519

0
07. marts 2018 @ 17:08
Suspenderet

Martin, jeg kender flere lærere der har forladt folkeskolen af samme grund som du, den ene arbejder nu på en Friskole, og det er han glad for.. Man kan kun ødelægge arbejdspladsen så meget, så begynder de dygtige at forlade deres plads og finder et andet sted at arbejde, til sidst har vi kun vikarer og studenter til at undervise ungerne, vores fremtid er truet..

4872

471
07. marts 2018 @ 22:28
FPU
Bersærken skrev:

I snart mange år har vi set en tendens,det startede med Anker Jørgensen og siden er det nærmest blevet standarden. Man nægter at give mere i løn og når konflikten har kørt en tid går regeringen,(arbejdsgiveren),ind og ophøjer en ny overenskomst til lov. Tror du det er aftalt spil at Sophie Løhde bare siger nej og senere lader regeringen lave en lov?

Nej, der foreligger ikke nogen aftaler (det vil jo kunne afsløres via en læk), men der er en stiltiende indbyrdes forståelse for, hvordan arbejdsgiver og regering i fællesskab opnår det ønskede resultat, ved at arbejdsgiverne på forhånd vælger at tilbyde så lidt (ikke mindst i lyset af deres egne nylige lønstigninger), at arbejdstagerne er NØDT til at strejke, simpelt hen for ikke at blive til grin nu og desuden stå rigtigt dårligt ved fremtidige overenskomstforhandlinger.

Den enorme lockout, der er på trapperne synes jeg giver et fingerpeg om hensigten:

Forhandling? Glem det; nu tømmer vi jeres strejkekasser (samtidig med at vi sparer nogle lønudbetalinger), så det varer længe, inden I kan strejke igen, og så ophøjer vi nogle pebernødder til lov, så I ved, hvad der kommer til at ske ved de næste overenskomstforhandlinger. Og de næste, og de næste, og…

Den danske model vil derfor i teorien fortsat eksistere med trepartsforhandlinger (på skrømt), og det hele, men den vil de facto være demonteret. Labour-leder Thorning lagde grunden med folkeskolerefromen, og der er ingen udsigt til, at det ikke bliver anderledes fremover.

Spirituel Maskine

2428

186
07. marts 2018 @ 23:02
ASCII jonglør

Tror du har ret, Tonny. Og jeg tror tilmed, at det er de første skridt i de borgerliges plan for langsomt at starte det brutale oligarkis fremkomst. Rigtig rigtig uhyggeligt. Mennesker af god vilje må stå sammen mod dette, organisere sig og holde fast ved solidariteten. Det vil også ske - men udfaldet er stadig åbent...

968

9
08. marts 2018 @ 09:29
Veteran

Hvis spørgsmålet var om lockout var planlagt på forhånd, så klart ja. KL og Staten har også planlagt statsindgreb for lang tid siden. #Politikerleden trives i bedste stil.

Håber virkeligt at vi ser samtlige andre fagforbund i sympatistrejke....og dermed provokerer et hårdt tiltrængt regeringsskifte.

Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

968

9
08. marts 2018 @ 09:31
Veteran
Tonny Freimanis skrev:
Nej, der foreligger ikke nogen aftaler (det vil jo kunne afsløres via en læk), 

Naturligvis kan det ikke afsløres, nu hvor vi har en effektiv mørklægningslov i drift....!

1519

0
08. marts 2018 @ 12:12
Suspenderet
Kenny Poulsen skrev:

Hvis spørgsmålet var om lockout var planlagt på forhånd, så klart ja. KL og Staten har også planlagt statsindgreb for lang tid siden. #Politikerleden trives i bedste stil.

Håber virkeligt at vi ser samtlige andre fagforbund i sympatistrejke....og dermed provokerer et hårdt tiltrængt regeringsskifte.

Ja, hvis bare de alle ville stå sammen, en gennemtvunget overenskomst ved lov burde besvares med en Generalstrejke, og så er fede Løkke tvunget til at udskrive valg. Okay, så langt så godt,men, og vi ved alle der kommer et men, hvem kommer så til at styre vores land? Rigtigt, Socialdemokratiet vil så være i regering og vi så hvad der skete sidste gang; indvandringen steg og da de har ret til bolig og penge, må almindelige danskere gå på gaden eller fise af til Canada, var jeg ung i dag blev jeg ikke i dette land. Der er nu omkring 500.000 indvandrere i danmark, de føder flere børn end Os, regn selv ud hvordan det ser ud om 30 år når vores børnebørn er voksne. Misforstået medmenneskelighed har ført Os hertil, vejen tilbage bliver hård,hvis vi altså nogensinde igen er herrer i eget hus, lige nu er EU herren i Deres udhus....

2428

186
08. marts 2018 @ 13:05
ASCII jonglør

Selv i Børsen lægger man tingene frem, som de er. Grete Christensen er formand for Dansk Sygeplejeråd og forhandlingsleder for alle regionalt ansatte, og citeres om situationen:

"Grete Christensen tror, at arbejdsgiverne i denne omgang bevidst har gjort lockoutvarslet så omfattende, at en indgriben bliver nødvendig.

- Det viser, at der mangler grundlæggende respekt for den danske aftalemodel, når man straks trækker lockoutvåbnet, siger hun."

Hele artiklen kan læses her: "Forhandler forudser lyn-regeringsindgreb med lockout"

Ser vi her et trin i de borgerliges plan for langsomt at starte det brutale oligarki?

Wiki: Oligarki

8

0
08. marts 2018 @ 13:47
Nyt medlem

Nu er det ikke sort hvidt overhovedet, men man kan da også fristes til at tro fagforeningerne på forhånd ikke har villet indgå en aftale, for derved at sikre biksen, via øget medlemstilgang (eller lavere medlemsflugt).

1519

0
08. marts 2018 @ 17:31
Suspenderet
SanneC skrev:

Nu er det ikke sort hvidt overhovedet, men man kan da også fristes til at tro fagforeningerne på forhånd ikke har villet indgå en aftale, for derved at sikre biksen, via øget medlemstilgang (eller lavere medlemsflugt).

Se, det er nok ikke tilfældet, det koster rigtigt mange penge at strejke, og jeg tror næppe der kommer flere medlemmer af den grund. Nej, det er aftalt som i Helle's regeringstid at den danske model er til at åbne og s... i,det er fakta..

4872

471
08. marts 2018 @ 21:48
FPU
SanneC skrev:

Det er for sent for lockout-varslede at melde sig ind i en fagforening nu, for nye medlemmer får ikke lov til at få del i strejkekassen. Deres tidligere påholdenhed ved kun at betale A-kassekontingent (eller slet ikke) bider dem derfor nu i en vis legemsdel.

Okay, de slipper så for at skulle møde op til befalede aktioner, men de slipper altså også for at skulle modtage nogen som helst form for indtægt, hvis de bliver lockoutet, så at have fravalgt det faglige kontingent er nok den dyreste besparelse, som de nogensinde kommer til at opleve at have foretaget.

Hvis de bliver lockoutet, kan de heller ikke engang blive skruebrækkere, da arbejdsgiverne jo lukker biksen, indtil overenskomsten er kommet på plads. Bliver det en lang konflikt, kommer de fagforeningsløse til at mærke de økonomiske eftervirkninger af nul-indkomsten i månedsvis eller endda i årevis. De godt 400,- Kr. (HK og 3F) månedligt er da en slags penge, men en del af udgiften er fradragsberettiget. Så cirka 300,- Kr. pr. måned som garanti for, at man ikke kommer økonomisk på hælene under en storkonflikt, og som iøvrigt giver adgang til faglig bistand omkring ens arbejdsforhold, inkl. i løntvister. Jeg synes, at det valg ligger ligefor.

Spirituel Maskine

4872

471
08. marts 2018 @ 22:00
FPU
Bersærken skrev:
SanneC skrev:

Se, det er nok ikke tilfældet, det koster rigtigt mange penge at strejke, og jeg tror næppe der kommer flere medlemmer af den grund. Nej, det er aftalt som i Helle's regeringstid at den danske model er til at åbne og s... i,det er fakta..

Bærsærk, der er faktisk folk, som melder sig ind i selve fagforeningerne nu (mange af dem er sikkert kun medlem af selve A-kassen). Det må de da gerne, men de får IKKE lov til at få fra strejkekassen; det er allerede blevet offentligt meldt ud, og det er da fair nok. De, som ikke har betalt fagligt kontingent, og som bliver lockoutet, de er godt nok på den, for de kan ikke engang blive skruebrækkere, så de vil ingen indkomst have, så længe konflikten varer.

Måske kan de redde den midlertidigt ved omgående at opsige deres stilliger, æde karantænen, og så gå på dagpenge. Men så er jobbet væk på længere sigt, og hvem siger, at de kan få lov til at blive genansat, og hvem siger at stemningen fra kollegernes side vil være den samme i givet fald?

Der er nogle mennesker, som på den hårde måde kommer til at lære, hvad det vil sige at have valgt at stå uden for et (fagligt) fællesskab. For nogle vil konsekvensen kunne mærkes i årevis bagefter, især hvis konflikten trækker ud.

Spirituel Maskine

4872

471
08. marts 2018 @ 23:39
FPU

Kenny, du må endelig ikke tro, at det vil blive bedre med Mette Frederiksen som statsminister!

Hun er hovedarkitekten bag Reform af førtidspension og fleksjob fra 2013, som har gjort det stort set umuligt for selv håbløst syge at få tilkendt førtidspension, og helt umuligt, hvis de er under 40 år gamle.

Folk bliver i stedet for en førtidspension på dagpengeniveau sendt i fem-årige resourceforløb på kontanthjælpsniveau (og kommunen får samtidig en højere refusion fra staten), så kommunen sparer i cirkatal på en enlig over 30 år mindst 5 x 12 x 7.000,- i månedlig difference mellem kontanthjælp og førtidspension og 5 x 25.000 i årlig difference i refusionssatser på de to ydelser under sådan et fem-årigt forløb. Refusionerne kan dog variere en del, hvis der f.eks. er forsørgerpligt involveret.

Et sådan resourceforløbs formål er at "bringe borgeren tættere på arbejdsmarkedet". Succeskriteriet er altså ikke at få bragt borgeren IND på arbejdsmarkedet, KUN tættere på det (f.eks. ulønnet praktik a.k.a. slaveri). Det er et retorisk kneb, som selv de fleste journalister har overset (sorry, Vassing), men formuleringen er hel bevidst, og bliver af jobcentrene udnyttet til det yderste. Efter de fem år kan man (uanset hvad borgerens læge og speciallæger ellers mener) så sende borgeren ud i et nyt resourceforløb, for der er jo altid et eller andet nyt forhold, som man kan "afklare".

Fra 1. januar 2013, hvor loven trådte i kraft, og til og med 9. maj 2016 døde 65 borgere i resourceforløb, mens der ca. et år senere var i alt 130 borgere i resourceforløb, som havde fået sig et job. I de andre ca. 4.200 resourceforløb er der intet sket, udover at borgeren stadig er på kontanthjælp uden umiddelbar udsigt til hverken job eller førtidspension. Tankevækkende, ikke sandt?

Inde på k10.dk kan I læse om nogle af de langtidssyge, som kæmper for deres liv og levned under den her reform, men jeg advarer jer på forhånd: det er IKKE for sarte sjæle.

Spirituel Maskine

1519

0
09. marts 2018 @ 00:44
Suspenderet

Tonny, vi har jo ikke råd til alle de danskere der gerne vil førtidspensioneres, der er andre der har mere ret til den end Vi.

-

Dette er fra 2012;  "Indvandrere fra ikke-vestlige lande fylder massivt i statistikkerne for førtidspensionister. 41 procent af de ikke-vestlige indvandrere mellem 55 og 59 år er således på førtidspension, mens samme tal for etniske danskere kun er på 13 procent, viser en analyse fra Rockwool Fondens Forskningsenhed, som bringes i Berlingske Politiko."

https://www.b.dk/nationalt/indvandrere-paa-foertidspension-er-tidoblet

4872

471
09. marts 2018 @ 09:25
FPU

Bersærk, det er rigtigt nok, at udlændinge er overrepræsenteret i blandt førtidspensionister, men der skal man lige huske på, at en stor del af dem er flygtninge, som bærer på voldsomt invaliderende krigstraumer.

Her i lille Danmark skal vi prise os lykkelige over, at der aldrig har været egentlige (moderne) krigshandligner på dansk grund. Bevares, Danmark var da besat, men bortset fra nogle få timers kampe i Sønderjylland og i København samt nogle få allierede bombninger, slap Danmark jo intakt igennem Anden Verdenskrig, bortset fra jøderne og politiet.

Der er til gengæld en helt anden snak, at danske soldater kommer hjem med PTSD og ikke får den nødvendige støtte, hverken fagligt eller økonomisk.

Og nu er vi (jeg) vist ved at være (for) langt fra det oprindelige emne om overenskomstforhandlingerne.

Spirituel Maskine

1519

0
09. marts 2018 @ 10:52
Suspenderet

Jeg ved skam godt hvorfor de fremmede får pension,men når man ser de tilfælde af danskere der er meget syge og stadig får et nej til pension, så er det en skamfuld forestilling at fremmede har bedre adgang til penge,bolig og pension end dem der tjente pengene og betalte skat hele livet ...

215

0
09. marts 2018 @ 13:41
Juniormedlem

ved ikke om det er aftalt men lige en lille sammenligning:

offentlig ansat                              mig

• 2 måneders barsel                             nej
  • 15% i pension                                      nej
  • 2* barnets 1. sygdag(dvs 2 dage)       nej
  • betalt frokostpause                            nej

Så kan man vist godt regne ud hvor jeg står mht. de offentliges krav.

iPhone 2G, 3G, 3GS, 4, 5, 5s, 6s, X, 11 Pro, Macbook Pro 13", 2*iPad 4G. ATV4, 4*AW

968

9
09. marts 2018 @ 13:58
Veteran
Gelardi skrev:

ved ikke om det er aftalt men lige en lille sammenligning:

offentlig ansat                              mig

• 2 måneders barsel                             nej
  • 15% i pension                                      nej
  • 2* barnets 1. sygdag(dvs 2 dage)       nej
  • betalt frokostpause                            nej

Så kan man vist godt regne ud hvor jeg står mht. de offentliges krav.

Hmmm....

"Ret til orlov i 52 uger med barselsdagpenge
Alle gravide har ret til fire ugers orlov før fødslen og derefter 14 ugers barselsorlov. Fædre har ret til to ugers fædreorlov, som de skal holde i løbet af de første 14 uger efter fødslen. I disse i alt 20 uger kan forældrene modtage barselsdagpenge.   

Efter de første 14 ugers barselsorlov har hver af forældrene ret til at holde forældreorlov i op til 32 uger. De har tilsammen ret til dagpenge i 32 uger. Fædre kan godt starte orloven inden for de første 14 uger efter fødslen. "

Omkring pension, ja så  må man følge, at du IKKE er organiseret ?

Det er vel ret typisk dansk.....at hvis jeg ikke selv har fingrene i slikskålen,  ja så skal andre heller ikke have det. Hvor meget bedre får du det af at de offentligt ansatte får frataget deres hævdvundne og kutymemæssige ret til ordentlige arbejdsforhold, herunder betalt frokost ?? 

Og er lønniveauet i øvrigt det samme for offentligt ansatte og privatansatte ? Julegaverne lige store ? Jubilæumsgaverne lige store ? Fleksibiliteten lige stor ?

Og har du en arbejdstidsaftale ?

1519

0
09. marts 2018 @ 17:24
Suspenderet

Kenny, den med slikskålen kunne jeg godt lide. Har selv været i fagforening siden jeg tog ud at sejle som 15 årig, og oplevede flere gange at hvis jeg IKKE havde været medlem, havde jeg været på røveren. I Århus sad jeg og skulle spise frokost, jeg havde været vagt i lasten hele formiddagen, og så kom styrmanden i sin brandert og sagde jeg skulle lige rydde messen og servere mad til ham og konen, der så lidt betuttet ud. Jeg sagde at jeg havde frokost nu, og at det var ham der havde sendt dæksdrengen på ferie, jeg ville sku da ikke servicere ham. Nuvel, efter en tid kom han tilbage med kaptajnen og så ville han godt se mig sige nej,men jeg er en stædig kamel og holdt på min ret,en fyreseddel blev så resultatet af det møde. 16 år og Ungmand og med en kuffert i Århus uden penge til at komme hjem til Dragør for, det skulle fame blive løgn. Jeg fandt Sømændenes Forbundskontor og på trappen mødte jeg en af de sømænd der var ansat på kontoret,han slæbte mig og min kuffert ind på et værtshus og bestilte to pilsnere, og så fik han hele historien. Han så strengt på mig pludselig og ville nærmest have mig til at sværge på at alt jeg fortalte var sandt og at jeg ikke udelukkede noget og jeg kunne kun bekræfte det hele. 2 1/2 time senere ankom Preben Møller Hansen med fly og et par gutter mere og vi gik sammen ned til skibet, hvor Preben sagde at han håbede at det jeg havde fortalt var rigtigt.  Hold da op hvor styrmand og kaptajn svedte da Preben, som jo var formand for forbundet, var færdig med at belære ham om hvordan man ikke skulle behandle en af hans sømand. Jeg fik 2 ugers hyre og gratis hjemrejse ud af det, glemmer aldrig at toppen af poppen dukkede op for at hjælpe en sølle Ungmand. 

4872

471
09. marts 2018 @ 19:45
FPU

Har selv haft brug for fagforeningen (SID) i en konflikt med en arbejdsgiver i 1989, som havde set sig sur på mig. Konsekevensen blev en fyreseddel, hvilket var fint nok med mig, fordi jeg faktisk steg 4,- Kr. i timen ved at gå fra HK's mindsteløn på ca. 56,78,- Kr. i timen til A-kasse på 61,- Kr. i timen, fordi jeg havde opretholdt en noget højere løn i et tidligere job.

Havde jeg ikke stået i fagforening dengang, havde virksomheden kunnet fortsætte sin chikane, fordi jeg ikke havde råd til selv at sige op og tage en karantæne. Efter den episode har jeg konsekvent stået i fagforening, hvis jeg har arbejdet, også selvom jeg eventuelt ikke har stået i A-kasse, fordi jeg alligevel ikke ville være dagpengeberettiget, fordi jeg var indskrevet på universitetet (for så er man nemlig pr. definition ikke til rådighed for arbejdsmarkedet).

Da jeg kørte som cykelbud. stod jeg også i fagforening (men ikke i A-kasse) og kunne derfor have fået hjælp i de to tilfælde, hvor jeg blev indkaldt til torskegilde hos Skat p.gr.a. mit enormt høje kørselsfradrag. Nu kunne jeg så klare den selv, men udmeldingen fra 3F til potentielt nye medlemmer var meget klar: hvis man ikke er medlem, får man ingen hjælp, og så er DEN ikke længere.

Spirituel Maskine