SSD (Solid State Drive) er så at sige harddiskens afløser. Det er i princippet en stor USB-stick, som man sætter ind på harddiskens plads. Eftersom den ikke har nogen bevægelige dele, er den både meget robust, meget strømbesparende, og meget hurtig, meget hurtigere end en harddisk.
Hvis din MacBook 2010 er en Pro, er det blot at skrue bunden af den og bytte harddsiken ud med en standard 2.5'' SATA SSD fra f.eks. Crucial, OWC eller Samsung (N≈R man har sikret sine data). Man skal dog huske at formattere den til OS X (og give den GUID Partition Table, men det kan vi tage til den tid). Jeg bruger selv en Samsung EVO 840. Nyeste model hedder 850.
Hvis det er en Air, afhænger det af, hvornår Apple begyndte at bruge de svinedyre PCIe-SSD, hvilket jeg ikke har styr på.
Når det hele er oppe og køre igen, vil du opleve store hastighedsforbedringer. Jeg har selv en MBP 2010, som var født med harddisk, men hvor jeg nu kører SSD, og her blev tiden fra slukket til tændt reduceret fra 2 minutter til 20 sekunder, og selv store PDF'er åbnes stort set momentant.
Selvom din disk melder fejl, er det ikke sikkert, at den ER ved at stå af; visse fejl kan ikke rettes på den disk, som OS X kører fra; her er man nødt til at starte op fra en anden disk, i dit tilfælde f.eks. fra DVD'erne, der fulgte med maskinen (installation af 10.6 og HardwareTest/iLife).
Jeg vil dog være tilbøjelig til at give de andre ret i, at din disk nok er ved at stå af. Den har holdt i fem år, og det er egentlg flot i en bærbar, især hvis den har været flyttet meget rundt.
Derfor: Backup af alle de personlige ting (under alle omstændigheder).
Held og lykke og feed-back. Og velkommen til. Bare spørg løs; det er derfor vi hænger ud herinde.