xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
3
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
434
187
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Langsom macbook og program svarer ikke
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

6

0
08. november 2015 @ 19:01
Nyt medlem
Min macbook fra 2010 er blevet rigtig langsom. Jeg har prøvet alverdens ting, som jeg kan finde på nettet af, men intet virker pt. Ofte "svarer ikke" programmerne, især safari er god til det.
Jeg har prøvet at rydde op i computeren også. Jeg prøvede at bruge Onyx og den sagde dette:"The disk need to be repaired.Select Disk Utility". Jeg prøvede derfra så at bruge førstehjælp, men det hjalp heller ikke.
Jeg har en processor på 2,8 GHz Intel Core i7, hukommelse på 4 GB og 635,86 GB er tilgængelig ud af 748,93. Så jeg tænker ikke, at det kan være lagreringspladsen eller processoren? Nogle der har nogle ideer?
  21
0
  550

1600

1
08. november 2015 @ 19:30
Suspenderet
Har du set i Activity Monitor, hvilke programmer, der bruger din Macs ressourcer?

Har du prøvet at slukke for alle tilføjelser i Safari; evt. geninstallere Safari? Alternativt: Prøv at surfe med helt rent installerede browsere som Firefox og Opera.

Har du prøvet at køre den gratis Malwarebytes
Anti-Malware for Mac, der kan se, om du har fået snask, der sløver din Mac?

Endelig kan du skifte til SSD, hvis din disk er ved at dø: HUSK at begynde at redde de mest livsvigtige filer og data over på et sikkert medie nu som backup.

Andre er nok bedre til at hjælpe dig med Repair Disk Permissions.

En clean install kan også prøves; men det vil ikke virke, hvis din harddisk er døende...

162

0
08. november 2015 @ 19:44
Novice
Har den nogensinde fået en clean install, altså fået alt slettet og styresystem lagt på på ny?

6

0
08. november 2015 @ 22:42
Nyt medlem
Har lige prøvet med Chrome, det kører hurtigere end safari. Når jeg prøver at slette min historie i safari går den med det samme over i "svarer ikke", så det kan jeg ikke. Har lige kørt Malwarebytes, og den slettede 4 forskellige filer, så ikke så meget.
Jeg tænker, om det kan passe, at det er min disk, der er ved at dø. Hvordan ved jeg, at det er det? Og hvordan skifter man evt. til SSD? Har ikke hørt om det før.

6

0
08. november 2015 @ 22:43
Nyt medlem
Ja en gang for mange år siden.

4872

471
09. november 2015 @ 00:04
FPU
SSD (Solid State Drive) er så at sige harddiskens afløser. Det er i princippet en stor USB-stick, som man sætter ind på harddiskens plads. Eftersom den ikke har nogen bevægelige dele, er den både meget robust, meget strømbesparende, og meget hurtig, meget hurtigere end en harddisk.

Hvis din MacBook 2010 er en Pro, er det blot at skrue bunden af den og bytte harddsiken ud med en standard 2.5'' SATA SSD fra f.eks. Crucial, OWC eller Samsung (N≈R man har sikret sine data). Man skal dog huske at formattere den til OS X (og give den GUID Partition Table, men det kan vi tage til den tid). Jeg bruger selv en Samsung EVO 840. Nyeste model hedder 850.

Hvis det er en Air, afhænger det af, hvornår Apple begyndte at bruge de svinedyre PCIe-SSD, hvilket jeg ikke har styr på.

Når det hele er oppe og køre igen, vil du opleve store hastighedsforbedringer. Jeg har selv en MBP 2010, som var født med harddisk, men hvor jeg nu kører SSD, og her blev tiden fra slukket til tændt reduceret fra 2 minutter til 20 sekunder, og selv store PDF'er åbnes stort set momentant.

Selvom din disk melder fejl, er det ikke sikkert, at den ER ved at stå af; visse fejl kan ikke rettes på den disk, som OS X kører fra; her er man nødt til at starte op fra en anden disk, i dit tilfælde f.eks. fra DVD'erne, der fulgte med maskinen (installation af 10.6 og HardwareTest/iLife).

Jeg vil dog være tilbøjelig til at give de andre ret i, at din disk nok er ved at stå af. Den har holdt i fem år, og det er egentlg flot i en bærbar, især hvis den har været flyttet meget rundt.

Derfor: Backup af alle de personlige ting (under alle omstændigheder).

Held og lykke og feed-back. Og velkommen til. Bare spørg løs; det er derfor vi hænger ud herinde.
Spirituel Maskine

6

0
09. november 2015 @ 08:04
Nyt medlem
Jeg har en Macbook Pro. Hvilket mærke vil du foreslå at bruge til et nyt SATA SSD? Og hvor kan man få lavet sådan nogle ting henne? For må indrømme, at jeg ikke selv tør gå i færd med at åbne min computer uden at have den store viden om det.

1600

1
09. november 2015 @ 08:29
Suspenderet
Maja44 skrev: Jeg har en Macbook Pro. Hvilket mærke vil du foreslå at bruge til et nyt SATA SSD? Og hvor kan man få lavet sådan nogle ting henne? For må indrømme, at jeg ikke selv tør gå i færd med at åbne min computer uden at have den store viden om det.

Har sendt dig en Macnyt Personal Message (PM) i din e-mail indbakke.

Samsung laver fine SSD diske. Du skal blot orientere dig omkring prisen: Jo mere plads, des dyrere SSD.

6

0
09. november 2015 @ 08:34
Nyt medlem
Kender du tilfældigvis et sted nær ≈rhus, der skifter dem, som er godt?

1600

1
09. november 2015 @ 08:44
Suspenderet
Maja44 skrev: Kender du tilfældigvis et sted nær ≈rhus, der skifter dem, som er godt?

Andre er nok bedre til at finde en macxpert i Aarhus til dig.

Du er rationelt og økonomisk nok bedre tjent med at finde en lille, uafhængig reparatør i Aarhus området end f.eks. Humac, som har et elendigt ry her på Macnyt for at være dyre, dårlige og uden pli eller kundeservice.

6

0
09. november 2015 @ 13:35
Nyt medlem
Jeg har kigget på forskellige SSD'er, men har svært ved at finde ud af, hvad jeg helt skal gå efter. Jeg tænker i prisklassen op til 1500? Hvis det er realistisk, det har jeg ingen ide om.

1600

1
09. november 2015 @ 13:52
Suspenderet
Maja44 skrev: Jeg har kigget på forskellige SSD'er, men har svært ved at finde ud af, hvad jeg helt skal gå efter. Jeg tænker i prisklassen op til 1500? Hvis det er realistisk, det har jeg ingen ide om.

Her er en fin 256 GB Samsung 850 PRO til en tusse eller næsten dobbelt op på pladsen Samsung 850 EVO SSD - 500GB for 1202,00 kroner.

4872

471
09. november 2015 @ 15:00
FPU
Maja44 skrev: Jeg har kigget på forskellige SSD'er, men har svært ved at finde ud af, hvad jeg helt skal gå efter. Jeg tænker i prisklassen op til 1500? Hvis det er realistisk, det har jeg ingen ide om.

En samsung EVO 850 vil være fint til dig. Alt afhængigt af dit pladsbehov vil den 500 GB'er, som macxpert nævner, være fin-fin til dig.

At købe en Samsung Pro til en MBP 2010 er efter min mening rent overkill; EVO'en er i forvejen dobbelt så hurtig som SATA-forbindelsen i Mac'en, så du vil alligevel ikke kunne mærke en eventuel forskel mellem en EVO og en Pro.

Spar de penge og overvej eventuelt om ikke de så skal bruges på noget mere RAM, når du alligevel skal ind i mavsen på din Mac. MBP 2010'ere er født med 2 x 2 GB RAM, som nemt kant skiftes ud med 2 x 4 GB klodser. Hvis du vælger "Om denne Mac" i ∆blemenuen, kan du se, hvilken type RAM, du skal købe. Min MBP 2010 er lidt langsommere end din, så jeg er ikke sikker på, at de bruger samme type, men hos mig er det 1066 MHZ DDR3 RAM. 2 x 4 GB af den slags koster i øjeblikket 5-700 Kr.
Spirituel Maskine

1600

1
09. november 2015 @ 16:35
Suspenderet
Tonny Freimanis skrev:

Spar de penge og overvej eventuelt om ikke de så skal bruges på noget mere RAM, når du alligevel skal ind i mavsen på din Mac. MBP 2010'ere er født med 2 x 2 GB RAM, som nemt kant skiftes ud med 2 x 4 GB klodser. Hvis du vælger "Om denne Mac" i ∆blemenuen, kan du se, hvilken type RAM, du skal købe. Min MBP 2010 er lidt langsommere end din, så jeg er ikke sikker på, at de bruger samme type, men hos mig er det 1066 MHZ DDR3 RAM. 2 x 4 GB af den slags koster i øjeblikket 5-700 Kr.

Rigtig god ide med mere RAM (men altid først EFTER SSD).

Du kan blive klogere på RAM og orientere dig om priser her (13") og her (15") og her (17")

6

0
09. november 2015 @ 17:21
Nyt medlem
Tusind tak for alle de gode svar! Jeg vil prøve med en samsung EVO 850 og får det gjort i et lille firma her i ≈rhus. :)

78

1
09. november 2015 @ 19:18
Novice
Jeg ville helt sikkert også sætte nogle flere ram i. Jeg har lige opgraderet min MacBook pro early 2011 til 16 gb. Og det har givet meget, også selv jeg ikke har SSD.

1600

1
09. november 2015 @ 19:29
Suspenderet
Poul A skrev: Jeg ville helt sikkert også sætte nogle flere ram i. Jeg har lige opgraderet min MacBook pro early 2011 til 16 gb. Jeg spekulerer ikke længere i SSD......

16GB RAM er fuldstændig ligegyldigt med mindre man redigerer 4K videoer og har kæmpe filer åbner i Photoshop og masser af faner i Safari osv.

Men en SSD giver et boost til en ældre Mac første gang, den booter. Og hver gang den booter og i til hverdagsbrug.

Som skevet står andetsteds, så kan man starte sin MacBook på 20 sekunder istedet for 120 sekunder med SSD.

Just saying'...

4872

471
09. november 2015 @ 22:03
FPU
Maja44 skrev: Tusind tak for alle de gode svar! Jeg vil prøve med en samsung EVO 850 og får det gjort i et lille firma her i ≈rhus. :)

°De nada! Der er derfor, vi er her. Bare vent til du får din MBA tilbage med SSD'en i; du bliver overrasket.
Spirituel Maskine

78

1
13. november 2015 @ 20:35
Novice
Bemærkningen om at ekstra ram skulle være ligegyldigt, er simpelthen ikke korrekt. Jeg er ny her i forum, men ikke ny på mac. Alle som jeg kender, der har sat flere ram i deres ældre mac, har absolut være glade for det. Kig evt. imacguide.dk, som også har en artikel om emnet.

Jeg redigerer ikke 4k film eller lignende. Performance er bare bedre med 16 gb end med 4. Jeg var bare ikke sikker på at 16 gb ville funke på min gamle mac, da Apple skriver at den max kan køre med 8. Aktivitetsovervågning afslører at den rigtig godt kan lide mange ram.... synes jeg bare lige at jeg ville dele, da det er ret billigt at sætte ekstra ram i.....

1600

1
13. november 2015 @ 21:25
Suspenderet
Poul A skrev: Bemærkningen om at ekstra ram skulle være ligegyldigt, er simpelthen ikke korrekt. Jeg er ny her i forum, men ikke ny på mac. Alle som jeg kender, der har sat flere ram i deres ældre mac, har absolut være glade for det. Kig evt. imacguide.dk, som også har en artikel om emnet.

Jeg redigerer ikke 4k film eller lignende. Performance er bare bedre med 16 gb end med 4. Jeg var bare ikke sikker på at 16 gb ville funke på min gamle mac, da Apple skriver at den max kan køre med 8. Aktivitetsovervågning afslører at den rigtig godt kan lide mange ram.... synes jeg bare lige at jeg ville dele, da det er ret billigt at sætte ekstra ram i.....

Jeg har 16GB RAM på min top speccet Late-2013 MacBook Pro Retina 15" 2.3GHz i7 512GB SSD og har aldrig haft RAM forbrug over 6GB på trods af lydredigering i Adobe Audition, filer åbne i Photoshop og Final Cut Pro X, i Logic Pro og Shred Video.

Det korte af det lange er stadig den gyldne regel:

1. FÿRST SSD dernæst RAM (alternativt både SSD og RAM samtidigt, mens man har låget af.... men ALTID, A.L.T.I.D. SSD FÿRST!)

78

1
13. november 2015 @ 21:43
Novice
Så må du fortælle mig hvad der er forkert ved min MacBook.

Jeg har Airmail2, Safari, Noter, Beskeder (SMS), Goofy (FB messenger), Pages, iTunes og Finder åben.

Disse apps er altid åbne og den bruger lige nu 9,63 gb ram. Om den booter hurtigt er ikke vigtigt. Jeg genstarter den ikke tit men dog en gang i mellem, men det er så når jeg går fra den og der er det ikke vigtigt om det tager 20 sekunder eller 1 minut.

Og jeg laver clean install hver gang der kommer en opdatering.

1600

1
13. november 2015 @ 21:51
Suspenderet