Hej ingen,
Hvorfor sker der ikke en hylende fis på MacNyt?
Sidste indlæg er 10 dage gammelt, jeg kan huske, at hjemmeplejen ikke kunne komme til at tage mit blodtryk, fordi der lige var et indlæg på MacNyt jeg måtte læse.
Er dette et symptom på, at der ikke er sket nogen fornyelse indenfor Apple verdenen siden Jobs, hev den første iPhone frem under disken (var der ikke noget med at han havde flere eksemplarer liggende, der kunne vise hver sin skærm, fordi den ikke var færdig udviklet endnu) eller hev en Air frem fra en konvolut?.
Hvornår har Apple sidst fremstillet noget, som man kunne sige “det er sgu et nybrud”?.
Og alligevel vel, flipper folk herinde fuldstændig ud over hvad den nye iPhone 17 kan. Jeg vil vove at påstå at min iPhone 8, kan 90% af det den nyeste iPhone kan, til almindeligt daglig brug.
Så er den manglende aktivitet her på Mac”Nyt”, et udtryk for, at Apple er overhalet af kinesiske produkter ligesom mange andre nyskabelser Indenfor tech?.
BH
”sur pensionist”
Sådan har det da været i mange år efterhånden? Der skrives ikke nyheder på Macnyt mere, og det gør folk ikke kommer herind medmindre de har problemer med deres produkter. Og da de fleste efterhånden udelukkende bruger iOS enheder, så er antallet af problemer minimale.
Og så er fora jo lidt en døende ting. Folk foretrækker reels på Tiktok.
Jeg giver David ret; vores iDimser virker næsten altid, og nyheder er det så som så med, men hvad mere har man også brug for at proppe ind i en iPhone? Ekkolod? Regnmåler? Airbag? Dåseåbner? Kompressor?
På Mac-siden går det jo fremragende med de nye Apple Silicon chips, som jo kører Intel-platformen helt ud af skærmen, når der kun køres på batteriet, iPhone har nået den størrelse, som iPhone skal have, så intet nyt der, bortset fra iFold, som er på vej til (sandsynligvis) en meget høj pris, og den dér hjemme-pod er jo blevet annonceret.
Selv Apple sprøjter jo ikke nye produkter ud hvert kvartal, og så er det jo begrænset, hvad der er at skrive om.
Vi kunne jo genoplive GED'en, men personligt er jeg løbet tør for materiale, og det er der nok også andre Macnyt'ere, der er.
Men bare rolig; lige pludselig laver Apple en software-blunder, og så kommer Macnyts hajer på overarbejde igen.
P.S. PallMei, jeg har endnu ikke fået dimset videre med dine forslag til at få Mail til at arbejde sammen med Yahoo! , men når jeg har fået taget mig sammen til at gøre forsøget, skal jeg nok fortælle, hvordan det gik.
God sommer derude, og husk solcreme og hydrering.
Its summertime
Ud over de allerede nævnte årsager, så gør kunstig intelligens det nu også nemmere selv at løse problemer. Jeg har hvert fald privat bemærket at jeg ikke har fået henvendelser af teknisk karakter fra nogle bestemte bekendtskaber i længere tid.
@PallMei, du anbefalede mig for et stykke tid siden, at anvende en chatbot og jeg anvender dagligt Gemini appen. Jeg er dybt imponeret over hvad den kan hjælpe mig med. Og så forstår den venlige unge dame ovenikøbet sy’fynsk.
Fortsat god sommer
| Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter |
Boomer skrev:@PallMei, du anbefalede mig for et stykke tid siden, at anvende en chatbot og jeg anvender dagligt Gemini appen. Jeg er dybt imponeret over hvad den kan hjælpe mig med. Og så forstår den venlige unge dame ovenikøbet sy’fynsk.
Fortsat god sommer
😄 Er det ikke Perplexity? Jeg har selv abonnement på perplexity. Jeg bruger også gemini, men jeg syntes perplexity er bedre til de svære problemer, mens gemini er en pleaser.
Perplexity anvendte jeg også indtil det blev en betalings app.
Nu er det ikke meget komplekse spørgsmål jeg stiller Gemini, så til mit behov er den udemærket.
Men jeg blev en smule chokeret/bekymret da Perplexity efterhånden som jeg brugt appen, begyndte at vide “ting” om mig. Hvilket land jeg kom fra, hvilke typer emner jeg mest spurgte ind tii o.s.v.
‘Velkommen til den fagre nye verden med hvad dertil høre af ubekentlighed.
Som der skrevet så der jo ikke så meget at snakke om, meget sjældent jeg har udfordringer med mine Apple produkter. De nye produkter er også "bare" en opgradering af tidligere intet banebrydende at snakke om.
Bruger selv AI en del, det både nemmer, hurtigere og så ved man om det rigtigt eller forkert hvis man altså ved hvordan AI virker. Der 3 vigtige ting man skal vide om AI. (mange flere om man vil)
Din Prompte afgør dit svar, AI kan ikke andet end at svare på dit spørgsmål, den kan ikke antage/vide hvad du mener kun hvad du skriver. Så jo bedre du er til at formuler dit spørgsmål jo bedre/rigtig svar.
Alt hvad du har spurt, skrevet og snakket om til din AI konto er gemt og det kan den hente frem og tilføje til en ny chat/spørgsmål du kommer med. Det er derfor den lære dig at kende. Det dog ikke altid godt da den kan blive forvirret og kæde uhensigtsmæssige ting sammen. Dette kan man slå fra så du altid starter med en "ren tavle". (dog skal man huske at starte en ny samtale ellers bruges der alt der skrevet i tråden tidligere)
AI er designet til at give et svar lige meget hvad, også selvom det løgn. Den vil aldrig skrive "det ved jeg ikke" (igen alt efter dit prompte). Alle svar AI kommer med har en temperatur, den afgør hvor rigtig/forkert et svar er. En temperatur fra 0 til 0,3 er sandsynligt fakta/rigtigt. Over 0,4 så begynder den at være kreativ og du kan som udgangspunkt ikke se det, den er nemlig super god til at få alt til at lyde rigtig. Du kan jo prøve at spørgere den og noget og så tilføj at den skal nævne GenAI-temperatur på sit svar. (Meget firkantet forklaret for det ikke helt så simpelt)
Boomer skrev:Perplexity anvendte jeg også indtil det blev en betalings app.
Jeg havde et billigt abonnement, som pludselig skulle verificeres via et indisk telefonnummer. Det var på et kritisk tidspunkt, hvor jeg havde en længere juridisk dialog kørende, som jeg nødigt ville miste adgangen til. Kundeservice havde lukket, men man kunne skrive til deres robot. Det er første gang, jeg har oplevet, at en chatrobot faktisk kunne bruges til noget nyttigt og løse et problem, medmindre det i virkeligheden blev sendt videre til en person i baggrunden. Men jeg måtte bide i det sure æble, og tegne abonnement til almindelig pris.
Men jeg blev en smule chokeret/bekymret da Perplexity efterhånden som jeg brugt appen, begyndte at vide “ting” om mig. Hvilket land jeg kom fra, hvilke typer emner jeg mest spurgte ind tii o.s.v.
Den har en inkongnitor knap i øverste højre hjørne.

Men jeg "hygger" mig en del med at tune llama.cpp (lokal AI på min iMac Pro, som ikke understøtter Apple Intelligence) og få det optimale ud af min hardware, og det er nu rart, at den husker min konfiguration og ting, vi tidligere har drøftet og prøvet.
Tak for Jeres svar/info, så blev jeg en hel del klogere på, hvad en chatbot er for en størrelse.
GD